Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | XJ8 4.2 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 175.352 km |
Invoeren van Engelse XJ
- 140.000 km
Na een tijdje in een Jaguar XJ uit 1999 gereden te hebben, wilde we een iets jongere XJ.
De zoektocht naar de opvolger was al een paar maanden aan de gang.
Het is uiteindelijk een Jaguar XJ 4.2 V8 Portfolio geworden met het stuur aan de rechterkant en nog Engelse kentekens.
Afgelopen maandag hebben we hem opgehaald in het hoge noorden en vervolgens doorgereden naar het RDW keurstation.
Netjes door de keuring heengekomen en BPM kosten plaatje verwacht ik morgen.
Dat eenmaal betaald is het wachten op de kenteken papieren!
Momenteel staat hij in Zeeland bij G&G Autoservice om hem een grote beurt te geven.
In de rit die we gemaakt hebben gemaakt hebben we alvast heerlijk kunnen genieten van deze Jaguar!
----
Update
BPM is betaald, correct gezien nog 5 werkdagen geduld nodig.
Onderhoud en verlichting
- 140.000 km
Gisteren gebeld door mijn garage.
Het onderhoud is gedaan.
- olie
- remvloeistof
- koelvloeistof
- airco gevuld
- Stuurbekrachtigings vloeistof
- remleidingen vervangen, deze waren niet goed meer.
- filters vervangen
Hij is dus bijna klaar voor de APK.
Probleem alleen bij Engelse auto's is dat de verlichting ook Engels is.
Houd in dat de koplampen verkeerd afgesteld zijn.
Nu had ik al contact gehad met wat leveranciers die mij vertelde dat er door een plaatje om te draaien het makkelijk verholpen kon worden.
Blijkt dat er weer een ander model xeon koplampen in zit.
Nieuwe koplampen: ruim 2000 euro.
Tweedehands: 495 per stuk, dus ook 1000 euro.
Mijn garage gaat nu vandaag kijken of het toch aangepast kan worden anders word het een toch wel heel duur grapje.
Maar ook was er positief nieuws te melden.
Er zou al veel vervangen zijn aan de auto omdat de vorige eigenaar niet tegen kraakjes en piepjes kon.
Hierdoor heeft al van alles laten vervangen ook al was dit nodig.
Dit heeft mijn garage gecontroleerd en het klopt ook wat er op de bijgeleverde facturen staat:
- Nieuwe remschijven en blokken voor
- Nieuwe draagarmen voor
- Nieuwe stabilisatorstangen
- Automaatbak gereviseerd en garantie tot 26-04-2012, en dat al bij 140.000 km...
- 4 nieuwe Pirelli banden
Al met al een flinke meevaller!
Alleen moet ik wel zeggen dat ik van de Pirelli banden niet zo'n fan ben.
Deze banden geven aardig wat geluid, zeker als ik dit vergelijk met de Michelin banden die ik onder de x308 had zitten.
Maar eerst deze maar oprijden voordat we weer een kapitaal uit gaan geven aan banden.
Word vervolgd.
----
update
Kenteken papier zijn vandaag opgestuurd dus die zijn morgen binnen.
APK staat geplanned voor dinsdag, dus nog even geduld!
Hij staat op kenteken en APK gekeurd!
- 142.000 km
Gisteren was het de dag...
Helaas zat er weer van alles tegen op het werk zodat ik niet in de ochten al naar Heinkenszand kon afreizen... :(
In de middag vlug naar huis, en jawel... De kenteken papieren waren binnengekomen!
Raymond gebeld, hij heeft gelijk een kenteken geregeld (echt super want daar had ik uiteindelijk geen tijd voor).
Me vader opgehaald met de Micra (auto mijn vriendin) en hop naar Heinkenszand.
Eenmaal aangekomen stond Raymond net op het punt om de kenteken plaaten te monteren.
Voor mij een magisch momentje haha, ik bedoel er is heel wat vooraf gegaan.
Alles was al goed aan de Jaguar, maar 1 ding was nog niet goed. De verlichting.
Raymond heeft het klepje/kapje wat niet goed was voor de NL markt vervangen....
Let wel op, niet vervangen met een officiele koplamp.
Nee, zelf gefabriceerd en geperfectioneerd.
Hij wil me niet vertellen hoeveel werk het was, maar als Raymond dat zegt, zal het wel belachelijk veel zijn.
Dus ook via deze manier wil ik Raymond bedanken!!!!
Maar goed kenteken platen erop.
Me vader loopt naar de auto... kijken... inspecteren... voelen...
Hij zei niet gelijk iets... Dat is niet iets voor me vader...
Was hij sprakeloos? Niet helemaal.
"Zo, die ziet er goed uit"
:)
En ja dat had me vader goed gezien.
Raymond springt op en zegt: Kom we gaan hem keuren.
Uiteraard kwam hij met vlag en wimpel door de keuring, ook de verlichting was tiptop.
Bevesting voor Raymond dat hij weer eens goed werk had geleverd.
Nu waren me vader en ik natuurlijk met de Micra gekomen en moesten we met 2 auto's terug naar Barendrecht.
Moeilijk momentje, maar ik heb me vader terug laten rijden in de Jaguar (zoals het hoort volgens mij)
Eenmaal thuis was me vader aangenaam verrast over hoe het reed.
