Hyundai Ioniq 6 (2022)

autoreview

Hyundai Ioniq 6 (2023)
Hyundai Ioniq 6 (2023)Hyundai Ioniq 6 (2023)Hyundai Ioniq 6 (2023)Hyundai Ioniq 6 (2023)Hyundai Ioniq 6 (2023)Hyundai Ioniq 6 (2023)Hyundai Ioniq 6 (2023)Hyundai Ioniq 6 (2023)Hyundai Ioniq 6 (2023)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf900 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Pre-Review

  • 1 km

Kun je hier een Pre-Review schrijven ? Wel ja, ik ben nu toch aan het typen. Vandaag ben ik de trotse besteller geworden van een Hyundai Ioniq 6.
Ik volgde al een poosje de introductie-artikelen die er over gepubliceerd zijn. Komend jaar is mijn huidige Grandland Turbo toe aan vervanging. Hier ben ik niet zo super blij mee geweest. Alles naar behoren, en wegens goedkope instapprijs gekocht met héle optielijst (zie vorige review).

Ik rijd auto zakelijk, via (internatiaal-)bedrijf, maar hij wordt eigendom (niet geleased o.d.). Aangezien bedrijfmotto "Together to Zero" is, schaffen wij ook alleen nog maar EV's aan. Om in C en D-segment te blijven rijden (voorheen Insignia, X40, Passat, Audi A4, enz.) zijn de budgetten wat opgerekt om met inmiddels duurdere EV-modellen mee te kunnen voor idem grootte en fatsoenlijke range.

Collega's en ik zijn vrij in keuze model, dus er rijden al
ID4, Mustang, Audi, EQA250, Ioniq 5, enz.
Zelf wil ik van het Crossover of SUV-model af.
Het worden steeds bredere en hogere huifkarren: ben meer van de klassieke Sedan (voorheen ook 508 en 626 gereden). Naast mijn partner, 2 fietsen en 2 koffers hoeft er ook weinig meer mee op reis: de kroost is uit huis.

Eerst gekeken in Polestar-shop naar model 2. Ook leuk, en presataties vallen niet tegen, ondanks dat het geen 'nieuw'-model is. Ben van plan auto nu op 7 jaar te laten afschrijven (dat levert héél wat maandelijks voordeel op),
en dan ga ik ook precies met pensioen: te overwegen bij niet teveel km's of we privé verder kunnen met auto.
Maar 2 dingen over Polestar: toch lastig dat álles bedient moet worden via de grote I-pad. Hyundai heeft nog wat primaire klimaat en stoelbedieningen apart aanwezig.
2e: ben van mening dat het model er binnen 5 jaar toch wel gedateerd uit gaat zien. Voor en achterkant is modern: sideway's erg Volvo-klassiek.

Kia EV6 ook bekeken (equivalent van Ioniq 5 - technisch), maar vind deze toch te hoekig, strak en scherp in interieur.

Dan déze sigaar: de Ioniq 6 , veel weg van de shooting-line van Mercedes, kwestie van wennen, maar alle Cross-overs zijn ons ook door de esthetische strot geduwd: zou vroeger niets zijn geweest, maar hoe meer er van rijden in het straatbeeld, hoe normaler je ze gaat vinden.

Ik was te laat voor de 1e badge van 250 stuks die als pre-sales in November weg gingen: de First Edition.
Nu deze week, werd de prijslijst gereleased, en zodoende kon ik op-maat gelijk kijken wat mijn keus zou kosten.
Gekozen voor de Long Ranche (77,4 KWh) met 2WD, in de Lounge-uitvoering, in Ultimate Red, en lichtgrijs leder two-tone interieur.

