Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | XJ8 4.2 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 222.000 km |
KM-stand laatst | 246.000 km |
Heerlijke auto!
- 232.000 km
Eind 2017 stond ik voor de keuze om weer een nieuwe wagen te leasen of................. over te stappen naar een Youngtimer.
De Volvo V90 was bijna besteld maar de twijfel nam toch verder toe; wéér 3-4 jaar € 1.000 per maand betalen ex. verzekering en brandstof waar ik eigenlijk geen zin meer in had.
De eerste overpeinzing was om eens uit te kijken naar een V70 van 15+. Een aantal V70's later vond ik deze auto toch wel een erg saaie schoenendoos en ben mij gaan verdiepen in een Jaguar XJ. Ik heb mij echt goed ingelezen daar ik m.b.t. de reputatie van dit merk best wel achterdochtig was.
Uiteindelijk had ik besloten dat het een V8 4.2 moest worden met een sluitend onderhoudsverleden.
Juli 2018 vond ik een net exemplaar bij een particulier met een duidelijk verleden en onderhouden bij één van de specialisten van Nederland n.l. G&G in Heinkenszand.
Deze heb ik dan ook gekocht. Natuurlijk waren er wat kleine dingetjes en gebruikssporen wat natuurlijk logisch is na 15 jaar en 220.000 KM.
Tot nu toe heb ik één mankement gehad met een lekkage van de automaat waar ik zelf (thuis voor de deur) op tijd achter kwam; reparatiekosten € 750. Daarnaast nog € 600 aan onderhoud en wat dingetjes uitgegeven. Tot nu toe wél ca. € 7.000 aan leasekosten in mijn zak gehouden en ik rijd echt als een vorst met een big smile op mijn gezicht. Ik heb mij voorgenomen om de auto goed te verzorgen en gebruik dus alleen premium olie en brandstof.
Olieverbruik is 0, niks en het benzineverbruik valt mij ontzettend mee: 110 op de snelweg - 1 op 14,5 / 130 - 1 op 12 / gemiddeld (ik rijd veel korte ritten) 1 op 8,5. Omdat ik niet meer dan 15.000 per jaar rijd vind ik het verbruik sowieso al niet erg belangrijk; rijplezier mag ook wel iets kosten.
De 1,2 Qashqai van mijn vrouw verbruikt overigens ongeveer het zelfde.
Mijn voorlopige conclusie na ca. 10.000 km: dit had ik véél eerder moeten doen!
Ruim een jaar verder.
- 246.000 km
Ben nu een dik halfjaar en 14.000 kilometer verder.
Buiten het reguliere onderhoud nog één kostenpost gehad.
Lekkage aan het koelsysteem.
Mankement op tijd ontdekt - totale reparatiekosten ca. € 600.
Al met al nog steeds erg tevreden met de keuze van destijds om voor een youngtimer te gaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.