Vandaag voor het eerst een ritje naar het werk, heerlijk. Filerijden is in deze auto zeker geen straf.
Wel is het lampje van de Airsuspension Fault gaan branden.
Dit is na een lange rit en dan stoppen en dan later weer rijden.
Het ziet er naar uit dat hij dankzij het lange stilstaan (half jaar tot een jaar) wat condens in de pomp is ontstaan.
Zal na een weekje toch wel weg moeten zijn.
De auto staat niet scheef dus het is niet defect, gelukkig :)
Nu is het genieten van de auto. Volgende week nog even terug naar Heinkenszand ter controle.
Maar zoals het er nu uitziet geen problemen!
Eerste ritten naar het werk
- 142.200 km
Ik heb hem (of haar) natuurlijk nog maar pas maar wat is dit een heerlijke reiswagen!
Op de snelweg is het heerlijk vertoeven in de XJ.
Je hoort vrijwel niets en de geluidsinstallatie is erg goed.
Files zijn ook geen probleem dankzij de soepele automaat en goede stoelen.
Ik kijk zowaar uit om naar me werk te mogen rijden, is weer een goed excuus om eens te cruisen.
Het Airsuspension probleem is weer verdwenen.
Als het verschijnt is het halvewege de rit, de auto zakt dan niet verder of iets dergelijks.
Nu las ik op dat de eerste series (wat deze dus is) van deze XJ last hebben van een eigenwijze sensor. Dus deze binnenkort maar eens behandelen als het nog blijft voorkomen.
Zijn er ook minpunten aan de XJ?
Ja, die zijn er, of beter gezegd is er.
Drempels nemen met deze auto is een kriem, je moet hier echt langzaam overheen om zonder bonk en klap geluiden te krijgen vanuit onder de XJ.
En dan het "probleem" dat het stuur rechts zit.
Dit valt me eigenlijk reuze mee, kijk wennen is het altijd maar ik denk dat ik het nu al aardig erin heb zitten.
Tuurlijk de eerste dag moest ik me concentreren om niet op het midden van de weg te rijden, maar nu een paar daagjes later gaat het prima!
Waarom RHD?
- 142.200 km
Ik krijg regelmatig de vraag: Waarom een rechts gestuurd auto?
Met als onderbouwing:
- niet handig voor parkeergarages
- slecht zicht bij inhalen
- verkopen is lastig
Om hier even wat dieper op in te gaan, want het was natuurlijk geen makkelijke en logische keus om een RHD te nemen.
Mijn vorige Jaguar was eigenlijk een financieel drama. Slecht/achterstallig onderhoud zorgde ervoor dat ik onnodige kosten moest maken.
De zoektocht naar een andere Jaguar werd dus voornamelijk gebasseerd op onderhoud.
Tweede punt was dat mijn vriendin en ik eigenlijk een jongere auto wilde hebben.
Met deze kenmerken kwamen dus uit bij een x350.
Mooier interieur en toch de klassieke looks.
Ook de betaalbaarheid kwam hier bij kijken uiteraard.
Maar omdat we een XJ x350 zochten met een juiste onderhoudsverleden en voor ons betrouwbare verkopers kwamen we uit op deze RHD.
Daarbij kwam er bij dat deze XJ met deze uitvoering alleen in Engeland is uitgekomen, en dus uniek hier in NL (leuk detail).
Het gaat om een XJR portfolio, dus alles van de XJR behalve de Supercharger. Denk hierbij aan geen chrome grill en randen, maar sport zwart of meegespoten.
RHD was dus een afweging in:
- uniek uitvoering
- betrouwbare verkoper
- veel modificaties al ondergaan
- aantoonbaar onderhoud bij dealer
- aanschafprijs was ook redelijk gunstig.
Toen we hem eenmaal proef zijn gaan rijden waren we er snel over uit.
Het is een prachtige XJ waar we voorlopig geen onderhoud aan zouden hebben.
Dat zijn 5 pluspunten en 3 minpunten.
Waarvan ik slecht zicht ook heel erg vind meevallen.
Het verkoop argument kan ik weinig tegen in brengen al is het niet het plan deze nog te verkopen...
Meer plus als minpunten, daarbij komt dat het een Engelse auto is en die mag best het stuur rechts hebben.
Een buitenkansje dus!
Waarschuwings piepjes
- 142.500 km
De XJ slaap binnen zoals ze dat zo mooi zeggen.
Dit houd in dat ik bij iedere rit een heuveltje op mag om de parkeergarage binnen te rijden.
Omhoog om de garage binnen te rijden geeft geen problemen. Dat gaat prima en mag je nog even genieten van het laatste grommetje wat de motor uit gooit voordat hij geparkeerd wordt.
Maar bij het wegrijden, en dus het naar beneden rijden van de heuvel, piepen de sensoren voor erg nerveus als ik beneden aankom.
Dat was de eerste paar keer flink schrikken...
Hij raakt de grond duidelijk niet, maar mocht de luchtvering niet goed omhoog komen kan dit wel fataal zijn.
Opletten dus bij het wegrijden ;)
Verder nog geen problemen ondervonden en rijd hij heerlijk!
Verschil "oude" en "nieuwe" XJ
- 142.700 km
Op het JaguarForum.nl, wat ik vaak/graag bezoek, is volgens de "puristen" de x308 (mijn vorige XJ) de laatste echte Jaguar.
