Jaguar XJ6 3.0 Executive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XJ6 3.0 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 358.000 km |
Een Jaguar! Kan dat?
- 150.000 km
Na jaren met veel plezier in de Peugeot 307 CC te hebben gereden, waren we toe aan iets anders. In het decembernummer van Autovisie (sorry Autoweek) zag ik een verslag staan over de Jaguar XJ 3.0 en mijn interesse was gelijk gewekt. Begon direct op Google en Reviews van Autoweek en Autoscout te kijken.
Een Jaguar rijden en bezitten......is dat te doen? De aanschafprijzen zijn laag en door de aluminium carrosserie is het gewicht niet al te hoog. Het benzineverbruik zou wel wat hoger uitvallen maar een CC van ruim 1400 kilo is óók geen echt zuinigheidswonder. Het gevolg: een week later eentje gevonden en aangeschaft. Rijden er nu een klein jaar in en de ervaringen zijn positief. Het rijdt superieur, is behoorlijk snel en heeft een fantastische wegligging. Alles is elektrisch verstelbaar: stuur, stoel, hoofdsteunen en pedalen en dit alles blijft bovendien in diverse geheugens staan. Wat een feest en wat een ruimte. Met zijn vieren naar Frankrijk inclusief bagage is geen enkel probleem. Rustig rijdend op de snelweg is een verbruik van 7 à 8 liter per 100 km gewoon haalbaar. In de stad lust die wat meer, maar gemiddeld is 1 op 8,5 wel haalbaar.
De automaat schakelt feilloos en de kickdown heeft er altijd zin in om een tandje terug te schakelen.
De elektronica is niet feilloos, een onnodig piepje van de parkeersensoren komt weleens voor en soms knippert de xenon-verlichting wat. De olie verversen moet om de 16.000 km gebeuren. Tot op heden geen andere reparaties gehad. Mocht dat wel gebeuren dan zijn de prijzen een stuk hoger, maar er zijn verschillende goede Jaguar-specialisten die je met raad en daad bijstaan. Wil je eens wat anders.......een echt leuk alternatief.
Vervolg!
- 210.000 km
Inmiddels rijden we bijna 2 jaar met de Jag en het blijft een feest. Natuurlijk wel wat onderhoudskosten gehad, maar dat heb je met elke auto. We rijden dus heel wat af en de auto laat weinig steken vallen. De elektronica doet het prima en de motor draait als een zonnetje. Olieverbruik is nihil, brandstof in de stad is natuurlijk wat hoger (1:8), op de buitenweg eigenlijk opmerkelijk zuinig. Bij 90 km. een gemiddeld verbruik van zo'n 5 à 6 liter. Dat is voor zo'n flinke auto gewoon netjes. Gelukkig een uitstekende garage gevonden, op aanraden van een vriend die ook al jaren een Jag bestuurt. Garage "Stadhouder" hier in Den Haag is gewoon geweldig. Een echte aanrader voor de bestuurder van een Engelse auto. De auto stuurt overigens geweldig, ligt heerlijk in de bocht en schakelt nog steeds "smoothly". De V6 in het vooronder is lichter dan een V8 en volgens zeggen schijnt die 6 cilinder duidelijk lichter aan te voelen in de neus. Dit kan ik alleen maar onderkennen. Onder de auto zitten 19" (inch) velgen en daar merk je door de luchtvering weinig van. De zit blijft geweldig, of je nu 10 of 1200 km achter elkaar achter het stuur zit. Het blijft een echte verwenauto en we vragen ons regelmatig af welk voertuig ooit een de opvolger zou kunnen zijn. Voorlopig nog niet, we rijden nog lekker door!
Gewoon doorgaan!
