Jeep Avenger 54kWh Summit (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avenger 54kWh Summit |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 4.430 km |
The American Dream
De introductie van de Jeep Avenger in het najaar van 2022 was me eerlijk gezegd ontgaan. De Jeep komt pas op mijn netvlies wanneer ik me begin 2023 ga oriënteren op een elektrische auto. De Avenger heeft het formaat dat ik zoek, niet te groot en niet te zwaar. En hij heeft met bijna 400 kilometer een fatsoenlijk rijbereik. Maar het is vooral het stoere en opvallende ontwerp waar ik als een blok voor val. Rijden in een Jeep is ook stiekem mijn Amerikaanse droom, zeker na een roadtrip in een Cherokee door het zuidwesten van de Verenigde Staten. Jeeps zijn helemaal gemaakt voor die uitgestrekte ruige landschappen. Met die Cherokee hebben we flink wat onverharde wegen gereden, ook al was het slechts een 2WD.
Behalve de Jeep Avenger heb ik ook de Renault Megane E-Tech overwogen. De Megane heeft een fraai ontwerp en is een serieuzere auto dan de Avenger, met meer ruimte en een groter rijbereik. Maar voor een goed uitgeruste versie kom ik uit op zo’n €50.000. Dat is nogal een verschil met de Jeep, zeker omdat die laatste in aanmerking komt voor €2.950 subsidie. Dan toch maar de minder serieuze Avenger. Die past waarschijnlijk beter bij me, want ik kies ‘m in knallend Sun Yellow. Een halfjaar na mijn aankoop heeft Renault de prijzen voor de Megane E-Tech overigens drastisch verlaagd. Er gaat maar liefst €4.100 euro van de prijs, een warmtepomp is standaard en de auto valt nu binnen de subsidiegrens. Helaas te laat, Renault, om mij als klant binnen te hengelen.
Andere alternatieven heb ik al vlot afgestreept. Vooral op het uiterlijk ben ik nogal kieskeurig. Voor de Peugeot e-2008 was een beter rijbereik aangekondigd, maar die ging gepaard met een minder geslaagde facelift. Ook de Hyundai Kona en Kia Niro komen niet door mijn esthetische ballotage. Jammer, want het zijn goede auto’s en beide merken hebben benzinemodellen die ik wel goed geslaagd vind, bijvoorbeeld de XCEED. De Volvo XC40 en Polestar 2 zijn wel goed geslaagde ontwerpen, maar duur en zwaar. Een Tesla Model 3 dan? Rationeel is dat zonder twijfel de beste elektrische auto. Maar het is ook eenheidsworst die je op elke straathoek ziet. Daar word ik niet blij van. Bovendien wil ik geen auto kopen van Elon Musk.
Wanneer ik eind maart de keuze heb gemaakt, duurt het nog enkele maanden voor de Jeep Avenger bij de dealers in Nederland staat. Ik kan ‘m dus niet in het echt zien, laat staan erin rijden. Op Internet bekijk ik alle verslagen en video’s van eerste kennismakingen die ik maar kan vinden. Daarna durf ik ‘m wel ongezien te bestellen. De verwachte levertijd is 8 maanden. Maar in juni vindt de dealer een al geproduceerd exemplaar dat aan mijn specificaties voldoet. Die staat op het Stellantis distributiepunt in Antwerpen en kan tegelijk met de eerste demo-auto bij de dealer worden afgeleverd. Zo is mijn eigen Jeep Avenger de eerste die ik in levende lijve zie. Geheel onverwacht kan ik er al 3 maanden na de bestelling in gaan rijden.
On The Road
- 4.430 km
Het rijden met de Jeep Avenger bevalt goed. Het is een fijne comfortabele auto die dankzij het gewicht van de batterij als een blok op de weg ligt. De Avenger gaat strak genoeg door bochten en soepel genoeg over verkeersdrempels. Ik rij de auto in normale stand, zonder regeneratie. In veel rijtests wordt geklaagd over de lichte besturing in normale stand. Het klopt dat de besturing erg licht gaat, maar de respons is voldoende direct waardoor het zeker niet rijdt als een zwabberschuit. Het lichte sturen bevalt mij prima en geeft zowaar een vleugje Amerikaanse rijbeleving. De B-stand voor regeneratie heb ik geprobeerd, maar ik kan niet zo wennen aan de abrupte vertraging bij loslaten van het rijpedaal. De gewone D-stand rijdt prettiger en ook dan zie ik op het dashboard de auto flink regenereren bij gas loslaten en remmen. Wat ik wel mis, is dat de kruipstand van de automaat niet kan worden uitgeschakeld. Nu moet je voor een stoplicht continu op de rem blijven staan.