Dit omdat de x308 nog op het MarkII platform is gebouwd (deze werd gebruikt vanaf 1986).
De x350 (dit model) is op een nieuw platform gebouwd en maakt nu dus ook gebruik van luchtvering.
--------------
En nu de vraag, is er veel verschil?
Ja er is een flink verschil, de x308 rijd echt heel anders als een x350.
Een jaguarforum.nl lid omschrijft het als: een x308 rijd als een Jaguar, een x350 rijd meer als een Rolls Royce.
Het laatste is misschien niet te begrijpen voor mij (nog nooit een Rolls mogen rijden) maar ik denk dat hier wel iets in zit.
Met een x308 merk je dat het allemaal wat oudere techniek is, maar wel geraffineerd. Het klopt eigenlijk allemaal.
Bij de x350 is het allemaal wat luxer maar ook kunstmatiger, misschien dat dit door de luchtvering komt en omdat je overal een knopje voor hebt.
Conclusie heb je meer met een Jaguar met een "ziel" dan zou ik toch voor een x308 of hiervoor gaan. Klinkt wat raar om ziel te gebruiken, maar de liefhebber herkent het wel denk ik.
Voor liefhebber is dit model veel interessanter, makkelijker te begrijpen, al zit hier al bergen met electronica in, en overal kun je makkelijker bij.
Heb ik spijt dat ik de x308 heb weggedaan en de x350 ben gaan rijden?
Nee dat niet, voor mij is het woonwerk verkeer waar hij voor gebruikt wordt, en dan is dit model toch wel erg fijn! Het voelt allemaal heel solide aan en veel knopjes is fijn als tijdverdrijf in de file ;-)
*Stapt weer in zijn Jaguar XJ (350) om naar het werk te cruisen... genieten :)
De eerste waarschuwingslampjes
- 143.000 km
Eerste week zonder problemen rond gereden.
Naast de airsuspension fault, is ook het check engine symbooltje getoond.
Airsuspension melding is wel stukken minder als eerst, enzoals hierboven beschreven alleen na een langere rit.
Het check engine symbool bleef staan, zelfs na 3 dagen rijden.
Toen eens wat gezocht op het WWW en dat zijn meestal misfire problemen.
Niet schokkend maar houd niet van lampjes op mijn display.
Lijkt dus op een ontbrandingsprobleem. Begin van de week maar eens volgegooid met V-Power, wilde eigenlijk BP ultimate maar goed die was niet even in de buurt.
Hij loopt nu een stukje rustiger en het check engine lampje ging naar een km'tje of 3 weer uit.
Aanstaande vrijdag of zaterdag ga ik hem nog wel even laten uitlezen.
De resultaten laat ik hier weten uiteraard.
Uitgelezen en storingsmeldingen
- 143.350 km
Zoals beloofd hierbij de update.
De Jaguar is bij Raymond geweest en uitgelezen.
Er stonden een aantal meldigen in.
Na een reset/testjes en een ritje bleef er 1 melding terugkomen.
Het is een melding van de gasklep sensor.
Deze is ook verantwoordelijk voor het check engine lampje.
Bij de rit terug geen lampje, eenmaal thuis nog niets aan de hand.
Later op de avond getanked en de rit terug gaf de check engine melding.
Nu gaat dit over 5 ritten weer verdwijnen, deze melding blijft staan totdat de motor 5 keer warm is geweest.
Betrouwbaarheid een sterretje omlaag voorlopig.
Volgende week maar eens een afspraak plannen bij Raymond om de gasklep en de sensor hier na te kijken.
Verder rijd de Jaguar nog heerlijk, ik houd alleen niet van meldingen in het display...
1 melding weg...
- 144.000 km
Van het weekend een lekker lange rit achter de rug.
Alles zonder problemen, geen check engine of air suspension meldingen meer gehad.
Misschien is het mooie weer hier de oorzaak van? ;)
Rijd ondertussen wel altijd op de iets duurdere benzine varianten, toch het gevoel dat het lekkerder loopt.
Vandaag is hij ook nog eens flink verwend.
Zie de nieuwe foto's.
Veel mensen kijken verbaasd als ik vertel dat hij uit 2003 komt.
Ik hoop dat ik hier nog lang mag van genieten!
Leaper
- 144.800 km
Het beroemde Jaguar "poppetje" hoort niet op een nieuwe XJ volgens de puristen.
Ergens hebben ze gelijk. maar voor mij is een Jaguar zonder "poppetje" (leaper) niet af.
Dus de stoute schoenen aangetrokken en afgelopen week is er een leaper bezorgd.
Om sommige onder jullie gerust te stellen: het is een schanierbare zodat het veilger is voor de voetgangers.
Deze leaper gaat er hopelijk deze week nog op!
Dan nog even terugkomend op de meldingen die ik had/heb.
Het check engine lampje is niet meer opgedoken na het tanken van Euro98.
Airsuspension Fault komt alleen tevoorschijn als ik in het begin van de rit iet te hard over een tramrails rijd (wel binnen de snelheidslimiet, maar te hard voor de vering).
Nu ik dit weet is het aantal keren dat de melding komt fors gedaald tot bijna nooit meer.
Helaas heb ik nog een probleempje ontdekt, de spiegels maken bij het inklappen veel herrie en klappen niet in.
Hoogstwaarschijnlijk is dit op te lossen door ze goed te laten smeren.