- 240.000 km
Wat vliegen de kilometers onder de sloffen weg en wat blijft deze auto een genoegen om in te rijden. Inmiddels weer een rit richting Barcelona achter de rug en na ruim 4.500 km bleef het verbruik op 1 op 11,9 steken. Het blijft opvallend hoe moeiteloos de kilometers worden weggetikt met deze automobiel. De 6-cilinder gromt bij gas geven en houdt zich op de vlakte bij een normale rit, 130 km per uur geeft 2.100 toeren op de teller. Je kunt dan rustig naar muziek luisteren en met elkaar een gesprek voeren. Het valt wel op dat met de nieuwe Michelin banden het verbruik wat hoger ligt maar de wegligging is geweldig. Een bochtje pakken is geen enkel probleem en je laat menig medeweggebruiker de twee uitlaten zien verdwijnen. De techniek geeft verder weinig reden tot klagen, de auto start, het stuur en de stoel zet zich in positie en het is "gewoon rijden". Starten zonder problemen, een klein beetje olie verbruik (1/2 liter per 15.000 km) en met wat benzine in de tank is het gewoonweg genieten. Natuurlijk blijven de kosten wat hoger door het verbruik, de wegenbelasting en verzekering. Het blijft ondanks die extra kosten meer dan waard om met dit voertuig rond te rijden. Binnenkort weer een afspraak maken met "Stadhouder-garage" in Den Haag. Een plek waar enthousiaste mensen zich over je auto ontfermen en deze keurig afleveren. Daarvoor hoef je niet naar een "merk-garage" te gaan.
Ondertussen blijven we rustig genieten van het goede Jaguar-leven en blijven we enthousiast!
Gewoon doorgaan 1!
- 248.000 km
Inmiddels gaan we richting de 250.000 km. die deze auto heeft gereden. In oktober weer een grote onderhoudsbeurt en daar kwamen geen vreemde (lees: dure) zaken te voorschijn. De Jag doet het wederom goed en het blijft een feest om met deze automobiel rond te rijden. Het olieverbruik is nagenoeg nihil en verder lust die wat benzine, gemiddeld 1:8,5. Het verbruik met de Michelin banden blijft wat hoger dan Goodyears, maar de wegligging en de rust in de besturing is helemaal geweldig. Bochten pakken blijft een feest, blijft gewoonweg plakken aan de weg, vaak achterliggers enigszins verbluft achter je latend wanneer je met zo'n grote Brit de bocht induikt. Wat een feest! Hier nog steeds erg tevreden over deze wagen. Valt ook op dat je nog steeds "anders" wordt benaderd wanneer met deze auto komt aanrijden. In een van de laatste Autovisies werd daar ook melding van gemaakt. Voorlopig blijven we genieten en dat houden we voorlopig nog maar in stand.
Gewoon doorgaan 2!
- 269.200 km
Na een lange tijd weer even een update over de Jag. Nog steeds een weergaloos mooie auto, je kijkt graag nog eens om nadat je hem hebt geparkeerd. Er treden nog steeds geen noemenswaardige klachten op. De auto krijgt keurig zijn onderhoud en beloont dat met zorgeloos rijplezier. Bij de laatste APK bleek de handremkabel maar ook de kabel van de motorkapvergrendeling (Scrabble 3x woordwaarde) kapot te zijn en ook was er een klein keerringetje versleten waardoor er wat olie op de uitlaat druppelde. Geen prettige geur, maar daarmee kwam de auto weer keurig door de keuring. Nog steeds erg tevreden met mijn garage hier in Den Haag (Stadhouder) die de auto met zorg en de nodige liefde verzorgd. De auto rijdt nog steeds super, start vrolijk óók bij lage temperaturen en schroomt niet om ons weer veilig over (grote) afstanden te vervoeren. In de stad ligt het verbruik rond de 1 op 7,5 en op de grote weg kun je bij een constante snelheid van 100 km./p.u. een mooi gemiddelde van 1:17 halen. Doordat de automaat snel op schakelt zit je bijna nooit boven de 3.500 t/pm., zeker in e stad zit je rond de 1.600 toeren. Alle elektrische luxe verstelling werkt nog steeds fantastisch, het stuur komt in de ingestelde stand, maar ook de stoel komt nog steeds in de juiste stand terug. Inmiddels wel andere banden, nog steeds Michelin's die uitstekend bevallen. Bochten pakken is geen enkel probleem en nog steeds laat je anderen achter terwijl je zoevend een "lekker bochtje" pakt. Je ziet een grote auto maar het lage gewicht zorgt voor een lichtvoetige vorm van rijden. Inmiddels 4 jaar in bezit en ik kan me geen auto heugen waarin ik met zoveel plezier rondtuf. Binnenkort een echte youngtimer maar omdat ik uitsluitend privé kilometers maak is dat niet van belang. Mocht je zakelijke kilometers maken dan is deze auto een aanrader.
Gewoon doorgaan 3!
