Jaguar X-Type Estate 2.0 V6 Business Plus (2004)

autoreview

Jaguar X-Type Estate 2.0 V6 Business Plus (2004)

Signalement

UitvoeringX-Type Estate 2.0 V6 Business Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst167.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Jaguar X-type estate 2.0 2004

  • 167.000 km

Was op zoek naar een minder alledaagse auto en na even getwijfeld te hebben gekozen voor een Jaguar X-type estate. Getwijfeld, ja, want Jaguar heeft een dure reputatie en auto's uit het verleden hadden een twijfelachtige reputatie. Maar na goede reviews te hebben gelezen, heb ik maart 2012 deze auto gekocht bij een Peugeot dealer, met 6 maanden garantie.

Tot op de dag van vandaag absoluut geen spijt. Het rijdt heerlijk comfortabel, de stationuitvoering is ook nog praktisch en je rijdt een apart merk. De auto voelt degelijk aan, je hoort geen kraakje in het interieur. Bij het starten geniet ik elke keer weer van het tot leven komen van de 6 cylinder, wat een mooi geluid. De auto rijdt als op rails, zo strak. Vorig jaar naar Italie op vakantie geweest, geen probleem. Kort geleden op en neer naar Berlijn geweest met de cruisecontrol op 160. Je stapt gewoon uitgerust uit, wat een fijne reisauto is dit. Op hogere snelheden zou de stuurbekrachtiging wat minder kunnen, maar dat is een kwestie van wennen.

Het verbruik van de 2.0 benzine is 1 op 10, met een beetje inspanning kun je ook 1 op 11 of beter halen.
Ik heb wel de budgetuitvoering, geen lederen bekleding maar stof (lichte stof, dus besmettelijk) en de achterste ruiten moeten nog ouderwets omlaag geslingerd worden. Auto had ook nog stalen wielen met wieldoppen. Deze heb ik vorige maand vervangen door een setje lichtmetaal.

Bij aankoop had de auto 3 jaar geleden voor het laatst een beurt gehad, maar auto is geheel nagekeken en goed afgeleverd. Ik heb 1x een mankement gehad, de startmotor draaide wel rond maar het relais bleef hangen en dreef de motor niet aan. Blijkt een inwendig vervuilde startmotor te zijn. Een tikje met een hamertje er tegen en heb sindsdien het probleem niet meer gehad. Je schijnt de startmotor uit elkaar te kunnen halen en inwendig te kunnen reinigen, moet ik nog doen. Ook bleek bij de laatste beurt dat de airco moest worden bijgevuld.

Vorige maand heeft de auto een grote beurt gehad bij een Jaguarspecialist in Zeeland. Kostte nog geen € 800,-. betrof grote onderhoudsbeurt, Apk, deel remleiding vervangen, airco bijvullen en anti-lekspul toegevoegd en 2 wielen balanceren. Viel me alleszins mee. De beurten van mijn vorige auto (Opel Zafira) waren even duur en met die auto had ik vaker mankementen, vooral elektronische storingen.

een minpunt is wel de beperkte beenruimte achterin en de kofferruimte is wat ondiep, dit was ook de reden voor mij om voor de estate te gaan.

Laat een ander maar een nieuwe kleine zuinige auto kopen voor veel geld, ik koop voor een fractie van dat aankoopbedrag een gebruikte Jaguar en rijd met een big smile naar mijn werk.
Ik ben nooit merkvast geweest, maar waarschijnlijk heb ik nu mijn merk wel gevonden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.