Dit nemen we gelijk mee met het plaatsen van de leaper.
Ik houd u op de hoogte.
Spiegels en Leaper
- 145.238 km
Vandaag de leaper laten plaatsen, resultaat zie je op de 4e foto.
Zelf vind ik het erg mooi!
Tevens mijn buitenspiegels laten invetten en ze werken bijna zoals het hoort.
Nog een paar dagen de spiegels voorzichtig helpen met inklappen en regelmatig invetten.
Het was weer een heerlijke lange rit.
Wiellager vervangen (Front Hub)
- 147.053 km
In de begin periode had ik wat moeite om netjes over de zogenaamde schildpad drempels te rijden.
Dan nam ik met mijn rechter voorwiel de drempeltjes mee.
Klinkt als een inschattingsfout, en dat is het ook...
Helaas heeft dit er voor gezorgd dat mijn wiellager op was.
Houd in een hoop kabaal bij het sturen naar rechts en een irritant gezoem bij het rijden.
Dat geluid word steeds harder naar mate je sneller rijd.
Dus vorige week naar mijn garage gereden om te kijken wat dit nu was.
Toen gekeken wat voor wiellagers hier in zitten... Wat blijkt je kunt niet een losse lager vervangen.
Het enige wat je kunt doen is een "Front Hub" bestellen met ABS sensor en de hele mikmak die er bij hoort.
Kosten zo'n 200 euro.
Onderdeel besteld en gewacht totdat het binnen was (moet uit Engeland komen natuurlijk).
Gisteren was het onderdeel binnen en is de wiellager (Front Hub) vervangen.
Dit was een stuk lastiger dan verwacht vanwege de combinatie aluminium/staal.
De oude "Front Hub" wilde niet los komen zonder het nodige geweld en opwarming.
Oude "Front Hub" bekeken en inderdaad de wiellager kan er niet uit. Het is ontworpen om een auto leven mee te gaan mits er geen rare dingen gebeuren.
Nu met de nieuwe "Front Hub" erop rijd hij weer als nieuw!
Kost wat maar goed dan heb je ook wat.
Kan iemand mij vertellen wat de correcte Nederlandse vertaling is voor Front Hub?
Ik kan hier niet opkomen dat is de reden van de " " in het verhaal ;-)
Waarschuwing lampjes
- 148.324 km
Vorig weekend weer wat problemen gehad.
Getanked op een andere locatie als normaal en dan ook gewoon Euro95.
Nog geen 10 minuten later kwam het check engine lampje al opspelen.
Na een uurtje rijden viel me snelheids/toerental meter weg en was volgens het display alles zo'n beetje defect.
In de tijd van dit gebeuren had ik een recorder in de XJ zitten zodat hij alles bijhoud wat er gebeurd.
Het check engine lampje komt door een gasklep melding, wat dus hoogstwaarschijnlijk door niet zo goede benzine komt.
Daarna zag ik een time-out en vervolgens foutmeldingen. Dus na wat zoeken lijkt het te gaan om een accu dus niet voldoende spanning heeft of kan geven.
Door dit spanningstekort krijg je allerlei foutmeldingen.
Dus hoogstwaarschijnlijk morgen even me accu na laten kijken.
Wat betreft de storingen, auto uit, auto aan en alles werkt weer... maar prettig is het niet.
Al kun je met die meldingen gewoon normaal doorrijden, heel vreemd idee.
Ik hoop dat het de contacten zijn die niet helemaal schoon meer zijn anders moet er een andere accu in.
Nieuwe accu, dat was nodig zeg!
- 148.867 km
Gisteren bij mijn vaste garage langs geweest.
Zoals al aangegeven kunnen veel problemen ontstaan door een slechte accu.
Aangezien hij de laatste week flinke kuren had, toch maar even gekeken hoe het met de accu was.
Dat was dus ronduit slecht... die was echt op.
Nu bleek het nog dezelfde accu te zijn als die er bij aflevering is ingezet, dus alweer zo'n 8,5 jaar oud.
Tjah dan mag je niet verwachten dat deze nog optimaal is.
Accu is nu vervangen en er is nog 1 keer het lampje aangegaan van de luchtvering, maar dat kwam omdat ik moest uitwijken voor iemand die lag te slapen en daardoor een stoep moest meepikken.
Vervolgens opnieuw gestart en melding gelijk weg.
Ziet er naar uit dat ik voorlopig zonder meldingen kan rond rijden.
Laten we het hopen...
Alleen nog de luchtvering lampjes...
- 149.975 km
De nieuwe accu heeft gezorgd voor een betere rij ervaring.
Bijzonder wat een accu kan doen.
Hij rijd nu beter, en de enige melding die blijft terug komen is toch de luchtvering.
Dit gebeurd niet als ik de auto na het starten even laat lopen.
Het is alsof je de Jag even tijd moet gunnen om zich voor te bereiden.
Dit word dus toch nog wat uitzoek werk.
Maar eerst maar even sparen, want onderdelen van de luchtvering zijn vrij prijzig!
Daarbij komt dat ik er geen last van ondervind, hij staat netjes recht en heeft voldoende grip (ook met de melding aan).
Jaguarforum.nl meeting!
- 152.129 km
Gisteren naar de Jaguar Forum meeting geweest.
Dit jaar was het in Spankeren, een serieus stuk rijden dus!
