Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)

autoreview

Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)
Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)

Signalement

UitvoeringXJ8 4.2 Executive
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf163.500 km
KM-stand laatst319.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Doei Max, Hallo Jack

  • 163.700 km

Na ruim drie jaar was het dan eindelijk zover. Ik heb een Jaguar XJ van het type X350 gekocht. Er is een droom in vervulling gegaan :D. Ik heb afscheid genomen van mijn unieke Jap genaamd Max en dat was toch wel een gek moment moet ik je zeggen. Ik hoop dat Max iemand anders nog veel plezierige kilometers gaat bezorgen.

Ik ga hier in ieder geval verder met een nieuw hoofdstuk en net als Max is Jack ook van koninklijke bloede ;).

Ik heb pas 200 km met de Jaguar gereden, maar ik kan alvast zeggen dat het een rijervaring is van een hele andere orde. Supercomfortabel en de hoeveelheid luxe is bijna decadent te noemen. Het vermogen van de auto is in een woord WAUW!!! Mijn Maxima woog 1,415 kg en had 140 pk (10.1 kg/pk). De Jaguar XJ 4.2 V8 weegt 1,584 kg en heeft 298 pk (5.3 kg/pk). Dat is nog eens andere koek.

Binnenkort volgt er meer.....

De eerste week

  • 164.500 km

Hoe was de eerste week met Jack? Nou in een woord; GEWELDIG!! Maar goed dan wordt een review wel erg kort dus laat ik de ervaring even in een paar kopjes samenvatten.

Rij- en zitcomfort:
Met elektrisch verstelbare zetels en pedalen en een in hoogte en axiaal verstelbaar stuur is er voor iedereen een goed plekje te vinden in de auto. Daarnaast vind ik het fantastisch dat bij uitstappen de zetel automatisch een stukje naar achter gaat. De met zwart leer beklede stoelen zitten heerlijk. Ik heb al de nodige collega's en vrienden in de auto gehad deze week en geen wanklank gehoord over het zitcomfort.

Rijden is uiterst comfortabel en daar is vooral de luchtvering debet aan. Alsof je op een wolk zit. Sommige zullen het als wat zompig kwalificeren, maar als je met 90 over een rotonde wilt, moet je maar een BMW kopen. De Jaguar is een auto waarin je tot rust komt. Heerlijk.

Bediening:
Er zitten wat meer knopjes op de Jaguar dan op mijn Nissan, maar ik vind het over het algemeen nogal meevallen en wist gauw mijn weg te vinden. Het navigatie systeem is het enige waar ik nog niet zo enthousiast over ben. Het is tijdens het rijden niet te bedienen, wat irritant is als je een correctie wil laten maken door degene die naast je zit. Heeft iets met veiligheidseisen van de Amerikanen te maken begreep ik. Daarnaast stuurde het me richting Heerhugowaard toen ik van Heiloo naar Wijk aan Zee wilde. Gelukkig wist ik zelf de weg, maar dit is wel gelijk een failure eerste klas van het systeem.

Interieur en ruimte:
Mooi zwart leer, zacht materiaal op het dashboard, donker hout en chromen details. Ik ben gek op Engelse interieurs. Het is alsof je in een huiskamer gaat zitten. De afwerking is prachtig en met een wielbasis van 3.03 m kan iedereen prima zitten in de auto. Toch voelt de auto iets minder ruim aan dan mijn oude Jap. Dat komt o.a. door het kleinere glasoppervlak en de opbouw van het dashboard.

De kofferbak is lang en met 470 l niet klein, maar zeker niet overbemeten. Dat komt voornamelijk omdat de kofferbak wel lang, maar niet erg diep is. Maar goed, de auto van je dromen is niet in ieder opzicht praktisch ;).

Ik ben blij dat er rondom parkeer sensoren op de auto zitten, want hij is met 5.09 m zo'n 14 cm langer dan de Maxima. De auto is ook wat breder en de draaicirkel is ook iets groter. De parkeersensoren hebben een hoop ellende kunnen voorkomen, LOL. Iets waar ik heel blij mee ben, want de auto is op een klein krasje op de achterbumper na, smetteloos. Dat wil ik graag zo houden.

Verbruik:
Officieel 10.9 l/ 100 km en daar zit ik momenteel ook op. Voor een V8 met 300 pk, niet slecht en dan heb ik eigenlijk niet zo mijn best gedaan om zuinig te rijden.

Reacties:
Vrijwel altijd positief moet ik zeggen. Mijn vrienden en collega’s vinden het een prachtige en chique auto. Onze directeur heeft een Chrysler 300 C V6 benzine uit 2004 met een stel velgen erop waar zelfs Snoop Dog bij zou twijfelen. De algemene reactie van collega’s was dan ook: “Wow wat een mooie auto die Jaguar”; “zoveel beter dan die hoerensloep van de directeur”.

25 januari zijn mijn broer, vader en ik naar de tractor pool in Zwolle geweest. Toen ik mijn vader de sleutels gaf en zei; “Pa, wil jij de heenrit rijden?”; vond hij dat ook helemaal niet vervelend, LOL.

De eerste onderhoudsbeurt

  • 165.000 km

Tja, het lijkt wat snel, maar ik vond het wel zo verstandig om de auto nog even door te laten lichten door mijn broer. Die heeft daar ten slotte de faciliteiten voor op zijn werk en omdat hij lid is van een hobbyclub heeft hij ook korting tot 40% op onderdelen.

Dus hoe heeft Jack zijn eerste test doorstaan? Redelijk goed moet ik zeggen. De achterbanden moesten vervangen worden, omdat er teveel slijtage aan de binnenkant zat. Nu stelt de winter nog niet zo veel voor, maar je wilt toch niet met 300 pk op de achterbanden een ongewild donutje maken.

Remolie en transmissie olie waren nog prima in orde. De motor olie was donkerbruin/zwart, maar is samen met het oliefilter toch vervangen. Koelvloeistof hoefde alleen een beetje te worden aangevuld.

Voor de rest waren alle overige filters (lucht, interieur) in orde. De remmen en blokken kunnen nog een jaar mee. Verder heeft mijn broer nog gecontroleerd op lekkage, maar kon niks vinden (gelukkig). Geen noemenswaardige speling in mijn lagers en het differentieel was nog in prima staat. M.a.w. de auto is i.d.d. keurig onderhouden en wat er in de boekjes stond is ook gedaan door de dealer.

Voor 600 euro was ik klaar en kan Jack er voorlopig weer tegenaan :).

bumperkusje

  • 168.000 km

Een paar weken geleden even de beentjes gestrekt met Jack in Duitsland. Mijn vriendin en ik zijn een paar dagen naar Bremen en Hamburg geweest en Jack toonde zich een ware comfortabele limousine. En ook een rappe rakker. Vraag niet hoe hard ie gaat, maar hoe hard je durft. Bij 230 km/uur hield ik het voor gezien, terwijl Jack nog zoiets had van: "kom maar op!!"

Het enige luxe probleem met deze auto is de lengte. Een kamer huren bij het Ibis hotel in Bremen ging niet door, omdat de auto te groot was voor de garage. Echt een giller eerste klas.

Maar goed, we hebben een ander leuk hotelletje in een dorpje in de buurt gevonden waar ze ruimte zat hadden. Yep, Jack kwam smetteloos terug uit Duitsland.

Dat smetteloos is sinds 23 maart 2014 helaas niet meer het geval. Iemand reed met zijn Audi achteruit en gaf Jack een dikke bumperkus. De enorme schrille piep uit de parkeersensor deed me sterk vermoeden dat dit niet het type intimiteit is waar Jack voor gaat. Ik toeterde nog, maar helaas; boem was ho, snif. Nou begrijp ik wel dat de bestuurder van de Audi de toeter niet hoorde. Met drie kinderen in de auto en laten we eerlijk zijn. De claxon van mijn Jaguar zou nog nichterig klinken op een Picanto. Tuut, tuut, joehoe.

Schadeformulier ingevuld en even wachten op de verzekering. De schade valt mee. Voor 150 euro een spotreparatie en Jack is weer maagdelijk zwart en ongekust ;).

Update reparatie:
Hoewel de inschatting 150 euro was voor de reparatie bleek met poetsen en polijsten de schade ook hersteld kon worden. Was 10 minuten werk en de spuiter wilde hier niks voor hebben. Mazzeltje voor mij en voor de tegenpartij.

Jack 2.0

  • 174.000 km

Jack is onlangs 11 geworden en we hebben nu zo’n 10,000 km gereden met de XJ8. 10,000 heerlijke kilometers die zijdezacht voorbij zijn gevlogen.

In de tussentijd heb ik twee evenementen met Jack bezocht. Great British op Zandvoort waar ik op het Jaguarforum paddock mooi tussen zijn broertjes en neefjes mocht staan. De vrijwel smetteloze staat van de XJ en zijn statige velgen zorgen voor veel complimenten. Ik ben dan ook erg trots op mijn mooie Jaguar.

Tijdens de forum BBQ in Elst afgelopen weekend, waar 35 andere Jacks verzameld waren, is Jack elektronisch helemaal doorgelicht. 23 software fouten die met een paar updates hersteld zijn. Vooral de hoogte verstelling van mijn stoel, de parkeersensoren en de radiobediening hadden wat herstelwerkzaamheden nodig. Het advies dat ik meekreeg was om mijn accu een keer te vervangen. Kwaliteitsafname van de accu zorgt op de lange termijn voor spookstoringen.

Hoe dan ook, Jack 2.0 kan voorlopig weer even voort.

Jackebrod

  • 177.000 km

19 juli teruggekomen van 15 dagen heerlijk zoeven door Duitsland, Denemarken en Zweden. Dat ik twee jaar geleden met Max door zuidelijk Europa toefde was het al zeer aangenaam, maar de Nissan kan niet tippen aan het comfort dat de Jaguar biedt. Nogal logisch, daar Jack met 120.000 euro destijds bijna 4x zo duur was als Max.
Met 470 liter is de kofferbak wat minder groot dan die van Max, maar je kan er meer dan genoeg in kwijt. De twee extra 12V aansluitingen achterin kwamen ook zeer goed van pas om onze koelbox op aan te sluiten. Een must in landen als Denemarken en Zweden, want wat is een ontbijtje of een lunch daar duur. Gelukkig hebben ze daar ook Aldi’s en Lidl’s.

Ironisch genoeg is de benzine in deze landen goedkoper dan in Nederland. Als Jack ethanol kon zuipen was Zweden helemaal goedkoop geweest met 1 euro per liter. Duitsland is in zijn benzineprijzen helemaal vooroorlogs. Ik heb daar E-10 voor 1.479 euro/liter getankt. Het gemiddeld verbruik van Jack over de vakantie viel me ook allezins mee; 9.3 l/100 km. En ik heb me niet ingehouden. Menig Audi, BMW en Mercedes heb ik mijn twee uitlaatpijpen laten zien en met temperaturen van 30 C dagelijks heb ik mijn airco ook niet onberoerd gelaten.

Bij terugkomst belde mijn broer. De versnellingsbak van zijn 3 jaar oude Polo Bluemotion was stuk en hij had vervangend vervoer nodig tot de bak gerepareerd was (onder garantie uiteraard). Mijn broer heeft volgens mij het maandagochtend exemplaar, want in de 3 jaar dat hij de Bluemotion heeft, is de EGR klep 2x vervangen, zijn brandstofpomp vernieuwd, brandstofleiding vervangen en nu dus de versnellingsbak. Als er iemand zuinig is op zijn auto is het mijn broer wel, dus VW verdient hier zeker geen plusje mee.
Maar goed, of hij Jack kon lenen, want ze gaven geen leenauto bij de garage en dan zou hij de Jaguar gelijk een poetsbeurt geven. Ik heb maar gelijk gebruik gemaakt van de gelegenheid om mijn voorbanden te laten vervangen. Met de radio aan merk je het niet zo, maar heb je alles uit in de kabine dan hoorde je die Pirelli’s toch iets te nadrukkelijk. Er zitten nu voor ook Vredestijntjes op voor 390 euro incl. balanceren en montage. Het verschil in geluid (of het gebrek daarvan) is ongekend. Ik kan het iedereen aanraden. Vermaal die P-6000’s en doe er Vredestijn op.
Ik heb foto nummer twee vervangen door een kiekje van Jack in opgepoetste status. Ik had een zonnebril nodig toen ik hem weer op kwam halen. Een groot glimfestijn. De auto ziet eruit als de spreekwoordelijke 1 million dollars.

Vlag en Wimpel

  • 185.000 km

Ik heb Jack nu zo'n 8 maanden in mijn bezit en geniet iedere dag meer van 'm. Eind Augustus was er een Brits autofestival bij het automuseum in Boxtel. Samen met het Jaguar forum daar naartoe geweest. Superleuk om met een hele rij XJ's en X-types bij de poort te komen en de vraag te krijgen of we bij de MG-Car Club hoorde; Whahahahaha. Give that man a cookie!!

