Hyundai Coupé 2.0i FX (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Coupé 2.0i FX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 74.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
INLEIDING:
Hallo,
Ik ben sinds 14 maanden in het bezit van een hyundai coupe, 2de generatie met de ronde lampen uit het bouwjaar 2001. Heb er bijna 20000 km op. LET WEL, HET IS EEN 1.6 16V FX, maar dit type staat er niet bij op deze site. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over deze wagen. Een wagen die je zeer weinig ziet rondrijden en daarom zeer uniek is. Een liefhebberswagen zeker. Waarom dan een hyundai coupe? Ik ben verliefd geworden op deze wagen tijdens een vakantie in Salou in 2006. Deze wagen zag je daar op elke hoek van de straat om de meter, wel meer als 100 op een dag. Thuis was niet iedereen enthousiast over deze wagen en velen braken hem dan ook regelrecht af (wat ik nu zeker onterecht vind). Toch heb ik voor deze wagen gekozen. Buiten een AEM CAI (deze raad ik iedereen aan) is deze origineel gebleven Hieronder mijn ervaringen.
UITERLIJK EXTERIEUR:
Het is het uiterlijk van deze wagen die belangrijk was in de keuze van deze coupe. Als ik het uiterlijk in 1 slogan moet verwoorden: YOU LOVE IT OR YOU HATE IT. Voor mij dus een LOVE IT. Waarom? Ik ben gewoonweg verzot op de ronde vormgeving en de mooie strakke lijnen. Het zijn ook de dimensies van deze wagen die me aanspraken. Hij is lang uitgerekt, plat en breed. Het dak van de wagen komt zeer laag. Kortom het oogt allemaal zeer sportief. Ik moet toegeven dat het op gebied van uiterlijk een zeer drukke auto is, door de velen lichten en de ronde vormen. Toch vind ik het zeer geslaagd, het geeft een monsterachtige uitstraling. De koplampen vind ik machtig mooi gedaan. De snuit vind ik bloedmooi, hij is zeer lang en breed, een beetje celica t20 maar dan mooier vind ik. Alleen de achterkant vind ik iets te OVERgemoddeleerd, maar ja iedere wagen heeft zo zijn minpunten qua design. Ook omdat je deze wagen nauwelijks ziet op de wegen, heb je een zeer unieke wagen. Ik krijg in deze wagen enorm veel bekijks, en mensen vinden hem heel mooi en zeggen altijd waaaaw. Men kent de wagen gewoonweg niet. Dit is alleen maar positief. Al zijn er natuurlijk ook mensen die hem oerlelijk zullen vinden, wat ik volkomen begrijp door de gewaagde vormgeving. Maar ik ben nog steeds verliefd op hem en dat is toch wat telt, niet? Voor mij een van de mooiste wagens. Mijn score: 9/10
UITERLIJK INTERIEUR:
Ook het interieur vind ik zeer geslaagd en sluit goed aan bij het uiterlijk van het exterieur, weeral: YOU LOVE IT OR HATE IT. Mooi rond interieur. Het geeft je een beetje het gevoel dat je in een ruimteschip zit. Ook de sportieve kuipstoelen zitten zeer confortabel en zijn mooi. Ik heb een stoffen interieur, het lederen is nog mooier. Het enige minpunt op het uiterlijk is dat het dashboard van plastiek is. Het is zeer mooi, maar het plastiek rammelt soms als je op hobbelige wegen of kaseiwagen rijd. Ik heb er heel weinig last van, maar soms ervaar ik het wel. Als je vanbuiten naar binnen kijkt ziet het dashboard er zeer degelijk en mooi uit. Toch vanbinnen voel je dat het van plastiek is, dit had beter gekund. Toch moet ik zeggen dat het interieur zeer functioneel is: een opbergplaats voor zonnebril in het plafond, armsteun met opbergvak, bekerhouders, groot opbergvlak passagiers. De knoppen zijn wel even wennen, maar dit gebeurd snel en ze zijn heel speciaal vormgegeven. iets wat ik ook mis is kleurijke dashboardverlichting. Deze is gewoon standaardwit zoals vroeger. Tegenwoordig is dit allemaal via LEDS die rood of blauw zijn. Moet ook nog zeggen dat er weinig geluidsisolatie in het interieur is, van de motorkap af. Voordeel is een zeer sportief geluid van de motor, maar dit vinden anderen misschien nadelig. Ik vind het heerlijk. Mijn score: 7.5/10
PRESTATIES OP MOTORISCH VLAK:
Zoals ik reeds zei, rijd ik met een 1.6 16V. Dit omdat ik nog redelijk jong ben en een 2.0 moeilijk verzekerd kreeg. Al bij al zijn deze prestaties goed te noemen, zeker voor een 1.6. Hij levert 115pk, wat toch niet onaardig is voor een 1.6. Het is zeker geen supersportbak qua snelheid, maar hij is voor zijn klasse en motorinhoud, toch wel redelijk snel te noemen. Nu de 2.0 is veel sneller en er zijn ook vele andere wagens die nog vele sneller zijn. Ik zeg niet dat het een snelheidsmachine is, maar voor zijn motor die maar 1.6 bedraagt presteert hij zeker niet slecht. Hij rijd zeker sportief en trekt zeer vlot op, 100 in 2de is kinderspel. Toch, je moet hem redelijk hoog in toeren houden wil je er sportief mee rijden, wat zeer veel brandstof kost. Hoog in toeren brult de motor ook, wat voor mij niet negatief is vermits het een zeer sportief geluid is. Hij is rond de 10 tellen aan 100km/u, wat ik zeker niet slecht vind voor een 1.6. In lage toeren is hij een beetje sloom en kan je er zeer rustig in cruisen, dit is een voordeel, maar ook een nadeel, want