Hyundai i20 1.25 DynamicVersion (2009)

autoreview

Hyundai i20 1.25 DynamicVersion (2009)

Signalement

Uitvoeringi20 1.25 DynamicVersion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst32.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volop tevreden, met een kanttekening over de Cruis

  • 294 km

De eerste km's zitten er op. De verbruiksmeter staat op 5.7/100 dus ik ben benieuwd wat de eerste tankbeurt oplevert. Ik hou jullie hierover op de hoogte.
De auto rijdt opvallend soepel, trekkracht is voor mij prima. Ik vind de wagen wel erg licht sturen, misschien is dat even wennen.
Audio speelt prima, mijn zoon vindt het jammer dat er achterin geen luidsprekers zitten. MP3 speelt ook goed.
De Cruise Control (geleverd door de garage, voor 695 euro incl.) leverde jl. zaterdag een probleempje op: bij het remmen sloeg de CC niet uit. Aansluitinkje gemist (...). Nu is dat verholpen en werkt e.e.a. prima, met o.a. 3 'vaste km's' die je via een knop kunt oproepen.

Opvallend is, dat de airco automatisch aangaat indien de kachelstand op ontwasemen staat.
Ik heb de wagen in maart besteld en kom dus helaas niet in aanmerking voor 3 jaar gratis onderhoud. Heb er nog wel een brief aan de importeur aan gewaagd.
Tot zover dit eerste bericht.

Eerste tank- en wasbeurt, kosten wegenbelasting en

  • 550 km

De eerste tank was bijna leeg. De boordcomputer gaf aan dat er nog 89 km gereden kon worden.
550 kilometer gereden en er ging precies 33 liter Shell euro95 in.
Volgens mijn rekenmachine is dat 1:16,66.
(De boordcomputer meldde 5,9/100, dat is omgerekend 1:16,94).
Het bovenstaande overziende, vraag ik me af wat de maximale tankinhoud is?! Ik dacht 45 liter, maar dat blijkt niet uit de cijfers.

Ik heb de wagen met de hand gewassen. Het valt op dat je erg veel ziet op de Sparkle Blue kleur. Maar dat wisten we vooraf.
De wegenbelasting is ook binnen: 75 euro voor 3 maanden. Niet verkeerd.
Nu we het toch over kosten hebben; ik betaal bij Ohra voor de all risk verzekering, inclusief accessoires, ongeval inzittenden en brand, storm en natuur met 80% no claim 31,96 euro per maand.

Verbruik en banden

  • 1.121 km

De teller staat nu op ruim 1100 kilometer, dus het is weer tijd voor een update.
Verbruik: bij km stand 867 de tweede tankbeurt. De verbruiksmeter gaf 5.5/100 aan, maar als ik de 19,6 getankte liters deel op de 317 gereden kilometer kom ik toch echt op 1:16,17 uit.
En dat is bijna 6.2/100!

De ritten die tot nu zijn gereden zijn hoofdzakelijk woon-werkverkeer, d.w.z. rond de 25 km enkele reis met slechts een kilometer of 6 a 7 erin waarbinnen met een stabiele snelheid kan worden gereden. De rest is bochten, stoplichten en drukte. Dus toch een redelijk net verbruik is mijn conclusie tot dusverre.

Tijdens de tankbeurt heb ik ook de bandenspanning gecontroleerd. De Hyundai is uitgerust met het eigen merk: Kumho Solus KH 17 185/60R15. In de deurstijl staat keurig aangegeven wat voor spanning wordt aanbevolen: zowel voor als achter 250 (36) bij volle belading. Deze aanduiding is in Kpa (PSI). Bij het tankstation wordt de luchtdruk in BAR aangegeven, dus ik moest even op Internet uitzoeken hoe de door Hyundai aangegeven waarden om te rekenen. Dat blijkt makkelijk: 1 BAR = 200 Kpa.

Voor de bandenfanaten: in Duitsland worden autobanden zeer frequent getest. Dit zijn 3 testresultaten voor Kumho:

(1) befriedigend
Nasse Fahrbahn: gut; Trockene Fahrbahn: gut ; Umwelteigenschaften: befriedigend

(2) besonders empfehlenswert
Stärken: Sehr ausgewogener Reifen, gut auf nasser Fahrbahn.

(3) durchschnittlich
Nasse Fahrbahn: gut; Trockene Fahrbahn: gut; Umwelteigenschaften: durchschnittlich.