Rolls Royce, Bentley, Jaguar, Aston Martin, Rover, Mini etc... mooi weer, een biertje en goed gezelschap. Meer kon ik voor die dag niet wensen :).

Half september moest mijn gestrekte vriend voor een APK. Met vlag en wimpel is Jack er door gekomen; iets waar ik erg blij mee ben. Ik was stiekum toch een beetje zenuwachtig dat er misschien iets naar voren zou komen, maar zoals zo vaak dan het geval is, blijkt er niets aan de hand te zijn :).

Over twee maanden krijgt de automaat een speciale behandeling bij een specialist in Zeeland, die Jack dan nog even helemaal naloopt. Hoe dat allemaal gaat, laat ik jullie in november weten.

Powerflush

  • 190.000 km

Gisteren heb ik de automaat een powerflush behandeling laten ondergaan en de airco heeft ook wat onderhoud gekregen. En dat alles in Heinkenszand bij G&G.

G&G is gerenomeerd op het Jaguar Forum en daar was geen woord te veel mee. Het onderhoud aan Jack gebeurde op een technische dag, dus er waren veel mensen en veel Jaguars present. De technische dag was fantastisch en alle handelingen werden keurig en simpel uitgelegd.

In 2012 heeft de automaat onderhoud gehad. Mogelijk een olie en filterverwisseling, maar de precieze details daarvan zijn niet duidelijk.
Na deze powerflush schakelt de automaat weer als nieuw. De ZF-bak was nog wel eens stroef in zijn 1 en 2 en ook de schakeling tussen Drive en Neutraal bij uitrijden gingen niet altijd soepel. Al deze problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Het is alsof ik een nieuwe automaat heb; zo zijdezacht verloopt alles nu.

De airco heeft ook onderhoud gehad en is weer gevuld met nieuwe vloeistoffen. Gelukkig maar, want de bruine zooi die eruit kwam was niet om vrolijk van te worden. Over 2 jaar maar weer zo'n behandeling geven. Het wordt namelijk volautomatisch gedaan en kost hooguit 10 minuten.

Jack is voor de rest nog even nagekeken, maar er was bar weinig aan de hand met 'm. Iets wat mij zeer blij maakt. De uitlijning van de voorbanden kon iets beter en de rubbers van mijn voorste draagarmen zitten er over ca. 10000 km aan te komen.

Dit zijn dingen die ik voor volgend jaar bewaar. Voor nu zoef en zweef ik rustig richting het jaareinde :)

Service with a smile

  • 191.000 km

Hoewel de service en afhandeling bij G&G fantastisch is, zocht ik zelf naar een locale Jaguar expert. 200 km op en neer voor een wissewasje is wat duur ;).

Gelukkig blijk ik zo'n expert op nog geen 5 km afstand van mijn voordeur te hebben. Er moest nog een correctie gedaan worden aan de uitlijning van mijn rechter voorwiel en het motorstoringslampje was gaan branden.

Binnen een poep en een scheet was mijn wiel netjes uitgelijnd en Jack werd even aan de uitlezer gezet. De storing bleek in het EVAP-systeem te zitten. Dit is een systeem dat benzinedampen recycelt naar je carter via een koolfilter, dus heeft het totaal geen effect op de auto. In januari laat ik het defect repareren.

De kosten voor het uitlijnen en uitlezen? Helemaal niks. Ik moest maar terugkomen als ik iets ergs had. Dat noem ik nog eens service, want uitlezen betaal je zo 70 euro voor bij een dealer.

Ik weet in ieder geval waar ik in 2015 mijn "wissewasjes" laat doen :D.

Jack vs Max

  • 192.000 km

Jack is nu al weer 1 jaar in mijn bezit en het leek me leuk om de grote kater eens te vergelijken met mijn zilvere Jap Max. Er zullen mensen zijn die zeggen dat dit een oneerlijk vergelijk is, omdat de auto’s uit totaal verschillende segmenten komen, maar wie heeft zijn nieuwe bezit niet vergeleken met zijn ouwe? Juistem.
En na alle dingen op een rijtje gezet te hebben, kwam ik zelf tot een paar merkwaardige conclusies.

Ruimte:
Jack is 14 cm langer dan Max en heeft een 28 cm langere wielbasis. Gek genoeg voelt de auto niet ruimer. Het grotere raamoppervlak en gebruik van lichte kleuren in het interieur van de Nissan kunnen debet zijn aan dit gevoel, maar de Jaguar voelt knusser aan. Alsof je in een oud Engelse huiskamer zit.

Als het gaat om bagageruimte wint Max met twee vingers in zijn neus. 50 liter meer en veel beter ingedeeld. Toen mijn vriendin en ik Oma ophaalden met de kerstdagen heb ik toch even moeten puzzelen om de rolator achterin te krijgen. Bij Max was dat een kwestie van; klep open, rolator er in, klep dicht.

(Rij)comfort en wegligging:
Max was een dwijl, Jack is een swiffer wat dat betreft. De Jaguar rijdt net even wat scherper en verwerkt oneffenheden net wat beter, mede te danken aan de luchtvering. Maar net als de Nissan, is de Jaguar voornamelijk bedoeld voor comfortabel kilometers vreten. Rotondes racen doe je maar met pet op in je Gti-tje. Daar trekken zowel Max als Jack hun neus voor op (meer zijwaarts eigenlijk, LOL).

En hoewel het differentieel roet in het eten gooit m.b.t. bagageruimte, moet ik zeggen dat in dit geval geduwd worden fijner is dan getrokken worden.

Ik ben dol op de stoelen in de Jaguar. Met alle instellingen voor je stuur, pedalen en stoel is het onmogelijk om niet een goede zitpositie te vinden. Gek genoeg vond mijn vriendin de stoelen van Max lekkerder zitten.

De 6-cilinder snerp van Max was prachtig en als meneer op stoom kwam, bleef hij ook gaan als de spreekwoordelijke trein. Boven de 200 km/uur was de puf er wel uit. Maar echt snel was de Nissan nooit. Hij kom amper de Polo Bluemotion van mijn broer voorblijven. Jack is belachelijk snel en het brute en toch beschaafde geluid van de V8 is verslavend. 200 km/uur is voor deze auto een beginnetje. Voor beide auto’s geld dat ze enorm stil zijn. Jack net even stiller dan Max.

Verbruik, onderhoud en overige kosten:
De Nissan reed 1:11.1, de Jaguar 1:10.6. Allebei beter dan de fabrieks-score en hoewel de Jaguar geen Aygo is, hoef ik ook niet van tankstation naar tankstation te rijden. Ten opzichte van de Nissan valt het verbruik me behoorlijk mee.

Onderhoud aan de Jaguar is vrijwel even duur als de Nissan; 0.05 euro/km. De tijden van de XJ40 zijn ver achter ons. Wat betrouwbaarheid kan Jaguar zich al jaren met de beste in het veld meten. Daarnaast waren onderdelen voor de Nissan erg duur en niet altijd makkelijk verkrijgbaar. Dus ondanks het feit dat mijn broer korting had op de onderdelen en hij het onderhoud voor vrijwel niks deed, was onderhoud aan deze Jap niet goedkoop.

Gelukkig heb ik een garage in de buurt gevonden die gespecialiseerd is in Jaguar en die je niet een poot uitdraait bij onderhoud/reparaties. Hoeft Jack niet iedere keer naar Eindhoven waar mijn broer op de basis altijd het onderhoud doet.

Ik betaal 15 euro/maand meer voor de verzekering en 15 euro/maand meer voor mijn wegenbelasting. De aluminium koets houdt het gewicht van Jack binnen de perken. Mensen zijn vaak verbaasd over hoe (relatief) licht de auto is.

In totaal kost de Jaguar met afschrijving erbij zo’n 0.32 euro/km. De Nissan kostte me 0.3 euro/km. Al met al is Jack dus niet schrikbarend veel duurder dan Max.

Uiterlijk:
Max was en blijft een elegante en tijdloze verschijning. De Maxima van het type A33 is de mooiste die Nissan ooit heeft ontworpen. Ik noemde Max nog wel eens gekscherend mijn Japanse Jaguar. Maar zoals de Britten zeggen: “nothing beats the real thing”. Waar Mercedes, BMW en Audi soms protserig kunnen overkomen, is de Jaguar stijlvol en elegant met een flinke vleug aristocratie. En net als de Nissan, zie je hem niet op iedere straathoek.

Al met al:
Max is ruimer, praktischer, fractioneel zuiniger en goedkoper dan Jack. Jack is comfortabeler, luxer en ligt beter op de weg en omdat het mijn droomauto is, vergeef je hem zijn tekortkomingen. Toch is het grappig om te zien hoe dicht de Max Jack benadert op bepaalde punten en soms zelfs overtreft ;).

Hou je klepje!!

  • 193.000 km

Ik rij nu ruim een jaar met Jack en dus werd het weer tijd voor een nieuw oliefilter en verse olie. Daarnaast begon de EVAP foutmelding me te irriteren. je kan het niet eeuwig blijven negeren, want dan zou je nog wel eens een crucialere foutmelding kunnen nergeren.

De olie verversen en het filter vervangen was zo gedaan. Het EVAP probleem oplossen had meer tijd nodig. Waar het probleem zich 99 van de 100 keer in de tankdrukklep bevindt, vond Jack het nogal grappig om aan de andere kant van de curve te gaan zitten. De leidingen, tankdrukklep, koolstoffilter etc... waren allemaal in orde. Het probleem bleek uiteindelijk in de afsluitklep te zitten. De was verroest en veroorzaakte sluiting. Het klepje is met 89 euro weliswaar 50 euro goedkoper dan de tankdrukklep, alleen dat voordeeltje verdampte in het kopje "zoektocht naar het probleem".

Daarnaast was tijdens de zoektocht ook geconstateerd dat zowel voor als achter de waterafvoer gehinderd werd door verstoppingen. Die zijn ook gelijk verholpen. Dergelijk verstoppingen zijn ook de oorzaak van de roestvorming op de afsluitklep.

Totaalkosten van dit grapje; 673 euro incl. BTW. Ach, als je het snel zegt dan lijkt het niet zo erg ;).

Krasse krasse krasse....

  • 195.000 km

7 maart naar de technische dag van het Jaguar forum in Kolham (vlakbij Groningen) geweest. Op de dag zelf nog even een doekje langs de auto gehaald, omdat een zeer vervelende meeuw zijn verteerde maaltijd op het dak had losgelaten.

Tijdens het weghalen van dit stukje speedpaint kunst constateerde ik dat iemand even met zijn sleutel langs mijn deur rechtsvoor was gegaan en ook zo lief was geweest om een vreemde zwarte substantie op mijn rechter voorscherm achter te laten.

Een meeuw kan ik weinig kwalijk nemen, maar dit soort eencellig ameube gedrag van de plaatselijke jeugd kan ik niet waarderen.

De vreemde vlek is inmiddels weggepoetst en heeft geen blijvende schade achtergelaten. De kras in mijn deur is niet weg te poetsen helaas, zucht.... Dat wordt dus even sparen, zodat ik Jack weer terug kan brengen naar een vlekkeloze staat.

99.9%

  • 200.000 km

Jack is een eigenwijze kater en in dit land van uniformiteit en misplaatst calvinisme is het toch fijn om in iets te rijden dat niet valt onder de categorie 13 in een dozijn. Net als bij mijn vorige auto (Nissan Maxima type A33) heeft dit helaas ook zo zijn nadelige kanten, waardoor ogenschijnlijk simpele handelingen net even wat lastiger worden gemaakt.

Ik moest onlangs naar Carglass om twee pitjes in mijn voorruit te laten repareren en gelukkig hadden ze nog steeds de “we-roepen-18-maanden-alleen-deze-maand-gratis-ruitenwissers-van-Bosch” actie. Het duveltje zat ‘m in de ruitenwissers van Bosch die op 99.9% van het wagenpark passen, behalve Jack. Het scheelde ongeveer 1 mm, waardoor de ruitenwisser niet vastgeklikt kon worden.

Maar de Carglass monteur had daar een eenvoudige oplossing voor. Gewoon de rubbers vervangen. Dat ging namelijk wel makkelijk en dat is eigenlijk het enige wat je aan je ruitenwisser hoeft te vervangen. Heeft mijn kater toch nog nieuwe wimpers ;) ;).

Jankerd

  • 203.000 km

Afgelopen pinkster weekend met Jack naar Ellecom geweest om het 10 jarig bestaan van het Jaguarforum te vieren. Op een prachtig landgoed omring door 70 in de stralende zon glimmende katjes kon de dag niet meer stuk :).

De volgende ochtend werd ik verwelkomd door een jankende kat na het starten. Enkele minuten later verdween het geluid weer, maar Jack begon nu iedere dag te miesmuilen na het starten. Ik heb geen supercharger dus dat hield een schuldige over; de multiriem. Omdat ik toch van plan was naar Knokke te gaan, heb ik een afspraak gemaakt bij G&G in Heinkenszand voor vervanging van de riem. Je komt er immers langs en er is simpelweg geen betere een eerlijkere specialist in dit land voor je Jaguar.

