Jaguar XJ6 3.0 Executive (2004)

autoreview

Jaguar XJ6 3.0 Executive (2004)

Signalement

UitvoeringXJ6 3.0 Executive
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf169.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Salon op wielen

Mijn vorige auto was een x-type. Wat mij betreft een ondergewaarde auto. Zeker als je deze tweedehands aangeschaft,zoals ik. Immers, je krijgt een d-segment auto in de categorie c-klasse en BMW 3, maar dan voor de helft van de centen. Daarbij is die dan 4x4,volledig leder en voorzien van alle opties. (inmiddels heeft de x-type 264.000 op de teller,and still going strong).
Omwille van het ondernemerschap (35% bijtelling op een 15-jarige oude auto) schafte ik een XJ40 aan uit 1992 en ging de x-type naar mijn vrouw. Die XJ40 was een grote schuit, eigenlijk een rammelbak, maar reed ondanks dat een klasse apart. Toen heb ben ik gaan kijken naar een nieuwe XJ. Het was toen nog 2009 en er was nog geen nieuwe XJ. Ik kon dus een auto zoeken vanaf 2003 en toch nog in het laatste nieuwe model rijden. Toen bleek dat deze auto's vanuit Belgie in de 3.0V6 variant goedkoop waren om in te voeren. Dat wil zeggen goedkoper in vergelijking met de prijzen van een XJ uit NL.
Nadat ik de auto had ingevoerd heb ik de remmen rondom laten vervangen. Na een tijdje gaf de auto aan dat er problemen waren met de luchtvering. Bij de garage bleek dat dit mogelijk kwam door stilstand en diende de sensoren te worden gereset.
Vervolgens heb ik in de 22 maanden dat ik de auto rijd (32000 km) geen onderhoud meer gehad behalve de grote- en kleine beurten. Weliswaar diende ik een xenonlamp te vervangen, maar dat was volgens mij te wijten aan mijn 2 jarig zoontje dat met de afstandsbediening speelde en steeds het licht aan en uit deed.
Die beurten laat ik uitvoeren door een bedrijf in Veldhoven dat geen dealer is, maar wel veel ervaring heeft met jaguar en bentley.

De auto is van aluminium en weegt dus minder dan zijn collega's van BMW 7 of Mercedes s. Hij gaat in 8,1 cm naar de 100 en dat merk je. Hij heeft een sportstand en bij de stoplichten reageert hij gretig op het gaspedaal. Het verbruik valt zeker mee voor een auto van meer dan 5 meter. Bij snelheden van 100 km/h is een verbruik van 1:13,5 mogelijk.
Aangezien ik een 3.0v6 koos voor het verbruik, had ik met deze waarden ook kunnen kiezen voor een 3.5 V8 of een 4.2V8.

Het interieur is cremekleurig en ondanks dat dit smetgevoelig is, oogt het interieur als nieuw. De auto is afgeladen met extra's. De temperatuur is in 4 delen te reguleren, stoelverwarming op de achterbank, stoelen op de achterbank electrisch te verstellen, telefoon ingebouwd en memory in de voor- en achterstoelen. Zelfs de pedalen zijn electrisch te verstellen en ook het touchscreen is bedieningsvriendelijk. Alleen jammer dat het navigatiesysteem enkel werkt als je stilstaat en ook de sms-en enkel zijn af te lezen indien je stilstaat (iets met verkeersveiligheid).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.