Infiniti Q50 2.2d Premium (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Q50 2.2d Premium |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 4.887 km |
Premium en waar voor je geld
- 4.887 km
Een tijd geleden zijn we naar München verhuisd. We hadden de auto van mijn vriendin en met 66.000 op de teller geen behoefte aan een nieuwe auto. Tot een dronken motorrijder (die ook nog te snel en zonder helm, zonder verzekering, zonder rijbewijs) zich in onze auto boorde. Wonder boven wonder overleefde hij het ongeluk. Onze auto helaas niet.
De zoektocht naar een nieuwe auto begon. Iets dat in Duitsland nét wat leuker is dan in Nederland. Prijzen zijn toch echt een stuk lager. 95% hier in de buurt rijdt in een Duitse auto, dat wilde ik niet. Ik wilde iets anders. Toevallig had ik ik een paar weken voor het ongeluk met mijn vader gepraat over wat een mooie auto was en hij kwam met de Q50. Ik heb een testrit gemaakt die goed beviel en een exemplaar besteld: een witte Q50 Premium 2.2 Diesel uitvoering. Waarom een Diesel? Omdat de belasting een schijntje is in vergelijking tot Nederland, en ik gewoon meer dan 1000KM met een tank kan rijden.
Eigenlijk zit in deze versie alles op en er aan: leren bekleding, navigatie & multimedia systeem, automaat, LED verlichting, camera’s, sensoren en veel ruimte (achterin). Voor een Duitse auto had ik voor hetzelfde geld ook een auto gekregen, maar dan kaal en zonder hulpmiddelen. Het multimedia systeem bestaat uit 2 (touch)schermen. Het bovenste scherm gebruik je eigenlijk alleen voor de navigatie. Het onderste scherm gebruik je voor muziek, apps (die bij mij helaas nog niet werken), technische gegevens van je auto etc. Erg handig omdat je praktisch altijd de route kunt zien.
Van begin af aan had ik het gevoel dat de auto lekker reed en altijd wel kracht genoeg had. De 170PK sterke Mercedes motor gaat in Duitsland goed mee op de linkerbaan. Ik ben benzine motoren gewend, dus de vertraging bij het gas geven in een diesel is wel even wennen. Vooral drukke overgangen moet ik echt goed opletten. Bij hogere snelheden maakt de motor weinig toeren en lawaai en kun je toch rustig rijden. Inmiddels heb ik nog maar 4.800 kilometer gereden waarvan 2 lange afstanden: een keer naar het Garda meer en nog een keer naar Nederland. De stoelen zijn erg comfortabel en goed in te stellen wat er voor zorgt dat lange afstanden geen probleem zijn.
Zoals ik eerder aangaf wilde ik geen auto waar iedereen al in rijdt maar iets exclusievers. En dat merk ik. Collega’s en bekenden (VAG en BMW liefhebbers) die instappen zijn positief verrast over de kwaliteit en de uitrusting. In de stad en file kijken veel mensen om en ik ben redelijk veel mensen hebben gevraagd welke auto het is.
Is er ook nog iets dat niet bevalt?
Jazeker. Helaas zijn de stoelen niet elektrisch instelbaar. Dit is een extra optie maar bij een auto die in Nederland meer dan 50K kost verwacht ik toch dat het standaard is. Het stuur is aan de dunne kant. Voor kleinere handen waarschijnlijk geen probleem maar ik had een dikker in Europa stuur toch prettiger gevonden. De coupe versie (Q60) heeft overigens wel een dikker stuur. De parkeersensoren zijn zo gevoelig dat ik ze heb uitgezet, evenals het start-stop systeem. In de stad gaat de motor naar mijn gevoel willekeurig uit en aan. Het lijkt me ook niet goed voor de motor als die iedere keer uit en aan gaat.
Dat drukt de pret echter niet. Iedere keer dat ik instap krijg ik een glimlach op mijn gezicht. Mede natuurlijk door de Deutsche Autobahn die op 2 minuten rijden ligt en je lekker door kunt rijden. Ik heb vaak genoeg in een Duitse "Premium" auto reden, maar durf te stellen dat dit beter rijdt tegen een betere prijs. Overigens mag iedereen van mij in zo'n Duitser rijden, dan rijd ik lekker exclusief.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.