2 dingen laat ik liggen: panaromadak hoeft van mij niet meer (gebruik je zelden zonder screen - zoals nu), en ook de gadge van camera-spiegels en 2 extra display-tjes in de hoeken van dashboard kan mij niet bekoren.
Kijk al 40 jaar in gewone spiegels.
Sommige dingen moet je niet veranderen.
Verder is de uitrusting (= rijdende computer) téveel om op te sommen, daar heb de spec's voor op deze site.
Tot slot toch gekozen voor de 18"-velgen: scheelt tot 10% op range, omdat er minder koppel vanuit stilstand nodig is, en bovendien: comfortabeler, en voordeligere banden.
(nu heb ik 19"-velgen onder té lichte wagen: lage wangen, en 235 breed: de Opel wordt er een dribbel- en stuiterbak van).

Levertijd....... Jaaa, dáárom bestelde ik hem nu al:
11 maanden. Dus ik kom er zeker op terug om te reviewen, maar misschien zijn de First Editioners mij al voor. Ben benieuwd: voorpret is ook leuk.

Proefrit

  • 30 km

zojuist deze middag terug van een proefrit. Geen straf hoor !
Leverde verkeerde sleutelbos terug in
Stuk snelweg, op/afritten, wat dorpjes gereden: super vlot, soepel en echt stil.
Verkeersdrempels zijn ineens een stuk lager met wielbasis 2.96
Strak door snelle bochten: echt zwaarder laag gewicht in deze streamer.
Alleen straks eerst alle piepjes uitschakelen in computer: wordt er gek van.
Ik had er al een met Kerstmis besteld: levertijd ca. 11 maanden (moet ergens beginnen), maar verwacht men toch ca. juni-juli dit jaar.
Regeneratief remmen met flippers werkt goed: snel adaptief.
Powerknop onder stuur reageert direct, wil je even kijkers losrijden.
Maar cruiscontrol schijnt terug te zakken naar max. snelheid (dus op 120 vastzetten in Ned. zit er niet in).
Bij mijn eigen 187cm op voorstoel, heb ik nog mega-ruimte achterin: 20 cm tussen knie en leuning: hoofdruimte iets minder, maar goed, daar zit ik nooit.
Verder dik tevreden.

Hij is afgeleverd - 6 mnd

  • 900 km

Jawel, hier is dan mijn 1e rij-experience van de
Ultimate Red Hyundai Ioniq 6 met long range (RWD) in Lounge uitvoering.

De 34.000 werknemers in de 8,5 km2 grote Uslan fabriek hebben goed hun best gedaan. Tussen iedere 16 sec- nieuwe auto die eruit rolt, zat mijn bestelling uit december 2022.
Van de 11 maanden levertijd (waarbij dealer gokte op misschien al einde zomer) werd vorige week na 6 maanden deze auto op kenteken gezet.

Ik moet de dealer Oostendorp ook complimenten maken, want ondanks soms vooroordelen over de jeugd, wist hun verkoper (met 4 jaar rijbewijs) deze knar (met 42 jaar rijbewijs), zeer snel en adequaat, binnen een uurtje wegwijs te maken met alle systemen die op deze rijdende computer zitten. Voordeel is wel dat hij ook privé reeds 2 maanden met een Ioniq 6 had gereden en alle in’s en out’s kent.
Ik heb er nu 900 km in 1 week mee gereden, dus kan er ‘iets’ over zeggen.
Een meer data-based verslag zal ik melden in dit najaar, na bijv. 15.000 of meer km.
De rode kleur lijkt op foto’s en in de zon best fel, maar toch (zie kofferbakfoto) in bewolkt weer zie duidelijk dat het toch een donkerdere behoudender kleur rood is.

Hoe is ie dan? Eigenlijk kort gezegd: een ‘zoevende geruisloze tijdcapsule’ waarin je voorwaarts glijdt tussen andere “auto-gebruikers”, wat moet ik er anders van maken.
Het rijdt stil en met nauwelijks waarneembaar windgeruis en slechts bandengeluid wat je hoort als het wegdek ruwer of slechter wordt. Ook alle rit-soorten gemaakt: 2x lang tot aan Zeeuwse kust, files, stadsverkeer en binnenwegen. Op 1 rit van totaal 304 km was het verbruik 12.96 kWh/100, en gisteren las ik het gemiddelde over 900 km met 13.20 kWh/100.
Dit in de Bluelink-app van Hyundai, zie foto’s.
Heel handige app: kun je auto mee openen, klimaat/stoelen vooraf op afstand conditioneren, ritten-verbruik-laadcommando’s(-planning) ingeven, enz.

