Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit (2025)

autoreview

Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit (2025)
Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit (2025)Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit (2025)Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit (2025)Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit (2025)Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit (2025)Jeep Avenger 1.2 e-Hybrid Summit (2025)

Signalement

UitvoeringAvenger 1.2 e-Hybrid Summit
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste roadtrip naar de Spaanse oostkust

  • 5.400 km

-> Zie ook 'Mijn Auto' op het forum: https://www.autoweek.nl/forum/threads/roadracer-jeep-avenger-mr-mustard-op-roadtrip-in-frankrijk-en-spanje.12216/

Ondanks dat de Avenger nét twee weken op de oprit stond, hadden we gelijk al een roadtrip op de planning staan naar de oostkust van Spanje, L'Ampolla - zo'n 200 km ten zuiden van Barcelona bij de Ebrodelta. En daarmee kreeg de auto gelijk een mooi aantal kilometers op de klok!

De keuze voor de Jeep Avenger
We hebben hiervoor steeds auto's in zakelijke lease gereden, maar die optie ging vervallen. Voordeel is dat we qua brandstof vrije keus hadden (zakelijke lease was en zou elektrisch moeten zijn) maar het nadeel is dat je met de neus op alle kosten wordt gedrukt. Kortom: we wilden een auto die voor ons twee voldoede ruimte en comfort biedt, niet terugschrikt voor een lange rit in het buitenland (en daarbij vonden we brandstof op dit moment toch handiger dan elektrisch). Door de ervaring met zakelijke lease wilden we inzetten op private lease, omdat je dan aan zaken als verzekering, wegenbelasting en onderhoud geen omkijken hebt - ondanks dat je dan wellicht wat duurder uit bent in vergelijking met zelf de auto kopen. Na enkele auto's te hebben bekeken en gereden (met de uiteindelijke shortlist Mercedes-Benz GLA 250e was schitterend maar vonden we uiteindelijk duur, Lexus LBX was een uitstekende runner-up maar voelde wat langzamer aan en had minder praktische ruimte, Ford Kuga sprak ons uiteindelijk wat minder aan).

Comfort
De auto werd volgens de toezegging geleverd, zou zelfs eerder kunnen maar het zakelijke leasecontract van de vorige auto moesten we nog een maandje 'uitzitten'. Qua comfort verraste de Jeep ons on positieve zin. Lekkere stoelen, stevig ondersteunend. Geluid is ondanks de brandstofmotor - driecilinder - aangenaam in het oor. Als de motor moet werken hoor je 'm natuurlijk wat maar op constante snelheid is dat verwaarloosbaar. Essesntiële zaken als klimaat kun je gewoon met knopjes regelen, dat vinden we prettiger dan alles op het scherm.
Opmerking is wel dat als je lange stukken rijd ik wel merk een 'houten kont' te krijgen - na 2,5 - 3 uur rijden wil je echt wel even de benen strekken. Maar dat is niet vreemd...
Ruimte viel ons enorm mee. We reden naar Spanje via Frankrijk maar moesten onderweg ook de ouders van mijn vrouw van het vliegveld halen. We hadden natuurlijk zelf al het nodige meegenomen (voor pakweg twee weken bagage en omdat een huwelijksfeest in de familie het doel was uiteraard de nodige kleding) - en bij vrienden in Frankrijk kwamen daar nog twee dozen wijn bij van hun eigen wijngaard. Dus we vreesden voor de bagage van onze twee extra passagiers. De ruimte onder de kofferbak bleek een dankbare oplossing te zijn voor praktisch al onze schoenen, losse tassen en andere strandspullen. Echt onverwacht groot en hoewel niet super praktisch wel geschikt hiervoor. Ook vlakke zaken als wat boeken die we onderweg niet wilden lezen vonden daar een plek. Ideaal. De koffers van de (schoon)ouders gingen op de hoedenplank (ze kwamen met Ryanair dus alleen handbagage) en ze hoefden niet eens wat op de knieeën te houden. Het zicht doorr de achterruit was in dat deel van de rit natuurlijk nihil maar dat hinderde op dat moment niet.
We hebben in het dorp enkele 'scherpe' drempels. Die schokken geeft de auto wel goed door als je aan de snelle kant rijdt.