Na een uurtje afkoelen in de garage was de vervanging binnen 20 minuten gedaan. De komende 50.000 - 60.000 km weer even geen gejank. Ik heb gelijk even een proefrit gedaan om een ander geluid te laten controleren. Ik vreesde namelijk dat mijn differentieel er aan zat te komen, maar na een proefrit over de Zeeuwse wegen bleken het mijn banden te zijn. Die moeten opnieuw geballanceerd worden en dan is dat licht dreunende geluid boven de 70 k/u weg. Dat laat ik binnenkort even doen.

In ieder geval geen jankende kat meer, maar een purrend katje :)

APKaka

  • 208.000 km

Zo, op naar oktober, alleen een APK-tje en dan zijn we mooi klaar voor dit jaar. Na de dampretour klep, olie verversen, multiriem en balanceren/uitlijnen vond mijn portemeknip het genoeg.

Helaas overleggen Jack en mijn beurs nooit zoveel met elkaar, dus meneer is weliswaar keurig door de APK gekomen, maar zal binnenkort toch even naar de dokter moeten.

Het DSC en ABS functioneren niet naar behoren en hoewel dit geen afkeurpunt is, word je toch tamelijk geïrriteerd als je in november of december om een boom bent gevouwen. Verkeerde zuinigheid.

Navraag bij mijn favoriete Jaguarfluisteraar leerde me dat het mogelijk aan de voorste wielsensoren lag. De zwager van de beste man heeft een garage in Den Oever en kan de reparatie ook voor me doen. Is aanzienlijk dichterbij dan een op en neertje Zeeland :). Dus volgende week wordt dat klusje geklaard en kunnen we weer veilig doorkachelen.

UPDATE:
Dat doorkachelen lukt sowieso wel, maar de wielsensoren waren niet de boosdoener. Na uitlezen bleek het probleem in de ABS booster pomp te zitten. Het uitlees systeem van Bosch was echter niet precies genoeg om een betere indicatie van de boosdoener te geven. De hele booster vervangen kost 500 euro en da's best pijnlijk als het alleen aan een klep in het systeem ligt.

Ik krijg van G&G Zeeland een Jaguar specifieke unit opgestuurd die in meer details de auto kan uitlezen. Op basis van die resultaten zal G&G de benodigde onderdelen sturen naar Postema en kan daar de reparatie plaatsvinden. Dit 1e klas service wat mij betreft en verdient een enorme pluim :).

OBD-gate

  • 209.000 km

VW zijn dieselgate; ik mijn OBDII gate. Na 15 minuten etteren en niks vinden ben ik op internet gaan zoeken waar de OBDII poort zat. Het vinden van de poort werd met een welluidende EUREKA gevierd. Na het uitlezen van Jack door het OBD apparaat, kwam er nul comma niks als probleem naar voren. Dus er is een probleem met mijn ABS boosterpomp maar het is nog niet ernstig genoeg dat het als melding op dit apparaat verschijnt.

Dat gaf me dus de tijd om te wachten tot de Technische Dag bij G&G op 14 november.

Op 13 november bleek na een analyse van Jack dat het probleem idd bij de solonoid van de ABS pomp zat. En, helaas, je moet de hele unit dan vervangen. Schijnt een probleem te zijn bij X350's van 2002 - 2004. Na 2004 is het ontwerp verandert en was het probleem opgelost. Helaas kan een 2005 model ABS booster pomp niet op mijn 2003 X350.

De pomp kost 500 euro, maar G&G gaat eerst kijken of het goedkoper kan. Mijn rijveiligheid is niet in het geding.

Op 13 november is Jack gelijk uitgelijnd; klusje van 10 minuten met het volledig nieuwe 3D uitlijn apparaat en gratis, omdat ik voor de technische dag kwam. Mijn remolie is ook gratis vervangen, daar dit ook een soort cadeautje was voor iedereen die kwam voor de technische dag. Suck on that Jaguar Dealers van Nederland.

Overstekende lantaarnpaal

  • 209.500 km

Aluminium is je vriend als het gaat om gewicht, maar is een enorme @#$% als het gaat om schade. Vorige week stak tijdens het uitparkeren pardoes een lantaarnpaal over. Dat leverde een zeer mooie lang-gerekte deuk op in mijn RV portier.

Naast het feit dat het gewoon oliedom is, is het financieel ook nog eens pijnlijk. De deuk was te erg en kon niet gerepareerd worden. Advies: "regel een nieuwe deur".

De deur; een groen MY2007 exemplaar was voor 225 euro geregeld. Jack wordt een ware quasimodo, maar na overspuiten en overzetten, zie je daar niks meer van. Omdat er nog wat andere plekjes waren die ik aangepakt wilde hebben (achterbumper nieuw spuiten, nieuwe chromen strip LA, lelijk kras LV etc...) komt het totaal op zo'n 1450 euro. Maar dan is Jack van buiten helemaal perfect en dat moet hij ook zijn, want komende 29 januari is hij onze trouwauto. Dan moet meneer natuurlijk op zijn paasbest zijn.

Deze paasbeste jongen heeft wel wat elektronische duvels in zich. Mijn EVAP systeem heb ik begin dit jaar laten repareren, mijn ABS pomp komt volgend jaar en sinds vorige week heeft een van mijn O2 sensoren aan de bestuurderskant de handdoek in de ring gegooid. Kan je prima mee doorrijden, als je een verbruiksverhoging van 15% leuk vindt.

Jack is geen geheelonthouder met 1:10.5, maar met 1:9 wordt het tijd voor een interventie voordat deze tempelier naar de AA gestuurd wordt.

Op de valreep

  • 211.000 km

Zo Jack is weer helemaal mooi. Met een X358 deur die zo goed is overgespoten, dat het voorval met de lantaarnpaal nooit plaatsgevonden lijkt te zijn.

Op de valreep heb ik nog een paar dingen laten doen bij G&G op de 24e december, daar ik toch naar België ging voor een avondje bij mijn schoonvader. De lambda sensor linksboven is vervangen, dus die storing is voorbij en Jack zuipt weer op normale wijze, LOL. De voorste draagarmen zijn ook vernieuwd. Tijdens het opnieuw uitlijnen brak mijn spoorstang links achter af. Heel bizar. Maar gelukkig in de garage en niet terwijl ik met 130 naar België zoef. Voor de rest olie, oliefilter en luchtfilter vervangen. Jack kan er weer tegenaan en is helemaal klaar voor de bruiloft in januari 2016 .

Ouwe Man

  • 215.000 km

Jack is nu 12.5 jaar en af en toe vraag ik me af of ik dit in kattenjaren moet gaan meten, want meneer begint de laatste tijd wat ouwe mannengedrag te vertonen. En wat zijn die ouwe mannenklachten dan? Nou:
- Incontinentie bij het ruitenwisservloeistofreservoir
- Buitenspiegel RV klapt niet goed meer in
- Raam LV piept (Gekscherend Jaguar alarm volgens G&G)
- Piepgeluid LA
- Kabel raammechanisme LV geknapt

Ik had een winters avondje en mijn tankklep wilde niet openen. Best spannend om op benzinedamp naar het werk te rijden; maar goed ’s middags was ie weer ontdooit. Metaalmoeheid in de kabel van het raammechanisme LV zei dat ik het zelf mocht doen. Het fijne was dat dit twee dagen voor mijn huwelijk gebeurde. Gelukkig kon ik last minute langs bij Roos Autoschade in Alkmaar die mijn raam heeft vastgezet met een stuk hout.
Je wilt niet dat je aanstaande bruid met coupe windhoos aankomt op je bruiloft, omdat het raam in ene tijdens de rit naar binnen zakt.

Om die ouwe mannenklachten op te lossen, kom je trouwens een behoorlijk eind met WD-40. Net als Ducktape lost dit spul 99% van de problemen in de wereld op. Dus mijn spiegel klapt weer netjes in, mijn raam piept niet meer en mijn wiel LA piept een stuk minder. Het lager zal een keer vervangen moeten worden, maar voor nu kan het nog wel even.

De incontinentie werd opgelost met een beetje lijm en mijn raam heeft een nieuw mechanisme m.b.v. Ebay en wat liefde van een monteur bij G&G die overigens ook de bovenstaande probleempjes heeft opgelost. En omdat er bijna een halve ton op zat, is ook gelijk de differentieel olie daar vervangen.

Jack is weer geolied, dus deze ouwe kat kan voorlopig weer even door.

Jack de kinderwagen

  • 225.000 km

Het is al weer bijna 6 maanden geleden dat ik een update heb gegeven over Jack. Onderhoudstechnisch gezien is er momenteel niks gebeurt. De APK staat voor 20 september en daarna zal Jack voor zijn jaarlijkse liefdevolle behandeling naar G&G gaan. Daarover eind september meer dus.

Toch is er best veel gebeurd. Tijdens de jaarlijkse Jaguar Forum dag heeft Jack mooi de derde prijs in de wacht weten te slepen tijdens het Concour D'Elegance. Trots als een pauw stond ik daar met mijn bolide te glanzen. Er waren wel een paar kritiek puntjes op Jack:
1. De verchroomde ventieldopjes van de Lidl konden echt niet
2. De omgekeerde colafles dop op mijn ruitenwisservloeistofreservoir was origineel maar niet de bedoeling
3. Poets je motorruimte op voor zo'n dag
4. Mooie velgen, maar ze zouden een keer gezandstraald moeten worden

Punt 1 is te verhelpen, maar duur. Een origineel setje growler ventieldopjes kost 35 euro. En toch ga ik ze een keer kopen. Net als dat ik onlangs een veel te dure XKSS portemonnee uit de Heritage Collectie van Jaguar heb gekocht (62 euro, maar wat is ie mooi!!).

Voor 1.50 euro had ik en origineel doppie voor mijn reservoir. Wel jammer van de 15 euro verzendkosten.

Nummertje 3 ga ik zeker doen en 4 is iets waar ik voor spaar. 4 velgen zandstralen en spuiten kost al gauw 250 - 300 euro.

Jack had dit jaar gezelschap bij de Forum dag. Ik had een van mijn maten bekeerd tot het Jaguar geloof. Hij rijdt nu in een Midnight Black (net als Jack) S-type 2.7D uit 2007. Prachtige wagen en ze stonden mooi bij elkaar :).

Toch verbleekt deze pracht en praal tot niets bij mijn dochtertje. Yep, 2 juni ben ik vader geworden van het mooiste en beste wat me ooit is overkomen in mijn leven. Ik ben al aan het oefenen zodat haar eerste woordje Jaguar wordt, whahahahaha. Veel vrienden zeiden me dat Jack wel vervangen moet worden nu ik een kindje heb. Nou al die vaders ga ik teleurstellen. Jack is de meest comfortabele en relaxte kinderwagen die mijn dochtertje maar kan wensen. Was de eerste keer wel even matrix style gordel kung fu om het kinderzitje te bevestigen, maar daar sliep mijn dochter dus gewoon doorheen. Alsof ze nu al het relaxte van Jack in zich heeft.

Jack in the Box

  • 233.000 km

Jack is afgelopen vrijdag voor een APK en wat onderhoud geweest bij zijn favoriete garage in Zeeland, G&G. Er zijn nogal wat dingetjes aan Jack gedaan dus ik som ze een voor een op:

Motorkap:
Alsof meneer wist dat hij voor onderhoud moest, kreeg ik de motorkap een week voor zijn APK niet meer open. Tja, zo wordt olie peilen er lastig. Jack bleef doodleuk in zijn box.
Bij G&G hadden ze het euvel in 10 seconden opgelost en het advies was om de ontgrendeling bij de grill af en toe van een beetje vet te voorzien. Door roestvorming was de ontgrendeling vast gaan zitten.

Achterbanden:
Die hadden hun beste tijd gehad en had ik op voorhand besteld en opgestuurd naar G&G. De voorbanden zijn nog netjes dus nu heb ik Ultrac Satin achter en Ultrac Cento voor van Vredestijn. Mettertijd worden het dus ook Satins aan de voorkant. Veel mensen zweren bij Michelin voor hun Jaguar, maar ik vind die veel te duur en ze scoren niet beter dan Vredestijn.

Remmen (schijven en blokken):
Zat er aan te komen. Sinds de koop zo'n 70000 km terug zitten ze d'r al op en voor moest dus vervangen worden. Achter kon nog even mee, maar ik vond het beter om het gelijk rondom vervangen te hebben. Kostte 485 euro, maar dan heb je er ook weer jaren plezier van.

