Jaguar XJ6 3.0 Executive (2004) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XJ6 3.0 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 207.000 km |
KM-stand laatst | 218.000 km |
HTRXJ6
- 208.000 km
Na jarenlang zoeken (en twijfelen) in november j.l. de knoop doorgehakt: een XJ6 van 2004 gekocht! Vooral na het lezen van de XJ8 2003 en de XJ6 2004 revieuws was ik over de streep. Het zou een XJ6 worden. Viel niet mee om een mooie en betaalbare XJ6 te vinden. Even wat aanloopkosten m.b.t. onderhoud en nu genieten van de heerlijk zoemende V6 3.0! Alleen al het optrekken is al een feest. En wat is die auto heerlijk stil. Formidabel gewoon. Op naar de eerste maanden rijervaring.
Aanloopkosten in november 2020
- 208.000 km
Kort na aankoop heb ik het volgende aan de auto laten uitvoeren: verhelpen olielekkage carterpan; cardanolie verversen; remolie verversen; bougie's vervangen; waterpomp preventief vervangen; remschijven+blokken achter vervangen; remslang linksachter vervangen. Voor de aanschaf van deze auto was ik al op zoek gegaan naar een geschikte Jaguar specialist. Die heb ik gevonden: Auto Profijt in Kampen.
Enthousiaste mensen die een eerlijk advies geven!
Update november 2021
- 212.500 km
Het is al weer enige tijd geleden dat ik mijn laatste update hier plaatste.
Tijd voor een nieuwe dus. Allereerst dank voor de leuke reacties op mijn
revieuw. Heb voor mijn aanschaf van de XJ6 alle reviews van RobertVL met aandacht gelezen. Hoop je nog een keer te ontmoeten! Intussen heeft mijn Jag al weer het nodige onderhoud gehad. Even een chronologische opsomming: januari nieuwe accu, maart 2 nieuwe Michelin Primacy 235/50/18 laten monteren. Heb al jaren goede ervaringen met Michelin, ook onder andere auto's. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat...
In april is het kachelsysteem gereinigd (kachel niet warmer dan 20 graden).
Tevens raamgeleiding linker voorportier gesmeerd (piepte) en ruitenwissermotor vervangen (gaf plotseling de geest). In september ging Jag voor APK. Daar kwam tot mijn verbazing een afkeur op voorbanden uit.
Profiel was oké, maar afkeur op droogtescheuren. Ook maar vervangen door Michelin Primacy. Staan Jag mooi op nieuw schoeisel. En die banden zijn zo stil bij het rijden! Super. Ook moest een stuk remleiding rechtsachter worden vervangen. Plus nog een stuurkogelhoes en fuseekogelhoes. Andere aandachtspunten die bij keuring naar voren kwamen: lekkage van aandrijfaskeerringen, los schokdemperrubber rechtsachter en hoesjes van stabilisatorstangen achter niet fris meer.
Meteen alles laten vervangen. Ook in september nog een aanlopende rem rechtsachter. Oorzaak geen goede doorstroming in remslang. Al met al een hele lijst met onderhoud. Maar goed, een Jag is niet te vergelijken met een Peugeot 107 (mijn dagelijkse auto) o.i.d. Klasse rijden mag ook wat kosten toch? Iedere keer als ik in mijn Jag stap en de motor start krijg weer een "big smile". Wat een auto! En wat is 't ie stil. Lekker cruisen en genieten. Daar ga ik voor. en zo'n hobby mag best wat geld kosten.
Update december 2022
- 218.000 km
De laatste update is alweer een jaar geleden. Tijd voor een nieuwe. Nog steeds geeft het bezit van en het rijden in deze Jag mij een geweldig "miljonairsgevoel". Intussen is de auto al 18 jaar, en dan nog steeds rammel- en kraakvrij. En fluisterstil. En roestvrij, maar dat is logisch want de carrosserie is (gelukkig) van aluminium. Qua onderhoud in oktober een APK gehad met als bijzonderheden het vervangen van de wiellagers rechtsvoor en rechtsachter. Tevens constateerde de monteur dat de achterbanden, Michelin Primacy 235/50/18, verkeerd afslijten: binnenkant meer dan normaal. Vervolgens uitgelijnd met een behoorlijke correctie! Slijtage was zodanig dat dit mij volgend voorjaar weer een paar nieuwe banden kost. En dat met een kilometrage van plm. 8.000 voor deze banden. Al met al gelukkig dit jaar weinig onderhoudskosten gehad, i.t.t. het eerste jaar, waar ik € 4.500, = heb geinvesteerd in normaal, preventief en achterstallig onderhoud. Ook kreeg ik nog een goede tip van mijn collega (autoverkoper) m.b.t. het reinigen van het leer van het stuurwiel. Wat vloeibare Driekhoekzeep op het leer smeren, even wachten en dan schoonmaken. De zwarte en kleverige aanslag verdwijnt dan! Het verbruik krijg ik momenteel nog niet bovn de 1 op 10, bij een rustige, maar wel vlotte rijstijl. Ik tank Euro 98 (bij Shell V-power of Racing Power bij een plaatselijk tankstation. Ik dacht dat een gemiddelde van 1 op 10 toch gewoon haalbaar moet zijn. Om mij heen kijkend met al die moderne auto's op de weg, blijf ik toch liever in een "klassieke" Jag rijden, die tenminste nog een eigen gezicht en uitstraling heeft. Min motto: lekker blijven genieten van deze heerlijke auto! Tot de volgende keer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.