optrekken vanuit lage toeren, daar heeft deze wagen toch wel wat problemen mee. Geen super snelle coupe, wel een leuke sportieve coupe voor beginners. Nadeel is het hoge verbruik binnen de bebouwde kom en bij veel optrekken. De 1.6 moet WERKEN in deze wagen om hem sportief en vlot te laten rijden. Ik kom bij gecombineerd verbruik uit op een 1/10, maar bij autostrade rijden en als je nooit optrekt, verbruikt deze wagen opmerkelijk zeer weinig en haal ik 1/13 tot 1/15. Ik ben buiten dit zeer tevreden van deze motorisatie, het had sneller gemogen voor mij, want het uiterlijk ziet er sneller uit dan hij uiteindelijk is, maar daar kies je dan zelf voor. Voor een 1.6 goed gedaan, veel beter als de nieuwere generaties hyundai coupe’s en andere wagens, maar mocht toch nog iets sneller omdat hij wat tegensprutteld in lage toeren. Nog even vermelden dat ik een AEM CAI (cold air intake) heb gemonteerd, kort gezegt een open sportluchtfilter. Deze bevalt me zeer goed. Hij trekt iets beter op, maar het geluid is echt abnormaal. Een zeer scherp en rauw sportief geluid, een aanrader. Mijn score: 7.5/10
COMFORT:
Eerst en vooral, je kiest een coupe omdat je liefhebber bent. Heb je grote kinderen, dan moet je niet voor een coupe kiezen vermist de ruimte vanachter zeer klein is. Kleine kinderen/mensen kunnen vanachter goed zitten. Vanaf 1m70 begint het wat krap te worden. Ik zie dit niet als nadeel want je kiest er uiteindelijk voor. Zeer belangrijk is het comfort vooraan. Een daar scoort deze wagen voor mij goed op. Dit vooral door de goede sportstoelen en de grote beenruimte. Je kan als het ware slapen als je de stoelen plat legt en naar achter schuift. Zeer veel ruimte vanvoor. De stoelen zitten echt heerlijk, zo heerlijk dat er zelfs passagiers in slaap vallen tijdens het rijden. De wagen is sportief geveerd, dit heeft als nadeel dat je hobbeltjes en kuilen in de weg zult voelen bij deze wagen. Voordeel is de sportiviteit, toch door de goede sportstoelen heb ik er weinig last van en is het sportief en toch nog comfortabel rijden. Uren aan een stuk rijden is geen probleem. Er zijn wel enkele minpunten qua comfort die te wijten zijn aan de wegligging, hierover in het volgende punt meer. Mijn score 8/10
DE WEGLIGGING:
De wegligging van de wagen is voor mij iets wat zeker beter had gekunt. Hij ligt zeer goed op de baan en gedraagd zich sportief, toch is hij zeer spoorgevoelig en bij kaseiwegen met hobbels danst hij heen en weer. Dit zorgt soms voor oncomfortabele situaties (zie comfort). Bij wegen waar een vrachtwagen door zijn gewicht een spoor heeft nagelaten is het hande aan het stuur geblazen. De wagen is redelijk hard geveerd, maar nog te doen en redelijk comfortabel door de goede stoelen (zie comfort). De harde vering heeft wel als voordeel dat de wagen goed op de baan ligt. Qua wegligging is dit zeker geen echte super sportieveling, net zoals de motor. Het is meer een sportief accentje. Voordeel is dat de wagen. tegen de grond ligt origineel, wat de wegligging en sportivieteit ten goede komt. Maar het kan vele beter. Mijn score 6.5/10
Mijn TOTAALSCORE: 77/100 wat goed is.
BIJKOMENDE VOORDELEN:
Zeker bijkomend voordeel is de grote kofferruimte. Een ander voordeel aan deze wagen is dat hij ZEER BETROUWBAAR is. Hij heeft me nooit in de steek gelaten en heb nooit kosten gehad. Iets waar mensen me voor waarschuwden. Velen zijn anti hyundai hier en zeggen dat het onbetrouwbaar is, dit is zeker niet waar en ik heb het ervaren en mijn ouders rijden ook hyundai, nooit problemen. Instappen, starten en rijden.
BIJKOMENDE NADELEN:
Ik heb er geen meer, buiten het slechte imago van deze wagen bij sommige en bij autoliefhebbers. Velen vinden zoals ik al zei hyundai hier maar niks of beweren dat het niet te vertrouwen is.
Gebruikskosten zijn hoog door het verbruik, maar toch nog redelijk door de lage taks en verzekering (1.6) en weinig onderhoudskosten.
CONCLUSIE:
Ben je jong en je wilt wat? Wil je sportief rijden en kan je de dure verzekering van andere sportieve wagens niet betalen? Dan is dit de ideale keuze, toch als je van het uiterlijk houd. Zeker niet de sportiefste van allemaal, maar toch een kans om een sportieve coupe te bezitten met toch wel redelijk leuke prestaties. Een uitstekende wagen en zeer betrouwbaar. Deze review is natuurlijk MIJN MENING erover en mijn ervaring en die is bij iedereen verschillend.
PROBLEMEN
Zoals u reeds kan lezen heb ik nooit problemen gehad bij deze wagen. Het enige dat stuk is gegaan is een koplampje en een stadslampje. Voor derest geen grote problemen tot nu toe.
Ik heb enkel kosten gehad door de normale voorgeschreven onderhoudsbeurten, olie vervangen en filters en dergelijke, maar dit zijn geen problemen en is volkomen normaal.
De wagen vergt ook redelijk weinig onderhoud ten op zichte van andere sportieve wagens. Dus zeer positief dus en brengt de gebruikskosten toch nog tot een voldoende niveau
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.