Tijdens het vervangen van de remmen is ook gelijk het piep-euvel opgelost. Jack piepte linksachter nogal de laaste tijd. Bleek roestvorming bij de ABS sensor te zijn. Was een first voor G&G dus deze ervaring wordt gelijk gedeeld op de website en met het Forum. Ik was erg blij, want een andere mogelijke veroorzaker was het lager. Z'n ding vervangen kost 300 euro en dat was dus niet nodig. Dit is een van de redenen, waarom ik 200 km rijd voor Jack zijn onderhoud. Veel garages vervangen doodleuk je lager en zoeken dan weer verder. Kost je bergen met geld.

APK:
Dan zal de APK wel goed zijn met al die zaken dacht ik. Nou bijna wel ja. Mijn onderste draagarm LA had te veel speling en moest dus vervangen worden. Vorig jaar viel het nog binnen de toleranties. Maar goed, draagarm vervangen en Jack ging fluitend de keuring door.

3x groen is nu 4x groen:
Een van de logo's op mijn velgen was zo verweerd dat hij helemaal grijs was geworden. Was mij al een hele tijd een doorn in het oog en heb een nieuw logo met groene achtergrond gekocht. Bij G&G hebben ze het kosteloos voor me geplaatst op de velg en nu is Jack weer symmetrisch rondom. Niemand die het zou opmerken, maar ja, ik weet het en dat is erg genoeg, whahaha.

Het bezoek aan G&G was deze keer extra bijzonder, want we konden gelijk onze 3 1/2 maand oude dochter Elena aan Joke en Raymond laten zien. 3 1/2 maand oud en madam was gelijk aan het flirten met Joke’s oudste zoon Chris. Ik hou m’n hart vast voor als ze straks 16 is, whahahahaha.
Bezoeken aan de garage in Zeeland hebben ook en beetje een social visit karakter gekregen waarbij je elkaar weer eens verteld over het reilen en zeilen der dingen.

En van reilen, komt rijden. Ik heb de XJR Portfolio uit 2007 van Chris even op de staart mogen trappen en WOW wat een geweldige auto. Schitterend hoe de compressor jankt. Optrekken, remmen, sturen, de grom van de V8; alles aan deze auto is veel strakker en intenser en toch comfortabel. Geweldige auto die XJR!
Daarnaast nog even mogen meerijden in de XJ-SC V12 uit 1987 die Raymond onlangs aangeschaft had. Met 119000 km op de teller nog even maagdelijk als de dag dat hij uit de fabriek kwam. Schitterende auto, als nieuw van buiten en binnen en dan die oneindig lange neus. Geweldig om mee te maken.

Uienleer

  • 233.500 km

Het garage bezoek aan G&G hebben we gelijk omgetoverd tot een weekendje weg met de kleine. Konden we ook nog even op bezoek bij oma in Eindhoven. Zo’n weekendje weg is trouwens erg grappig. Of je nou een dag of een maand weg gaat; je hebt vrijwel evenveel spullen nodig met een 4 maanden oude baby.
Dus kofferbak open en: kinderwagen erin, bedje erin, weekendtas erin en een matras. Kleppie dicht en daar stond ik met m’n handen in de lucht; het was gelukt. Dikke middelvinger naar al die Zafira’s en andere zaaddodende alternatieven die onze weg rijk is, mwoehahahaha.

En dan kom je na zo’n weekend terug; stap je uit en ruik je een lichte brandlucht en blijken m’n remschijven toch wel wat warmte uit te stralen. Heb je net ruim 900 euro aan onderhoud uitgegeven, gaat meneer Jack me vertellen dat er best wat meer bij kan.
Nou rijdt ik al een tijdje met af en toe een DSC storing. Bij G&G vermoedde men toen al dat de remkrachtverdeler een keer vervangen moest worden. Maar da’s een dure en tijdrovende reparatie, dus heb ik deze toch geprobeerd uit te stellen. En nu waren het dus mijn nieuwe remschijven en blokken die de slechte werking van mijn remkrachtverdeler net dat zetje gaf die mijn portemeknip niet zo leuk vond.

En da’s nog niet alles. Als de APK plus onderhoud de taart was en de remkrachtverdeler de slagroom… Juist, je raad het al; er mist een kers op die taart. Nou niet getreurd. Twee dagen voor m’n G&G afspraak voor de remkrachtverdeler kreeg ik twee kersen op die taart. Mijn Xenon verlichting kreeg na 13.5 jaar trouwe dienst last van een identiteitscrisis. De linker dacht een stroboscoop te zijn en de rechter vond geel zijn in ene veel leuker dat wit zijn.
En geheel volgens goede Britse traditie zijn ze ook nog eens makkelijk te vervangen. De grill en bumper moeten er af. Daarna moet je de koplampunit loshalen en dan pas kan je het lampje (dat 140 euro kost) vervangen.

Nou heb ik een portemeknip van Jaguar. Het XKSS model, gemaakt van het leer dat ze ook gebruiken voor de stoelen en het interieur. Na meer dan 2200 euro in drie weken tijd lichter te zijn door het onderhoud dat mijn “over het paard getilde Britse wanproduct” nodig had, ben ik er van overtuigd dat mijn portemonee van uienleer is gemaakt. Iedere keer als ik er naar kijk moet ik janken.

Dus ja, het is een duur jaar en ik troost mezelf met het argument dat alle vervangen onderdelen weer jaren lang meegaan. Dan verdeel je de pijn van zo’n remkrachtverdeler of xenonlamp over 10 jaar en dan valt het allemaal wel mee. Jack is mijn droom auto en voor je droom auto moet je af en toe wat pijn lijden. En zeg nou zelf, zo’n verstandig 13 in een dozijn busje of stationwagon gaat je na 13 jaar ook geld kosten. En daar kun je niet het etiket droom auto op plakken.

De zwakste schakel

  • 236.500 km

Jack zijn remsysteem is momenteel zijn achilles-hiel, zijn zwakste schakel. Jaguar heeft hier een enorm ontwerp fout gemaakt met de positie van de ABS sensoren. Deze maken gebruik van een meetring die op de aandrijfas zit. Door roestvorming zet de meetring uit een na een jaar of 10 komt die dan in contact met je ABS sensor en draait deze naar de gallemiezen.

De ABS data wordt tevens gebruikt voor je traction control (DSC), snelheidsmeter, km-teller en verbruik. Dus als je ABS sensoren achter uitvallen, krijg je een auto die gaat inhouden op allerlei momenten en in ene niet meer weet hoe hard je rijdt etc...

Begin januari moeten dus de aandrijfassen vervangen worden en er zit helaas meer aan te komen. De waterpomp zit er aan te komen. De lekkage in het koelsysteem is met een speciaal middel verholpen, dus het kan er weer even tegen aan. Maar uiteindelijk moet er een nieuwe waterpomp in. De bougies gaan nu ook al weer 75000 km mee, dus die moeten nagekeken worden. Er staat bijna 240000 km op de teller, dus de distributieketting moet ook nagekeken worden.
Verder zijn de draagarmen voor over 10.000 km aan de beurt, moet er 6.5L nieuwe 5W-30 in en eind 2017 moet er weer een powerflush gedaan worden op de automaat.

Al met al best veel dingen, waarvan een aantal vallen onder de categorie preventief onderhoud. 2017 gaat dus net als 2016 een duur jaar worden. En toch... ik ben gek op mijn XJ. Als ik uitstap en de auto op slot klik, kijk ik altijd achterom met een enorme grijns op mijn gezicht. Wat is die X350 toch een tijdloos mooie auto in dat glimmend metallic zwart.

Er zijn mensen die me het advies geven de auto weg te doen. Maar ja, wat heb ik dan. Een paar ruggen in mijn hand en voor de rest niks. En ja, de Fiat 500 van mijn vrouw is een fijn autootje. Zuinig, handig en ruim en hij ziet er superleuk uit. Alleen wil je daar mee toch echt niet een tripje door Europa doen met een baby, kinderwagen, zitje en je eigen bagage. Past niet en de 500 is gewoon geen auto voor de lange stukken.

Dus sla ik ook voor 2017 die adviezen in de wind, laat ik Jack verder opknappen en zoef ik vrolijk (en flink wat armer) door.

Jack is Back!!!!

  • 237.000 km

De soep wordt gelukkig niet zo heet gegeten als hij wordt opgedient. In het geval van Jack ben ik daar erg blij mee. Mijn bougies kunnen nog 45000 km mee, de distributie ketting hoeft eigenlijk nooit vervangen te worden; dus waarom Jaguar het nodig vindt om een onderhoudsinterval van 240000 km op te geven is G&G een raadsel.

Bij de waterpomp was de thermostaat lek; niet de pomp zelf. Dat scheelde even 300 euro in reparatie kosten. De aandrijfassen zijn vervangen en er moest nogmaals (onder garantie) een ABS sensor worden vervangen. En nu zijn alle storingen weg. Jack doet weer wat hij moet doen en ik kan weer genieten van mijn auto. Dat is de afgelopen maanden wel anders geweest met al het onderhoud en storingen die niet ophielden.

Gelukkig stap ik nu weer iedere dag in, draai de sleutel om en geniet; geniet van de uitstraling van Jack’s weelderige interieur; geniet van de zoemende en licht grommende V8; geniet van de sereniteit waarmee hij over de weg zoeft. Jack is back!!!!

Mijlpaal

  • 250.000 km

Een kwart miljoen alweer. Inrijden / warmdraaien noemen ze dat op het Jaguar Forum, LOL. Op naar de volgende warmdraai sessie zou ik zeggen. Moet haalbaar zijn in zo’n 12 a 13 jaar.

Wat is er zoal gepasseerd in de afgelopen maanden? Nou veel kilometers in ieder geval. We hebben een roadtrip door Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Tjechië en Slowakije gedaan met Jack. Mijn boer woont tegenwoordig in Hongarije en deze vakantie was een mooie gelegenheid om op bezoek te gaan. Jack is de perfecte gezinsauto. Tijdens de roadtrip gemiddeld 300 km per dag gereden en Jack is ruim genoeg voor de reistassen, bedjes, buggy etc… En ik heb een makkelijke dochter die vaak tijdens ritjes in slaap valt. Jack is de ideale “kinderwagen”, hahahaha.

Tijdens deze roadtrip heb ik gelijk gebruik gemaakt van de mogelijkheid om Shell Vpower Racing en Aral Ultimate 102 te proberen. Vpower heeft in Duitsland, Oostenrijk en Oost-Europa een RON-getal van 100 i.p.v. 97. De Aral benzine is RON 102. Deze brandstoffen kosten minder dan Euro95 in Nederland, dus was het proberen wel eens waard zonder dat je meer geld kwijt bent. RON 100 benzine wordt in NL niet verkocht; RON 102 kan je bij Firezone krijgen voor 1.85 euro per liter en dat is mij een beetje te gortig.
Ik heb beide brandstoffen 3x getankt tijdens de vakantie. Jack liep er voor het gevoel iets mooier op en was met verbruiken van 1:11 of meer erg zuinig. En dat terwijl ik behoorlijk stevig door heb gereden. Wat vermogen betreft, merkte ik geen verschil. In Nederland hou ik het dan ook gewoon op BP Ultimate98 en Vpower. Dat is al duur genoeg ;). Zowel Shell als BP (eigenaar Aral) hebben geen plannen deze brandstoffen naar Nederland te brengen. Er is geen markt voor was het antwoord dat ik van ze kreeg. Ben ik wat verbaast over, omdat Vpower Racing in landen verkrijgbaar is waar het gemiddeld jaarinkomen 2 – 4 x lager ligt dan in Nederland. En Firezone heeft in 5 jaar tijd zijn RON 102 benzine bij meer dan 60 tankstations beschikbaar gemaakt. Lang leve de monopoly voor Firezone dus.

September staat weer om de hoek en dat betekent APK voor Jack. De voorbanden hebben 2 tot 2.5 mm profiel, dus die staan op de nominatie om vervangen te worden en de draagarmen voor moeten er waarschijnlijk ook aan geloven. Daarnaast gaf Jack onlangs een motorstoring (P0105). Na wissen en resetten is de storing weg. Ik hoor op 15 september wel of er punten zijn bij de APK. 22 september staat er een afspraak bij G&G in de agenda waar Jack zoals altijd in perfecte handen is.

Spiegeltje spiegeltje aan de kant

  • 251.000 km

Afgelopen vrijdag mijn APK gehad bij Kwikfit. Jack werd afgekeurd op drie punten:
1. Defect kenteken licht
2. Scheur in ashoes RA
3. Remmen achter meer dan 30% verschil

Voor de scheur in mijn ashoes had je een elektronen microscoop nodig om ‘m te vinden. Het afkeuren van mijn achter remmen verbaasde mij nog het meest. Alles aan de remmerij van Jack is nieuw, dus dit resultaat kon gewoon niet kloppen. Wat blijkt; bij Kwikfit Alkmaar gebruiken ze een platenbank i.p.v. een rollenbank. Platenbanken zijn totaal ongeschikt om een Jaguar (of wat voor auto dan ook) op te testen. Je hebt namelijk 1.3 seconden testtijd nodig om de repons van de remmen vast te stellen. Op een platenbank is dat maximaal 0.1 seconde. Maar dergelijke discussies zijn zonde van mijn tijd, dus heb ik 24.95 betaald en laat ik de rest over aan G&G. Die hebben een rollenbank en weten wel wat ze doen. Dat was dus baalmoment nummer 1.