Infotainment
Omdat we Apple Carplay veel gebruiken voor onder meer navigatie hebben we geen uitgebreide infotainment-extra's gekozen. Zelfs geen ingebouwde navigatie. Daarvoor gebruiken we TomTom Go / Apple Kaarten (ikzelf) of Waze (mijn vrouw). Het geluid van de stereo is voor ons goed genoeg. Veel journalisten vinden de snelheid van Stellantis-infotainment traag, daarvan hebben we in ieder geval geen last.
Je kunt per persoon eigen profielen instellen met onder andere verschillende kleur voor de sfeerverlichting. Ik vind daarbij de lichtaccenten die aan de zijkant van het dashboard zitten in het donker wat hinderlijk (fel) in de ruit spiegelen, aan de bestuurderszijde precies over het beeld van de buitenspiegel. Dat vind ik een klein minpuntje.

Prestaties
Je koopt deze auto niet vanwege de snelheid, tenminste: wij doen dat niet. De auto rijdt lekker, pakt prettig op het gas en haalt op de snelweg ook goed in. Wat we bij een elektrische auto niet hadden, maar waar we nu wel weer aan moeten wennen is dat als je na afremmen weer gaat versnellen, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht, de auto even inhoudt om de juiste versnelling te vinden. Ook beladen in de bergen hebben we steeds het idee gehad dat het geen racewagen is maar wel voldoende kracht voor wat we ervan vragen.
De automaat schakelt verder rustig en comfortabel/redelijk ongemerkt.
Bij gas loslaten remt de auto ook fijn en redelijk sterk af op de motor. Zodanig zelfs dat de remlichten aangaan (dat zie je in het donker aan bijvoorbeeld verkeersborden achter je).

Kosten
Voor veel mensen een hamvraag. De kosten die we nu in de eerste paar duizend kilometers vooral hebben gehad zijn benzinekosten. Dat zouden we ook niet anders verwachten. Het verbruik is nu gemiddeld 1 op 16,2 (volgens de verbruiksmonitor die ik bijhoud). Daarbij de aantekening dat hier veel snelweg bij zit en dat we daarbij ook steeds de maximum snelheid aanhouden - dus 130 km/h in Frankrijk waar dat is toegestaan. Had wat zuiniger gemogen maar aan de andere kant denk ik dat dit gunstiger gaat worden als we vaker op binnenwegen rijden.

Kanttekeningen / opmerkingen
- de draaicirkel van de auto is wat ruimer dan we waren gewend van de vorige auto.
- de knoppen om de versnelling te kiezen voorin tegen het dashboard aan in plaats van een keuzehendel op de middenconsole: op een of andere manier blijf ik dat niet logisch vinden. Dat zal met de tijd verbeteren neem ik aan.
- Het beeld van het scherm voor de achteruitrijcamera en die voor de auto is mooi helder
- De achterklep moet je nadrukkelijk sluiten om de waarschuwing 'Achterklep open' niet te krijgen of de auto af te kunnen sluiten als je niet erin gaat rijden. Het lijkt ook een redelijk lichte klep te zijn in gevoel en geluid van het slot.
- de brede plank van het dashboard lijkt zo te zijn dat alles steeds van links naar rechts verschuift. In de praktijk valt dat enorm mee en blijft het meeste netjes op z'n plaats liggen.

Kortom: een goede eerste indruk - er staat al een volgende roadtrip naar Zuid-Frankrijk gepland. Maar we hebben daarvoor ook de nodige lokale en regionale ritten.

Nog een roadtrip, deze keer naar de Provence

  • 12.000 km

De Jeep is intussen drie maanden ons transport en toont zich een trouwe metgezel. Hij doet wat we van 'm verwachten en we zijn er best blij mee. Ik zal de verschillende aandachtspunten eens nalopen.

