Hyundai i20 1.4 DynamicVersion (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i20 1.4 DynamicVersion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 7.620 km |
KM-stand laatst | 78.400 km |
Een verrassende ontdekking
- 7.835 km
Na vier jaar en vier maanden tevreden gereden te hebben in een Nissan Almera 1800 Tekna uit 2004 (zie mijn review), was het tijd voor inruil. In juni 2009 kreeg ik een mailing van Hyundai met een goed inruilbod op mijn Almera als ik een Hyundai I30 zou kopen. Nieuwsgierig toog ik naar de dealer, waar mijn oog getrokken werd door de I20. Na een proefrit was ik helemaal verkikkerd op die auto. Jammer dat de dealer te weinig terug gaf voor de Almera. Dus werd het doorkachelen, wat beslist geen straf was. Maar nu de km stand van de 100000 van de Almera naderde, werd het toch tijd om eens naar iets anders uit te zien. Ik knapte af op de Nissan Note na een proefrit vanwege de stoelen die me niet konden bekoren. Te weinig steun in de onderrug. De herinnering aan de proefrit met de Hyundai I20 kwam weer terug en ik vroeg een offerte bij de dealer. Ik kreeg een scherpe offerte, maar surfend op internet kwam ik een I20 Dynamic 1400 van oktober 2009 tegen met een km stand van 7600 met mooie lichtmetalen velgen in de kleur donkergrijs metallic. De kleur die mijn vrouw en ik allebei mooi vonden. De auto stond bij Van Herk Auto en Cabriocentrum in Goirle. het bleek te gaan om een in België door de bank teruggenomen auto. Hij zag er werkelijk als nieuw uit voor een heel redelijke prijs. We hebben de knoop doorgehakt. na de eerste paar honderd kilometers gereden te hebben kan ik concluderen dat de auto mij zeer verrast ten opzichte van de Nissan Almera. Er zit flink pit in de motor. Alleen onderin de toeren trekt de Almera een stuk beter. Je moet in de I20 vaker terugschakelen naar z'n twee als je de hoek om gaat. Maar verder is het een uitstekend presterende motor die nog eens behoorlijk zuinig is ook. De verbruiksmeter staat na zo'n 200 kilometer op 6,1 liter per 100 km. Lekker soepel schakelen met een fijne koppeling. Fijne stoelen ook. De positie achter het stuur is perfekt in te stellen door de hoogteverstelling van de stoel en de verstelbaarheid van het stuur zowel in hoogte als axaal. De I20 is 25 cm korter dan de Almera, maar de beenruimte achterin is groter. Alleen de bagageruimte is 60 liter kleiner. het lengteverschil met de Almera moet ergens vandaan komen. Wat heel bijzonder is: Onze I20 heeft een met leer bekleed stuur. Dat zal wel aan de Belgische uitvoering liggen. Wij rijden nu in een auto van 10 maanden oud die er als nieuw uitziet, met een nieuw kenteken. En ik hoefde maar € 7250,00 bij te betalen bij de garage waar we perfekt geholpen werden. Dit bedrijf verkoopt meer door de bank teruggenomen auto's tegen zeer aantrekkelijke prijzen. De fabrieksgarantie van drie jaar loopt gewoon door en dat is ook een geruststellende gedachte. Als 54-jarige ben ik zo blij als een kind met onze nieuwe aanwinst. In de updates die volgen hoop ik te melden of deze blijdschap in de toekomst blijft. Maar het ziet ernaar uit dat ik met deze aankoop wel spekkoper ben.