Na tweemaal tanken na woon-werkverkeer heb ik een rit gemaakt met daarin hoofdzakelijk snelwegen. Tijdens deze rit heb ik me overal precies aan de geldende maximum (100 en 120) snelheden gehouden. Het verbruik tijdens deze rit was bijna 10 % lager dan het verbruik tot nu toe: na pakweg 250 kilometer gaf de boardcomputer 5,1/100 aan.

Over het rijden met de I20 ben ik tevreden. De wagen is – met inachtneming van zijn motor – best lekker fel, schakelt soepel en heeft tot nu toe geen last van rammeltjes of andere bijgeluiden. De muziekinstallatie valt in de smaak door het gebruiksgemak en de bediening op het stuur.
Ik persoonlijk vind, dat het stuur best een tikje kleiner had mogen zijn en met zachter materiaal bekleed. Met name de rand aan de achterzijde van het aluminium kleurige gedeelte is vrij scherp.

See you next time!

Thuiskilometers in drie weken vakantie verdubbeld;

  • 6.294 km

Allereerst een correctie: 1 BAR = 100 Kpa. Sorry voor eventuele
misverstanden. Zie http://www.tvr-webmart.co.uk/tvr_info_psi.asp

Drie weken vakantie naar Oostenrijk en het Beierse woud bieden een kans om de i20 ook onder andere omstandigheden te rijden.
Op de heenweg over de Duitse autobahn heb ik een stukje bijna topsnelheid gereden: de TomTom gaf 165 km aan, de snelheidsmeter stond toen ruim over de 170.
De wagen is bij deze snelheid behoorlijk zweverig en je hebt niet echt het idee dat alles nog lekker aan de weg kleeft. Maar ik moet zeggen tot 130 a 140 is er weinig mis mee!
Overigens was mijn kruissnelheid tegen de 120 kilometer, met af en toe wat gas bij om sneller te kunnen inhalen.

Over het verbruik was ik al positief en dat ben ik na deze reis eigenlijk nog meer geworden.
Voor de vakantie was het gemiddelde verbruik over ruim 3.000 kilometer 1:17,2; de vakantiekilometers werden afgelegd met een gemiddelde van 1:18,5. Ongeveer de helft van deze kilometers werd ook nog eens gereden met de airco aan!
(Ik moet wel aantekenen, dat het verbruik positief beïnvloed is door het rijden op de Oostenrijkse en Duitse doorgaande 2 baanswegen, waar je echt kilometers lang rond de 70 km/uur rijdt).

Wat verder opvalt, is dat het oliepeil nog precies hetzelfde is als bij aanschaf.

In de bergen rijdt de i20 vrolijk mee, bergopwaarts. Vanaf 2.500 toeren pakt de i20 het goed op. Slechts af en toe moet je terug naar de 2e versnelling.
Afremmen op de motor tijdens het afdalen is een ander verhaal: zowel in de 2e versnelling als in de 3e ‘houdt’ het motortje het meestal niet en moet er dus meestal bijgeremd worden. Zou dat aan de 1.2 liggen?
Nu we het toch over de wat mindere puntjes hebben: de banden maken op sommige wegsoorten behoorlijk wat lawaai. Dat is jammer, want de wagen is verder mooi stil.
Ook heb ik het idee dat de lak behoorlijk krasgevoelig is; ik heb al heel wat lichte krasjes moeten bijwerken.

Ik wil dit bericht afsluiten met een opsomming van positieve punten, gewoon omdat ik erg tevreden ben over de i20:

+ lekker stil
+ zuinig, ook met airco aan
+ goed zicht, mede door de grote buitenspiegels
+ geen enkel olieverbruik
+ goede zit, ook tijdens een lange rit (700 km)

De 10.000 km gepasseerd, accessoires en het eerst

  • 10.520 km

Met ruim 10.500 kilometer op de teller is het tijd voor een nieuw review.

Het verbruik is nog steeds erg gunstig. Het totaal gemiddelde is nu 1: 17,85
Het oliepeil is nog precies hetzelfde als bij aanschaf. Positief!

Voor de liefhebbers heb ik de verschillende snelheden bij een viertal toerenaantallen genoteerd.
De snelheden zijn afgelezen vanaf de TomTom:

2.500 = 85 km
3.000 = 103 km
3.500 = 118 km
4.000 = 134 km

Er is ook één minder punt te melden. Aan de onderzijde van de linker deur dorpel is de lak aan het afbladderen! Ik heb bij andere I20’s gekeken, deze zijn niet allemaal hetzelfde.
Bij de ene zit daar metaal met lak erover, bij mij zit daar een soort tectyllaag die enigszins zacht is en daarvan is dus de lak weg over een oppervlakte van pakweg 6 vierkante cm.
De garage had dit nog niet meegemaakt, heeft er foto’s van gemaakt en deze naar de importeur gestuurd. Ik hou u op de hoogte.