De dag voor de meeting ben ik eerst naar Heinkenszand geweest om daar te overnachten en dan samen met Raymond de rit te starten.
In die avond de Jaguar nog even voorzien van stikstof in de banden.
Nog een lampje vervangen en een liter olie toegevoegd.
In de vroege ochtend vertrokken, ik voorop en Raymond achter me aan.
Halverwege de rit weer het bekende luchvering defect liedje.
Nu viel het Raymond op dat de achterkant wel netjes inveert maar vervolgens niet langzaam terug omhoog gaat maar hem gelijk vol blaast zodat hij recht staat.
Dit zorgt voor flinke klappen vanuit de achterwielen en hoogstwaarschijnlijk ook het probleem met de luchtvering.
Binnenkort gaat hij kijken wat dit nu kan zijn.
Pas op de terug weg en na wat omwegen kwam het voor dat alles uitviel.
Houd in: alle lampjes branden, kilometer teller viel weg, toerenteller viel weg, maar radio en airco bleven werken.
Auto reed verder heel stabiel.
Motor uit, motor aan en opgelost alles weg.
Ondertussen heb ik een eigen uitlees computertje (Launch Creader V) en gaf de melding P1638 aan.
Daarvoor gaf hij aan dat de MAP sensor niet goed zou zijn, hoogstwaarschijnlijk is dit de aanleiding.
Alles gereset met de Launch Creader en het is weer zoals het hoort.
Dit word toch een nieuwe sensor en een zoektoch naar het luchtvering probleem.
De Jaguarforum.nl meeting was ondanks dit een succes.
Erg veel mooie Jaguars en heerlijk weer op een prachtige locatie!
Aanrader voor iedere Jaguar liefhebber!
MAP sensor
- 152.549 km
Rijdt nu een week rond met een mooie Launch computer waarmee ik de eventuele foutcodes kan checken.
Diegene die de hele tijd terug komt is die van de MAP sensor (foutcode: P0105).
Wat je dan kan doen is natuurlijk deze map sensor vervangen, maar aangezien dit toch aardig aan de prijs is ben ik verder gaan zoeken.
Het blijkt dus een probleem wat vaker voorkomt bij dit model en dat dit komt doordat er mindere benzine is getanked waardoor er “rotzooi” op de sensor komt.
Nu heb ik een flesje Forte Fuel Treatment om deze rotzooi eraf te krijgen.
Meerdere mensen hebben laten weten dat dit werkt, dus ik ga dit van de week in de tank doen en kijken wat het resultaat is…
Nog een leuk weetje is dat de XJ is gevraagd om te fungeren als trouwauto!
Ik heb toegezegd dus volgend weekend moet hij op zijn best zijn!!
---
Comfort een sterretje minder omdat ik toch vind dat hij slecht is bij drempels.
Als we die nou niet zouden hebben in NL...
P1000 en P1111
- 152.621 km
Vanochtend na een stukje rijden (naar mijn werk) de foutcodes bekeken.
De MAP sensor melding blijft weg na het toevoegen Forte Gas treatment.
Wel kreeg ik iedere keer de melding P1000…
Nieuwsgierig als ik ben… wat is dat nou voor melding?!
Blijkbaar een controle melding, niet spannend.
1)P1000 which means: “Diagnostic cycle incomplete since last memory erase”,or since the last time the battery was disconnected.
2)P1111 which means: “Diagnostic cycle completed since last memory erase”, or the last time the battery was disconnected.
Niks aan de hand dus!
Nu hopen dat de MAP sensor melding wegblijft.
Trouwauto
- 153.540 km
Vorig weekend is de Jaguar gebruikt als trouw auto!
En wel voor een Turkse bruiloft.
Zoals je kunt zien is zelfs de leaper niet gespaard, deze zag er op dat moment iets minder stoer uit.
Leuk om te zien dat mensen dachten dat het om een nieuwe Jaguar ging... en bij nadere inspectie er achter kwamen dat het stuur aan de verkeerde kant zat... En ja dan is hij geimporteerd dus niet meer nieuw ;)
Tijdens de rit zijn we ingehaald door een x300 daimler die vriendelijk even toeterde en wuifde.
Toch is dat leuk... :)
Verder reed de Jaguar zoals het hoort.
Stil
Vlot
Heerlijk
Het blijft een fijne auto!
Regen en windstoten
- 153.895 km
Van het weekend was het heerlijk weer...
Echt een mooie zomer weekend met veel regen en flinke windstoten.
Me broer en zijn 2 kids wilde langskomen bij mijn ouders, maar dankzij het weer wilde ze het afzeggen.
Dit omdat ze met de Panda dan toch een flinke rit moeten maken.
Dus ik voorgesteld om ze op te halen en weg te brengen met de XJ.
Mooie test hoe de Jaguar reageert met toch wel serieus rot weer.
Ik kan melden dat het eigenlijk rijd alsof er niks aan de hand is!
Je rijd uiteraard wel iets minder relaxed, maar het gaat allemaal vanzelf.
De wind voel je wel, maar dit is goed te corrigeren.
Wel merk ik dat de banden (Pirelli) niet erg sterk zijn met nat weer.
Wegrijden zoals je normaal doet gaat niet met een flinke plas op de weg.
Traction control springt bij en je staat in het begin even stil voordat je begint te "rollen", niet heel vreemd natuurlijk met 300 pk op de achterwielen maar toch...
