Hyundai Ioniq 6 77.4kWh Lounge (2025)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Ioniq 6 77.4kWh Lounge |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 21 km |
| KM-stand laatst | 300 km |
Waar zijn de knoppen!
- 300 km
Deze aanbieding van de Hyundai Ioniq 6 kon ik niet laten staan maar heb toch een beetje spijt.
OK, ik heb deze auto pas 4. Het is mijn eerste electrische auto en het is nog even wennen om publiek te moeten laden.
Al vanaf 2003 rij ik met enige regelmaat electrische auto's, van gelektrificeerde Daihatsu Serion met handbak tot een volkswagen golf station. Maar met eigen bedrijfslaadpalen was laden geen probleem. Inprikken en laden maar. Geen laadpas, druppel of app om het laden te starten of te stoppen, laadstaan het kijken naar het laadtarief.
Maar nu moet ik publiekelijk laden en als echte nederlander die zelf de rekening moet betalen wil ik ook elektrisch zo min mogelijk betalen. Helaas thuis geen oprit of garage anders had ik gelijk een bidirectionele laadpaal en zonnepanelen laten installeren.
De Hyundai Ioniq 6 is niet mijn eerste keus geweest maar de aanbieding die ik kreeg kon ik niet weerstaan. Helaas begin ik een beetje spijt te krijgen. Deze Ioniq bekomt me niet zo goed. Ik heb wel wat electrische auto's binnen een specifiek budget uitgeprobeerd en dan kom je eigenlijk alleen uit op chinese modellen zoals Jeacoo 7, BYD Seal U, Xpeng en Link & Co 02. Allemaal auto's die heel veel te bieden heeft voor weinig geld.
Ik ben een zeer luie autorijder. Ik maak maximaal gebruik van alle ADAS systemen. Ik laat me eigenlijk rijden zoals ik dat graag met mijn Kia Niro uit 2017 doe, want ik heb hem nog steeds.
Jeacoo 7 is bijna zo goed. Instappen en wegwezen. Alles met gewone knoppen. Eigenlijk het mooiste model in mijn rijtje. Maar geen premium sound system. En de active lane centering assistent houd het stuur in een ijzeren grip. Je moet echt kracht gebruiken om een beetje bij te sturen of te corrigeren. Laat je los trekt de auto zich met ferme kracht weer terug.
Ik bepaal waar ik rij en niet de auto. Hij valt daardoor meteen af.
BYD. Ik had echt mijn zinnen gezet op de BYD Station met koelkast/Oven in de armsteun. Helaas een optie enkel in China. Dan toch die 1250 km rijbereik? Ja ik kan nog veel verder als ik een nog grotere tank dan 60 liter in mijn auto bouw. Mijn Citroen CX en XM had een tankinhoud van 90 liter!!! Mijn Kia Niro uit 2017 is eigenlijk nog zuiniger in gebruik Ik rij regelmatig 1 : 24.5.
Maar de nieuwe station viel qua interieur erg tegen. Wat een saaie midden console in vergelijk tot zijn andere broertjes en zusjes. Maar wat me tegenhield was de LKAS of lane keeping assistentie. Deze hield de auto te ver naar rechts. In amsterdam dacht ik hij rijdt tegen de zeer hoge betonnen stoeprand aan tussen Amsterdam en de Amsterdam Arena.
Wederom te veel naar rechts op de N270 tussen Deurne en Ysselstein,. Ik dacht hij rijdt zo de vangrail in. Ik voelde me niet op mijn gemak.
De Lync & Co 02 had gelukkig knoppen voor de ADAS systemen maar op de snelweg gaf de auto aan dat ik stuurcorrecties moest maken terwijl ik de Lane Keeping Assistent aan had. Dus die doet niet wat hij moest doen.
Wat ik wel heel goed vond was de 360 graden camera waarbij tijdens het parkeren een afstandsmeter aangaf hoeveel cm je had tussen jou en het paaltje, hek of heg. Super!
Maar uiteindelijk wilde ik de Hyundai Ioniq 5 Lounge editie. Waarom. Veiligheid en comfort staat bij mij hoog op het verlanglijstje. Ik drink niet en doe ook geen drugs, maar werk some lange dagen. Een dienst mag volgens CAO 15 uur duren maar als ik naar huis rij kan ik overmand worden door vermoeidheid. Ik neem dan een parking om wat te slapen.
Nooit gehoord van een auto die de vangrail is ingereden? De Ioniq 5 heeft een uitvoering met Lounge stoelen waar je goed in kunt uitrusten. Je wilt tenslotte veilig thuis komen.
Gelukkig heel veel zaken die direct blindelings met ouderwetse knoppen bediend kunnen worden.
Des te onthudsend is het dat in de uiteindelijk gekozen HJyundai Ioniq 6 enkele veel gebruikte knoppen die ik in de "koude"winterdagen veelvuldig gebruik, stuurverwarming, stoelverwarming, via het scherm moet bedienen.
In mijn Kia had ik een knop Media en Radio. In de Hyundai wel een knop media maar vervolgens moet ik op het beeldscherm FM/DAB aanraken. Dan heb ik mijn ogen dus niet op de weg!
De kritische punten wat de Hyundai Ioniq 6 betreft
Het is een kleine opsomming want ik heb de auto pas 4 dagen.
In tegenstelling tot Kia heeft de Hyundai een vlak scherm. Bij Kia is dat een gebogen scherm waardoor het aanraakscherm tot in de verste hoek binnen vingertop breik is.
Waar de knoppen van Stuurverwarming, Stoel verwarming/koeling binnen handbereik zit op het middenconsole en blindelings te bedienen is dien ik dit bij de Hyundai 6 op het vlakke scherm te doen.
