Jaguar X-Type Estate 2.0 V6 Business Plus (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | X-Type Estate 2.0 V6 Business Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 167.000 km |
Jaguar X-type estate 2.0 2004
- 167.000 km
Was op zoek naar een minder alledaagse auto en na even getwijfeld te hebben gekozen voor een Jaguar X-type estate. Getwijfeld, ja, want Jaguar heeft een dure reputatie en auto's uit het verleden hadden een twijfelachtige reputatie. Maar na goede reviews te hebben gelezen, heb ik maart 2012 deze auto gekocht bij een Peugeot dealer, met 6 maanden garantie.
Tot op de dag van vandaag absoluut geen spijt. Het rijdt heerlijk comfortabel, de stationuitvoering is ook nog praktisch en je rijdt een apart merk. De auto voelt degelijk aan, je hoort geen kraakje in het interieur. Bij het starten geniet ik elke keer weer van het tot leven komen van de 6 cylinder, wat een mooi geluid. De auto rijdt als op rails, zo strak. Vorig jaar naar Italie op vakantie geweest, geen probleem. Kort geleden op en neer naar Berlijn geweest met de cruisecontrol op 160. Je stapt gewoon uitgerust uit, wat een fijne reisauto is dit. Op hogere snelheden zou de stuurbekrachtiging wat minder kunnen, maar dat is een kwestie van wennen.
Het verbruik van de 2.0 benzine is 1 op 10, met een beetje inspanning kun je ook 1 op 11 of beter halen.
Ik heb wel de budgetuitvoering, geen lederen bekleding maar stof (lichte stof, dus besmettelijk) en de achterste ruiten moeten nog ouderwets omlaag geslingerd worden. Auto had ook nog stalen wielen met wieldoppen. Deze heb ik vorige maand vervangen door een setje lichtmetaal.
Bij aankoop had de auto 3 jaar geleden voor het laatst een beurt gehad, maar auto is geheel nagekeken en goed afgeleverd. Ik heb 1x een mankement gehad, de startmotor draaide wel rond maar het relais bleef hangen en dreef de motor niet aan. Blijkt een inwendig vervuilde startmotor te zijn. Een tikje met een hamertje er tegen en heb sindsdien het probleem niet meer gehad. Je schijnt de startmotor uit elkaar te kunnen halen en inwendig te kunnen reinigen, moet ik nog doen. Ook bleek bij de laatste beurt dat de airco moest worden bijgevuld.
Vorige maand heeft de auto een grote beurt gehad bij een Jaguarspecialist in Zeeland. Kostte nog geen € 800,-. betrof grote onderhoudsbeurt, Apk, deel remleiding vervangen, airco bijvullen en anti-lekspul toegevoegd en 2 wielen balanceren. Viel me alleszins mee. De beurten van mijn vorige auto (Opel Zafira) waren even duur en met die auto had ik vaker mankementen, vooral elektronische storingen.
een minpunt is wel de beperkte beenruimte achterin en de kofferruimte is wat ondiep, dit was ook de reden voor mij om voor de estate te gaan.
Laat een ander maar een nieuwe kleine zuinige auto kopen voor veel geld, ik koop voor een fractie van dat aankoopbedrag een gebruikte Jaguar en rijd met een big smile naar mijn werk.
Ik ben nooit merkvast geweest, maar waarschijnlijk heb ik nu mijn merk wel gevonden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.