Brengt me even op de bediening: deze is simpelweg heel snel binnen dag of 2, intuïtief te leren. Sla het handboek met ca. 300 blz. niet open: daar is 60% op zijn Amerikaans-MeTo beschreven.
Wát áls er dit of dát gebeurt en dan te checken of te controleren.

De displays kun je in wit of (negatief)zwarte achtergrond laten zien, kunt dit ook voor dag/nacht instellen. Hoofdscherm kent 3 lay outs afhankelijk van je Eco-Normal-Sport instelling (bedienbaar met knop in/onder stuurmidden. Ik rijd nu in Eco, echt al ‘te’ snel voor dit Nederlandse verkeer: de Sportmodus is zó fel: dat is leuk om je collega’s ‘n keer te laten zien. Elektrisch is inderdaad gewoon met ‘denken’ = al rijden, zo snelle respons op pedaal. Hinder van een ½ sec turbo-gat zoals ik met Peugeotmotor had, bestaat eenvoudigweg niet. Opvallend detail: enige concurrentie met andere EV’s op de weg -is er niet-. Dat doen alleen de kleinere sportwagens bij stoplichten e.d.
De EV-rijders weten gewoon wel onderling: “we zijn tóch snel”.

Hafijn, 1e scherm heeft nog een plezierige gimmick: bij richtingaanwijzers, geeft het links of rechts een grote cirkel weer van de spiegelcamera. Wordt je wel luie spiegel/om-kijker van.
Maar om te zien of je krap een stoeprandje gaat meenemen of niet: wel handig. Ps. Als er een fietser naast zit: gaat auto in de blokken, en niét om.

2e scherm heeft feitelijk 3 hoofd-windows met álle iconen erop: kunt gewoon swipen. Na eindeloos mogelijke instellingen, safety en assistentie systemen, hou je misschien 3 of 4 windows over die je vaker bediend. Fijn is dat het meeste ook via snelbuttons en met stuurknoppen/scrollers kunt regelen. Vergeet niet de spraakcommando’s die je kunt geven (heb al veel geprobeerd maar kennelijk nog niet alles).

Nog 1 ding en dat is de head-up display (anders kun je beter het handboek lezen: is ook te downloaden als PDF op internet) : ideaal. Kun je ook in positie verstellen, en laat véél zien als je Cruise control, afstandsbegeleiding, rijbaan-controle en rijbaan-wisseling open hebt staan. Wat een Spielerei (voor de liefhebber). Rondom mij heen zie ik alle voertuigen als pac-man-blokjes passeren of verdwijnen, hun afstand, hun blinde hoekpositie en hun snelheid. Even leren vertrouwen, maar t werkt !
Gewoon met 120 km op een file aan rijden, en auto remt, stopt, en volgt de file tijdens optrekken automatisch. (enigste wat ik zelf natuurlijk nog niét heb kunnen controleren: wanneer gaan remlichten aan, bij vertragingen ?)

2 leuke dingen: tijdens passeren van vrachtauto die vrij dicht óp middellijn rijdt, gaat auto een paar decimeters naar links rijden m.b.v. rijbaan-controle. Laat ook pictogram met oranje rechterzijde van auto zien. Ook 1x met CC op 120km de afslagstrook genomen op een klaverblad: gaat keurig automatisch omlaag in safe-snelheid tot 90km, en stuurt ook binnen de lijntjes, daarna herpakt hij weer.