De Jeep Avenger is mijn eerste elektrische auto en qua praktijkverbruik had ik me op het ergste voorbereid. Het blijkt gelukkig mee te vallen. Ik rij regelmatig 300 km snelweg op een dag, met een snelheid van 100 - 110 km/u. Voor de enkele reis van 150 km is het verbruik dan vrij consequent 45 tot 50% van een volle accu. Dat is vooral bij zomerse temperaturen geweest, maar ook al eens op een frisse herfstdag met 8°C. Bij kou zie ik vooral de eerste paar kilometer hoog verbruik om motor en accu op bedrijfstemperatuur te krijgen. Daarna ervaar ik eigenlijk geen verschil in verbruik bij 8°C of 18°C. Het verbruik op de snelweg gaat vooral omlaag bij stevige tegenwind, net als bij een brandstofauto. Intussen heeft de Jeep al zes keer aan de snellader gehangen, tot nu toe altijd bij Tesla Superchargers. Voor laden ben ik dan wel weer fan van Tesla, ze zijn tot de helft goedkoper dan andere snelladers. De maximale laadsnelheid van 100 kW heb ik nooit gehaald, meestal gaat het tot zo’n 60 kW. Dat klopt precies met de opgegeven laadtijd van 20% naar 80% in 31 minuten. Boven de 80% valt de laadsnelheid abrupt terug, naar circa 20 kW.
Achter het stuur van de Jeep Avenger zit ik perfect. De stoel en het stuur zijn helemaal naar wens in te stellen. De stoel zit lekker en de middenarmsteun ligt – helemaal naar voren geschoven – precies goed. Met 1,80 meter heb ik de stoel bijna in de achterste stand staan. Dan is het op de achterbank geen feest om te zitten. Mijn knieën moeten naast de voorstoel, maar dat is niet het grootste probleem. De voetenruimte is beperkt door de massieve accubak onder de achterbank. Op zich is er voldoende plek voor de voeten, maar bij in- en uitstappen komt mijn schoenmaat 43 genadeloos klem te zitten. Met een bijrijder die de stoel een paar centimeter naar voren schuift, is het daar op de achterbank beter uit te houden. De bagageruimte is praktisch van vorm, maar lijkt in eerste instantie niet overdadig. Uit de losse pols meet ik ongeveer 280 liter. De rest van de in totaal 355 liter gaat verscholen onder een dubbele bodem. Die is ideaal om de laadkabel onder op te bergen. Ook de tas met reservelampjes, gele hesjes en andere zooi ligt onder die vloer mooi uit het zicht.
De bediening van de Jeep Avenger zit ergonomisch goed in elkaar. De fysieke knoppen in de middenconsole en op het stuur zijn superhandig en werken vanzelfsprekend. Het hoge multimediascherm zit goed in je blikveld. Om het touchscreen onderweg trefzeker te bedienen, laat ik mijn de hand vaak op de bovenrand rusten. Het optionele navigatiesysteem is een tegenvaller. In 3D-weergave wordt veel lucht boven de horizon getoond en weinig kaart. De precieze vorm van rotondes en bochten zie je pas op het laatste moment in beeld verschijnen, te laat om er goed op te anticiperen. Uit frustratie ben ik overgestapt op Google Maps via Carplay, dat werkt onovertroffen.
Tot twee keer toe trof ik de Jeep Avenger op de oprit voor huis met alle ramen open. De tweede keer werd de oorzaak duidelijk. Ik heb de autosleutel altijd in mijn broekzak en bij het verschonen van de kattenbak in de hal worden de knoppen blijkbaar lang ingedrukt. Een overbodige functie wat mij betreft, maar ik heb geen manier gevonden om het te deactiveren. Dus nu gaat de autosleutel thuis uit de broekzak. Verder heb ik al een lekke band gehad met de Avenger. Daar werd ik op geattendeerd door een melding van lage bandenspanning op het dashboard. Helemaal top, want zo kon ik de auto op tijd stilzetten. Minder fijn is dat de auto geen reservewiel heeft. Maar goed, met de bandenreparatieset heb ik noodvullling in de lekke band gekregen en kon weer verder. De dealer heeft het akelige vulgoedje de volgende dag weer kunnen verwijderen en het lek gevuld met een prop.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.