Ik ben met mijn 1m67 niet uitgerust met lange armen. Ik zit graag lui/onderuit en kan daardoor het bedieningsveld niet bereiken. Ik moet uit de stoel wippen. Dan zit ik met mijn benen te dicht op de pedalen.
Waar ik in mij Kia met 1 druk op de knop mijn stuurverwarming of stoelkoeling/verwarming kan aanzetten zonder mijn ogen van de weg af te wenden moet ik in de Hyundai Ioniq 6 wel 4 handelingen te verrichten waarbij ik mijn ogen niet meer op de weg heb.
1. Ik moet het aanraakscherm eerst op stoel stuur functie zetten.
2. Ik moet proberen om het juiste vlok aan te raken om de stuurverwarming en stoelverwarming aan te raken. Hiervoor moet ik iets uit de stoel wippen, mijn ogen op het scherm richten om het vlak te raken waar de functie van stuurverwarming of stoel verwarming staat.
Ik vind dit een onveilige situatie en ik vraag me af welke instantie die over autoveiligheid gaat dat heeft goedgekeurd.
Vervolgens moet ik weer uit mijn stoel wippen en mijn ogen op het scherm richten en niet op de weg om het venster te sluiten!
Een ongeluk gebeurt in een oogwenk. Je mag een mobiele apparaten bedienen omdat dit afleid. Leid bedienen van een aanraakscherm dan niet af? ANWB en VeiligVerkeerNeederland. Hier ligt een taak voor U.
Mijn auto staat op 20 inch dunne bandjes. Dat komt de wegligging ten goede. De auto heeft een laag zwaartepunt omdat de accu in de bodemplaat is verwerkt. Dat merk je echt goed in het nemen van bochten. De auto ligt strak op de weg.
Ik ben meer een persoon dat van comfort houd dus ik prefereer meer lucht minder velg. Het voordeel is dan dat er minder kans is op het beschadigen van je mooie licht metale velgen.
Maar ik merk een trilling door de hele auto tot zelfs in het stuur. Ik denk dat de banden niet goed gebalanceerd zijn. Dat vind ik slecht voor een spik splinternieuwe auto.
Zodra het kan komt er een zomerset met kleinere velgmaat en dikkere banden want ik hoef niet elke richel of bobbeltje in de weg voelen.
Dan de grootste irritatiepunt, Bose Premium Sound. Volgens mij hebben ze deze Bose ingekocht bij de Action. Wat een bagger installatie. Het hoog midden laag staan niet in verhouden. Het hoog is te helder ten opzichte van de rest. Waar is het midden en het laag is zo rommelig ongecontroleerd en overheersend.
Dat Bose zijn naam er aan gegeven heeft vraag ik me echt af. Alleen al vanwege het audiosysteem zou ik de auto willen terugbrengen. Jammer dat er geen 14 dagen bedenktijd zit op een auto. Ik wil er best wat euro's voor laten.
Kijken wat een inbouwcenter er nog wat van kan maken.
Oh ja. Deze auto heeft camera's als buitenspiegels. NIET DOEN.
Het is een leuke gimmic die knipperende oranje 3D blok verlichting als de camera's in en uitklappen. Maar de lichtopbrengst cq zicht in het donker is slecht. Er zit geen infrarood op zoals bij vrachtwagens en bussen. (Ik ben beroepschauffeur en testrijder).
Als er infrarood op zou zitten is deze optie nog het overwegen waard maar dat zit er niet op. dus in het donker rijden ziet de camera nog minder dan jij. In mistige omstandigheden rijden in de avond is nog beroerder.
De afstelling van de camera is net zo beperkt als het zicht zelf. De horizon staat te hoog. Ik zie nog net de neus van een vrachtwagen dan houdt het op. Een dode hoek spiegel optie zit er niet op. Een parkeerstand bij achteruitrijden zit er niet op.
Bij het gebruik van de richtingaanwijzer zie je de dode hoek in je dashboard, een leuke gimmic maar voor het echte werk moet je naar Xpeng waarbij je echt een goed beeld van je omgeving krijgt op het grote scherm.
De tip die ik aan Hyundai zou willen geven is. Waarom in zo'n klein rondje. Maar er een split screen van.
Ook de 360 graden camera en parkeer beelden zijn niet meer up-to-date. Het beeld is erg vertekend.
Ik ben erg kritisch maar mag het ook voor een auto van ruim 66.000€ ? Ik ben erg teleurgesteld.
Hopelijk is de Ioniq 6 2026 beter doordacht en komen de knoppen die ik in mijn Kia Niro Executive line welke je tast kunt vinden en bedienen weer terug zoals Volkswagen dat ook heeft gedaan.
Hyundai. Er is werk aan de winkel! Ben benieuwd wat er opgelost kan worden bij de eerste 1500 km beurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 6
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Hyundai Ioniq 6 Lounge 77.4 kWh |TREKHAAK|STUUR+STOELVERW./VENTIL.|ADAPTIVE|ORG.NL|NAP| 4170
- 2023
- 49.322 km

Hyundai Ioniq 6 Connect 77.4 kWh | Trekhaak | Trekgewicht 1500kg | Stoel + stuurverwarming | 20" Lm-wielen | V2L |
- 2025
- 6.900 km

Hyundai Ioniq 6 Style 77.4 kWh Voorraad actie! | Private lease voor 485,-!! | 8400,- Korting! | OP = OP | Verschillende kleuren op voorraad
- 2025
- 11 km
Lees ook

Test Hyundai Ioniq 6 N – Brave e-sedan ontpopt zich als waanzinnig feestbeest

Hyundai komt met sportief aangeklede Business Editions

Zo ver komt de Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh in de praktijk

BYD Seal vs. Hyundai Ioniq 6 - Vergelijkende Test


Lezersreacties (0)
Reageren