Jaguar XJR 4.2 SC (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XJR 4.2 S/C |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 190.000 km |
KM-stand laatst | 204.500 km |
eerste review
- 201.000 km
In februari dit jaar overgestapt van mijn volvo naar deze wagen.
Ik zocht na 6 jaar mijn volvo 850 turbo estate handgeschakeld met rica tuningspakket (304 pk en 406 nm) te hebben gereden naar een nieuwe uitdaging.
De auto die ik zocht moest aan een aantal eisen voldoen.... hij moest genoeg ruimte hebben voor 5 personen, minstens net zoveel vermogen moeten hebben als mijn vorige wagen en het verbruik moet binnen "bepaalde grenzen blijven"
Deze auto vond ik bij een particulier die gedwongen werd vanwege omstandigheden afscheid te nemen van zijn wagen...
Vanwege de hogere kilometerstand een klein gokje wat naderhand uitstekend voor mij uitgepakt heeft.
Het enigste gebrek wat gevonden is bij de controle (dealer) bleek dat de thermostaat niet meer naar behoren functioneerde.
De wagen is een genot om mee te rijden vanwege het rustige karakter, dit verdwijnt wanneer je de 400 paarden de sporen geeft dan geeft hij je sportwagen waardige actie :).
Het verbruik is op kleine stukjes met kapotte thermostaat schrikbarend, 1 op 7 maar na reparatie is 1 op 9,5 gewoon.
Op lange stukken met snelweg loopt het verbruik naar 1 op 11,5.
Bij gebruik van alle paardjes is 1 op 5 mogelijk.
De gemeten cijfers: 0-100kmh doet hij in 5,08 seconden met tractiecontrole aan, zonder kom je niet in de buurt hiervan.
De topsnelheid is afgeregeld op 265kmh op de tomtom gemeten(270 op de dashboardteller).
Bij de eerste apk zal ik een volgend verslag doen.
Oei Jack zegt "Doe het zelf maar"
- 202.000 km
Afgelopen zaterdag zijn we vertrokken met 5 personen plus baggage naar Ellmau Oostenrijk.
Mijn voornemens om niet harder dan 170 kmh te rijden liet ik snel varen.
De trekkracht van de auto, het feit dat er om 04:00 uur geen kop op de weg is en misschien een beetje kramp in mijn rechtervoet ;) zorgen ervoor dat 200 plus snelheden al snel bij het verlaten van Nederland op de klok stonden.
Wat ging dat heerlijk, na drie en een half uur waren we diep in Duitsland en mocht ik even rusten, uurtje pauze en even olie checken daarna.
Jack had blijkbaar wat vocht uit de olie verdampt want bij vertrek stond het peil midden op de stok en nu bij controle iets boven minimum.
Even de olie om bij te vullen iets opgewarmd en Jack voorzien van voldoende olie.
Daarna weer vertrokken maar nu in een rustiger tempo, het was inmiddels een stuk drukker op de autobahn.
Cruise op 140 lekker relaxt en de adaptieve cruis greep wel in wanneer nodig.
Na een tijdje kwamen de eerste heuvels in beeld, Jack snorde vrolijk verder....... tot ineens.....geen motorvermogen, en daarna viel hij uit, geen enkel melding op het dash, gestopt op de vluchtstrook gewacht gekeken en geroken en daarna weer gestart, Jack startte direct maar nu brandde het check enginelampje.... gekeken in de handleiding en ik mocht voorzichtig verder rijden volgens de schrijver ervan.
Uiteindelijk met nog een paar keer een uitvallende motor aangekomen op het adres en direct mijn laptopje gepakt en jaguarforums geinformeerd, daar heb ik diverse opties doorgenomen en besloten dat het makkelijkste was om eerst de accu te vervangen ( een X350 typische kwaal blijkt ) Accu bleek nog net door te kunnen als "goede accu" volgens de garage en dacht dat het een ander probleem moest zijn.
Eigenwijs als ik was zelf een accu gekocht en vervangen, probleem heeft zich nu tot en met vandaag 1 mei niet meer voorgedaan (check engine lampje brandt nog dat schijnt te kloppen na zo'n voorval).
Motor reageert normaal en maak me eigenlijk geen zorgen voor de reis terug.
Zo nu even ontbijten en zo naar Salzburg de nationale feestdag 1 mei vieren.
De weg terug
- 202.000 km
Bij de rit terug van Salzburg naar Ellmau waar ik verbleef is het probleem toch nog een keer voorgekomen, direct naar een jaguardealer gezocht die me meteen geholpen heeft.
Het bleek uiteindelijk een benzinedruksensor te zijn, de dealer heeft meteen zonder extra kosten zowel de transmissie als de motorsoftware geupdate, iets wat ik erg positief heb ervaren.
De terugweg naar Nederland heeft "Jack" geen enkele misstap gemaakt (dealer vond geen enkele foutcode naast de sensor). het eerste stuk van de rit een snelheid gereden van 130 kmh,
tot we de grens over waren van Duitsland en Munchen achter ons gelaten hebben.
Toen ging de gaspendaal tot de bodem. flinke stukken snelweg in hele korte tijd achter me gelaten,
tot helaas ineens de weersomstanigheden me dwongen om c.a. 90 te gaan rijden.
Dit bleef zo tot 2 uur voor de Nederlandse grens daarna de auto weer de sporen gegeven.
De rit van 1080 km binnen 9,5 uurgereden inclusief c.a. 1 uur aan pauze.
De meeste moeite had ik in Nederland om me weer braaf aan de 120/130 kmh snelheidslimiet te houden.
Besloten om "Jack" voorlopig nog lang niet weg te doen.
vandaag is het zo ver
- 202.700 km
Vandaag half vier mag "Jack" voor de apk, ben benieuwd of hij er in één keer doorheen rolt.
apk gekeurd
- 204.500 km
Vandaag is Jack gekeurd, de eerste keer bleek er een mistlichtje en een wishbone niet meer door de beugel te kunnen, ik heb de onderdelen zelf uit engeland besteld, wat best snel geleverd werd, de dealer hier in Nederland kon mijn Jack voor 850 euro repareren nu was ik bij een goede universeelgarage met de zelfbestelde onderdelen 250 euro (totaal) kwijt.....flinke winstmarge op onderdelen denk ik.
De onderdelen uit engeland zijn trouwens ook de orginele jaguar producten.
Verder heb ik sinds de laatste review geen problemen gehad en lekker kilometers gemaakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.