Hyundai XG 3.0i V6 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XG 3.0i V6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 245.000 km |
KM-stand laatst | 279.100 km |
'Vreemde' eend in de bijt.
- 245.000 km
Ik liep deze week tegen de, niet allerdaagse, opvolger van mijn Alfa 156 aan. Een heel andere auto qua beleving en wegligging, maar wel een hele prettige v.w.b comfort en rust, namelijk een Hyundai XG30 3.0 V6 op LPG G3. Ik krijg 'm op zaterdag 9 april en zal zo spoedig mogelijk mijn eerste ervaringen aan dit blog toevertrouwen. Belooft wel een hele aparte ervaring te worden. Eerlijk is eerlijk, mooi is ie niet, maar alles zit er op en aan. Ben benieuwd hoe deze zich gaat houden.
Vandaag, 9 april 2011, opgehaald. De eerste indruk is dat het toch een behoorlijke grote bak is. Het comfort is echt amerikaans. Daar hou je van, of niet. Eerlijk gezegd, ik weet het nog niet. Hij is wel verrekte comfortabel. Het is een genoegen om met 120 km/h de cruisecontrol in te schakelen en te genieten van de rust om je heen. Het zachte zoemen van de V6 is best lekker om naar te luisteren. De leren bekleding is in prima staat. Geen scheurtjes of barstjes en ook geen verkleuring. Kortom, dit leer is beter dan ik had gedacht, zeker gezien het behoorlijke aantal kilometers die deze XG al achter de rug heeft. De volledig electrisch verstelbare bestuurdersstoel (met geheugen voor 2 sleutels!!) heeft een goed zitcomfort en ik kan met m'n 1.90 meter een goede, actieve zit achter het stuur realiseren. De gastank zit bij deze auto in de bak van het reservewiel gebouwd, zodat de volledige kofferbak ter beschikking blijft. Die kofferbak heeft prima afmetingen en de vakantiebagage van mijn vriendin en mij zou hier zonder al te veel moeite in moeten passen. Jammer van die koffer plettende beugels van de klep, maar goed, je moet wat te wensen over houden, toch? De automaat (met 5 versnellingen) is er eentje die vrijwel ongemerkt van verzet wisselt. Ook een snellere acceleratie geeft geen onbehoorlijke schokken en laat zien dat de automaat goed op z'n taak berekend is. De acceleratie zelf is voldoende. Met een half ingetrapt gaspedaal in zo'n 11 seconden naar de honderd is voor mij prima, in de wetenschap dat er nog bijna 2 seconden zijn af te snoepen. Topsnelheid geloof ik wel. Heb het niet uitgeprobeerd, maar 200+ moet zonder moeite te doen zijn. Voor zoiets ga ik binnenkort maar eens de grens over. Ik vind de waardering nog wat moeilijk te stellen. Per slot van rekening is dit nog maar een eerste indruk. heb de eerste 200 kilometer er op zitten en ik hoop dat er nog velen mogen volgen. Ik hou jullie op de hoogte.
