Hyundai Ioniq 6 77.4kWh Connect (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq 6 77.4kWh Connect |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 40.812 km |
De kop is eraf
- 7.134 km
Zo. 7000km in anderhalve maand met de Ioniq6.
Dit is mijn leaseauto, aangezien ik redelijk wat kilometers maak (70/30 zakelijk/prive) én in een rijtjeswoning zonder eigen oprit woon vond ik het wel spannend. Vooral omdat ik ook in een behoorlijke uithoek woon en werk. De specs van de auto zijn op papier goed: 614km WLTP. Ik dacht: als daar nu 500 van overblijft in de zomer en 400 in de winter dan red ik dat wel. Tevens werd verteld dat de auto kan worden opgeladen van 10-80% in iets meer dan een kwartier.
Ik móest niet per se een elektrische auto bestellen van mijn werkgever, maar het werd me wel makkelijk gemaakt omdat onze leasecatalogus bijna alleen maar uit VAG modellen bestaat. Aangezien mijn voorloopauto een Golf 8 station was waar ik 50k km mee heb gereden, was ik wel genezen. :-)
Terug naar de Ioniq6. Ik had wel eens met een 5 gereden, maar nooit met de 6 voordat ik hem bestelde. De dag van ophalen was erg mooi. Bij de dealer in Dordrecht kregen we fijne service, de app werd gekoppeld en de auto werd kort uitgelegd. Toen via een bezoek in Amsterdam terug naar het Noorden (Oost Groningen). Hier kwamen we met 50% (!!) batterij aan. Dit smaakt naar meer!
De auto is een Connect uitvoering met één motor op de achteras. De accucapaciteit is 77,4kWh. De enige optie die ik heb uitgekozen (veel valt er ook niet te kiezen bij Hyundai) is de lak, Gravity Gold Matte. Erg cool, vooral bij de standaard (long-range) wielen. Omdat er nog niet veel Ioniq6 rondrijden, helemaal niet in het Noorden, toch wel veel bekijks!
Hoe rijdt het dan? Ja, feilloos en makkelijk. Er is altijd genoeg vermogen (0-100 in 6,5 seconden ofzo), en vooral in de tussenacceleratie. De auto voelt redelijk comfortabel afgeveerd maar het hoge gewicht met zwaartepunt in het midden zorgen ervoor dat je betrouwbaar en hard door bochten kunt. De auto nodigt hier verder niet toe uit, maar dat is niet erg. Daar is hij ook niet voor.
Het is enorm stil aan boord. De app om voor te verwarmen of te koelen werkt goed. De stoelen zitten redelijk lekker, ook op langere ritten. De standaard geluidsinstallatie is redelijk.
Kritiek heb ik ook wat betreft het comfort; je kunt maar 1 telefoon tegelijk koppelen. En ook vervelend; Apple Carplay is niet draadloos. Dat is wel een domper. Dus ik kan mijn privételefoon met de kabel verbinden en heb Carplay. Daarnaast heb ik nog een extra Parrot moeten monteren voor mijn zakelijke telefoon. Dit werkt dan verder uitstekend, maar is wat mij betreft toch een beetje een 'knaken-oplossing'.
De ingebouwde navigatie werkt prima, vooral met de live services die je route (inclusief laadpalen) in de gaten houdt en ook van laadstation wisselt als de oorspronkelijke stop geen plek meer had. Toch fijn.
Maar al deze alinea's zijn natuurlijk niet interessant voor de meeste mensen. Vooral niet de EVangelisten en hun tegenstanders de EV-bashers hier. Wat iedereen wil weten is het vebruik, de reikwijdte, de laadsnelheid en wat voor concessies je moet doen in het dagelijks gebruik.
Nu ja, zonder laadpaal en eigen oprit ben ik nog niet in de problemen geweest. De auto heeft een realistische range met mijn rijstijl van 520 tot 590 kilometer de afgelopen 7000km. Dit is mét airco en flitsmeister ( ;-) ) aan. Dus ik rijdt vaak íets te snel. Omgerekend volgens de app en de auto is het ongeveer tussen de 7,5 en de 8,5 kilometer per kWh. Ik heb zelfs een langere rit gehad van 9,5km per kWh. Snelle rekenaars onder ons valt het direct op: deze auto haalt zijn opgegeven verbruik. En ook nog wel redelijk makkelijk. Dit zonder concessies wat mij betreft. Ik kan op het werk vaak laden (hoeft niet eens elke dag).
Dan de laadsnelheid, hier wordt het pas écht leuk. Ik heb veel vrienden in Zuid-Duitsland en die heb ik laatst bezocht. Op zowel de heen- als de terugweg gebruik gemaakt van Aral Hypercharging. Ik heb waardes van 230-250kW gezien en de auto was van 20 tot 80% geladen in onder het kwartier. Daar kan ik niet tegen koffie drinken!