- 278.000 km
Inmiddels is de Jag weer voor een beurt naar de garage geweest. Daar bleken de remschijven vóór aan vervanging toe te zijn en dat is allemaal hersteld bij de bijbehorende verversing van olie, filters, enz.. Tijdens het rijden bleek de laatste tijd een bonkgeluid te horen aan de voorzijde bij een ongelijk wegdek. Na lang zoeken bleken er draagarmen te zijn versleten en nog wat kleine onderdelen die daarbij horen. Het ging om 3 armen en na het vervangen en uitlijnen is de auto werkelijk subliem. De Jag is ook aan de computer gehangen en blijkbaar heeft er een reset plaatsgevonden. De reactie van de automaat is beduidend sneller en je hebt de sportstand eigenlijk niet meer nodig. Wanneer die is ingeschakeld hoeft je maar tegen het gaspedaal te blazen en er is direct een reactie. Andere mankementen zijn er niet, het sturen is heerlijk, remt als de beste en met de huidige Michelins Pilot Sport ligt die als een blok in de bocht. Je verrast er medeweggebruikers mee die duidelijk moeten afhaken wanneer je een "bochtje pakt". Het verbruik blijft op 11 liter op 100 km liggen en dat over een afstand van 7.500 km. en daar ben ik tevreden mee. Nog steeds krijg je veel enthousiaste reacties van mensen die dit model als een echte Jaguar zien. Wanneer je dan nog aangeeft dat die 1.508 kg. weegt kunnen ze dat niet geloven. Ook zijn er weinig rammels te horen en werkt alles (stuur, stoelen, hoofdsteunen, zonnewering en wat al niet meer) nog. De auto nodigt niet uit tot hard rijden, maar de 238 pk's staan nog steeds paraat indien noodzakelijk. Nog steeds een tevreden bezitter en dat hoop ik nog wat langer zó te houden.
Gewoon doorgaan 4!
- 291.000 km
Waren we oorspronkelijk van plan om minstens één jaar van deze JAG te genieten, inmiddels gaan we het zesde jaar in. Weer net naar de garage geweest voor een kleine beurt en de jaarlijkse keuring en waarachtig.......hij kan er weer een jaartje tegenaan. Bij de beurt geen noemenswaardige problemen tegengekomen, slechts het onregelmatig stationair lopen wanneer het koud is. Dat dacht men opgelost te hebben door een sensor in de luchtinlaat te vervangen. Helaas is het probleem niet geheel opgelost. Bovendien leek er een kleine lekkage naast de radiateur aanwezig te zijn. Men heeft een additief toegevoegd maar nu werkt de ACC aan de bestuurderskant niet goed en zit ik in de kou. Even tijdelijk op handmatige bediening gezet en dat levert een warme zitplaats op. Verder rijdt de auto alsof er niet bijna 300.000 km op de teller staat. Schakelen gaat fantastisch, de wegligging super ) met Michelins Sportbanden om de 19 inch velgen en zijn we steeds erg positief over deze voiture. Nog gewoon genieten dus, zou nog steeds niet weten welk voertuig een vervanging zou kunnen zijn, wellicht zijn we inmiddels te verwend geworden. Nog steeds spreekt de auto aan en krijgen nog regelmatig complimenten over de "laatste echte Jaguar" zoals men vaak beweert.
Gewoon doorgaan 5
- 302.000 km
Inmiddels zijn er meer dan 300.000 kilometers onder de wielen doorgegleden en zijn net weer terug van een rit naar Barcelona. En wederom was het weer een feest om met deze auto uit rijden te gaan. Meer dan 4.000 km gereden en het verbruik was 1:13,5 waarbij we zo'n 1.000 in de stad en omgeving hebben gereden. Bij zo'n 110 km per uur zie je een verbruik van 5 à 6 liter per 100 km op de boordcomputer verschijnen. Óók op de buitenlandse wegen heeft de Jag "überhöhlungsprestige" en duikt men meestentijds naar de rechterbaan wanneer men de grill in de spiegel ontwaart. Binnenkort met Autovisie op pad, heb me aangemeld voor een special over bijzondere auto's die dagelijks worden gebruikt. Binnenkort komt het artikel in dit blad. Wel bijzonder want door Jaco Bijlsma ben ik ooit op dit model gewezen en daar ben ik hem nog dankbaar voor. Voorlopig gaan we nog even met deze katachtige door en kijken of die als youngtimer nog steeds zijn klauwen kan uitslaan.