eerste ervaringen
- 246.120 km
Heb de eerste kilometers achter de rug. Mijn ervaringen zijn een beetje dubbel. Aan de ene kant was ik natuurlijk die Alfa 156 gewend en v.w.b. wegligging en sportiviteit lever je natuurlijk enorm in. Deze XG moet je met de nodige rust en omzichtigheid over het asfalt sturen. Zo scherp als de Alfa de bocht om stuurde, zo rustig is dat bij deze XG. Hij doet het wel, maar je voelt dat er bijna 1700 kilo de bocht om wil. Comfort heeft ie wel. Op z'n Amerikaans. En daar moet je erg aan wennen. Maar aan de andere kant waardeer ik wel de rust in de auto. Motorgeluid dat zich redelijk op de achtergrond houdt. Een airco die volledig automatisch zijn werk doet en waar je geen omkijken naar hebt. Een cruisecontrol die puik functioneert. Leren bekleding die (nog) niet zweterig aanvoelt en stoelen die (vind ik) heerlijk zitten en uitgebreid elektrisch (!) verstelbaar zijn. Met een memoryfunctie voor 2 sleutels. Dus als mijn vrouw met haar sleutel instapt en deze in het contactslot steekt, herkent de auto dat en zet de stoel automatisch in de gewenste positie. Vind ik verwennerij die ik niet gewend ben. Vanuit dat oogpunt gezien heb ik toch heel veel auto gekocht voor echt heel weinig geld. Het enige minpuntje dat ik tot nu toe heb ontdekt, is dat de motor te veel olie zweet en er af en toe een paar druppels onder de auto liggen. Daar moet ik dus bij de eerstvolgende beurt even naar laten kijken. Er ligt een Necam LPG installatie in de XG en die functioneert prima. Nog geen slag gemist en een verbruik rond de 1:7,5 / 1:8 op gas. Tja, het blijft natuurlijk een 3.0 V6 motor en die verbruikt nou eenmaal meer dan een 1.0 drie cilinder. Maar voor mij is dit verbruik acceptabel en met de huidige LPG prijzen nog te overzien. O ja, vergeet te vermelden dat er een paar roestplekjes zichtbaar zijn op de rand van het rechteracter- spatbord. Dat ga ik de komende tijd ook aanpakken natuurlijk. Voor de rest: het is natuurlijk geen schoonheid, een probleem dat (bijna) alle grote aziatische auto's hebben, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik toch het limo gevoel over me krijg als ik naar 3bergen toe rij. Laat ik het zo zeggen, ik heb nog nooit zo comfortabel mijn woon-werk kilometers afgelegd als op dit moment. Tot de volgende update.
olie-lekkage
- 247.300 km
In mijn vorige up-date gaf ik al aan dat de motor behoorlijk olie zweette. De afgelopen weken werden de plasjes olie steeds groter wat mij het ergste deed vrezen. De Koreaan treft echter geen blaam, want een inspectie door een monteur leerde, dat men bij de laatste beurt vergeten was om het oliefilter vast te zetten. Het filter kon ruim een hele slag worden gedraaid. Nadat het filter is vastgezet is het met de grote plasjes afgelopen. Echter ik heb in de afgelopen weken ruim 3 liter olie bij staan vullen en dat ligt nu o.a. verspreid in de motorruimte. Roesten zal de boel daar niet, maar als de motor warm wordt, dan wordt die olie dunner en gaat ie bij stilstand alsnog staan druppelen. Er zit niets anders op dan de motorruimte te laten cleanen, zodat ook dit verschijnsel de kop wordt ingedrukt. Al met al een meevaller dus. Ik had al het bange vermoeden dat ik 'm in rap tempo weer op Marktplaats zou moeten zetten. En tja, er zullen mensen zijn die me voor gek verklaren, maar echt waar, als je deze auto leert kennen en je rijdt hem met een beetje meer defensief gevoel als anders, dan is het een heerlijke comfortabele auto. En dat ie er niet uitziet? Zal me echt worst zijn, ik zit in de auto en zie de buitenkant niet als ik rij ;-)
Fout oliefiltertje.
- 252.000 km
Even een heel korte update: tijdens een kleine beurt bleek er een verkeerd oliefilter te zijn gemonteerd. Met als gevolg de beschreven olielekkage. Het verbruik blijft ongeveer 1:7. Niet overdreven goed, maar ook niet echt slecht, gezien het gewicht en de motorinhoud. Verder doet de XG het prima. Af en toe zijn er bij een continue snelheid hele minieme schokjes te voelen, wat voor mij een indicatie is dat de gastoevoer niet helemaal optimaal is. Weet niet of dit bij te stellen is, maar dat hoor ik wel. De XG krijgt binnenkort een grote (vakantie) beurt en moet er dan weer even tegen kunnen. Sterker nog: ik heb er zo veel vertrouwen in, dat ik er eind augustus mee naar Italië ga voor een 18 daagse rondreis. We zouden met de Alfa van mijn vriendin kunnen gaan, maar dat vind ik zo risicoloos en voorspelbaar ;-) Je moet tenslotte een gokje durven wagen, niet? Na mijn vakantie pen ik hier wel weer een nieuwe update neer. Tot dan.
