Hyundai Sonata 2.4i StyleVersion (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sonata 2.4i StyleVersion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 113.000 km |
Betrouwbare wagen na 12 jaar bezit
- 113.000 km
20.000KM GEREDEN NA AANSCHAF
46.000 KM 14 JUNI 2012
Reden aanschaf:
Omdat ik een grote wagen uit de D-klasse wilde aanschaffen met ruim voldoende vermogen die ook nog eens een zeldzame verschijning op de weg is dan is de keuze vrij beperkt en ik kwam na diverse proefritten te hebben gemaakt met diverse auto's van verschillende merken uit op deze Hyundai Sonata 2.4 dynamic business met alle opties van de style behalve ESP.
Dus wel grijs lederen stoelen, verwarmde voorstoelen, lederen stuur en schakelpook.
Climate Control, cruise control en hyundai cd/mp3 audio. En nog verstralers c.q. mistlampen voor.
Nu ik inmiddels 20.000km heb gereden kan ik goed beoordelen hoe deze wagen bevalt.
Het positieve aan deze auto vind ik:
Ik ben nog steeds zeer tevreden met het uiterlijk van deze auto, daar ik zelden een andere Sonata van het laatste model tegenkom. Wel zie ik af en toe deze als taxi rijden.
De auto is erg groot 4.80 meter en zo groot zijn maar zelden auto's als sedanuitvoering
De kofferruimte is voldoende groot, echter ivm. met mijn vorige D-klasser een Galant van Mitsubishi (Hatchback) kan ik toch minder grote zaken vervoeren aangezien hij geen vijfde deur heeft zoals een HB. Wel passen erg veel boodschappen ed. maar bijvoorbeeld geen 2 meter hoge koelvriescombinatie.
Het vermogen is ook vrij behoorlijk (161pk) en daarin vergist zich menig andere weggebruiker, want bij de stoplichten ben je als je dit wilt als eerste vertrokken of de concurrentie moet met grof geschut komen.
Hoewel de fabriekopgave 0-100km/h in 8,6 seconden zou moeten lukken, haalt hij dit gevoelsmatig niet. Wellicht te lui ingereden? ik denk eerder aan een seconde later.
Ook ben ik erg tevreden over de hyundai audio installatie en de luidsprekers. Er komt een prima geluid met voldoende bas uit voort.
Het is meegenomen dat deze auto een in de achterruit geintegreerde antenne heeft. Je ziet dus geen antenne en er kan dus niets vernield worden wat dat betreft. Radio ontvangst is gewoon goed.
De zachte klak waarmee te deuren sluiten doet vermoeden dat je met een premium merk te maken hebt. Het nadeel daarvan is dat als je een vreemde meeneemt in de auto dat ze dan steevast de deur veel te hard dichtsmijten, terwijl dat juist niet hoeft en dat lijkt me nu niet goed voor de deurrubbers..
Als voordeel wil ik ook nog de 2 x 12v aansluitingen voorin noemen en nog 1 in de kofferbak. Ook de veelheid aan lichtknoppen en verlichting binnenin.
Handig is ook dat de motorkap gewoon open blijft staan, je hoeft dus geen haak vast te zetten of zo. Ook wel een beetje premium gevoel..
De motor is als ie goed warm is ook erg stil. Als de motor stationair draait bijvoorbeeld voor de stoplichten dan hoor je hem niet. Het is dus wel's voorgekomen dat ik probeerde te herstarten terwijl de motor al draaide omdat ik dacht dat hij was stilgevallen.
De boordcomputer is ook handig, alleen klopt het benzineverbruik niet helemaal en is altijd ietsje te positief. Geeft vaak 1:11 aan terwijl het dan 1:10 zou moeten zijn, nadat ik het bij de pomp exact berekend heb.
De nadelen aan deze auto.
Om te beginnen het benzineverbruik; ik kom zelden aan de 1:11 (alleen soms in de zomer)en dat terwijl ik doorgaans erg volgens 'het nieuwe rijden' rij, dus rustig optrekken, snel overschakelen en laten uitrollen. Ik rij hoofdzakelijk op buitenwegen, dus niet in de stad en dan maar 1:10! Met de huidige brandstofprijzen tank ik regelmatig voor bijna 120 euro bij de witte pomp.
Het interieur is ook wat van inferieure kwaliteit, natuurlijk niet helemaal te vergelijken met de Duitse A-merken, maar daar valt mee te leven.
Ook heb ik regelmatig wat doffe, witte plekken op de lak. Ik los dat dan op met Commandant 4 cleaner die verweerde plekken weer glans geeft en daarna nog met gewone wax erover voor een optimaal resultaat. Jammer dat dit euvel al na 3 jaar optreedt nadat ie uit de showroom komt.
