Hyundai Ioniq 6 77.4kWh 4WD First Edition (2023) #2

autoreview

Hyundai Ioniq 6 77.4kWh 4WD First Edition (2023)

Signalement

UitvoeringIoniq 6 77.4kWh 4WD First Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf1.500 km
KM-stand laatst17.500 km
Lezerswaardering: 90%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van BMW 335D naar Ioniq 6

  • 17.500 km

Na 17500 km in een Inoniq 6 een indruk.
Als dieselfanaat voelde ik de laatste jaren steeds meer de pijn in mijn portemonnee. Na jarenlang Mercedes en BMW te hebben gereden, de laatste een BMW 335D. Een koppelrijke maat voor woon-werkverkeer en het trekken van de caravan, mar werd langzaam maar zeker een dure hobby. Alleen al het stilstaan op de oprit kostte me 180 euro aan motorrijtuigenbelasting en 80 euro aan verzekering. Voeg daar maandelijks zo’n 100 euro aan diesel aan toe – met een gemiddeld verbruik van 1 op 11 – en je kijkt al snel tegen een kleine 400 euro per maand aan. Na vijf jaar BMW werd het bovendien duidelijk dat onderhoud en reparaties vaak stevig in de papieren liepen. Gemiddeld per jaar aan brandstof/mrb/verzekering en onderhoud pakweg 5500 euro.

Ik besloot het roer om te gooien en ruilde mijn 335D in voor een BMW i3 S. Het was een eerste stap om EV-rijden te proberen. De overgang was groot, maar wat snel went, zijn de lagere kosten. De verzekering zakte naar 50 euro per maand, thuisladen via mijn eigen 230V-aansluiting bleek spotgoedkoop, en wegenbelasting was er niet. Bovendien, na een jaar rijden had ik écht nul euro uitgegeven aan onderhoud of reparaties.

Toch bleef ik het gevoel van de dieselklop missen. De trekkracht en beleving van een 335D bleken verslavend. Dit gemis werd deels gecompenseerd door de lagere kosten en de wendbaarheid van de i3. Voor korte ritten en stedelijk verkeer was hij ideaal. Maar de kleine batterij en het relatief hoge verbruik in de winter maakten grensoverschrijdende reizen een uitdaging. Een roadtrip naar het buitenland vergde veel planning, en eerlijk gezegd begon ik iets groters te overwegen.

Tijdens een bezoek aan de lokale Hyundai-dealer – met een Kona EV in mijn achterhoofd – viel mijn oog op een opvallend model. Een grote auto, groter dan mijn oude 3-serie, met een design dat deed denken aan een klassieke Citroën DS, een vleugje Porsche en wat Mercedes-stijlelementen. Het bleek de Hyundai Ioniq 6 in de First Edition-uitvoering. Wereldwijd waren er slechts 2500 van geproduceerd, waarvan 250 voor Nederland. Ik kon een proefrit maken in de demo, en al bij het wegrijden voelde ik het indrukwekkende koppel. en verbaasde me over de trillingsvrije aandrijflijn, met wel het gemis van een zelfontbrander in de voormachine kamer. De stap gemaakt om de I3 in te ruilen, kreeg een dikke demo korting en na 17.500 kilometer kan ik niet anders zeggen dan dat de auto geweldig bevalt. De meterkast was al verzwaard en ben handig genoeg om een 5 aderige kabel langs het huis te trekken voor de laadpaal en aan te sluiten op 3 fase aardlek en schakelaar.

De overstap naar volledig elektrisch rijden is een positieve ervaring geweest. We zijn inmiddels met de Ioniq 6 naar Krakau en Slovenië gereden. Hoewel de infrastructuur voor laden in Europa nog lang niet gestandaardiseerd is – denk aan verschillende laadpassen, ondoorzichtige prijzen en betaalwijzen – zijn er overmatig veel laadpalen, mede dankzij EU-subsidies. In de winter is het kunnen preconditioneren van de accu’s bij snelladen een must : zodra je een snellader als bestemming invoert, verwarmt de auto de accu om met maximale snelheid te laden. Het gemak om bij winterse temperaturen binnen drie minuten een bevroren voorruit ontdooien en een warm interieur hebben inclusief verwarmd stuur, is een weldaad. Een warmtepomp is voor mij wel een must op een EV.