Comfort
In het algemeen is het comfort van de auto goed. De stoelen zitten prettig, de vering goed afgestemd op het karakter van de auto. Ik had al aangehaald dat op bepaalde drempel de veren érg fel reageren maar als je dat weet kun je daarop anticiperen. Het geluid van de motor hoor je lekker pittig als deze moet werken (je hoort wel dat het een driecilinder is, moet je van houden) maar op constante snelheid snort hij nauwelijks hoorbaar op de achtergrond. Zeker als je een muziekje of radio opzet is er op dat gebied weinig te klagen.
De indeling en werking van het infotainmentsysteem moet je even doorkrijgen, maar ook dat is inmiddels gesneden hoek. De sfeerverlichting is op zich leuk, al die kleurtjes, maar aan de beide extreme einden zitten dergelijke balkjes die ik in het donker irritant vind. Ze spiegelen nameiljk in de zijruit, precies waar je ook naar de buitenspiegel kijkt. En dan geven ze nét te veel licht, zelfs in een donkere kleur als blauw. Ik denk er steeds op het verkeerde moment aan om het in ieder geval voor mijn instelling uit te zetten (mijn eega vindt het wel leuk en zij heeft het op een amberachtige kleur ingesteld).
Bij het rijden met passagiers op de achterbank blijken de gordelsluitingen niet handig te zitten, namelijk iets onder de persoon. Daardoor zijn ze lastig te vinden of moeilijk in één keer goed vast te klikken. Dat zorgt voor de nodige indringende piepjes. En dat met verschillende personen. Dus bij achterpassagiers is onze standaardwaarschuwing: "Denk aan je gordels!"
Heel fijn is de grote ruimte onder de kofferbak. Tijdens onze laatste trip naar de Provence hebben we daar de complete voorraad sneakers en wandelschoenen in gestopt, met nog wat andere kleine spullen. Perfect.
De stoelen zitten goed maar als je een paar uur (eerder richting de drie dan de twee uur) non-stop rijdt, dan krijg je toch wel een houten kont. En eigenlijk is dat niet vreemd, even de benen strekken op een lange rit moet je natuurlijk ook doen.
We hebben geen elektrische kofferbakklep. Geen ramp. Wat ik wel mis is een greep aan de linkerkant om deze dicht te doen. Geen idee waarom alleen aan de rechterzijde zo'n holte zit maar die gebruik ik minder natuurlijk dan de linkerkant.
Infotainment: we kunnen met de ADAS-waarschuwingen goed leven, die zijn niet storend. Geluid van de audio is okay, navigatie hebben we meestal via CarPlay. Twee keer sloegen de schermen op zwart maar herstelden zichzelf gelijk weer zonder dat stoppen nodig was. Binnen twee minuten was het beeld weer terug.
Minder comfortabel op warmere dagen is de airco. Stel je die in op automatisch (hebben we eigenlijk altijd), dan blaast de ijskoude lucht op je handen aan het stuur. Dat is niet lekker en ik ga mijn autohandschoenen maar weer opzoeken.
Ander dingetje: de knoppen van de transmissie. Je moet hiervoor midden in het dashboard op de knoppen P, N, R en D drukken voor de rijrichtingen. Het blijft nog steeds wat onnatuurlijk om geen pook te gebruiken.

Prestaties
Hier kan ik kort over zijn: die zijn gewoon voldoende. Meestal hebben we de eco-modus aanstaan en daarmee komen we goed uit, ook qua klimaat. Wellicht dat we in de winter wel behoefte hebben aan wat meer verwarming maar dan laat ik 'm gewoon in normaal rijden.
In Frankrijk moesten we naar ons verblijfadres via een best wel stijl/bochtig zand/rotspad. We konden dus ook de 'Zand' modus van de transmissie aanvoelen. Een grappige gadget maar die situatie zou ook wel zonder die stand kunnen... in de winter hebben we denk ik meer aan de 'sneeuw' setting.

Betrouwbaarheid
Probleemloos. Het twee keer weggevallen scherm is de enige onvolkomendheid die we hebben opgemerkt.

Gebruikskosten
We rijden de auto als private-lease, waardoor we onderhoudskosten niet zien. Maar de garage heeft de Avenger sinds zijn aflevering niet gezien. Een goed teken. De auto rijdt fijn, waardoor we 'm best vaak gebruiken. En dat heeft natuurlijk gevolgen voor het totale aantal gereden kilometers vs het contract. Maar goed, tot nu toe is dat geen probleem.
Het verbruik is dan ook het enige waarover op dit gebied iets te zeggen is. In de Verbruiksmonitor houd ik de tankbeurten bij en daarbij komen we over de ruim 12.000 km uit op 6,01 l/100km (1 op 16,64), waarbij de stukken in Frankrijk waar we op de snelweg overwegend 130 km/h mogen rijden uiteraard duurder uitvallen (richting 7,0 l/100km ofwel 1 op 14,29) dan in Nederland waar we ook tankbeurten hebben rond de 5,35 l/100km (1 op 18,69).

We vinden de Jeep een fijn rijdende auto met een prettige maat (parkeren). Hij doet 't gewoon goed dus ik kijk ernaar uit over enige tijd een nieuwe update te geven!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Jeep Avenger

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.