Hyundai Tucson 1.7 CRDi HP Premium (2017)

autoreview

Hyundai Tucson
Hyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai Tucson

Signalement

UitvoeringTucson 1.7 CRDi HP Premium
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst10.840 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het valt eigenlijk best wel mee

  • 10.840 km

Sinds september 2017 rijd ik deze leasewagen. Met enigszins pijn in het hart afscheid genomen van de V60 D4. Wat ik beslist zou gaan missen aan de D4 was het vermogen. En dat klopt. Nou is het niet zo dat de Tucson traag is, hij kan flink meekomen, maar net dat flink beetje extra, ja, dat is er niet. Het gevolg van keuzes moeten maken.
De huidige leasebak moest:
een hoge instap hebben,
voorzien zijn van een automaat,
fiscale waarde < € 42000,
leasebedrag < € 860,
elektrisch verstelbare stoelen,
een 2.0 liter motor, dus flink wat vermogen.
Uiteindelijk bleven 2 auto’s over: BMW 2 serie Active Tourer en de Tucson. Dat het niet de BMW is geworden was vanwege de sportstoelen. Mijn vrouw kwam zonder hulp de auto niet uit en de standaard stoelen waren mij te gewoon. Daarbij viel er bij de Tucson Premium eigenlijk niets meer te kiezen want zeer compleet uitgerust. Dus werd het die.
10000 kilometer later kan ik melden dat de auto mij best goed bevalt. De motor-automaat werkt uiterst soepel, nog net iets soepeler dan de V60. Behalve heel langzaam in de file, dan weet de automaat niet goed wat te doen. Ik zet hem dan handmatig in de 2e versnelling.
Minder vermogen, ok, maar genoeg om lekker vlot mee te komen. De hoge in- en uitstap zijn een verademing, de zit is prima. Ik had verwacht een stap terug te moeten doen wat de stoelen betreft, maar niets is minder waar. De zijdelingse steun is weliswaar wat minder (geen sportstoel) maar ik zit als een prins. Lange stukken en snelle bochten, wat bij de V60 vanwege het gladde leer anders was. Wegligging is prima, alhoewel je in lange bochten het stuur duidelijk voelt in de zin van kracht geven. Jammer is dat de elektrische stoelen geen geheugen hebben voor de instelling in combinatie met de buitenspiegels. Echt een gemis.
Ook mis ik voorruitverwarming! Omdat de auto zo hoog is, kan je amper het middengedeelte van de voorruit schoonkrabben.
Zuinig is de Tucson niet, tenminste in vergelijking met de D4. Die haalde 5,5/100, de Tucson met moeite 6,2/100. De auto is dan ook een stuk hoger, dus op zich wel logisch. De actieradius is daardoor wel een heel stuk minder met 800 kilometer, want de tankinhoud is maar iets van 55 liter. Maar ja ik lease, dus who cares en goed voor de spaarpunten.
Windgevoelig is de Tucson wel. Met een storm merk je echt dat je in een hoge auto zit. Niet dat je van de weg waait, maar ‘schudden’ doe je wel.
Wat wel geinig is dat de Tucson een echte kick down heeft. Even het gaspedaal door de weerstand heen trappen en de automaat schakelt nog een keer terug. Niet dat je een duwtje in de rug krijgt, maar het idee he.
Irritaties zijn er vanwege wat specifieke functies. Zo kan de navi-dame niet permanent de mond worden gesnoerd. Elke rit weer opnieuw uitschakelen. Wat wel lekker is dat er live traffic informatie is, mits aangesloten op internet via je je telefoon. En volg het maar gewoon op, want het is accuraat.
Bij elke nieuwe rit begint de knop op het stuur van de radio presets weer vanaf 0. Dat is wat cryptisch. De radio onthoudt wel het laatste station, maar als je 1 station verder of terug wil, gaat dat vanaf 0. De geluidsinstallatie (met DAB+) is voor mij uitstekend. Mooi geluid.
In de spiegel zit een ledje met richting aanduiding. Het nut ontgaat me compleet. Op het touchscreen is een windroos. Als de windroos NE (noord-oost) aangeeft dan geeft de spiegel NW (noord-west) aan. Je kan het ledje in de spiegel uitzetten, maar u raadt het al, elke rit weer opnieuw.
De meeste instellingen gaan via het touchscreen. Waar is het wonderscrollwieltje op het stuur van de V60?
De regensensor werkt bij lage snelheden en miezerregen onregelmatig. Het nut van de intervalschakelaar in die stand heb ik nog niet ontdekt.
De elektrische achterklep is heel handig, maar wat traag. En al een paar keer stond de klep open terwijl ik nergens aan had gezeten en niet achter de klep had gestaan. Omdat je de sleutel niet in een contact hoeft te steken, kan ie lekker in je broekzak blijven. Maar dan kan denk ik in specifieke gevallen de achterklep geactiveerd worden.

Gelukkig vind ik de rijeigenschappen meer dan prima. Met zo’n 5000 km per maand is dat wel zo prettig.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.