Ook in bochten voel je als je wat scherper instuurt dat hij wat gaat zoeken.
Wat me wel opviel is eigenlijk het gevoel en feedback die je krijgt in het stuur.
Je voelt heel goed wanneer je niet verder moet gaan!
Het gas moet je wel "leren" doseren bij het wegrijden en het uitrijden van een bocht.
Ook de regensensoren en lichtsensoren werken goed, het licht gaat ook aan ook al is het niet donker. Dus hij "weet" wanneer het flink regent dat hij aan moet.
Ondanks het bagger weer was het weer een lekkere rit en laat de Jaguar zich zien als een stabiele en veilige partner om mee te reizen.
Betrouwbaarheid een sterretje erbij, hij heeft me nog steeds niet laten staan en blijft gaan...
Mooi weer!
- 155.000 km
Het was vandaag mooi weer dus de Jaguar eens goed gewassen.
Njah goed, redelijk in ieder geval.
Fotootje staat erop :)
Vandaag nog eens me olie gepijld, olie is weer tamelijk zwart dus deze week maar eens een onderhouds beurt inplannen.
Dus hoogstwaarschijnlijk eind deze week nog een nuttige update van mijn kant.
Ondertussen zweeft hij nog steeds super!
Grote beurt
- 158.362 km
Vandaag bij G&G Autoservice geweest voor een beurt.
De motor tikte wat bij een koude start dus dit voorgelegd bij Raymond.
De XJ heeft 10 min lang een Forte motor treatment gehad, dit gaat bij de motor olie en dan laat je hem draaien op 2000 toeren.
Na 5 minuten ging de motor al rustiger lopen en daarnet even getest met een koude motor... de tikken zijn weg en hij schud minder als de motor koud is! Goed spul.
Daarnaast heeft de XJ nieuwe filters gekregen en verse olie.
Meer was er niet voor nodig om hem weer perfect te laten rijden!
Een meevaller dus (zeker in vergelijking met de vorige XJ) en ik kan er weer even tegen aan!
Warme dagen en dus cruisen
- 159.652 km
Wat doe je als je in je huis geen airco hebt en het word lekker warm in Nederland?
Net als de rest van NL naar het strand?
Welnee! Gewoon heerlijk cruisen in je XJ met de Airco aan...
De afgelopen warme dagen heb ik dus heerlijk rondgereden in de XJ.
Samen met wat vrienden op pad en heerlijk genieten.
Ja, zalig... alleen jammer van dat de auto nu onder de insecten zit.
Rattel bij het optrekken…
- 161.254 km
De XJ heeft een ratel tijdens het optrekken.
Klink heel vervelend, zeker als je weet dat je normaal alleen de motor hoort… :(
Vandaag langs Raymond geweest om eens te laten kijken wat het was.
Ik vreesde weer voor een wiellager, maar dit was niet het probleem.
Raymond wilde even een stukje rijden.
Zo gezegd zo gedaan, het geluid komt vanuit achter de auto, dus niet voor wat ik in eerste instantie dacht.
Vervolgens heeft Raymond een stukje met mij meegereden, op de achterbank ging hij eens luisteren waar het geluid vandaan kwam.
Na een 5 tal minuten zei: Het is je diffrentieel.
*slik
Eenmaal terug in de garage een beetje olie uit het differentieel laten lopen om te kijken hoe de olie er voor staat.
De olie is grijs, of wel vol met ijzer deeltjes, niet goed niet dus.
Vervolgens wat spul erbij gedaan om het minder te maken.
Het word niet minder, slecht teken… veel ijzer in de olie een middeltje dat niet helpt.
Hoogstwaarschijnlijk is er dus een revisie/vervanger nodig van het diffrentieel.
Diepe zucht…
Differentieel vervangen
- 161.442 km
Gisteren is het differentieel vervangen van de Jaguar.
Het differentieel wat er nu in zit heeft pas 36.000 km gelopen en heeft uiteraard na het montoren nieuwe olie gekregen.
In de avond heb ik de Jaguar opgehaald en gelijk een lekker ritje kunnen maken van Heinkenszand naar Barendrecht.
Alles zonder problemen en zonder bijgeluiden.
Heerlijk!
Mijn week kan niet meer stuk.
Zoals gewoonlijk heeft Raymond weer vakwerk afgeleverd en kan ik met een gerust hart de weg weer op!
Wel is het een prijzige reparatie.
Het differentieel koste 2e hands rond de 600 euro.
Maar dankzij Hendrikus heb ik wel eentje met weinig kilometers.
Moraal van het verhaal.
Ververs iedere 50.000 km je olie verversen van je differentieel.
Sneeuw en koelvloeistof niveau
- 162.468 km
Vandaag voor het eerst met "sneeuw" gereden... athans met deze XJ.
De Jaguar moest de koud in en ik heb heel erg rustig gereden...
Maar geen problemen met de gladheid tot nu toe.
Bij het naar huis rijden van het werk gaf de XJ aan dat zijn koelvloeistof niveau te laag zou zijn.
Dus vervolgens even gekeken, er was inderdaad wat weinig maar nog niet zorgwekkend...
Dat is even wennen dat een Jaguar het op tijd aan geeft... ;)
Maar na een belletje kwam mijn vriendin met een flesje koelvloeistof aanrijden, je wilt het toch niet riskeren.