Maar goed, ik parkeer mijn auto dus rond 17 uur op 15 september en ga naar huis waar ik het nogal druk had omdat we sinds 5 september een tweede meid erbij hebben in ons gezin. Poepluiers tot aan de oren, hahahahaha. In de wetenschap dat mijn auto veilig staat in Heiloo en dat ik hem pas weer op 22 september nodig heb, was ik zeer onaangenaam verrast toen ik op 20 september langs mijn auto liep en zag dat mijn linker buiten spiegel aan gort was. En tuurlijk geen briefje achtergelaten. We zijn tegenwoordig tot aan onze oogballen verzekerd, maar die moeite doen mensen niet. Baalmoment nummer 2 dus.

G&G heeft de buitenspiegel nagekeken en hij staat vast maar daar is ook alles mee gezegd. Er moet een nieuwe op, omdat het binnenwerk stuk is. Kosten: 950 euro, 130 euro arbeid en dan is vadertje staat nog niet langs geweest met zijn btw zakje. Het vervangen van mijn buitenspiegel is dus duurder dan al het hier ondergenoemde onderhoud bij elkaar:

Mijn kentekenverlichting is vervangen, het miniscule scheurtje in mijn ashoes is gerepareert, mijn voorbanden zijn vervangen, nieuwe schokbrekerbussen voor, nieuw lager RV en een nieuwe bovenste draagarm LA.

Mijn voorbanden zijn trouwens wel als baalmoment nummer 3 te categoriseren. Met meer dan 50 g lood per band voor ballanceren, hebben ze me bij autobandenmarkt.nl kwalitatief slechte banden verkocht. Erg jammer, want mijn achterbanden die ik er vorig jaar heb gekocht waren wel goed. Hoe dat komt? Nou banden producenten testen altijd een aantal banden in de batch die ze produceren. Als deze geteste banden meer dan 11 g lood nodig hebben, wordt de hele batch afgekeurd. Dat betekent niet dat alle banden in die batch slecht zijn. Vernietigen is te duur, dus worden ze voor 75 euro p.s. of minder verkocht aan Euromaster, Kwikfit, autobandenmarkt etc… Ik heb dus mazzel gehad met mijn vorige bestelling.
Rijdt Jack dan slecht met zijn nieuwe voorbanden. Zeker niet, maar als je zoveel moeite moet steken in het balanceren van banden, kan je er de donder op zeggen dat ze minder lang mee gaan.

Ik heb momenteel een aanvraag lopen bij het waarborgfonds en hoop dat ik de schade van mijn buitenspiegel vergoed krijg, zucht…..

50 cents

  • 252.000 km

25 November was het weer tijd voor de jaarlijkse Techische Meeting in Heinkenszand bij G&G. Ik had zelf ook wat te sleutelen die dag; nl het vervangen van mijn rechter buitenspiegel. Dankzij de steun van G&G heb ik van het waarborgfonds 450 euro vergoed gekregen en dat bnnen 6 weken. Ongelovelijk snel; dat had ik niet verwacht.

Het verkrijgen van een buitenspiegel voor mijn X350 was een andere uitdaging. Die krengen zijn uiterst zeldzaam 2e hands en nieuw onbetaalbaar. Gelukkig vond ik een exemplaar op Ebay dat binnen budget viel.

Mijn vader is jarenlang automonteur geweest en hij heeft met wat tips van de G&G monteurs mijn spiegel in een uurtje vervangen. De "nieuwe" spiegel is van Amerikaanse makelij en heeft dus een licht goud kleurige waas als extra bescherming tegen een laaghangende zon en koplampen. Jack is met deze gouden tand net 50 cents. Een ding moet er nog wel gebeuren en dat is het elektrisch inklappen. Zowel rechts als links doen dit slecht. Ik ga de komende tijd de spiegels invetten met kruipolie. Mocht dit niet helpen dan ga ik ze samen met mijn vader uit elkaar halen en alles opnieuw insmeren.

Het mechaniek van de spiegels is van aluminium en dit gaat in de loop der jaren slechter werken. Ik heb al spiegels gezien waarin het helemaal verkruimeld is. G&G werkt momenteel aan een geprinte versie van het mechaniek. Allemaal nog in een prille fase, maar als dit werkt, kunnen ze gewoon het binnenwerk printen en vervangen. Dit soort innovatief denken, maakt G&G uniek en daarom zal ik er zolang ik Jack heb, blijven komen. Zonder Jack ook, want de meetings zijn te gezellig :).

Darwin

  • 254.000 km

Tafelpoten, bedranden en hoekjes bij kasten. Allemaal spannen ze samen om het leven van je kleine teentje zo spannend mogelijk te maken. Zo ook stoeprandjes en dan niet mijn teen maar Jack zijn dorpel rechtsachter. En ik kan maar een iemand de schuld geven en dat ben ik zelf. Ik heb deze bocht al 1000 keer genomen en nu in de verkeersdrukte net iets te strak dus. Dat was even een hupsje omhoog. Een lelijke witte kras op mijn dorpel mijn stuur stond scheef. “And the Darwin Award goes to…..”

Ik ben verder naar huis gereden, maar het was geen pretje. Ik heb Jack laten nakijken bij Euromaster. Dat hupsje had mijn spoorstang rechts achter een optater gegeven en veranderd in een boomerang. Maar goed, er zit dus nu weer een nieuwe op en na het rechtzetten van mijn stuur en opnieuw uitlijnen, rijdt mijn Britse vriend weer als vanouds. En die lelijke kras was voor een groot deel weg te vegen. Je ziet er dus vrijwel niks van. Ik zal een keer mijn dorpel opnieuw moeten laten spuiten. Irritant dat dit soort dingen nog altijd even vlak voor het jaareinde komen. Alsof er een vloek op rust.

Over jaareindes gesproken; dat is altijd weer het moment om terug te kijken en te gaan smijten met getallen. Daar zijn wij mensen dol op en ik ben geen uitzondering. Dus wat kost zo’n XJ nou per jaar? Hieronder een update:

Kosten per jaar : 9063,-

Onderhoud : 24% ofwel 2216,-
Brandstof : 39% ofwel 3535,-
Wegenbelasting : 10% ofwel 906,-
Verzekering : 6% ofwel 544,-
Afschrijving : 12% ofwel 1088,-
Overig : 9% ofwel 816,-

Onderhoud (2216,- per jaar) kan verder gesplitst worden in:
Aandrijving : 10% ofwel 213,-
Airco : 1% ofwel 18,-
APK : 2% ofwel 45,-
Arbeid : 7% ofwel 161,-
Automaat : 4% ofwel 88,-
Banden : 19% ofwel 431,-
Brandstofsysteem : 4% ofwel 81,-
Filters : 2% ofwel 54,-
Koelsysteem : 2% ofwel 55,-
Motorolie : 7% ofwel 148,-
Onderstel : 17% ofwel 369,-
Overig : 3% ofwel 56,-
Remsysteem : 17% ofwel 382,-
Ruitenwissersysteem: 0% ofwel 13,-
Verlichting : 5% ofwel 103,-

Het verbruik van 10.5 km/L kan verder gesplitst worden in:
E-10 : 10.7 ± 0.6 km/L
Euro95 : 10.1 ± 0.8 km/L
Premium Euro95 : 10.5 ± 0.7 km/L
RON97 : 10.4 ± 0.6 km/L
RON98 : 10.1 ± 0.8 km/L
RON100 : 10.4 ± 0.1 km/L
RON102 : 11.5 ± 0.5 km/L

Doe Het Zelven

  • 257.000 km

Dat ik Jack in januari 2014 kocht, had ik voor veel onderhoud klussen mijn broer. Alleen zaken als de automaat of de airco liet ik aan G&G over. Dat scheelde nogal in de kosten. Mijn broer woont inmiddels 2 jaar in Hongarije dus heb ik het gross van het onderhoud (zowel groot als klein) door G&G laten doen. Altijd naar grote tevredenheid moet ik zeggen.

Dit jaar heb ik besloten om simpel onderhoud zelf te gaan doen. Denk daarbij aan olie verwisselen, filters vervangen etc… Mijn stiefvader is automonteur geweest en door samen met hem dit te doen, leer ik meer over mijn auto en bespaar ik ook nog aardig wat.

Zelf onderhoud doen, wordt aanzienlijk makkelijk gemaakt met de grote hoeveelheid aan “doe-het-zelf” garages in Nederland. Voor 10 euro per uur heb je een brug. 6 liter 5W-30 olie van Castrol kost 36 euro en een lucht en oliefilter van Bosch kosten 15 euro per stuk. Al met al ben je dan klaar voor 76 euro i.p.v. 200 euro als ik het laat doen.

Zo heb ik ook laatst de beplating onder mijn bumper en motor vervangen. Het kunststof paneel onder mijn bumper was gescheurd en verrot en hing van ellende bij elkaar. Door het hangen, heb ik al twee keer gehad dat het ergens met parkeren achter bleef steek en mijn bumper scheef drukte. De afdekplaat onder mijn motor ben ik een keer kwijt geraakt, omdat de schroeven daarvan gewoon niet goed meer waren.

De onderdelen heb ik bij S&G Barrat besteld; die hebben alles van Jaguar. Schrok wel even van de prijs. 450 euro voor een beetje plastic. Maar goed, 2 uurtjes klussen met mijn stiefvader en de onderkant ziet er weer uit om door een ringetje te halen. De dagen van het bumper terugklikken zijn weer voorbij ;).

Opvliegers

  • 260.000 km

Afgelopen mei een prachtige tourrit gedaan in Zeeland, georganiseerd door G&G. Met meer dan 20 Jaguars op pad geweest. Uiteraard mijn twee dochters (Elena en Kathelijne) mee. Vooral Elena heeft genoten. Met haar roze eenhoorn stokpaard heeft zo zo’n beetje iedereen betoverd ;).

De jaarlijkse BBQ van het forum was ook weer een groot succes. Prachtig weer en een heerlijke rit naar Beekbergen toe. Ja het is genieten geblazen wat dat betreft.

In Juli wordt Jack 15 en dan is meneer officieel een youngtimer. Dat bijna youngtimer karakter uit zich op het moment het best door zekere opvliegers die Jack heeft. Alsof hij in de peno-pauze zit. Ik heb samen met mijn stiefvader de thermostaat (inclusief behuizing en sensor) vervangen en dat was ook wel nodig. De pakkingen waren helemaal verrot en de behuizing had tekenen van verkruimeld kunststof.

Ik ben blij dat er partijen als G&G bestaan. Voor minder dan 100 euro had ik het hele thermosstaat pakket inclusief verzendkosten en daarbij ook adviezen over hoe je het beste het ding kon installeren, koelsysteem ontluchten etc…. In 2 uur was het werk gedaan en ik moet je zeggen dat het een pittige klus was voor mijn stiefvader. Er ligt nogal wat in de weg namelijk.

Voor de grap heb ik met Jager Auto in Heemskerk gebeld om te vragen wat een dergelijke exercitie kost. Hou je vast: 242 euro voor de thermosstaat en 4 uur arbeidsloon (133 euro per uur). Dat is bijna 800 euro!! En dan zijn ze 4 uur bezig met iets dat volgens G&G niet langer dan 1,5 uur mag duren. Ik snap dat de Armani pakken van de verkopers ergens van betaald moeten worden, maar dit is toch een tikje idioot.

Hoe dan ook, na vervanging, grondig ontluchten, koelvloeistof aanvullen en een paar testritten leek alles in orde. Op de snelweg waren er geen koeling problemen, maar met files en dorpsritten ging mijn ventilator als een gek te keer en had Jack af en toe last van temperatuur schommelingen.

Omdat ik toch nog wat zaken wilde laten doen bij G&G, heb ik gelijk maar een afspraak gemaakt, zodat mijn koelsysteem beter onder de loep genomen kon worden. Die 60 euro benzine kan ik wel lijden aangezien het in de buurt 800 euro kost om mijn thermosstaat te vervangen bij de dealer.

Halverwege de rit (voorbij Den Haag) besloten de elektronische waakengelen dat het genoeg was en werd alles uitgeschakeld. De ANWB heeft vervolgens wederom het koelsysteem ontlucht en aangevuld. De rest van de rit naar Heinkenszand was er geen vuiltje aan de lucht.