Nog steeds blij
- 11.975 km
Inmiddels hebben we ruim 4000 kilometer gereden met de I20. Fijne kilometes zonder problemen. Ik had ook niet anders verwacht. Een vakantie naar zuid Limburg met een uitstapje naar Luxemburg in september. Heuvelopwaarts bleek de trekkracht prima. Elke keer weer stap ik met plezier in de auto. Ik blijf vergelijken met de vorige auto, de Nissan Almera 1800. De I20 is ruim € 5000,00 goedkoper dan de Almera in 2004. Het prijsverschil vertaalt zich in een meer plastic afwerking van het interieur van de I20. Maar dat is wel het enige veschil wat ik constateer. De I20 is een ondergewaardeerde auto, dat blijkt ook uit het feit dat ik geen enkele reactie kreeg op mijn eerste bijdrage aan dit review. Op de langere afstanden voldoen de stoelen prima. Het brandstofverbruik houd ik bij op de site van Autoweek en staat nu op 1 op 15,8. Ik trek de keien niet uit de straat, maar ik houd wel van opschieten. Netjes dat verbruik. Olieverbruik is tot nu toe nihil. In maart/april gaat ie voor een onderhoudsbeurt. Om weer top te zijn voor de zomervakantie in juni waarin hij zich mag bewijzen in de vakantie naar Duitsland.
De eerste onderhoudsbeurt
- 19.035 km
Vandaag heeft de I20 z'n eerste onderhoudsbeurt gehad. Gewoon de standaard dingetjes als olieverversen, etc. Voor rond de € 125,00 was ik klaar bij de vakgarage. Maar vandaag bleek dat de auto aan mij afgeleverd is met winterbanden. Niet zo handig met de zomer in het verschiet. Ik heb daarom vier mooie lichtmetalen velgen uitgezocht waar zomerbanden van het merk Dunlop omheen komen. Dan kunnen de velgen met winterbanden de opslag in tot november. De afgelopen winter heb ik veel baat gehad bij de winterbanden in combinatie met het ESP dat standaard op de I20 zit. Bij bijna 20000 kilometer op de teller merk ik dat de auto nu echt goed los is. Hij rijdt gewoon wat soepeler dan in het begin. Het verbruik wordt ook nog wat gunstiger. Ik had in april met de warme dagen rond de pasen het gevoel dat de airco wat tekort kwam. Vandaag is de airco gecheckt en nog prima gebleken. M'n vorige auto kon je zo ongeveer op standje diepvries zetten. De Hyundai is hierin iets bescheidener. Ik heb nog geen olie hoeven bij te vullen. We gaan met plezier op naar de volgende ronde.
We zijn weer een jaar verder
- 32.989 km
Vandaag heeft de I20 een grote onderhoudsbeurt gehad. behalve de wissel naar de winterbanden heeft de auto de garage niet gezien in het afgelopen jaar. Er heeft zich in die periode geen enkel probleem voorgedaan.
Vandaag kwamen bij de grote beurt enkele kleinigheden naar voren. De behuizing van de remkabels achter bleek al aardig te roesten. Wel erg snel vond men. Dit is behandeld en getectyleerd. Verder moest een rem achter gangbaar gemaakt worden omdat de remkrachtverdeling niet gelijk was. De ruitenwisserbladen werden voor en achter vervangen omdat deze matig waren. Verder het gewone werk voor een grote beurt. De totale kosten waren € 516,40. Dat is dan wel weer een heel bedrag, maar alles wordt duurder zullen we maar zeggen. We hopen er weer een jaar tegenaan te kunnen.
Naarmate de kilometers verstrijken is de auto soepeler gaan rijden. Hij bevalt ons nog steeds uitstekend. Fijne stoelen, ook op de langere afstanden. Lekker stevige besturing op de snelweg. Dat zijn zaken die opvallen. Het verbruik is over de hele periode vanaf augustus 2010 gemiddeld 1 op 15,9. Olie hoefde tussendoor niet te worden bijgevuld.
Een klein smetje
- 49.370 km
Vandaag ging de I20 naar de garage voor een kleine onderhoudsbeurt. Gelijk de APK erop. Die hoeft pas in oktober, maar ik heb die nu laten meenemen in het onderhoud. Kort nadat in november de winterbanden met velgen er weer onder zaten, viel me een diepe brom op tijdens het rijden. Meerdere mensen zeiden dat dit aan de winterbanden ligt. Die maken nu eenmaal meer geluid. Vandaag bleek dat een wiellager rechts voor versleten was. Deze werd vervangen. Verder geen bijzonderheden. Voor € 337,71 kan ik hopelijk weer een jaar vooruit. Een redelijke prijs voor een beurt met APK, bandenwissel en een wiellager. Het gemiddelde verbruik vanaf de aanschaf houd ik nog steeds bij in de verbruiksmonitor en het bedraagt 1 op 16,1. Heel netjes.