Er ging nog geen halve liter in, dus het viel reuze mee.
Toch voortaan wat beter het niveau bijhouden.
Geschorst voor een langere periode…
- 163.003 km
De Jaguar staat nu al ruim een maand binnen in de garage zonder het daglicht te zien.
Sneeuw, ijzel en ook de kosten houden hem op het moment binnen.
De luchtvering doet nog vervelend en wil ik toch opgelost hebben, dat kost flink wat Euro’s dus de Jaguar is geschorst.
Even geen verzekering en geen wegenbelasting…
Mis ik het? Jazeker… momenteel rijd ik rond in de lease Astra, geen schande hoor…
Maar ik mis het rustige rond zweven.
Soms een vervelend iets, geld…
Tjah… geduld is een schone zaak!
Hopelijk binnenkort het bericht dat hij weer de weg op kan!
De dag voor de APK keuring
- 163.009 km
De Jaguar moet uiteraard wel starten om te kunnen rijden dus een paar avonden voor de keuring gecontroleerd of hij nog wel startte.
Helaas accu was leeg… Hij staat in de garage waar geen stroom is, dus de accu opladen gaat niet werken helaas.
Nog een klein probleempje is de benzine, de tank is zo goed als leeg (niet erg handig van me).
De volgende dag een Jerrycan gekocht en uiteraard gevuld met benzine .
Aangekomen bij de Jaguar gaat het klepje van de tank niet open, dat is uiteraard elektrisch.
Diezelfde avond kwam een vriend langs met startkabels, zijn auto (ook wel de reviver genoemd) naast de Jaguar gezet.
Vervolgens even gelachen omdat de accu achterin zit en niet bij de motor zoals de meeste auto’s… (leuk om zijn gezicht te zien, hij moest namelijk flink wat moeite doen om zijn auto naast die van mij te krijgen ivm ruimte tekort).
Kofferklep moet open om bij de accu te komen, en wat is die klep? Juist elektrisch…
Leuk, na wat frutselen met de sleutel en de knop uiteindelijk toch open gekregen.
Startkabels eraan, alarm gaat af, gelukkig was het pas 21.30…
Tank klepje open, eerst even benzine bij gedaan.
Vervolgens de Jaguar gestart, dit ging zoals verwacht zonder problemen.
Zo hij draait… Goed, maar wat te doen om de accu op te laden moet je namelijk toch minimaal een half uurtje rond rijden.
Zo gezegd zo gedaan, 45 minuten rond gereden in de parkeergarage!
Want zoals bekend, hij is geschorst en je mag de weg niet op… eentonig maar stiekem wel grappig.
APK keuring!
- 163.248 km
Vandaag een ritje Heinkenszand gedaan.
De Jaguar staat nog in schorsing, maar om mogelijke boetes te verkomen heb ik er voor gekozen om de auto te keuren terwijl hij geschorst is.
Voor de goede orde.
Je mag van de RDW met je geschorste auto rijden:
- Afspraak bevestiging voor de APK keuring bij de hand
- Alleen rijden op de route van je woonplaats naar het APK station/garage
- Je auto verzekerd is.
Dus vandaag met een verzekerde Jaguar op weg naar Heinkenszand.
Daar aangekomen even gechecked, maar zoals verwacht niets aan de hand dus op naar het keurings station.
Helemaal gechecked maar niets gevonden, alles is in orde.
Nu zit ik dus weer thuis met een goed gekeurde Jaguar, maar nog wel geschorst.
Even kijken wanneer ik hem weer ga rijden. :)
We cruisen weer rond!
- 164.950 km
De Jaguar is weer van stal gehaald en rijd er nu weer iets meer dan een week in.
Na de APK keuring kwam de luchtvering melding weer naar voren, dus is de XJ onderzocht door de dokter.
Conclusie, geen sensor of iets dergelijks maar de compressor die niet goed genoeg meer is.
Opties:
1. Nieuwe compressor (450 ex inbouw)
2. Revisie set (50 ex arbeid)
Voor keuze twee gegaan en nu is het even afwachten totdat het setje binnen is.
Ondertussen rijd hij prima totdat de melding opspeelt, dan word hij keihard.
Dat gaat prima op de snelweg, maar drempels zijn dan bijna onmogelijk.
Vervelend dus, achja het rijd nog steeds als een vorst!
Wel een schande is dat ik hem nog geen fatsoenlijke wasbeurt heb gegeven, maar goed met het huidige weer schiet dat ook niet op.
Misschien as. zondag?
Gewassen en weer een tegenslag…
- 165.257 km
Van het weekend de Jaguar gewassen want dat was nodig.De eerste blik gaf een prachtig resultaat…
Jaguar schoon!
Ik was weer helemaal in me element, prachtige wagen is het… dat blijft…
Maar toen ik dichterbij ging kijken was het genot ver te zoeken.
Zie de foto...
Dit zal dus gespoten moeten worden, daar gaat je vakantiegeld…
Luchtvering gemaakt!
- 165.896 km
Afgelopen zaterdag in Heinkenszand geweest om de luchtvering "kit" te monteren.
Na het het loshalen van de compressor was al snel duidelijk dat die inderdaad niet meer in optimale staat was.
Er zat een laag corrosie en een uitgedroogd rubberen ringentje.