Perfecte reisauto!
- 257.500 km
Net een week terug uit Italie en de XG heeft zich uitstekend gehouden. Totaal geen problemen, heerlijk comfortabel ruim 4.000 kilometer afgelegd en het rijden over lange afstanden is echt waar een prima ervaring. De cruise-control op 130 gezet en dan draaide de motor 2.400 tpm, hetgeen garant stond voor een weldadige rust aan boord. Met Italo nummers via de standaard luidsprekers (die, by the way, nog van een hele aardige kwaliteit zijn was de eerste 1.500 km afgelegd voordat we er erg in hadden. In de bergen met de automaat handmatig geschakeld, hetgeen uitstekend ging, en een gemiddeld gebruik van 1 op 8,5. Voor de vakantie de auto een grote beurt laten geven. Dat leverde wel een paar onverwachte reparatiepunten op, zoals een nieuwe ABS sensor bij het linkervoorwiel, vervanging van de elektrische bediening van het linkerachterportierraam, twee nieuwe voorbanden, reparatie van de kachelradiator plus de normale werkzaamheden bij een grote beurt. Al met al goed voor een rekening van ruim 1.400 euro's. We hopen dat ie er weer een jaar tegen kan. In ieder geval heeft de XG zich in de vakantie van zijn beste kant laten zien. En dat was toch een hele prettige constatering.
Van het Koreaanse front geen nieuws
- 265.200 km
Anders dan het moederland, heeft mijn Koreaanse sloep geen enkel probleem gegeven in de afgelopen maanden. Draait gewoon zijn kilometers en elke keer is het starten en lopen. Het enige wat me opvalt is dat bij deze auto met regelmaat van de klok een koplamp (beter gezegd, de gloeilamp)vervangen moet worden. Van een collega hoorde ik dat dit ligt aan de kunststof behuizing van de koplampen (i.p.v. ouderwets glas). Dit schijnt meer warmte vast te houden dan glas, zodat het binnenin de koplampen warmer wordt dan goed is voor de lampen. Het zal wel, maar als dat het enige manco is, dan teken ik er voor. Komt nog bij dat het vervangen van de lampen bij deze auto gelukkig een fluitje van een cent is. Hooguit één minuut en de nieuwe lamp zit er in. Dat is bij sommige auto's wel anders, heb ik begrepen. In april moet m'n cruiser weer voor de APK, dus zal er tegen die tijd wel weer een nieuwe update worden geschreven.
APK perikelen
- 272.500 km
Niet helemaal vlekkeloos door de APK, mijn Koreaanse sloep. Achter moeten de remschijven en remblokjes vernieuwd worden plus de remleidingen. En voor dat laatste moet de benzinetank worden uitgebouwd, dus arbeidsintensief, dus prijzig. Wel een beetje balen, maar ja, voor de 1.000 euro die deze reparatie (met nog wat andere kleinigheden) kost, heb ik geen andere auto. Voor de rest heb ik nog altijd schik met m'n cruiser. Waardeer nog steeds z'n rust en het onthaastingsgevoel wat ik bijna automatisch krijg als ik instap. Het verbruik op LPG wordt trouwens wel wat beter: van 1 op 7 naar ruim 1 op 8, dus dat valt dan weer mee. Tot de volgende update dan maar.
Onverwacht afscheid.
- 279.100 km
Een onverwacht afscheid i.v.m. privé omstandigheden, die mij noopten om daar te bezuinigen waar dat kon. Er diende zich een Mercedes 260E op LPG uit juni 1986 aan. En dus is de Koreaan puur uit bezuinigingsdrift weg gegaan, niet omdat ie niet meer beviel. Een hele fijne makker, weliswaar met beperkingen, maar iedere dag bereid om me comfortabel van A naar B te vervoeren. Ik zal 'm missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.