Verder kan ik melden dat ik op de vier portieren stootstrips heb laten monteren, alsmede in de achterportieren luidsprekers heb laten plaatsen. Bij de bestelling van de wagen in februari 2009 was er nog geen accessoirelijst, nu is deze er wel. Hierbij is het opvallend dat in deze lijst prijzen worden getoond exclusief montage.
Gelukkig had ik tevoren een prijsopgave gevraagd, want met name het monteren van de luidsprekers kostte nogal wat tijd; men is met beide accessoires aan het werk geweest van 9.00 tot bijna 11.00 uur. Zonder offerte vooraf zou de rekening ruim 65 euro hoger zijn uitgevallen. Nu betaalde ik 207,50.

Tot zover deze update. Op naar de 15.000 km en de eerste beurt.

15.000 beurt

  • 15.058 km

De 15.000 km beurt is achter de rug. Kosten in totaal: 161,41 euro.
Er waren geen bijzonderheden te melden bij deze beurt.
Ik kan nu ook melden wat de totale kosten van de 1e 15.000 km zijn geweest:
2.018,81 euro. Dit zijn alle kosten met uitzondering van de afschrijving.


De afgebladderde lak aan de onderzijde van de linker deur dorpel is keurig gerepareerd.
Uiteraard geen kosten en gedurende 3 dagen een ruilwagen gereden.
Ik blijf e.e.a. nauwlettend in de gaten houden.
Ik heb het al een keer gemeld, maar nogmaals: weet waar je aan begint met de blauwe
lak die ik heb gekozen. Het lijkt wel of iedere aanraking tot een (oppervlakkig) krasje leidt!
Ik vind de kleur nog steeds erg mooi, maar zou achteraf toch een wat neutralere kleur hebben gekozen.

Het verbruik was in de winter wel wat hoger, maar nog steeds erg gunstig. Het totaal lag in de winter op 1 : 16,9 tegen totaal gemiddeld 1 : 17,5.

Tot zover deze update. Op naar de zomer en het volgende review.

Na één jaar volle tevredenheid!!

  • 19.760 km

Met een km stand van 19.760 is het eerste jaar rijden in de I20 afgesloten.
De meest recente 2.300 km werden gemaakt tijdens een rit naar het Comomeer v.v.

Pakweg de helft van het totaal aantal gereden km’s is opgegaan aan woon-werk verkeer en weekend ritten; de rest is gemaakt tijdens vakantie ritten naar Zuid Europa.

Het was even wennen om na ruim 30 (!) jaar in een Franse wagen te hebben gereden over te stappen op een Aziatische wagen en dan ook nog eens een relatief klein model.

Maar ik kan u melden: het eerste jaar heeft me erg tevreden gestemd.
De I20 rijdt als een zonnetje en het knoppenspul steekt na de eerste gewenning logisch in elkaar. De audio wekrt prima, ook met externe muziek dragers. Ik heb geen spijt van de exta achterin geplaatste boxen.

Voor mij persoonlijk is de 1.25 motor voldoende; ik reed voorheen ook met mijn 2 liters de straatstenen er niet uit en durf best te zeggen dat ik meestal met een fluwelen rechtervoet het gaspedaal bedien.
De beloning daarvoor is het gemiddelde verbruik: over ruim 19duizend kilometer gemeten zit ik op 1:17,46. Olieverbruik van de motor is nihil. Niet verkeerd toch?!

Op de lakschade aan de dorpel na, heb ik geen problemen gehad en dat had ik ook niet verwacht. Hyundai staat hoog in het overzicht betrouwbare auto’s.

Achteraf bezien zou ik 2 dingen anders doen bij de aanschaf van een nieuwe I20: een andere kleur kiezen (zie de reviews hiervoor) en ik zou een set winterbanden tegen lagere prijs bedingen bij het maken van de offerte voor de nieuwe wagen.

Tot zover deze update. Hopelijk levert het 2e jaar even grote tevredenheid op!

Service voor nieuwe berijders

  • 24.010 km

Op dit moment, bij een stand van ruim 24.000 kilometer is eigenlijk niets nieuws toe te voegen aan de voorgaande tekst.

