Hyundai ix20 1.6 i-Catcher (2013)

autoreview

Hyundai ix20 1.6 i-Catcher (2013)

Signalement

Uitvoeringix20 1.6 i-Catcher
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst11.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kleiner maar fijner?

  • 300 km

Jongstleden vrijdag onze iX35 ingeleverd en onze nieuwe iX20 1.6 iCatcher opgehaald bij Dirk Barten Heerhugowaard. De iX35 ingeleverd bij km stand 42000. Die auto jeeft zich als een bijzonder betrouwbare goedmoedige maar dorstige lobbes laten zien. Bij de huidige benzineprijzen werd hij ons gewoon te duur. (Verbruik gemiddeld 1 op 10 tot 11). Inmiddels de eerste 300 km met de iX20 iCatcher afgelegd. Bewust gekozen voor de 1.6 liter en dat lijkt een goede keuze te zijn. Ht eerste verbruik valt met 1 op 14 niet tegen en zal hopelijk nog verbeteren in de komende rijd. De fabrieksopgave van welk merk dan ook heb ik altijd al naast me neergelegd als onrealistisch, dus ook bij de vorige en nieuwe Hyundai.
Voordelen iX20 zijn: comfortabele vering, prettige besturing, veel binnenruimte, variabele bagageruimte (achterbank kan 14 cm naar voren worden verplaatst), zeer complete uitrusting met lederen bekleding, climate control, cruise control, panoramisch schuifdak, achteruitrijcamera. Motor is bijzonder stil. Zeker bij snelheden tot 120 km/uur. Ruim voldoende hoofd- en beenruimte.
Nadelen: korte oneffenheden zoals drempels worden nadrukkelijk doorgegeven, radiogeluid is niet top. ( multimedia geluid juist weer erg goed) navigatiestem is irritant.

Samenvatting: uiterst prettig rijdende, redelijk zuinige auto met veel luxe aan boord maar met wat kleine minpuntjes. Over betrouwbaarheid kan ik nog weinig melden, maar gelet op mijn eerdere ervaringen met Hyundai verwacht ik weinig problemen.

1e update - plezierig zuinig.

  • 2.574 km

Huidige kilometerslang is 2574. Na een lange rit van een dikke 500 km. Gestart met het bijhouden van het brandstofverbruik. Het echte verbruik wel te verstaan. Voor vertrek getankt en bij terugkomst opnieuw de tank volgegooid. Afwisselend in de bebouwde kom, op de snelweg en op provinciale wegen gereden met een behoorlijk volgeladen auto. Bij aftanken na terugkomst, bleek het benzineverbruik 1 liter op 14,9 km. Te zijn. Dat viel ons bepaald niet tegen.
Verder zijn we nog steeds enthousiast over de auto. Als ik eerlijk ben, voelt hij robuuster aan dan de iX35 en zit er meer pit in de motor. Bovendien is de auto tot snelheden van 100 km echt fluisterstil. Tussen 100 120 nog altijd aangenaam stil en boven de 120 goed hoorbaar, maar niet hinderlijk.
De kwaliteit van de audio is erg laag. Een duidelijk minpunt. Verder kan ik eerlijk gezegd geen verdere minpunten ontdekken. Eind van de maand gaan de winterbanden er om. Benieuwd wat het verschil in rijbeleving dan is. Wordt dus vervolgd

2e Update

  • 4.710 km

We naderen nu de 5000 km met onze iX20. Tot nu toe geen problemen ervaren. Alleen het start/stop systeem doet het vaker niet dan wel, maar dat heeft veel te maken met het feit, dat we er weinig kilometers mee maken. Blijkbaar is de accu dan niet meer vol genoeg. Na een lange rit over de snelweg werkt het systeem weer wel. Met de montage van winterbanden is het verbruik wel toegenomen. Zitten nu nog niet op 1 op 13. Valt toch een beetje tegen, maar ook bij mijn Twingo is de montage van winterbanden en de lagere temperatuur oorzaak van een hoger verbruik.
Verder bevalt de iX20 ons prima. Nog altijd geen spijt van de aanschaf.

Vakantie ervaringen met caravan

  • 11.000 km

In juni jl. met onze iX20 en Sprite Alpine 370 EK van - beladen - 1150 kg. naar de Drôme in Frankrijk geweest. Heen via de Route Nationale, terug via de Autoroute du soleil. In totaal zo'n 4000 km afgelegd, waarvan 3000 met de caravan erachter. Ik was plezierig verrast door zijn eigenschappen als caravantrekker. Natuurlijk kan ik er geen 120 km/u mee rijden, maar met snelheden rond de 100 km/u geen enkel probleem. Ook de lange hellingen rondom Luik leverden geen problemen op. Wel moet de auto dan op toeren worden gehouden en dat betekent dus terugschakelen. Gemiddeld brandstofverbruik schommelde tussen de 1 op 9 en 1 op 10. Stabiliteit van deze combinatie was gewoon goed en er was ook nauwelijks iets te merken van zuigen door vrachtauto's die ik inhaalde (of die mij inhaalden). De cols van de Vercors naar de Drôme, met af en toe venijnige hellingen en haarspeldbochten gingen ook prima met deze combinatie. Ik kan onze iX20 natuurlijk niet vergelijken met de diesel leaseauto's die ik in het verleden heb gereden, maar ik ben over deze combinatie uitermate tevreden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.