Bij G&G is mijn motorolie, koelvloeistof, uitlaatgas etc… gecontroleerd. Geen schade aan de motor en nergens lekkage in het koelsysteem. Ook de koelwaterpomp werkte keurig. Dus na het vervangen van mijn remolie en vacuümleiding (breather hose) was het tijd om naar huis te gaan (en de rekening te betalen natuurlijk, LOL).
Na een paar km gelijk weer rechtsomkeer gemaakt, want mijn ventilator begon weer te loeien als een gek. Back to square 1, zucht. Jack maar laten overnachten bij G&G en zelf met de trein naar huis gegaan. Dat was en beleving op zich, omdat de NS nog onbetrouwbaarder bleek dan Jack. 4.5 uur reistijd om vanuit Goes naar Heiloo te komen. Ik rij in 3.5 uur op en neer naar Heinkenszand!! Maar helemaal kommer en kwel was het niet; door alle vertragingen en stukkende treinen krijg ik de helft van mijn geld terug. Het glas is halfvol dus en er kan best nog een halfje whisky bij.

Na een paar nachtjes gelogeerd te hebben bij G&G bleek de radiateur verstopt te zijn. Toevoeging van een speciaal schoonmaakmiddel heeft de verstopping weggewerkt. De radiateur doet weer zijn werk zoals zou moeten en verscheidene rijtesten hebben uitgewezen dat het koelen weer gaat zoals moet. De radiateur vervangen kost zo’n 600 euro en is volgens G&G overkill; tenzij ik geld te veel heb natuurlijk. Nou, ik kan je een ding zeggen: met een Jaguar heb je veel rijplezier, maar geld te veel… Nee dat heb ik nog niet meegemaakt, LOL.

Hit The Road Jack

  • 260.000 km

Zo blij als een kind dat ik was om Jack weer op te halen; zo verdrietig ging ik een paar uur later weer met de trein naar huis. Jack is verscheidene malen getest, zijn koelsysteem schoongemaakt en alles ging op rolletjes. Totdat ik de A58 op reed. 20 minuten later stond ik weer bij G&G, omdat de temperatuur fluctuaties weer terug waren en ik de motor niet goed vond klinken.

Een paar dagen later kreeg ik te horen dat het toch de koppakking was. Hoe is het mogelijk? Na al die testritten etc… Nou een collega van mij kocht een Volvo V40 en kreeg tijdens de wintersport de verrassing: temperatuur fluctuaties, verminderd vermogen en drukopbouw in zijn koelsysteem. Na reparatie van de waterpomp en multiriem leek alles in orde. 24 uur later stond hij weer bij de dealer en moest toch de koppakking worden vervangen. Een voordeel voor hem; hij had nog 6 maanden garantie. Ikke daarentegen….

Wat kost dat nou, zo’n koppakking? Een kleine 4500 euro in een worst case scenario. Ik sprak onlangs iemand die hetzelfde probleem had met zijn X-type 2.5 V6. Kostte hem 4000 euro om te laten repareren, omdat zijn kop ook nog eens gescheurd was.

4500 euro is een hoop geld en dan moet je toch even wat zaken op een rijtje zetten.

Optie 1: wegdoen
Dan krijg ik nog 1500 euro voor de auto. Reken de 4500 euro die ik bespaar en dan heb ik dus 6000 euro. Daarvoor koop ik niet een fatsoenlijke X350. Sterker nog, voor minder dan 8000 euro zijn ze er niet. En dan koop ik een auto met 350000 km op de teller waarvan ik niet weet wat me nog te wachten staat. Niet echt een optie.

Optie 2: opslag en sparen voor de reparatie
Is een mogelijkheid. Voor een paar honderd euro per jaar de auto opslaan en wat ik maandelijks bespaar (ruwweg 500 euro) opsparen totdat ik 4500 euro heb. Ik zou dan na 6 – 9 maanden de auto kunnen laten repareren en in die tijd met de Mini Countryman van mijn vrouw naar het werk gaan. Een mogelijkheid inderdaad, maar ik heb vakantiegeld en wat financiële hulp voor het restbedrag, dus waarom maanden wachten terwijl de auto nu gerepareerd kan worden.

Dan hou je dus optie 3 over: repareren. Komt de vraag; is Jack dat wel waard? Een X350 van 15 jaar oud met een km-stand van 200000 – 250000 gaat momenteel voor 10000 – 14000 euro over de toonbank. Als je bedenkt dat ik de auto 4.5 jaar geleden kocht voor 9950 euro (8400 als je de inruil van mijn Maxima meerekent) is er in autoland nogal wat veranderd. Goede XJ’s van het type X308 en X350 beginnen in waarde de stijgen. Met dat vooruitzicht is het dus zeker de moeite waard om de reparatie te laten doen. En zo geschiedde het dus.

Mijn bougies, krukas, waterpomp, onderblok en distributieketting waren allen nog in prima staat. Ook was mijn kop niet gescheurd en dat is fijn, want anders was de reparatie richting de 6000 euro gegaan.

Wat is er uiteindelijk allemaal gedaan aan de V8?
- koppakking
- in en uitlaatpakking
- kopbouten etc…
- motorolie + oliefilter
- luchtfilter
- koelvloeistof
- koelvloeistof tank vervangen
- krukas bout
- multiriem
- airco service
- stuurbekrachtigingsolie

De laatste twee punten lijken raar, maar zijn onvermijdbaar. Delen van de airco en stuurbekrachtiging zitten aan het motorblok vast bij de X350. Dat moet er allemaal af en dus zal je ook die vloeistoffen moeten vervangen.

De motor uit en in elkaar zetten kost zo’n 3 dagen werk. Al met al, kon ik na 3 weken Jack weer ophalen. Na het doneren van een stuk van mijn lever, een longkwab en een halve nier had ik het geld bij elkaar. Die lever groeit toch wel weer terug en mijn longen en nieren passen zich wel weer aan. Je moet wat over hebben voor de Jaguar levensstijl. Sleuteltje om, genieten van de 4.2 V8 en hit the road Jack….

Staar en een lamme poot

  • 264.000 km

Augustus:
Jack gerepareerd en dus op naar Hongarije met de kat. Flink wat Stau en Baustelle in Dutsland maar daarna kon je heerlijk door Oostenrijk en Hongarije zoeven met 150 km/uur. Buiten was het zo’n 38 graden en met de airco op 24 graden gaf Jack geen centje pijn. So far so good en ook nog mooi een mijlpaal afgetikt in Oostenrijk. Ik heb nu zelf zo’n 100000 km gereden met Jack sinds de aankoop 4.5 jaar terug.

21 augustus had jack z’n APK en ook daar was er geen vuiltje aan de lucht. Moest een nieuw kentekenlampje in en een nieuw lampje in mijn richting aanwijzer rechts achter. Inclusief APK was ik voor 24 euro klaar. Dat zijn de prettigere bedragen en was ook wel eens een welkome verandering.

Toch is alles niet wel in Jaguarland. 24 augustus moest ik 1 liter koelvloeistof bijvullen en had Jack af en toe toch weer last van fluctuaties in de motor temperatuur. Ik hou van mijn auto, maar begin ook moedeloos te worden. Dus toch weer even een tripje naar Zeeland om Jack na te laten kijken.

Bij de vervanging van de koppakking is het hele koelsysteem schoongemaakt. Er is behoorlijk wat bende uit de radiateur gekomen destijds. Mogelijk zijn er toch nog wat losse resten in het systeem blijven zitten die na ruwweg 4000 km de werking van mijn nieuwe thermostaat begonnen te hinderen. Dan krijg je temperatuur fluctuaties en door drukopbouw van de te warme koelvloeistof krijg je lekkage bij de afsluit dop van je expansievat.

Het hele koelsysteem is nogmaals schoongespoeld en de thermosstaat is vervangen. Allemaal onder garantie. Na 2 uitgebreide proefritten bleef het koelsysteem keurig werken. Geen temperatuur fluctuaties en ook geen overmatig draaiende koelventilatoren. Momenteel functioneert de koeling van de motor perfect en ik hoop dat dat zo blijft. Het is koffiedik kijken. Ik denk wel dat ik volgend jaar de radiateur moet laten vervangen. Deze is dan 16 jaar oud en gezien de motorische ellende wordt het dan hoog tijd om de oude radiateur naar de eeuwige jachtvelden te sturen.

September:
De reparaties aan mijn koelsysteem hebben keurig gewerkt. Geen vuiltje aan de lucht tot nu toe. Jack hield onlangs wel van wat kattenkwaad. Ik kreeg meneer niet meer open. Zodra ik ‘m open drukte, schoot hij weer in zijn slot. Gelukkig had de kofferbak hier geen last van, want hier bewaar ik mijn EHBO spullen; WD-40, kruipolie, ducktape, koelvloeistof etc…
Druppie kruiplolie in ’t slot en alle problemen waren weer opgelost.

Oktober / November:
Jack z’n koplampen zijn bij de APK goedgekeurd, maar er zat wel behoorlijk wat verweer op. Alsof ik een kat met staar had. Dus voor de veiligheid geen probleem; zuiver een esthetisch dingetje dus. Bij Autotaalglas kunnen ze je koplampen weer als nieuw maken en ze geven 4 jaar garantie op het werk. Kosten 139 euro en binnen 2 uur geregeld. En het resultaat mag er zijn! Alsof er nieuwe koplampen in zitten; werkelijk prachtig. Jack heeft weer 4 glimmende ogen. Dat smoelt toch stukken beter op een forumdag, LOL.

Maar goed, de staar was opgelost en meneer had een paar dagen later een lamme poot. Gelukkig had een van mijn collega’s een compressor waarmee ik mijn band kon oppompen. Met 5 C buiten je band verwisselen was niet iets waar ik erg veel zin in had. Ik kon gelijk bij Euromaster terecht en het euvel bleek mijn ventiel te zijn en lekkage langs de velgrand. Kwestie van nieuw ventiel, de velg schoonmaken en klaar is Kees, of eigenlijk Jack dan. Hoefde ik niks voor te betalen. Kijk dat is service!! Kunnen ze bij Kwikfit nog een puntje aan zuigen.
December:
Genoeg witte rook voor 10 pauselijke verkiezingen. Daar stond ik dan; 2 km voor mijn thuis adres op de A9 met een koelslang die losgekomen was. Oorzaak: verharding van het kunststof van de inlaat. Daar had een stuk losgelaten en met 1.4 bar druk op de koelslang krijg je dan een mooie spuiter. De ANWB heeft Jack naar huis gesleept. Naar een garage kon ook; opties waren de Jaguar Dealer in Heemskerk of een garage in Heiloo of Alkmaar.

Postema in Den Oever waar ik naast G&G zeer goede ervaringen mee heb, was geen optie. Te ver en dat doet de ANWB tegenwoordig niet meer. Da’s mooi &^%$ dus. Maar goed, via Postema transport geregeld en G&G heeft een nieuwe radiateur en waterpomp (die is net zo oud als de radiateur) naar Postema gestuurd. 21 december kan ik Jack weer ophalen.

Al met al is 2018 een hels jaar geweest m.b.t. Jack. Ik hoop dat 2019 beter is, want de schatkist is leeg, dood en begraven.

Glazig oogje

  • 267.000 km

18 januari 2014 was de dag dat ik de sleutels van Max omruilde voor die van Jack. Afgelopen 18 januari hadden we dus het 5 jarig jubileum van deze dag. 2018 was een pittig jaar, maar ik blijf op deze dag terugkijken met een grote glimlach.

Nog steeds als ik uitstap de auto op slot klik draai ik altijd even om. Dat is het moment waarop ik weet dat ik de juiste auto heb en dat ondanks alles ik de juiste keuze heb gemaakt. Daarbij tel ik mijn zegeningen dat ik een vrouw heb die me door dik en dun gesteund heeft met mijn Britse makker en dat ik goede connecties heb met G&G in Heinkenszand en Postema in Den Oever.

We zijn nu 5 maanden verder en eigenlijk is er bar weinig aan de hand en ik moet zeggen dat saaiheid in dit geval best heel erg fijn is. Onlangs had meneer een wat waterig en glazig oogje. Kwestie van de kapjes van de koplamp halen, lampjes loskoppelen en laten luchten in de volle zon. 3 uur later was al het vocht verdwenen. Gelukkig was mijn vader er om te pielen met de lampjes, want ik heb te grote klauwen en kom er gewoon niet goed bij. Alles zit zo dicht op elkaar geprakt dat je kleine handen moet hebben om alles er weer in te krijgen.

Sinds september 2018 is meneer wat dorstiger. Waar ik normaal in de herfst en wintermaanden 10 á 11 liter / 100 km moet kunnen halen, gaat het nu richting de 11 á 12 liter / 100 km. Nou heb ik regelmatig met files te maken op weg naar huis en heb ik veel korte stukken op het Hoogoven terrein gereden in de wintermaanden; 5 km fietsen naar een afspraak met hagel en windkracht 7 is geen pretje namelijk.