2 nadelen: áltijd moet je met 3x touch, de Snelheids-waarschuwing uitzetten (30 – 50 -100km, of net wat camera registreert !) Van die piepjes wordt je anders gek. Hyundai is aan het bekijken om dit met een update achterwege laten: maar ja, hier zijn de 5 safety-sterren wel op gebaseerd. Een tweede nadeel is de geluids-ping van de rijbaan-controle: deze is gelukkig te annuleren met knop op stuur. De functie blijft wél bestaan boven de 60km en op banen met lijnen, maar zonder geluid. Het geeft weerstand op het stuur, alsof stuurbekrachting deels weg is: maar niet hinderlijk zoals in mijn Opel die hyperactief met stuur tegen trilde.
Verder vindt de Ioniq dat ik veel kopjes-koffie moet drinken (dat zal de rijstijl zijn, of slordigheid)

Interieur: best wel als fantastisch te benoemen. Gekozen voor de lichtgrijze (bijna witte) geperforeerde lederbekleding. Dit i.c.m. donkergrijze accenten en medium-grijs plafond, heel chique, vind ik. Fijn is ook de uitstapfunctie van stoel: deze schuift geheel naar achter, als je auto uit zet, en vanzelf weer terug in 1 van de 2 geheugenfuncties. Berenveel ruimte achterin: dat is al genoeg genoemd. De kofferbak valt niet tegen: geen wasmachine erin, maar wel diep. De rubber bagagemat van mijn Grandland had ik nog over: deze heeft zowel in breedte als nog 20 cm in lengte, vrije ruimte over.
Verder hebben de voorstoelen buiten alle standen elektrisch & lende steun, koelen, verwarmen, massage en relax-stand: gewoon een goede zit. Heb slechts 2x wat veranderd afgelopen week, en met mijn 187 zit ik ‘onvermoeid’ op een lange rit.

Het automatisch inparkeren, zowel parallel als haaks en naar links/rechts, moet ik nog n keer oefenen op een parkeerterrein bij winkelcentrum ofzo. Dat moet wel snel en vlekkeloos kunnen gaan vind ik, anders parkeer maar gewoon in: botsen kan niet: hij stópt gewoon door zijn 5 camera’s. Mijn vrouw is zelfs direct alleen de stad in geweest, heeft ook file geparkeerd, en vond zijn lengte wel meevallen. Móet je weten: voor haar is een auto: 4 wielen en 1 stuur: o ja, en hij is rood.

Nog accessoire waar ik wel blij mee ben, is het elektr. schuifdak. Als je van hoog-zitten houdt, geeft het een 4 cm meer ruimte. Ook voorzien van een stoffen binnenscherm wat als 1e naar achter schuift. Het geeft wat meer interieurlicht op bewolkte dagen. Het dak gaat verder eerst in klapstand, en daarna geheel open naar achter. Een gazen harmonica-kapje komt omhoog aan voorzijde, tegen insecten en ook valwind. Heel fijn op zonnige dagen, op binnenwegen of op “ontspannings-toertjes”.
Op snelweg ? gewoon dicht laten, mits je windgeraas een leuk geluid vindt.

Overdone: ja dat zit er ook in: met stoel in relaxstand kunt je luisteren naar achtergrondgeluiden: in te toetsen is bijv. regendrup, knapperend haardvuur, brandingsgolven, bos & vogeltjes: nou ja zeg, hmmm.

Al met al, DIK tevreden tot nu. Ben benieuwd of hij zijn “special-look & feel” behoudt voor mij. Als je ‘iets’ ouder wordt gaat gewenning ook heel snel bij nieuwe zaken, is mijn ervaring
Wél leuk: weet je wie naar deze auto het meest omkijkt of nakijkt ?
Dames ! (hoezo ?, niet omdat ze mijn looks zien achter het getinte glas).
Of zou het mijn selectieve waarneming zijn.

Volgende week gaan we op vakantie met deze snoek (of banaan, nét wie er fan is). Fietsen gaan mee (apart gezicht op dit model, en dan zal ik de 13.0 kWh wel overschrijden). Heb overigens nét geladen: op zijn algoritmisch geheugen, geeft app nu aan, dat ik 553 werkelijke km's kan gaan rijden, gebaseerd op condities van afgelopen week.