Na een jaar weer de onderhoudsbeurt.
- 68.314 km
Vandaag, 26 maart 2014, was de I20 weer aan de beurt voor de grote onderhoudsbeurt. Altijd spannend. Wat zal er uitkomen? Het afgelopen jaar heeft de auto het uitstekend gedaan. Geen rammeltjes en geen kraakjes in het interieur. Alles werkte naar behoren en ik ben nog steeds een tevreden rijder.
In oktober 2013 maakte ik een proefrit in een nieuwe Hyundai I20 met 1200 motor. Dat zou zomaar de opvolger kunnen worden. De nieuwe is nog iets stiller in het interieur. Met 86 pk tegenover de 100 pk van de huidige 1400 merkte ik niet dat ik iets tekort kwam. De nieuwe is ook lichter van gewicht. Ook dat telt mee. Alleen de besturing viel me wat tegen. Hij stuurt lichter en op de snelweg merkte ik dat de besturing niet zo strak is dan van mijn huidige auto. Maar dat zal een kwestie van wennen zijn.
Terug naar de grote onderhoudsbeurt. Dat was even slikken. € 772,40 mocht ik aftikken. De airco had nog slechts 60% van de vloeistof. Dat werd opnieuw vullen. Over 3 weken mag ik langs komen voor een gratis check om te zien of er sprake is van lekkage. Verwacht wordt dat dit niet het geval is.
Verder was er een verschil in remwerking tussen de beide achterremmen. Daarbij moesten de remblokken achter vervangen worden omdat ze scheef afgesleten waren.
Verder de normale zaken bij een grote beurt met ruitenwisserbladen. Een leuk detail: Het rubber van het koppelingspedaal was zodanig afgesleten dat het ijzer zichtbaar was. Kosten voor vervanging € 3,26. Toen ik de auto weer ophaalde bleek de stofzuiger door het interieur gehaald te zijn. Met een schone auto kwam ik weer thuis.
Prima service van autobedrijf Remco Linnebank in Houten.
We hopen er weer een jaar tegen te kunnen.
De auto ingeruild.
- 78.400 km
Sinds de grote onderhoudsbeurt in het voorjaar heeft de auto het prima gedaan, met een smet op het blazoen. In juni, onderweg naar ons vakantieadres in Friesland liet een wiellager het afweten.Voor € 185,00 hebben we het lager bij een garage in Friesland laten vervangen. De auto heeft het verder uitstekend gedaan. Tussen de beurten door was het niet nodig om olie bij te vullen. Het brandstofverbruik over de de gehele periode vanaf augustus 2010 was een keuring 1 op 16,2.
We waren van plan om de auto in te ruilen in de loop van 2015 voor een I20 met de kop eraf, van een jaar oud.
Vandaag liep ik bij dealer Cluistra in Nieuwegein binnen om de zojuist verschenen nieuwe I20 te bekijken. Leuke auto, fijne stoelen, mooi interieur. Het exterieur vond ik wat minder. Nee, dit model is het mijne niet. En daarbij loopt de prijs voor een beetje aangekleed model behoorlijk op.
Maar er stond ook de huidige I20 in de actie uitvoering Go. Deze ging er met € 2000,00 inruilpremie uit. Dan wordt het interessant om eens verder te praten. We kregen een prima inruil bod op onze I20 van oktober 2009. Een proefrit gemaakt en daaruit bleek dat de nieuwe wat comfortabeler geveerd is, wat stiller in het interieur en de besturing is iets minder scherp. De 1200 motor voldoet prima voor ons. Hij is zuiniger dan de 1400 en hij wil ook prima vooruit.De koop was snel gesloten. Op zaterdag 3 januari 2015 wordt de nieuwe afgeleverd. Te zijner tijd hoop ik dan mijn bevindingen wel weer op te schrijven in een review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i20