Als service voor nieuwe berijders geef ik volledigheidshalve kort de wijzigingen in de nieuwe i20 1.25 door:

De i20 is binnen en buiten herzien. Dat uit zich in zijn uiterlijk alleen in knipperlichten in de buitenspiegels.
De 1.25 liter benzinemotor stoot nu 119 gram CO2 uit.

Van binnen is de nieuwe i20 voorzien van verchroomde deurhendels, blauwe instrumentenverlichting en – niet te zien – meer isolerend materiaal.

1.5 jaar en nog steeds tevreden!

  • 27.005 km

Aan het eind van het kalenderjaar een korte update.
De km-teller staat nu op ruim 27.000.
Het oliepeil blijft ook op 12.000 km na de beurt keurig op max staan en eigenlijk is het enige dat we aan de auto moeten bijvullen de ruitensproeier vloeistof en natuurlijk de benzinetank!
Het totaal gemiddeld benzine verbruik is 1:17,5, dus vaak zien ze mij niet aan de pomp.

De Kumho banden hebben nog profiel zat, dus ook daar kan ik alleen maar tevreden over zijn.
Zelfs de eerste ruitenwisserbladen zitten er nog op, zou dit komen door de kurken die wij er tijdens vorst onder doen (tip!)?
Rammeltjes – ik heb er zojuist speciaal op gelet – zijn er niet, dus wat wil een mens nog meer?!

Voor de rekenaars: ik heb vorige week ook nog even geïnformeerd wat de inruilwaarde is bij aanschaf van een iX20, na enig heen en weer praten kwamen we op 10.750 euro uit.
Niet slecht, maar toch een te groot bijbetaalbedrag wat mij betreft!

Iedereen veel veilige km’s in 2011 toegewenst!

30.000 km beurt

  • 29.529 km

Bij een km stand van 29.529 is de eerste grote beurt uitgevoerd.
Naast de vervanging van alle filters en olie heeft er ook een – van fabriekswege voorgeschreven – kosteloze controle van de velgen plaatsgevonden.

Daar de garage ook de door de verzekeraar gedekte voorruitschade kon uitvoeren, is ook deze reparatie uitgevoerd. Daarnaast is het eerste kraakje verholpen: het bleek de bevestiging van de rechter veiligheidsgordel te zijn.
De i20 is dus weer helemaal klaar voor de komende lente en zomer.

Totaalkosten van deze beurt: 341,47 waarin 2.20 uur arbeid voor in totaal 152,90, btw 54,52 en het restantbedrag betreft onderdelen en olie. Opvallend hierbij is, dat de bougies pas bij de volgende beurt vervangen moeten worden.

Na 2 jaar en 32.000 km: de balans opmaken

  • 32.000 km

Na 2 jaar en 32.000 km is het tijd voor het opmaken van de balans.

Daarnaast is een leeftijd van 2 jaar voor mij een overweeg-moment: ruilen de we wagen in, of rijden we ermee door?? In dat laatste geval is mijn mening, dat je er dan beter nog een jaar of 3 mee kunt doen, dus in totaal tot 5 jaar.
Het besluit is gevallen om de wagen in te ruilen.
Ik heb er 10.250 euro voor teruggekregen, dat is een afschrijving van exact 4.000 euro.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik volledig tevreden kan zijn over de i20.
Hij heeft het op geen enkel punt laten afweten, is comfortabel en de kosten zijn zeker niet hoog te noemen.

De ANWB komt bij 40.000 km in 4 jaar uit op 0.48 euro kosten per gereden kilometer.

Ik heb alle kosten (onderhoud, benzine, wegenbelasting, all-risk verzekering) bijgehouden.
Ik heb over 32.000 km 4.808,83 uitgegeven. Tel daarbij de afschrijving ad. 4.000 en de totaalkosten komen uit op 8.808,83.

Delen we dit, dan kom je uit op 0,275 eurocent per kilometer.

Dit is nogal een verschil met de ANWB. Eerlijkheidshalve moet ik hierbij aantekenen, dat de ANWB in haar berekeningen ook een rentepost van 2.5 a 3.5 % aanhoudt. En dat het benzineverbruik niet door iedereen gehaald zal worden.

In mijn ogen verklaart mijn rijstijl voor het grootste deel het verschil. Immers, een gemiddeld verbruik van 1:17,45 over alle kilometer is uitzonderlijk laag!

We rijden nu nog enkele weken met de i20 en daarna kunt u in een nieuw review de belevenissen volgen met mijn nieuwe wagen.

Dank voor uw aandacht en reakties!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai i20

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.