Gewoon doorgaan?
- 308.000 km
Weer even een update van onze rijervaringen met deze XJ. Inmiddels meegewerkt aan het artikel in Autovisie. Er kwamen nog wat andere liefhebbers met hun auto's waar men geen afstand van kon doen. Er kwamen een Mini Cooper, Volkswagen Passat, Volvo V70 T5, Mercury en Volvo Amazon aanrijden en het samenzijn leverde een leuk artikel op. Leuk was dat ieder enthousiast op elkaars bezit reageerde en ook de Jag kon op bewonderende blikken rekenen. Een leuke ervaring. Inmiddels gleden de kilometers onder de wielen door en was in december de volgende grote beurt (om de 16.000 km) aan de orde. Had al gezien dat de banden niet meer in nieuwstaat verkeerden en de koelvloeistof regelmatig bijgevuld moet worden. Eerder bleek al dat het kunststof gedeelte naast de radiator een scheurtje vertoonde. Het dichtingsmiddel had duidelijk niet geholpen, sterker......daardoor was een kachelradiator verstopt geraakt waardoor het bestuurdersgedeelte niet meer op temperatuur kwam. Er bleken tijdens deze beurt wel meer zaken niet in orde zoals een achterste draagarm, remblokken, nieuwe radiator, nieuwe banden en nog wat ander materiaal. Kost wat geld maar deze oude heer geeft er zoveel plezier en rijgenot voor terug. We gaan nog maar weer eens wat extra kilometers op de teller zetten. Inmiddels rijdt hij weer als vanouds, de nieuwe banden zijn ook super, inmiddels Pirelli Zero om de 19 inch velgen en die benaderen de Michelins Sport 4 heel aardig. Het blijft een feest om met ons voertuig op pad te gaan. Nog steeds heb je veel aanspraak van bewonderaars, men vindt dit nog steeds een echte Jag met zijn klassieke lijnen en datzelfde gevoel hebben wij ook.
Gewoon doorgaan 6
- 323.000 km
Inmiddels alweer ruim over de 320.000 km gereden en nog steeds tevreden over de auto. Binnenkort weer naar de garage voor een onderhoudsbeurt en een APK-keuring. Hopelijk zonder al te veel verrassingen maar gezien de weinige klachten zal dit wel meevallen. Helaas zijn de rubbers bij de draagarmen voor weer aan vervanging toe want op een slechte weg laten zij weer wat bonkgeluiden horen. De garagist gaf al aan dat met 19 inch velgen dit een terugkerend probleem zou zijn na zo'n 160.000 km en dat komt eigenlijk precies uit. Kijk inmiddels weleens naar een opvolger en zie regelmatig een nieuw model staan op diesel maar weet niet of dat een verstandige keuze is. Vind het huidige model eigenlijk wel mooier maar je moet af en toe de blik verruimen. We gaan zien wat er komen gaat, zal de reviews over zo'n diesel weleens beter gaan bekijken.
Gewoon doorgaan 7.
- 326.000 km
Inmiddels is de Jag bij de dokter geweest en dat bleek allemaal mee te vallen, gewoon een kleine beurt waar niets "vreemds" werd geconstateerd. Het afgelopen jaar waren de lange ritten niet mogelijk vanwege dat virus dus het waren ritjes in de buurt waarbij we maar 16.000 km op de klok erbij konden zetten. Hopelijk kunnen we de Jag dit jaar weer trakteren op een wat langere rit. Ondertussen snort de V6 wederom als vanouds en blijft het een feest om ermee op pad te gaan. De vraag of er een diesel moet komen laat ik maar even onbeantwoord omdat de diesel steeds meer onder druk komt te staan, blijf maar even trouw aan deze benzineversie.
Even doorgaan? Dacht van wel.
- 329.300 km
Een tijd geleden heb ik deze auto opgegeven voor het item "Klokje rond" om een deskundig oordeel door Joep te laten vellen.