Ook de zuiger ring was flink verduurd.
Het kitje bestaat uit 2 schroeven, 1 afsluit ringentje en een ring voor de zuiger.
Na het schoonmaken en vervangen van deze onderdelen de luchtvering weer gemonteerd.
De Jaguar had altijd een hoogte van ongeveer 280 mm, of wel 28 cm van de naaf naar het spatbord.
Wat blijkt, voor heeft hij 385mm nodig en achter 375.
Athans een XJR zit op 370mm voor en achter, dus ik heb er voor gekozen om er tussen in te zitten.
Comfort en toch redelijk sportief.
En jeetje, wat scheelt dat veel qua rijgedrag.
Ook de drempels gaan nu wat makkelijker, maar nog steeds niet zo soepel als bij de x308.
Wat ook opvallend is dat alle storingen wegblijven.
Waar ik bij een lange rit nog wel eens een complete discotheek had, is dat nu ook verleden tijd.
Ook zijn mijn parkeer sensoren spontaan weer gaan werken, die weigerde de laatste weken ook dienst.
De foutmelding die die disco verzorgde was een CAN foutmelding, of wel het elektronische netwerk.
Nu de Jaguar niet constant meer de auto hoeft te corrigeren omdat hij te laag en scheef hangt, lijkt het wel of hij toekomt aan de dingen die normaal zouden moeten werken.
De hele terug weg zat als ik een klein kind achter het stuur te genieten!
Nu alleen de lak nog, maar daar is nu even geen budget voor...
Onderhoud en wat verbeteringen
- 171.253 km
De Jaguar heeft ondertussen weer een onderhoudsbeurt gehad.
Volgens de KM's en de tijd nog niet nodig, maar hij moest toch even naar de garage om weer naar een aanwezige diff te laten kijken...
Jawel het differentieel is weer geluid aan het maken.
Het gaat hier natuurlijk wel om een tweede hands diff dus hoe goed deze daadwerkelijk is weet je van te voren niet.
Nu na een lange periode van stilstand en weer rijden maakt hij een zoemend geluid.
Erg hinderlijk en werd er een beetje simpel van.
Dus naar de gewoonlijke garage even middeltje toegevoegd aan de Diff van Jaguar zelf en het zoemen lijkt nu minder te worden.
Gelukkig is het geen ratel!
Maar goed tijdens zijn verblijf is hij ook verwend met nieuwe bougies (8 stuks!), 6,5 liter olie en wat filters.
De olie was nodig, was al aan de donkere kant, filtertjes natuurlijk ook.
Wat echt nodig was waren de bougies... deze waren aan de staat te zien nog nooit vervangen!
En wat geeft dat een verschil...
Je hoorde de motor eigenlijk al niet, maar nu is hij nog stiller.
Ook is hij stuk vlotter met optrekken en het loopt allemaal net wat soepeler.
Ben er weer blij mee!
Nu lekker rond rijden en afwachten wat het differentieel gaat doen en nog iets verzinnen op me afbladerende lak...
Het is nog wel genieten hoor!
Nieuwe lagers achter...
- 174.856 km
Na een periode rijden bleef het geluid me maar storen.
Dus contact gehad met diegene die het differentieel had geleverd.
Nu heeft de garage (G&G) waar ik altijd ga ook contact met de leverancier van het diff.
Ze waren het over eens het kon geen diff zijn, die er onder ligt is goed.
Wat kan het dan nog meer zijn?
De linkervoorlagers zijn al vervangen...
Achter nog niets.
Dus gisteren de 2 achter lagers laten vervangen en het scheelt een stuk in rijgedrag en geluid.
Het geluid is nog niet helemaal weg, maar dit zou ook kunnen komen omdat de cardan lager nog vervangen moet worden.
De geluiden en trillingen zijn bij een laag toerental dus zou kunnen wijzen op een cardan lager, ook omdat het vanuit middenuit komt.
Hoogstwaarschijnlijk ga ik deze volgende week laten vervangen om er helemaal van af te zijn!
Als dat klaar is de Jaguar op technisch vlak perfect... motor loopt als een zonnetje, luchtvering goed. Lagers rondom vervangen (alleen rechtsvoor nog niet). Differentieel vervangen.
Dan heb ik alleen nog het feit dat de lak loslaat.
Sparen!
Maar dat weerhoud me niet om lekker te rijden met deze zalige auto!
Jaguar heeft een Powerflush behandeling gehad!
- 175.352 km
Vandaag weer gezellig naar Heinkenszand geweest om de Jaguar eens te laten flushen.
Flushen is bij de meeste Jaguar rijders wel bekend, flushen houd in dat de olie die in je automaat bak zit word ververst (even simpel gezegd).
Resultaat houd vaak in dat het schakelen van de auto veel soepeler verloopt, dus het proberen waard.
Al moet ik er wel bij vermelden dat mijn bak zo’n 40.000 km geleden wel is gereviseerd is, dus heel slecht was het al niet.
Vooral bij het wegrijden pakte hij niet altijd even soepel op.
Tevens het filter vernieuwd zodat het allemaal weer als nieuw is.
Het is ook gedaan met Kroon olie dus goed spul!
Het eerste proef ritje 30 min file rijden en 30 min snelweg…
Schakelt weer soepel en geen schokken!
Nu nog het cardan lager en dan is ie technisch helemaal tiptop!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.