Las dat er nu 446 stuks Ioniq 6 op kenteken zijn gezet sinds Kerstmis.
Ben benieuwd of ik meer ervaringen van anderen kan gaan lezen, maar ik hoop dat mijn comments iets bijdragen aan enkele die voor hun keuze of afweging staan.

15 maanden verder

  • 30.000 km

Dacht eraan nog wat te delen.
Ben nu 15 maanden onderweg met mijn Ultimate Red Ioniq6 in Lounge uitvoering.
En nog steeds héél tevreden. Ik heb gezien mijn historie eigenlijk maar heel weinig gereden (vroeger altijd 50-60K/jaar). Maar ook het werk gaat steeds meer op afstand, en dus thuis achter bureau.
Niettemin zeer tevreden over auto. Weggedrag strak, maar comfortabel. Nog steeds impressed bij semi-autonoom rijden: cruise control + wegbaanmidden + afstand houden + autom. passeren.
Minder tevreden over nog steeds alarm km-limiet en rijbaan-toeter uit te zetten. Er is een killerknop, maar niet ver genoeg in menu: dus altijd 3x tikken voor deze uitstaan.
Wel weer heel tevreden over de flippers: ideaal om te regenereren, maar nog meer om het automatisch remmen in 3 niveaus + 1-Pedal: hoeft werkelijk in stadsverkeer geen rempedaal meer te gebruiken.

Ben er mee op Autobahn geweest, met fietsenrek erop, paar keer met boedelbak erachter, en ja, als je wilt kun je wel tot verbruik komen van 18 kWh/100. Maar normaliter: never !
Heb hekel aan de 105km-links-rijders, zoef meestal 120-130 voorbij, zolang Flitsmeister niet waarschuwt. Dat brengt mij nu op een gemiddelde van 12,78 kWh/100km. Jawel ! App registreert altijd over de laatste gereden maand/30 dagen. Nu in zomer met mijn rijstijl haal ik gemiddeld 575 werkelijke km's op volle accu. Ik laad gewoon altijd 100%. In onze afgelopen winter (zeker, het is 1 week -7C geweest) haalde ik toch nog 460 km op volle accu.
Verder alleen winterbanden gewisseld, nog geen garage bezocht; binnenkort de 1e keer technische check. Maar waarschijnlijk is alles met de automatische updates al geregeld, en is het even controle remmen e.d.

Interieur is goed, op 1 puntje na: valt me tegen dat ik het grijswit Eco-leder regelmatig moet poetsen omdat spijkerbroeken een uitstap op de randen van de stoel laat zien.
Ondertussen is er veel gebeurd op EV-gebied. Hele collecties Chinese exemplaren zijn er gekomen. Qua uiterlijk niet eens verkeerd: ik kijk dan naar de Xpeng-types. Maar de Ioniq6 blijft natuurlijk onverbeterlijk met zijn eigenwijze uiterlijk. Geeft nog steeds een beetje Porsche-look in het voorbij gaan, deze "platgeslagen Duracell", zoals hij ook wel genoemd wordt. Ook de Mercedes heeft enkele lounge-modellen die fraai zijn, maar daar hangt n prijskaartje aan. Wat ik ook vergelijk, deze Lounge-uitvoering is gewoon compleet, af, niets bij te verzinnen. Bij andere merken ontbreken dan weer een HUD, of bijv. voor electr. geheugen stoelen moet (?) bijbetaald worden: en dat voor de duurdere BMW's Audi's etc.

Slechts af en toe kan ik een idem exemplaar passeren of zien op de weg, toch jammer. Anekdote: 1x passeerde ik op A4 bij Harderwijk een andere Rode Ioniq6: dacht, even inhouden - duimpje: zát er een ouder-gepensioneerd grijs dametje achter het stuur, met op de achterbank kleinkinderen die plastic figuurtjes op ramen aan t stickeren waren :-):-)

Zo zie je maar: voor oud en jong.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.