Zie: https://youtu.be/WRaubhgBRaE . Dat bleek een interessant gebeuren want Joep is een deskundige die weet waarover hij praat. Het eindresultaat viel in zijn ogen niet mee, behalve dat het interieur een opgeruimde indruk maakte bleken er nog de nodige te zijn. Van een canvasbreuk in een band, een olielekkage, 1 mm te dunnen remschijven achter, een versnellingsbak met nukken en verroeste remleidingen. Gelukkig was mijn broer meegegaan en met zijn ervaring als leraar "Autotechniek" verliep de terugreis een stuk aangenamer. Er was enige relativering nodig en dat bleek ook bij mijn bezoek aan de garage. Ook zij hadden het verslag op YouTube gezien en konden zich niet helemaal in Joeps oordeel vinden. Uiteindelijk is de auto bij de garage in onderhoud geweest en daaruit bleek het volgende: de band is vernieuwd, de kleppendeksels lekten een geringe hoeveelheid olie dus vernieuwd, de remleidingen waren slechts oppervlakkig verroest dus schoongemaakt en van een beschermend laagje voorzien, de olie in de versnellingsbak is verschoond en de voorwielophanging is aangepakt door nieuwe rubbers te monteren. De reis gaat dus onverminderd voort en de Jag levert nog immer veel rijplezier op. De commentaren op het item op YouTube waren veelal positief. Helaas werd ik beticht van enige mate van gierigheid en een gevaar op de weg. Heb altijd de auto in vertrouwen aan de garagist overhandigd en daarbij flink wat Euro's moeten overhandigen, inmiddels meer dan de aanschafprijs. Voorlopig ga ik nog even door met genieten tot het moment dat we allemaal het elektriciteitsnet extra moeten gaan belasten.
Gewoon doorgaan 9
- 341.000 km
Inmiddels zijn we weer een aantal maanden verder en op motorisch gebied heeft de Jag zich wederom goed gehouden. Er waren helaas wel een aantal reparaties nodig zodat de "spaarpot" moest worden aangesproken. Er waren nieuwe remschijven nodig, aan de ophanging moest wat aandacht worden gegeven, een grote onderhoudsbeurt en later gaf het kofferbakmechaniek er evenals de airco de brui aan. Al deze zaken zijn inmiddels weer opgelost en het spaarvarken is weer gespekt, hopelijk niet voor veel ander leed. Overigens vergeet je dat leed weer wanneer je met de Jag onderweg bent want het blijft een heerlijke auto. Soepel schakelend doorkruis je Neerlands wegen met nu weer de gewenste temperatuur van het interieur. Natuurlijk verbruikt hij wel wat, zeker wanneer je de snelweg niet al te vaak frequenteert maar dat vergeef je hem wel. Met mijn monteur nog gesproken over een vervolgauto en aangezien hij een XJR met veel plezier rijdt blijven we telkens maar in de XJ-kringen hangen. Nieuwe auto's met directe inspuiting leveren nog vaak problemen op en elektrisch rijden is leuk en wellicht goedkoop maar een mooi exemplaar met een behoorlijke actieradius ligt als particulier nog boven het budget. Voorlopig liggen de sleutels nog op de plank en staat de Jag nog voor de deur. Wordt vervolgd.
Gewoon doorgaan 10?
- 358.000 km
Inmiddels weer een jaartje verder en motorisch loopt de XJ als een zonnetje. Ook nu waren er wat reparaties nodig zoals nieuwe Xenonlampen, de oude flikkerden en waren aan vervanging toe. Helaas met de nieuwe exemplaren hetzelfde euvel waardoor de monteur dacht aan een defecte schakelaar van het knipperlicht. Inderdaad bleek dit de oorzaak van alle problemen en nu rijden we rond met een zee van licht. Helaas bleek ook de compressor van de luchtvering vermoeidheidsverschijnselen te vertonen en ook die is vervangen. De Jag weet het niveau weer vast te houden en dat is altijd prettig tijdens een rit. Tijdens de laatste beurt zijn wat pakkingen vervangen waardoor hij geen enkele druppel van welke vloeistof meer lekt, of het zou het water van de airco moeten zijn dat op de grond druppelt na een rit. Konden menselijke onderdelen ook maar zo makkelijk vervangen te kunnen want helaas heeft mijn partner problemen met de lage instap. Inmiddels een keuze gemaakt als vervanging, wederom een Jaguar maar dan een elektrisch exemplaar. Een echte schoonheid zoals de XJ is die niet en we zullen met veel plezier en weemoed terugdenken aan al die fijne jaren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.