Hyundai ix20 1.6 i-Catcher (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ix20 1.6 i-Catcher |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 32.000 km |
Eerste ervaring
Sinds 07-07-2011 heb ik een IX20 I-Catcher 1.6 benzine, steel grey met beige leder. Afgeleverd door Kooy in Oud Beijerland met alle tijd voor uitleg door de verkoper en direct ook mijn telefoon door hem geïnstalleerd. Ook een uitleg over de werkwijze van de garage en het meldpunt van de receptie daarnaast een bos bloemen.
Ik was in het bezit van een Nissan Qashqai 1.6, met deze auto heb ik 92.000 km gereden in 4 jaar met een gemiddeld gebruik over de hele looptijd van 1 op 12.5 ook een prima auto. Mijn referentie is dus mijn vorige auto.
Ik vind de ix20 een hele fijne auto, zeer comfortabel, hij glijdt zeer soepel tot zacht over de weg. Het uiterlijk stond mij direct al aan, ik ga hem echter steeds mooier vinden daarnaast ben ik elke keer weer aangenaam verrast over de zee van binnenruimte in verhouding tot de auto, de luxe en ook de gebruikte materialen.
De bagageruimte is in verhouding ook zeer ruim, de verstelbare bodem is zeer handig. Op het moment van dit schrijven is er geen reëel verbruik van de auto hij is nieuw. Daarnaast wil je ook de motor beter leren kennen en staat het gebruik nog niet centraal. Overigens ben ik zelden een automerk tegengekomen wat het verbruik wel haalt, het is ook niet goed om je daar op in te stellen, iedereen heeft een eigen rijstijl. Ik heb wel het gevoel bij de auto, dat 1 op 14 bij mij zéér vlot haalbaar is over de hele looptijd. Daar zal best weleens een tank tussenzitten van 1:12 maar ook 1:16.
Het is een fijne pittige motor de 1.6 je hoort hem nauwelijks, de 6 versnellingsbak en koppeling bevallen ook prima. Al vrij snel zie je op het dashboard dat je kunt schakelen naar een hogere versnelling dat is sneller als ik gewend ben, het positieve is dat je je er onbewust dikwijls naar kijkt en je schakel gedrag gaat aanpassen en dus zuiniger zal gaan rijden.
Het navigatiesysteem werkt goed, nauwkeurig en ook zeer eenvoudig. De stem had wel iets meer algemeen mogen zijn, het is echter niet zo dat ik mij eraan stoor.
Drempels moet ik net als bij de Qashqai rustig overheen gaan, maar daarvoor liggen ze ook op de weg. De lucht in de banden heb ik verhoogd van 2.2 naar 2.4 en dat bevalt mij prima, naar mijn gevoel past het beter bij de banden en de schokbrekers. Maar ook dat is persoonlijk.
Het panoramadak is open zeer fijn om lekker rustig te rijden, bij wat hogere snelheden moet je het wat verder dichtdoen, dat is bij het merk van mijn buurman ook zo.
De achteruitrijdcamera was even wennen, maar snel heb je er vertrouwen in en ben je eraan gewend en is het een fijne hulp.
Parkeren is gemakkelijk de auto heeft een korte draaicirkel. De auto is nog niet zo bekend bij veel mensen blijkt in mijn omgeving uit de reacties. Kijkt men naar het model dan is men onder de indruk van wat erop zit, de ruimte en luxe, de kwaliteit van de materialen en verrast door de rij kwaliteiten en zijn de reacties ook zeer positief over het model.
De auto voldoet ruim aan de verwachtingen, hij rijdt echt in mijn beleving een klasse groter, een prima auto!
Update
- 4.800 km
Update 4800 km
Sinds de aanschaf zijn er 4.800 kilometers gereden. Mijn indruk en beleving van de auto zijn niet veranderd, de ervaring met de IX 20 1.6 I-Catcher is zeer goed.
Verbruikscijfers
Je merkt dat de auto zuiniger wordt nu er meer km’s op komen te staan. Mijn gebruik is was de eerste paar duizend km’s ongeveer gemiddeld 7.7/ 1:13. Nu 7.4/ 13.5. Gezien de dagelijkse afstanden die niet onder het snelweg type vallen ben ik tevreden. Daarnaast ben ik een redelijke doorrijder. Als het beter moet, zal ik zelf moeten veranderen. Met een wat ander rijgedrag is 6.9/ 1:14.5 ook haalbaar.
Het verbruik centraal
Het verbruik van de IX20 staat dikwijls veel te centraal en hangt een “koper of rijder’’ net als bij alle andere merken veel te veel op aan de folders van nieuwe auto’s. De automerken vermelden in hun folders enkel wat het resultaat van de Europese verbruikstest is. Daartoe zijn zij door Europese regels ook verplicht. Zij mogen ook wettelijk niet (in plaats daarvan) hun eigen verbruiksmetingen vermelden in de folders.
Het verbruik vergelijken
Als men de auto wil vergelijken, vergelijk de auto met gelijkwaardige ook (wat) hogere auto’s en in ongeveer dezelfde gewicht klasse en niet wat in de folders van de merken staat. Dan zal men zien dat de ix20 meer dan prima mee kan komen wat betreft het verbruik. Een voorbeeld daarvan is de site van Travelcard met een database van miljoenen tanktransacties van enkele honderdduizenden auto’s die zakelijk worden gebruikt. http://www.werkelijkverbruik.nl/
Problemen
Problemen zijn er niet geweest verwacht ik ook niet, uitgezonderd het navigatiesysteem, waar klachten over zijn van de kopers van een ix20. Een auto wordt misschien wel gebouwd met 2000 toeleveranciers en dan glipt er wel eens iets door. Wat betreft de dealer, Kooy uit Oud Beijerland, daar ben ik dik tevreden over, wat ze kunnen doen, doen ze, 2 keer terug geweest voor de navigatie met 1 keer een update en een keer om te kijken of de instellingen goed staan, echter helaas nog geen verbetering. Als dealer kun je niet alles direct oplossen, zeker de software van een navigatiesysteem niet.
Het zou van Hyundai verstandig zijn om de kopers schriftelijk te informeren via de dealer. Het product voldoet immers niet aan de verwachtingen die een koper er redelijker wijs van mag verwachten. Het zou duidelijkheid geven richting de huidige- en toekomstige rijders, mede omdat het los staat van de prima kwaliteit van deze auto.
Kritische opmerkingen over deze auto? In alle redelijkheid, neen.
30.000 KM
- 32.000 km
Inmiddels 32.000 km gereden. De auto heeft bij de 30.000 km een servicebeurt gehad. Het verbruik komt uit op 7.4/ 13.5 gemiddeld over de 30.000 km volgens de registratie bij het tanken. Gezien het gewicht en de hoogte van de auto netjes. Daarnaast als het zuiniger moet zal ik zelf moeten veranderen met mijn rijgedrag.
Niks te zeuren dan, nee eigenlijk niet. Ook na 32.000 km zeer tevreden over de auto. Al met al een heel fijne kwalitatief goede ruime luxe auto. Ik kan de ix20 eenieder aanraden, die in deze prijsklasse met ruimte en een hogere zit auto wil rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.