Al met al bevalt de auto uitstekend voorlopig. De bruikbare ruimte is wat beperkt (de kofferbak is wel diep maar de opening klein) maar de achterbank is weer gigantisch. We gaan het aan het einde van het jaar meemaken, dan volgt er gezinsuitbreiding. Ik oriënteer me vast op dakkoffers!
Korte toevoeging: vind ik de auto mooi? Mwah. Ik vind hem wel mooi omdat hij eruit ziet waarvoor hij is bedacht; ver komen. En doordat je er elke dag naar kijkt wordt hij steeds mooier, en vallen details echt op. Maar een super schoonheid is het niet, wél apart. En dat is soms leuker.
5000km verder
- 12.586 km
5000 kilometer verder en ik heb niets dan lof over deze auto. Het is vooral heel erg rustig aan boord. Zodra je in je systeem hebt dat je die verplichte snelheidswaarschuwingsmelding uitzet doe je dat blind.
De ergernis wat betreft Apple Carplay (dat het niet draadloos is) blijft wél, evenals het maar kunnen koppelen van 1 actieve telefoon tegelijk.
Qua ruimte valt het niet eens tegen, doordat er enorm veel beenruimte is voor achterpassagiers, kun je dat ook goed gebruiken als bagageruimte. 2 bloembakken van 100x78x27 gingen probleemloos mee, plus nog 5 zakken tuinaarde van 70 liter. Beetje tetris, dat wel, maar het kan!
Qua range en verbruik zit ik nu over 12.500km op 13.9kWh/100km. Ik rijd vaak nét iets te snel en vaak 130 's avonds en heb eigenlijk altijd de airco aan. Met mijn rijstijl brengt een volle accu mij tussen de 530 en 560km. Ruim voldoende voor álles dus! Snelladen gaat met 220-250 KW dus met een kwartier kan ik weer 350-400 km rijden.
Dit soort getallen wekken vaak ongeloof bij mensen, totdat ze zelf ervaren hoe een dagje met de Ioniq 6 is. Bijvoorbeeld naar Texel! Dus: vanuit Oost-Groningen naar Den Helder, met de boot over, het hele eiland over én weer terug. Bij thuiskomst zat er nog een keurige 15% batterij in de accu (80km). Voldoende om naar mijn werk te komen (40km verderop) op maandag. We zaten met z'n vieren in de auto en hadden continu de airco aan. Ik heb overal iets sneller gereden (ongeveer 110 kmh) en niet achter vrachtwagens gehangen o.i.d.
De reacties van mensen zijn vaak verrast (wat is dat voor auto), positief (het lijkt wel een soort Porsche) of twee soorten negatief. 1 soort negatief zijn mensen die de auto niet mooi vinden. Dat is prima, het is ook een apart ontwerp. En natuurlijk de mensen die vinden dat EV rijden alleen is weggelegd voor de elite, leaserijders (ben ik ook, klopt), niet voor de gewone man, deel van een agenda, etc. Deze mensen gaan aan alle subsidies voor brandstof voorbij en aan het feit dat ze ook geen brandstofauto met een vergelijkbare waarde kunnen betalen voorbij. Dus niet echt een interessante discussie. En oh ja, deze auto weegt net zoveel als een BMW 320e of 330e. Dus dat is ook niet écht een argument, al is lichter natuurlijk altijd beter.
Zelf ben ik een enorme liefhebber van auto's, heb vroeger ook als monteur voor hele mooie Duitse merken gewerkt, maar niets is zo comfortabel als deze trillingsvrije aandrijflijn. Deze auto is rap, zuinig, apart en ik hoop dat er ooit een shooting break komt, dan wordt dat mijn volgende auto! Ik zal weer updaten richting de winter, om te kijken of ik dan nog zo enthousiast ben over de range, ik ben benieuwd!
Eerste beurt (?)
- 30.106 km
Eerste onderhoud:
2 uur hadden ze nodig voor de volgende zaken:
- onderstelcontrole
- interieurfilter
- allerhande software updates
- oplossen van een rammeltje in de bodemplaat, hier bleek een klemmetje uit de vergrendeling te zijn geschoten wat een irritant klapperend geluid met zich meebracht bij hogere snelheid.
Ervaringen afgelopen winter:
Nou, we zijn op 30.000 kilometer beland. Ik moet zeggen dat de auto zich als een meer dan uitstekende metgezel heeft gedragen. Ook met baby waren er geen problemen betreffende de ruimte.
Toch heb ik mijn ogen op een set dakdragers (vacuümdragers) en een koffer laten vallen, die ga ik in mei ophalen.