Op merchandising gebied kunnen ze bij Jaguar nog wat doen aan hun leren jassen. Waar ik in 2017 nog trots verteld over de jas die ik had gekocht, was ik begin dit jaar alles behalve blij. De binnenzak scheurde door en de rits brak af na 14 maanden. 2 maanden na de fabrieksgarantie periode. Maar ja, een leren jas van 500 euro mag toch wel wat beter in elkaar gezet worden. Jaguarshop hield het op een “jammer joh”; iets dat zowel Kimman als Land Rover Nederland onacceptabel vonden. Dankzij deze twee partijen kon ik een nieuwe jas uitzoeken. Van die jas (model 2018) brak na drie weken zo de rits af, dus begon het feestje opnieuw met dit verschil; GARANTIE!!!! Ik heb nu ook weer kosteloos kunnen omruilen en als er nu weer wat stuk gaat in de garantie periode dan krijg ik mijn geld terug. De receptioniste bij Kimman merkte op dat de jassen zo waar nog slechter waren dan de auto’s die ze verkochten in de Leyland periode, LOL.

Achterdeurtjes politiek

  • 273.000 km

In mei dit jaar een prachtige tourrit gehad in Zeeland. 31 Jaguars achter elkaar en daarmee een stoet van bijna 1 km. Schitterend gezicht. Ik had een vriend van me, mijn vader en onze kleine tekkel mascotte freekie mee. Halverwege de rit heeft mijn vader wat acrobatisch moeten doen, want de deur rechtsachter weigerde dienst.

Nou werkte de centrale deurvergrendeling al een tijdje op 75%, maar nu was het slot er helemaal klaar mee. De speaker in de linker achterdeur was onlangs overleden, dus een speaker en een slot besteld bij G&G en de boel laten vervangen bij Postema.

De Jaguargod was me op de reparatiedag goed gezind, want de deur ging in ene wel open. Scheelt een hoop, want een slot vervangen bij een deur die niet open wil betekent:
1. Je moet inbreken of
2. De bank er uit om de binnenbekleding van de deur af te krijgen

Mijn speaker was helemaal verroest. Kortsluiting heeft hem genekt. 16 jaar minuscule hoeveelheden water die naar binnen zijn gesijpeld hebben dit veroorzaakt. Maar goed, mijn deuren werken weer voor 100% mee en ik kan weer heerlijk naar muziek luisteren zonder gekraak tussendoor.

Begin Augustus de APK gehad en dat is zonder problemen verlopen. Er waren wel wat aandachtpunten:
• Ruitenwissers worden slecht
• Roestvorming bij remleidingen rechts- en linksachter
• Ruimte bij onderste bevestigingspunten veerpoten voor

Gelijk een afspraak gemaakt bij G&G om deze punten te behandelen en de automaat een powerflush te geven. November 2014 was de eerste keer dat de automaat bij G&G zo’n behandeling kreeg en Kroon en ZF raden aan om dat om de 80.000 km te doen. Dus zo gezegd zo gedaan.

Eind juli zijn we een week naar Zuid Duitsland met Jack geweest. Was heerlijk zoeven en genieten. Mijn kinderen vallen altijd als een blok in slaap. Na de heuvel etappe in Duitsland viel me op dat Jack af en toe wat piepte bij zijn remmen links voor en af en toe last had van licht schurend geluid rechts achter. Ook dat gelijk even laten nakijken bij G&G. Linksvoor was met afstelling van mijn remtang vrij snel opgelost. Rechtsachter moest er een nieuwe remklauw op. Deze werkte niet goed (en dan toch door de remmentest gekomen bij de APK, mmmh).

De schokbrekerbussen voor zijn dus vervangen en mijn accu was ook aan vernieuwen toe. Bleek nog de originele accu te zijn. 16 jaar oud dus!! Ik kon de accu laten zitten, maar een beetje koude winter zou problemen kunnen geven. Dat heb ik eens met mijn Nissan Maxima gehad en dat grapje behoefde geen herhaling.

Roestvorming bij mijn remleidingen moet aangepakt worden, maar is nog niet kritisch en kan naar volgend jaar worden getild. De klus kost zo’n 4 – 6 uur om te doen en ze hadden zo’n al 6 uur nodig om het geplande onderhoud te doen.

Al met al Jack is dus weer mooi gereed voor een 2e ritje Duitsland; namelijk Gamescom in Keulen. Uiteraard heb ik hem “Umwelt” bestendig gemaakt met zo’n mooie groene sticker met een 4-tje erin op de voorruit. Ook in Keulen heb je tegenwoordig die milieuzone nonsens en aangezien ik liever 12.50 euro aan een sticker uitgeef dan 110 euro aan een boete…. Zoals ze bij die oude AH reclames zeiden: “Lecker bleiben plakken”.

Alcohol maakt meer kapot dan,,,.

  • 277.000 km

30 september kreeg ik een appje van mijn schoonmoeder. Ze maakte zich zorgen om de Jaguar, omdat per 1 oktober er een “nieuwe” Euro95 verplicht zou zijn met meer ethanol. Ik heb mijn schoonmoeder gerust gesteld dat alle Jaguars van 1992 of later deze nieuwe variant prima kunnen drinken en dat Jack er ook goed op draait.

Echter, zoals je in de statistieken gezien hebt, tank ik al bijna 2 jaar lang geen Euro95 (E10) meer. In vermogen en verbruik merk ik geen verschil, maar E10 heeft andere nadelen die gelden voor alle auto’s die langdurig stil staan:
- E10 degradeert sneller doordat er meer biobrandstof in zit
- E10 trekt sneller vocht aan, omdat er meer alcohol in zit. Alcohol is hygroscopisch en naast ontmenging, krijg je dus ook meer last van corrosie in je brandstoftank

Ik tank nu gemiddeld 1x in de maand (vroeger 1x week), m.a.w. de bovengenoemde problemen kunnen gaan optreden bij Jack op de middellange termijn. Ik zit niet verlegen om onderhoud; dus voorkomen is beter dan genezen en ik tank dus 0.0. In dit geval BP Ultimate98, Shell Vpower of RON98 van een ander merk. Ironisch genoeg wordt het tanken van Super98 benzine geadviseerd als je niet veel rijdt i.v.m. de versnelde degradatie van E10.

Salland Competition102 kan helaas niet meer, omdat ze gestopt zijn met de productie. Er zijn in Noord Holland geen andere leveranciers van ethanol vrije RON102, dus Jack zit aan een 98 dieet. Loopt het katje ook prima op. Hieronder nog even de verbruiken tot nu toe:

Euro95 (E10) : 10.66 ± 0.57 km/L
Euro95 : 10.10 ± 0.76 km/L
Premium Euro95 : 10.45 ± 0.65 km/L
Super97 : 10.40 ± 0.60 km/L
Super98 : 09.70 ± 0.84 km/L
Super100 : 10.73 ± 0.29 km/L
Super102 : 10.68 ± 0.65 km/L

Dus een hoop nattigheid trachten te voorkomen door Jack alcoholvrij te houden, speelt het weer me parten. We hebben in oktober hele zware regenbuien gehad. Zo erg dat condensatie in mijn rechter koplamp de xenonlamp te gortig werd. Iedere keer een nieuwe xenonlamp kopen is een dure aangelegenheid (130 euro per stuk), maar vervangen van de koplamp is helemaal schrikbarend. Nieuw is 1250 euro, 2e hands 575 euro voor rechts en 650 euro voor links. Die vond ik heel bijzonder, want het waren 2005 koplampunits van een en dezelfde X350. En als je zo’n unit 2e hands koopt, is het de vraag of ik over één à twee jaar niet met hetzelfde gezeik zit. Ebay is ook geen oplossing, want koplampen van Amerikaanse makelij hebben een ander binnenwerk, lichtbeeld etc… En een lamp van na 2007 kan ook niet, want toen kwam de facelift op de markt, de X358, en die hebben ook een ander binnenwerk dan de X350. Zucht!!!!!

Garage Postema had een betere oplossing. De rechterkoplamp drogen en voorzien van een nieuwe kitlaag. Bij deze reparatie bleek trouwens dat niet mijn xenon lamp stuk was, maar dat de koplamp computer door vocht inlek was overleden. Ja je leest het goed: koplamp computer. Krengen kosten 200 euro en het kon binnen een dag vervangen worden. Ik kreeg dus een leen auto mee; een Citroën Saxo om precies te zijn. Zit niks op, dus kan ook niks aan stuk. En met niks bedoel ik dus ook echt niks:
Stuurverstelling, NEE
Gordelverstelling, NEE
Stoelhoogteverstelling, NEE
Centrale deurvergrendeling, NEE

Maar wat zat er wel op? Elektrische raambediening vlak bij de versnellingspook. Ergonomisch lekker verantwoord. Mijn god, als Jack een 5 sterren hotel is, dan is het rijden in een Saxo “naked and afraid”. Maar goed, ik had vervoer en ik hoefde alleen de benzine te betalen. Fantastisch service van Postema en gewoon fijn dat ik veel onderhoud kan laten doen bij een garage die vrij dichtbij zit. Jack gaat in ieder geval met twee open oogjes het nieuwe jaar in; PROOST!

Opgetrokken lippie

  • 278.000 km

Ik ben een van die mensen die graag iedere 4 – 6 weken even onder de motorkap kijkt. Oliepeil en overige vloeistoffen controleren en zo. Dan vind ik het nogal frustrerend als dat in ene niet meer kan. Op zijn minst, omdat ruitenwisservloeistof toch eens in de zoveel tijd moet worden aangevuld.
Het overhalen van de hendel voor de motorkapontgrendeling gaf inderdaad de typische klik, maar er gebeurde niks. Nou ja bijna niks. Rechtsvoor staat de motorkap 5 mm omhoog, voor de rest zit hij muurvast. Jack lijkt nu op een kat met een opgetrokken lip.
3 jaar geleden had Jack hetzelfde probleem. De kabel is toen opnieuw gespannen en het ontgrendelingsmechanisme werkte toen weer perfect. Deze keer ga ik het probleem wat dichterbij laten oplossen bij Postema in Den Oever en laat dan gelijk mijn remleidingen achter vervangen. Daar werd tijdens de APK in juli 2019 roest op gevonden en het advies van G&G was om voor de APK 2020 dit aan te pakken.

De motorkap ontgrendeling is vervangen en de remleiding achter in compleet vernieuwd. Ook de remslangen zijn gelijk meegenomen, want die hadden hun beste tijd gehad. Met 300 pk op de achterwielen kan je daar maar beter niet op bezuinigen. De onderdelen zelf waren allemaal niet zo duur, het was deze keer flink wat arbeid. Zowel een motorkapontgrendeling als remleidingen vervangen is tijdintensief. Ik heb een weekje met een leen Saxo van Postema gereden. Een smurfblauwe deze keer die zelfs elektrisch bedienbare ramen moest ontberen. Dus na een weekje pijnigen, was ik zeer blij om mijn katje weer in ontvangst te kunnen nemen.

Erg lang heb ik er niet van kunnen genieten helaas. De komende tijd zit Jag net als vele andere auto’s aan de grond genageld. En waar dat eerst een paar weken zou zijn, hebben de COVIDioten er voor gezorgd dat dit een paar maanden gaat worden. De Zeeland tourrit, de jaarlijkse BBQ van het forum; allemaal op de lange baan. Het is niet anders. 29 Augustus staat een rit naar Keulen in de planning i.v.m. Gamescom. Ik hoop dat ik tegen die tijd al weer kan genieten van mijn sjieke kater.

Puntjes op de i

  • 281.000 km

Geen Gamescom in Keulen dit jaar vanwege COVID-19. Dan maar dubbel zoveel lol in 2021; het is niet anders. Gelukkig wel een tourrit in Zeeland in September en met een beetje mazzel ook de forum bbq in dezelfde maand.

Binnenkort in ieder geval een korte vakantie naar Oostenrijk, dus Jack gelijk vakantie bestendig gemaakt.

In Juni heb ik met mijn stiefvader het lucht / olie / interieur filter vervangen en de olie ververst. Het interieurfilter was echt heel smerig en eigenlijk mijn eigen schuld. Helemaal niet bij stil gestaan om ‘m te vervangen en dat terwijl ik zo secuur ben met de rest; facepalm.

Een tweede facepalm mag wel vanwege mijn brandstoffilter. Die heb ik sinds de aankoop in Januari 2014 onlangs laten vervangen. Wat kwam daar een zwarte drap uit. 6 jaar is eigenlijk te lang, dus nu staat het filter in mijn Excel lijsten met een alarm om het iedere 3 jaar te vervangen. Dan komt het filter ook makkelijker los, want hij was aan een kant helemaal vastgeroest. Postema heeft ff nodig gehad om ‘m los te krijgen. Dat is weer helemaal in orde gemaakt en ook de kunststof bodemplaten zijn nagelopen en beter geborgd. Postema kwam ook nog een loshangende kabel tegen; deze is ook netjes geborgd en weggewerkt.