De rijeigenschappen van de Ioniq 6 zijn prima. Het vermogen is altijd beschikbaar, en de auto ligt strak op de weg dankzij de dynamische dempers en AWD. Wel is het een lange auto, en met een gewicht van 2049 kilo merk je dat in bochten. Helt niet echt over, maar onmiskenbaar voel je het gewicht. Het sturen gaat naar behoren, is in te stellen op Normaal of Sport. De 3 vermogenstanden ECO, Normaal en Sport zijn voelbaar verschillend, op Sport heel veel koppel, op beide motoren de volle mep, op Normaal zie je bij acceleren de voormotor bijspringen en op ECO zie je met name alleen de achtermotor, en voelt het als een trage bak, maar dan nog snel zat. Je kunt ook een eigen modus kiezen, waarmee je wel max vermogen hebt, maar dan bv alleen op de achtermotor. De actieve cruisecontrol werkt uitstekend, vooral op snelwegen, waar de auto netjes afstand houdt op de voorganger en tussen de lijnen blijft rijden. Voor regionaal verkeer is het autonome rijden minder geschikt, maar dat gebruik ik nauwelijks. Stoplichtsprintjes hebben geen zin, dat doe je 1x en dan is de lol er wel van af, mijn vrouw haat het, want haar maag krijgt een 8 baan te verwerken.

Er zijn wel enkele eigenaardigheden, zoals het uitschakelen van alle hulpsystemen bij gebruik van een fietsendrager of aanhanger. Gelukkig is er een handige module beschikbaar, ontwikkeld door een handige harry, die dit probleem oplost. Ook de camera wil bij slechte weersomstandigheden zich de-activeren, laagstaande zon, vieze vooruit etc. terwijl je deze dan het meest nodig hebt. De autodeuren openen bij het naderen wel automatisch, maar sluiten weer niet bij het verlaten van de auto.

Qua passagiers ruimte is de Ioniq 6 overbemeten, maar niet echt praktisch. De bagageruimte achter de voorstoelen is groot, en met de achterbank plat kun je veel meenemen. Dan is een Ioniq 5 een betere keuze.

De auto is “altijd alert”: bij achteruitrijden krijg je direct een waarschuwing als er verkeer aankomt. De Highway Driving Assistant (HDA) maakt automatisch inhalen op de snelweg mogelijk. Hoewel het goed werkt, gebruik ik deze functie zelden; autorijden vraagt nu eenmaal ook om bij de les te blijven.

Hyundai Blue Link werkt prima, echter dat is bij de meeste nieuwe auto's het geval.
Grappig is dat je de auto met de sleutel, zonder dat je er in zit, kunt laten rijden en parkeren, gebruik het nooit.
Automatisch inparkeren, ook nog niet gebruikt.

Het bereik van de auto is vaak een onderwerp van gesprek bij niet-EV-rijders. Voor EV-bezitters speelt deze vraag nauwelijks. Elke ochtend is de auto voldoende opgeladen om vrijwel overal in Nederland te komen én terug. En als dat niet lukt, is er altijd een snellader in de buurt. Dankzij het 800V-systeem kan de Ioniq 6 in de zomer sneller laden dan de koffie op is.
Vorige maand bracht ik een collega naar Dusseldorf airport met zijn spikspliternieuwe BMW 320D, was benieuwd hoe het zou zijn, maar merkte na een aantal kilometers, dat ik wel om was, miste het lineare koppelverloop, je raakt blijkbaar al snel gewoon aan meer PK's en koppel.

Verder verbaas ik me over alle negatieve reacties op het bezit en gebruik van EV's. Zelden van EV rijders, ik vermoed dat er veel ontwetendheid en gebrek aan ervaring is of wellicht ook onzekerheid. Ook hier is er duidelijk polarisatie, wellicht dat daarom hybride''s zo populair zijn. ?Veel gesprekken, beginnen met: "Ja, maar......, hoever kun je rijden ?" of hele verhandelingen over de levensduur van de batterij, het milieu etc. Ik kijk niet verder dan een jaar of 5, dan zien we wel verder, als de auto dan overmatig heeft afgeschreven, dan zal een demo ook wel een stuk goedkoper zijn, voor mij lood om oud blik. Bereik is geen issue en over de kwaliteit maak ik geen zorgen met 7 jaar garantie.

Voor wie een demo-auto overweegt: het scheelde mij een flink pak euro's, verbazend hoeveel er in 1 jaar wordt afgeschreven op een nieuwe auto.
Tot nu toe heb ik geen enkele storing gehad. De eerste onderhoudsbeurt staat gepland na twee jaar, en zelfs dat lijkt niet meer te zijn dan een controle en het vervangen van een interieurfilter.
Met vijf jaar garantie – uitbreidbaar naar zeven – en lage gebruikskosten kan ik me nauwelijks voorstellen ooit nog terug te keren naar een fossiele auto. Wel is het zo, dat wanneer ik niet thuis kon laden of er geen direct beschikbare openbare laadpaal dicht bij de woning zou zijn, ik een hybride zou overwegen.

Zoals ze zeggen: de ene houdt van spruitjes, de andere van andijvie, opscheppen wat je lekker vindt, toch ?

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.