Voor de 90% van de tijd dat ik alleen in de auto zit; geweldig. Totale rust aan boord en ik heb afgelopen 30.000km alleen snelladers gezien op enkele vakantieritten. Ritten van Groningen naar de Randstad kunnen gewoon in één keer heen en terug. Sterker nog, ik heb nog nooit thuis de auto opgeladen. Alleen bij kantoor, en dat ligt letterlijk aan het einde van de wereld (Eemshaven). Range anxiety heb ik nooit gehad.
De piepjes en hulpsystemen zijn inmiddels makkelijk uit te zetten met de juiste knopcombinatie en ik wen er ook aan. De auto onthaast behoorlijk, maar is super fel aan het gas als het moet. Tevens heb ik een wireless CarPlay dongel van AliXpress gehaald die uitstekend werkt, dus dat is ook weer opgelost!
Het verbruik:
Hier wordt het pas écht leuk. In de periode dat de winterbanden gemonteerd zaten heb ik 12k kilometer gereden (eind oktober - begin april) met een gemiddeld verbruik van 17,3 kWh / 100km. Ik ben serieus onder de indruk. Ik rijd veel snelweg, veel 130 en veel met een beladen auto. In de zomer gaat het verbruik weer richting de 14 kWh / 100km.
Dit maakt de range in de winter 470 - 500 km en in de zomer 550 - 580 km. Dit gepaard met de ervaring dat de auto binnen een kwartier 350-450 km kan bijladen maakt dit de perfecte auto voor mij.
Algemeen:
Helemaal in combinatie met het rijgedrag van de RWD versie (lichtvoetig sturen, laag zwaartepunt en af en toe kwispelen bij bochtje nemen) maakt dit ook zeer zeker een rijdersauto.
En dan het uiterlijk; ik blijf in dubio, maar gezien de prestaties en het verbruik ben ik van de aalgladde sedan gaan houden!
Op naar de volgende 30k. Ervaringen met de dakdragers en de koffer zal ik na de zomer posten!
Oostenrijk en terug
- 40.812 km
Hierbij de update na onze autovakantie (Zuid-Duitsland/Oostenrijk), waarin we in 9 dagen circa 2800km hebben gereden.
Wat een rust, en wat een verbluffend snelle laadtijden. Bij elk station in Duitsland (Ionity, Fastned, Aral Pulse) de beloofde +/- 230kw laadsnelheid gehaald. Doordat we met onze baby reisden was het vaak zo dat, voordat we haar hadden verschoond en goed en wel haar een fles hadden gegeven, de auto al lang de 80% weer voorbij was geschoten. Binnen een kwartier van 20 naar 80% is goed haalbaar. Zo snel kan ik niet eens koffie drinken.
Verbruik was gemiddeld 15 kWh/100km, met de kanttekening dat ik overal waar het mocht 150-170 heb gereden. Dat vind ik méér dan keurig. Stads- en bergverkeer lag rond de 10-12 kWh/100km met de airco aan.
Het enige nadeel, wat ik de auto niet écht kan verwijten, is dat je tetris-vaardigheden wel goed moeten zijn om met een baby te reizen. Bedje, kinderwagen, kleding, speelgoed, stoeltjes, etc. De kofferbak (en dan vooral de ingang van de kofferbak) zijn niet ruim bemeten en ook niet 'recht'. Het past allemaal prima, omdat de achterbankruimte enorm is in de auto, maar met nog verdere gezinsuitbreiding is een dakkoffer écht nodig. Die aankoop heb ik voorlopig nog voor me uit geschoven.
Om deze update met een positieve noot te eindigen; de rust die wij ervaren hebben doordat de auto zo geruisloos is (zelfs met 170 km/h) gaf ons een ontspannen gevoel deze vakantie. Ik heb voor mijn werk in het verleden al erg veel auto's gereden van verschillende merken (van 'premium' tot 'luxe), maar dit is veruit het beste vervoersmiddel wat ik ooit heb gereden. Niet per se de beste auto voor 'fun' (ik houd enorm van 6-in-lijn motoren en boxermotoren), maar veruit het beste dagelijkse vervoersmiddel. En als je een bocht uitkomt en vol gas geeft, kwispelt hij ook nog eens. ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 6 Lounge 77.4 kWh | Wit interieur | Weinig kilometers | 360 graden camera | Elektrisch bedienbare voorstoelen | Stoelverwarming/ventilatie | | Achterbank in delen neerklapbaar | Achterstoelen verwarmd | Achteruitrij assistent
- 2024
- 15.020 km

Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh 229pk RWD Lounge |Actie!
- 2023
- 32.853 km

Hyundai Ioniq 6 First Edition AWD 77.4 kWh
- 2023
- 54.308 km