Naast het brandstoffilter is ook de differentieel olie vervangen; wel keurig binnen de tijd. Ook gelijk de APK laten doen. Daar kwamen twee punten uit;
1. Ashoezen zijn lek
2. Draagarm linksachter is aan vervanging toe

De bescherming van mijn handremkabel was een aandachtspuntje en dat is gelijk opgelost, want een verroeste handremkabel is geen pretje. De draagarm is vervangen en de ashoezen zijn gerepareerd / geplakt.
Ook de bougies zijn vervangen. Die waren zes jaar terug nog glimmend nieuw, maar zitten er nu 125000 km in en dan wordt het tijd om ze te vernieuwen. 7 zagen er nog redelijk uit, 1 was al flink aan het corroderen, dus ook dat op tijd gedaan.

De aandacht voor detail is bij Postema op hetzelfde hoge niveau als bij G&G en dat maakt het een erg fijne garage om naartoe te gaan.

Jack is weer helemaal op orde, dus kan ik binnenkort lekker zoevend naar Oostenrijk met de vrouw en kinders.

Knock on wood

  • 284.000 km

In Augustus een mooie paar dagen in Duitsland en Oostenrijk gehad. De rit er naar toe over de 3 was tot twee keer aan toe niet zo fijn. Langzaam rijden, temperaturen van 38 °C en helling op, leverde me een kerstboom aan alarmen op het dashboard op. De handrem was in ene buiten gebruik, motorstoringen en geen vermogen. In beide gevallen even de vluchtstrook opgegaan, motor uit en een minuut later weer aan. En alle ellende als sneeuw voor de zon weg.

Bij thuiskomt toch even langs Postema gegaan om Jack uit te laten lezen en het foutengeheugen te laten wissen. De lijst aan foutcodes door G&G laten analyseren en die kwamen tot de conclusie dat Jack onder de gegeven condities gewoon even een zwaar momentje had. Er was eigenlijk niks aan de hand.

Mooi zo dacht ik. Jack heeft flink wat liefde gehad. Volgend jaar kan dan de vering eens bekeken worden. Kennelijk was ik vergeten om na deze gedachte even flink op een stuk ongelakt hout te kloppen, want twee weken later kreeg ik de melding “luchtvering defect” in het dashboard. Ik heb Jack naar G&G gebracht en na een proefrit was het zo klaar als een klontje. Voor moesten er twee nieuwe veerelementen op. En alsof het zo gepland was, overleed het veerelement rechtsvoor met een enorme klap op de brug tijdens demontage. Een gat zo groot als mijn vuist in het veerelement. Goddank is dat dus niet tijdens de rit van 200 km naar G&G gebeurd. De veerelementen zijn 1000 euro per stuk, dus dat was even een flinke aderlating. Maar goed, ze gaan 17 jaar mee, dus als je het snel zegt dan valt het wel mee.

13 september hebben we een tourrit in Zeeland, dus hij kan er weer volop tegen aan.

Verdere verrassingen verwacht ik niet (kloppend op ongelakt hout), want op de volumeknop van de radio na is zo’n beetje alles aan Jack vervangen in 6.5 jaar tijd.

Op bepaalde plekken (deurstijlen, kofferdeksel) zitten kleine bubbelcorrosie plekjes. Ik heb een kras op mijn dorpel rechtsachter en een of ander onverlaat heeft mijn achterbumper geraakt. En waarschijnlijk was de inkt op in zijn pen, want een briefje plaatsen was teveel moeite. Ik heb die schade wel grotendeels eruit kunnen poetsen. Lang verhaal kort, ik wil graag wat roest en krasjes laten opknappen. Het idee was om dat dit jaar te doen, maar toen kwam de luchtvering voorbij. Ik heb de stille hoop dat te kunnen doen in 2021. Nou ja misschien een soort schreeuwende hoop.

Lamme poot

  • 291.500 km

In mei een prachtige tourrit gehad in Zeeland. Een Tata collega van mij was mee met z’n XKR die hij vorig jaar heeft gekocht. Weer een zieltje gewonnen voor het forum, LOL.

Al bijna een jaar lekker rustig op de blog over Jack. Op zich een goed teken, want het is ook wel eens fijn om bijna een jaar niks te hoeven zeggen over onderhoud en gewoon te vertellen over mooie ritjes, apk, doekje erover en klaar voor het jaar. Nou, niet helemaal dus. Vorige week kwam er een storingsmelding over het luchtveringsysteem in het dashboard. Vorig jaar is de luchtvering voor vervangen, dus ja: 2 + 2 = duur.
Bij G&G bleek de soep wat minder heet. De luchtvering achter is nog 40% en kan nog zeker een jaar mee. De hoogte sensoren waren nog in orde, maar de compressor kon na 18 jaar wel vervanging gebruiken. De storing werd veroorzaakt, omdat Jack niet meer binnen de gestelde tijd omhoog komt. Dan gaan sensoren piepen en krijg je dus zo’n irritante melding. Dus deze keer was het maar half zo duur als vorig jaar en heb ik geld over voor iets wat ik al een tijdje wil; het opnieuw spuiten van de kofferbak en mijn dorpel rechts.

Dus eind goed al goed zou je denken. Nou dat bord met soep kwam binnen een week vrolijk mijn porum in gemieterd, toen de melding m.b.t. de luchtvering een defect werd i.p.v. een storing. Ik heb nu een sissende veerpoot linksachter, maar Jack blijft wel goed op hoogte. Een flinke domper, want dat extra jaartje respijt was na een week dus over. Het is alsof de goden met me spotten….
Er zijn drie opties (inclusief montage):
1. Twee nieuwe veerpoten van Bilstein, OEM Jaguar á 2,100 euro
2. Twee nieuwe veerpoten van Bilstein, standaard setting á 1,300 euro
3. Twee z.g.a.n. veerpoten van Bilstein, OEM Jaguar á 500 euro

Ik ben voor de z.g.a.n. optie gegaan. Afkomstig van de X358 van Joke, Raymond’s vrouw. Zij heeft achter tegenwoordig standaard Bilsteins, die zijn sportiever afgesteld. Ik daarentegen ben dol op het zachte deinende karakters van de Jaguar setting, dus heb nu voor een goede prijs vrijwel nieuwe veerpoten achter.

Uit de APK van afgelopen september kwam niets naar voren, dus dat was echt een kwestie van doekje erover en klaar.

Doortuffen

  • 297.700 km

Begin dit jaar de gasklep en de brandstofraildruksensor (wint gegarandeerd met galgje) laten vervangen. De vreemde storingen waarbij ik geen motorvermogen had, zoals in Duitsland gebeurde in 2020, zijn verleden tijd.

Maar waar je problemen oplost, steken er ook weer andere de kop op. Na de tourrit in april in Zeeland, viel me op dat Jack overmatig stond te blazen op momenten dat ik dat eigenlijk niet verwachtte. Een paar weken later stond ik ’s nachts met een kokende motor langs de A9. Goddank geen problemen met de koppakking; ik zag mijn geest al gaan namelijk. Het bleek de thermosstaat te zijn die niet goed meer werkte.
Daarover was ik overigens wel verbaasd, want de thermosstaat was 3.5 jaar oud. Degene die mijn artikelen volgen, zullen nog weten dat in de zomer van 2018 door een kapotte koppakking zo’n beetje alles in het koelcircuit is vervangen.
Maar tegenwoordig hoef je niet meer te verwachten dat een thermosstaat 10 – 15 jaar meegaat. In de afgelopen jaren heeft G&G bij talloze X350’s na 3 á 4 jaar de thermosstaat moeten vervangen, omdat de kwaliteit gewoon slechter is. Gelukkig is een thermosstaat vervangen 15x goedkoper dan de koppakking vernieuwen, dus al met al scheelde me het een hartinfarct of twee.

In Juli heeft jack z’n APK gehad en ik heb de olie en filters laten vervangen. De APK is wederom zonder problemen doorlopen. De banden zijn een puntje van aandacht, maar kunnen nog een jaar mee. Profieldiepte was nog in orde, maar de banden beginnen droogtescheurtjes te krijgen, omdat ze er nu al 5 jaar onder zitten. Ik rij nog maar 4000 – 6000 km per jaar en haal sowieso geen gekke fratsen uit op de weg. Ik laat de banden volgend jaar in de lente vervangen; dan kan de wagen ook weer een 3D uitlijnbeurt krijgen bij G&G.

Maar eerst genieten van de jaarlijkse technische meet bij G&G in november….

Terug van weg geweest

  • 316.000 km

Een tijdje terug vroeg iemand in de reactie sectie of ik Jack nog had en ik realiseerde me dat ik al heel erg lang niks meer geplaatst heb. Dus, ja ik heb Jack nog steeds; iets dat je aan de verbruiksmeter kunt zien, LOL.

Wat is er zoal aan onderhoud gebeurd? Jack zijn sloffen zijn vervangen begin 2023 en ik heb de auto laten uitlijnen en de Airco een onderhoudsbeurt gegeven. Daarnaast moesten de hulpstabilisatorstangen achter worden vervangen en moest er linksvoor een niet slot in. Jack was toen weer helemaal opgeknapt en gereed voor de jaarlijkse tourrit in Zeeland. Rond oktober 2023 begon Jack foutmeldingen te geven die betrekking hadden op de brake booster. Met een draagbare uitleescomputer ben ik met Jack op stap gegaan om uit te vogelen wat het euvel was. Remmen deed hij namelijk prima, de cruise control werkte gewoon keurig en er was niks mis met de wielsensoren. Toch bleef er een foutmelding van de brake booster solenoid komen.
Normaal krijg je vermogensproblemen en werkt de cruise control niet als je brake booster stuk is, of slecht functioneert. Alles gaat dan aan de haal, DSC, ABS etc...

G&G heeft Jack helemaal doorgelicht en uiteindelijk was de oplossing om wat vaker eens stevig te remmen. Dus mijn anticiperende rijstijl heeft voordelen (laag verbruik, banden, remmen etc... gaan langer mee), maar dus ook nadelen dat componenten vast komen te zitten. Hoe het ook zij, het probleem is verdwenen als sneeuw voor de zon en ik was blij toe, want een nieuwe brake booster kost 1200 euro.

Begin 2024 heb ik Jack een motorflush gegeven en een algehele check laten doen bij G&G, omdat ik in de lente naar mijn broer zou gaan in Hongarije. Het laatste wat je wilt, is een verrassing gedurende de rit van 1500 km. Jack snort nog net ff wat mooier sinds de flush. Tijdens de flush heb ik mijn slot rechts moeten laten vervangen en dat was nogal een klusje. Onderdelen zoals radiateurs, veerpoten, sloten, raambedieningen worden steeds zeldzamer en dus duurder. G&G heeft een X-type mechanisme aangepast en ik Jack gezet. 2e hands slot kostte 250 euro. En dat is nog goedkoop! 500 - 800 euro is geen uitzondering meer voor sloten. Om klanten zoveel mogelijk te kunnen helpen heeft G&G een grote voorraad van deze onderdelen opgekocht, zodat het nog voor een schappelijke prijs vervangen kan worden.

Rond mei begon me op te vallen dat Jack vaker stond te blazen en dat de koelventilator overmatig druk was. Het euvel bleek in de radiateur te zitten. Iets waar ik flink van baalde, omdat de radiateur pas 6 jaar oud was. OEM spul is niet meer at het geweest is wat dat betreft. Verder bleek mijn multiriem op te zijn, was mijn kachelpomp overleden en moesten een aantal van de begeleider rollen voor de multiriem worden vervangen. Dat was een pittige rekening, maar een kapotte koppakking is duurder weet ik helaas uit ervaring.

Maar goed Jack was weer helemaal nieuw en ik kon lekker toeren naar Hongarije. 1500 km heen en weer en je komt gewoon fris en fruitig op je bestemming aan. Geen centje pijn. De rust en het comfort van deze 21 jaar oude limousine is en blijft ongekend.

In september was het tijd voor de APK, een poetsbeurt en een polijstbeurt voor de koplampen. De toeters was stuk, dus die is vervangen. APK weer doorstaan. De koplampen glimmen je weer tegemoed en de poetsbeurt heeft Jack enorm veel goed gedaan. De motorkap was vreselijk dof en is nu als een spiegel. Veel krassen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Alsof ik een nieuwe auto had. Echt prachtig.

X354

  • 319.000 km

Jack heeft een "facelift" gehad. Op Facebook zag ik een zwarte X350 die voor demontage bij jaguaronderdelen werd aangeboden. En laat daar nou net een hele mooie X358 grill op zitten voor een zacht prijsje. Ik wil al een paar jaar een X358 grill, maar die krengen zijn belachelijk duur; 600 - 1000 euro voor zo'n stukkie plastic. Deze kon ik krijgen voor 250 euro.

Dus de grill gekocht en op youtube opgezocht hoe je het moet vervangen. Was niet al te moeilijk, dus zelfs ik met twee linker handen had de klus in een kwartier geklaard. Voila, heb nu een X354, LOL.

Het verschil is enorm en Jack is er nog mooier door geworden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (123)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.