Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XJ8 4.2 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 272.600 km |
KM-stand laatst | 300.000 km |
Twee maanden
- 275.800 km
Twee maanden geleden deze achtcilinder aangeschaft. Ik moet voor de review al sterren geven. Sommige met een korrel zout derhalve!
De XJ heeft al een respectabel aantal kilometers, maar dat merk je aan de motor niet. Wat loopt dat 4.2 liter blok prachtig. Bij de aankoopprijs rekening gehouden met wat (deels achterstallig) onderhoud. En ach, het blijft natuurlijk een gok. Weet niet hoe er mee omgegaan is.
Comfort geef ik vier sterren vanwege de ongelofelijke stilte in de auto. De luchtvering doet het prima maar kan niet tippen aan de hydropneumatiek van een Citroën. Het zij gezegd! Er is in eerste instantie het nodige aan onderhoud gepleegd. Lastige klus is het vervangen van bussen in de achterwiel en voorwiel ophanging. Ze worden aan de auto vervangen omdat anders de luchtvering los moet. De vraag was of die het nog zou doen daarna. Vandaar.
Daarnaast een LPG installatie in laten bouwen. Prins VSi 2 met electronische kleppenbeschermer. En dan wel geen G3 maar wel met R115, de opvolger. Allemaal gelu. met de certificaten en de zogenaamde belastingkorting natuurlijk. Die krijg ik nu wel. Feit blijft dat er schoftig veel wegenbelasting betaald moet worden. LPG is milieuvriendelijker, maar voor de overheid doet dat er niet toe. Die zet in op electrisch via de kolenstook, tsja
Het fijn afstellen van de Prins installatie zorgt dat de Jag toch even terug is naar de LPG inbouwer. Maar heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt.
Verder is de 15 jaar ouwe roofkat erg luxe aangekleed. Uiteraard (zwart) leer en wortelnotenhout. Groot aanraakscherm, super Alpine audio systeem dat door een vorige eigenaar nog is opgewaardeerd. Beeldschermen in de hoofdsteunen, zestrapsautomaat, 16 voudig electrisch verstelbare stoelen met geheugen, xenon verlichting voor, led achter en ga maar door.
O ja, er zijn gloednieuwe één inch kleinere Jaguar velgen ondergekomen. Die rare mode van enorme wielen gaat alleen maar ten koste van het comfort. Ik vind 18" mooi zat. Vanaf volgende week mag hij kilometers gaan draaien.
Wat verder
- 281.081 km
Zo, de Jag rijdt nu dagelijk en de kilometers "vliegen" er bij. In weerwil van wat hieronder beweerd wordt, veert de auto op 18" wel degelijk een stuk beter. Dit is ook de originele maat en een hogere wang veert meer. Afijn. Kan ietsje sneller over de kunstmatige bulten op de weg, zonder dat het in de buurt komt van Citroën snelheid.
De LPG tank ligt op de plek van het reservewiel, dus indien je dat weglaat, geen ruimteverlies. Ik kan er ongeveer 68 liter in kwijt. Hij staat ietsje ruimer dan de onzinnige 80%. De fijnafstelling komt wel erg nauw. Of de OBD begint te piepen, of hij rijdt net niet lekker. Ik denk nog één kleine bijstelling nodig te hebben. Verbruik ligt ongeveer op 1:8,3, op LPG dus, dat is goed te doen ;-). Certificering R115 dus minder LPG boete dan bij G2 en een gelijke lpg boete als op G3.
Alle busjes met speling zijn nu vervangen dus bij de talloze milieuvervuilende bulten in de weg, merk ik geen speling meer op. Hopelijk s het nu doorrijden tot aan zijn volgende beurt, over 8000 km!
LPG gedoe
- 288.900 km
Het fijnafstellen van de LPG installatie heeft heel wat voeten in aarde gehad. Maar, sinds anderhalve week rijdt de Jaguar perfect op autogas. Het diagnosesysteem analyseerde eerst een te rijk mengsel. Echter als dit naar beneden werd bijgesteld, ging de motor minder draaien. Na tig keer bijstellen en aanpassen zijn uiteindelijk kleinere injectoren geplaatst, van 82cc naar 73cc. Dat was bijna de oplossing. De foutmeldingen bleven weg, alleen na enkele dagen liep de motor toch nog niet helemaal vloeiend. Tenslotte hebben we een dynamische afstelling gedaan. Dus al rijdende aan de LPG afstelcomputer en zoeken naar een perfecte motorloop. Het mengsel bleek nog iets te rijk te staan. Dus zuiniger zal hij ook nog worden. Het resulteerde in de gewenste loop en gelukkig verloopt deze afstelling ook niet. Dit leek in eerdere gevallen wel eens zo, na een paar dagen. Hoe dan ook, de 4.2V8 blijkt nu perfect op LPG te lopen. Alle hulde voor Agit Rijssen, die kosten noch moeite spaarden om de motor goed te krijgen. Ik weet, voor zo'n investering mag je dat ook verwachten, maar Agit maakt het zonder morren dan ook waar! Verder voldoet de Jaguar aan alles van dat je van zo'n auto verwacht. Het enige nadeel vind ik dat de luchtvering niet in staat is om hogere snelheden over de vervloekte verkeersdrempels, aan te kunnen. Ja die dingen liggen er om af te remmen, maar rond de 30 op een 60km weg is bepaald irritant om over het milieueffect maar te zwijgen. Maar milieubeleid wordt vooral met de mond beleden gezien de grote hoeveelheid onmogelijke drempels die er in ieder geval in de gemeente Deventer bij worden gelegd.
Kilometerpaal
- 300.000 km
Ach, toch een vermelding waard......3 ton
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.