De automatische airco werkt ook niet naar mijn zin, want je kan beneden de 17,5 graden celcius nog alleen naar de laagste LOW stand en dat is weer net te veel koude lucht. Ik had liever gezien dat je nog 17 en 16,5, 16, 15,5 tot 14 graden zou hebben. Maar ik moet erbij vermelden dat dit puur persoonlijk is. Voor anderen zal dit meestal geen probleem zijn.
De weergave van de buitentemperatuur werkt ook niet goed en geeft altijd circa 7-9 graden te laag aan. Dat moet beter kunnen.
De middenarmsteun tussen de voorstoelen had ook wat verder naar voren te schuiven moeten zijn, waardoor een optimale leunhouding niet goed lukt.
De ruimte is zowel voor als achterin ruim voldoende, maar dat mag ook wel bij dit formaat auto.
Mankementen tot nu toe alleen de climate control die het niet meer deed. Dat gebeurde bij kilometerstand 42000. Was best prijzig, want afgezien van een schakelaar in het stuur binnenin moest ook de clock spring in het stuur vervangen worden. Totaal 400 euro aan kosten, waarbij de dealer nog erg coulant was met het berekenen van arbeid.
Preventief nog een andere (dure maar inherent aan merk en grootte) Bosch accu laten monteren bij 40000, had eigenlijk niet gehoeven aangezien de eerste accu nog 70% van de capaciteit leverde, maar met de winter voor de deur toch maar vervangen.
Tussendoor nooit olie hoeven bijvullen buiten de reguliere beurten om.
Als ik alles samenvat moet ik zeggen dat ik toch wel positief ben over deze Zuid-Koreaanse auto. Betrouwbaar en veel waar voor je geld in vergelijk met Europese merken.
Toch is de auto duur vwb. wegenbelasting en brandstofkosten. De auto kent trouwens een hoge afschrijving en is niet bepaald populair als inruiler omdat er bijna geen markt is voor dit soort auto's.
Over de betrouwbaarheid op lange termijn kan ik nu nog niets zeggen. Daarover later meer.
-----------------------------------
Update: augustus 2022 inmiddels 88000km gereden km.stand 113000km.
Op marktplaats staan dezelfde auto´s met haast 300k op de teller. Zou motorisch dan nog wel even moeten meegaan.
(kon mijn oude review niet meer wijzigen, vandaar de vorige review hierin meegenomen);
Inmiddels 88000 km gereden. Planning is om de auto op te rijden.
De Bosch accu is inmiddels 11 jaar oud en komt nog steeds door de APK keuring!
Ben nog steeds tevreden over de auto. Heeft genoeg comfort en vermogen. Wel heb ik met onder de achterklep en motorkap wat roestplekjes moeten bijwerken de afgelopen paar jaar. Ook is verf van de plastic strip over de hele passagierszijde wat losgelaten, wat er slordig uitziet. Auto is 15 jaar oud trouwens.
Er zijn wel wat dingen kapot gegaan in de achterliggende jaren;
112000 km ruitensproeierpomp stuk gegaan 1 uur arbeid pomp kostte zelf 25 euro
85000 km de aircopomp koppeling kapot en vervangen. Kosten 350 euro.
76000 km 2 fuseekogels vervangen, afkeurpunt bij APK.
Ben meteen overgegaan van onderhoud bij de Hyundai dealer naar een garage in de buurt. De auto is 10 jaar lang jaarlijks voor een beurt naar de dealer gegaan.
75000 km de parkeersensoren werkten ineens niet meer. Een jaar of 5 later doen ze het ineens weer af en toe.
Al die jaren piepen ze wel zodra je achteruit rijd, maar dan op 1 toonhoogte, zodat je er niets aan hebt, behalve dat je
mogelijk voorzichtiger achteruit rijd. Heb in 12,5 jaar dat ik deze auto heb nog geen blikschade gehad.
70000 km lekkage in kofferbak. Bij hevige regen komt er op de een of andere manier wat vocht in de bagageruimte, wat ik heb laten
repareren, echter deze klacht gehouden. Rijd sindsdien met een tas met vochtvreter in de kofferbak, wat afdoende helpt. Wel gek probleem.
60000 km. de achterbank kon niet meer inklappen, blijft vergrendeld. Dit pas bij 91000 km laten repareren. Kan nu weer houten palen van 290 cm. binnenin de auto vervoeren.
Heb rond deze km stand regelmatig gehad dat de zekering van de stoelverwarming doorbrandde. Dit euvel is vanzelf overgegaan,
maar moet zeggen dat ik de stoelverwarming zelden gebruik. Werkt nu wel gewoon nog steeds.
Elke 1,5 jaar gaat er wel een dimlichtlamp kapot. Doe dit zelf repareren, wat best lastig is, vanwege de beperkte ruimte voor handgereedschap ter plaatse.
Al met al kan ik zeggen na 12,5 jaar bezit dat de auto mij nog nooit in de steek heeft gelaten en Hyundai een betrouwbaar merk is gebleken.
Het is geen Duits merk, dus vrij sober qua materialen en afwerking.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.