Hyundai Accent 1.5i GS (2001)

autoreview

Hyundai Accent
Hyundai AccentHyundai AccentHyundai AccentHyundai AccentHyundai Accent - interieur

Signalement

UitvoeringAccent 1.5i GS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf91.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een Hyundai Excel op benzine uit 1998 die mij uitstekend beviel, deze weggedaan met 157.000 km omdat ik zóveel reed dat ik besloot een leuke auto op Lpg G3 te gaan zoeken.

Deze dacht ik gevonden te hebben in een Alfa Romeo 146 op Lpg die ik hiervoor had.
Na iets meer dan een jaar en veel, héél veel ellende heb ik toch maar snel besloten weer voor iets betrouwbaars te gaan, en met mijn goede ervaringen van de Hyundai Excel in mijn achterhoofd heb ik mijn geluk beproefd met een Hyundai Accent op Lpg G3.

Aanschaf:

Ik zag deze staan helemaal aan de andere kant van het land, dus ik heb de gok gewaagd en deze reis is achteraf niet voor niks gebleken! De prijs/kwaliteit verhouding is uitstekend te noemen, ik kocht deze auto in december 2005 voor net geen € 6.000, toen was de auto 4 jaar oud, en had er 91.000 km op zitten, en voorzien van uiteraard de gasinstallatie maar ook radio met stuurbediening, elektrische ramen en spiegels (bovendien verwarmd!), armsteun bij de middenconsole, airconditioning, centrale deurvergrendeling, abs, en 2 airbags.
Bovendien zag deze Accent er nog net iets leuker uit dan de gemiddelde Hyundai Accent doordat de spiegels zijn meegespoten, en standaard is voorzien van lichtmetalen velgjes en mistlampen in de voorbumper.

Kortom; een uiterst complete auto voor dat geld. Kom daar maar eens om bij de bekende merken uit Duitsland en Frankrijk, die er weliswaar vaak wat volwassener uitzien. Maar zeg nu eerlijk ziet een Volkswagen of Opel er nu echt zo spannend uit?

Naar mijn mening doet zo’n Hyundai Accent weinig onder qua looks in vergelijking met de veelal saaie uitstraling van de modellen van de veel verkopende merken, die vooral op basis van imago lijken te worden verkocht. Daar betaal je dan ook duidelijk een paar duizend euro meer voor, en of het dat waard is? Wat mij betreft niet, maar dat leest u vanzelf in mijn onderstaande review.

Het rijden:

Ik heb opzettelijk wat langer gewacht met het aanmaken van deze review zodat ik een gedegen oordeel kan vellen over wegligging, comfort, betrouwbaarheid, gebruiksgemak etc.
Nu moet ik zeggen dat de stap vanuit de Alfa Romeo naar de Hyundai absoluut niet is tegen gevallen, deze Hyundai rijdt absoluut heel behoorlijk, en doet naar mijn mening niet eens onder voor de gemiddelde middenklassers zoals de Volkswagen Golf IV of Opel Astra G. Natuurlijk is de Hyundai geen strepentrekker, en voelt hij niet sportief aan, daar is de auto ook niet voor bedoeld, het is immers geen Alfa Romeo of BMW. Maar deze 1.5 Gs (90 pk en 132 nm) kan gewoon prima meekomen met het overige verkeer. Het optrekken naar 100 km/u gaat in iets meer dan 11 seconden en even inhalen is dankzij het redelijk nette koppel van 132 nm. ook zo geklaard. Natuurlijk geen astronomische waarde, maar je kunt op de snelweg wel gewoon inhalen zonder het gevoel te hebben dat je een versnelling terug moet, en dat je het idee krijgt dat je het overige verkeer ophoudt. Natuurlijk is deze ervaring ook puur afhankelijk van wat je zelf gewend bent.
Qua wegligging is het een redelijk ’Amerikaans geveerde’ auto, redelijk soft dus naar mijn mening. Drempels en andere snelheidsbeperkers kunnen haast met Frans comfort worden genomen, al haalt de auto het niet met het échte Franse comfort natuurlijk.

Maar qua comfort ben ik erg tevreden,ik maak jaarlijks erg veel kilometers, zo’n 28.000 per jaar, en ik ben nog nooit gebroken aangekomen na lange ritten met deze auto, ook niet na een rit naar Spanje op vakantie.

Op die vakantie ging overigens alles prima in de redelijk ruime, gelijkmatig vormgegeven kofferbak, ondanks de gastank van 60 liter formaat (dus 45 liter inhoud) ging alle bagage van 4 personen voor een weekje vakantie erin. De standaard inhoud is geloof ik zo’n 380 liter, ik meen dat ik nu nog iets van 320 liter overheb qua bagage inhoud, maar dit is een schatting want ik heb dit uiteraard nooit uitgemeten.

Maar tijdens die vakantie bleek maar weer hoe ontspannen de auto eigenlijk rijdt, geen fratsen, nodigt niet uit om eens lekker te gaan scheuren wat op den duur vermoeiend kan gaan worden, en is ook niet vervelend stuiterig, en bovendien maakt de middenarmsteun relaxed rijden gemakkelijk, houdt de airco me koel op de zomerse dagen, en bovendien is de vooruit in de winter binnen een mum van tijd ontwasemd.

Wel zou het motorgeluid op snelweg tempo naar mijn mening iets minder mogen, maar dat komt ook mede doordat ik vaak een constant tempo van 130 a 140 km/u aanhoudt op de snelwegen. Gelukkig zijn de boxen goed genoeg om het motor geluid te overstemmen.
Over snelwegen gesproken: in lange doordraaiers bij op- en/of afritten kun je het gas redelijk diep ingedrukt houden voordat je de Accent langzaam over de voorwielen voelt wegschuiven. Gelukkig is de auto gemakkelijk te corrigeren. Overigens moet ik wel zeggen dat een set andere banden dan de standaard banden een hoop verschil maken qua weggedrag. De standaard Hankook banden zijn wat mij betreft waardeloos, en een setje banden van een goed merk doet echt een hoop voor de wegligging van de auto.

In het begin moest ik erg wennen aan het schakelen met deze auto, dat ging allemaal vrij hakerig en stroef. Maar nadat ik de auto een paar maanden had begon het zowaar te lijken alsof de bak steeds minder hakering ging schakelen, ik heb het idee dat de bak een beetje naar mijn hand is gaan staan, en nu ondervind ik dan ook geen hinder meer van het hakerige schakelen.

Kortom eigenlijk een hele complete no-nonsens auto die heel netjes rijdt, eigenlijk niets te klagen wat betreft het dagelijkse gebruik. Ook het dashboard waarvan ik eerlijk moet zeggen dat deze wel met wat meer inspiratie ontworpen had mogen worden houdt zich prima, laat nog geen kraakjes horen, en alles zit waar je het verwacht. Op logische plaatsen dus. Wel had de bediening van de airco iets hoger mogen zitten van mij, want nu moet ik toch redelijk ver naar voren buigen om een knop te verzetten bijvoorbeeld. Voor de radio die hoger in de middenconsole zit heb ik gelukkig stuurbediening (optioneel).
Verder is het lastig dat als je iemand achterin wilt laten stappen de stoel naar voren schuift maar niet in de oude positie terugkomt, en je vervolgens als bestuurder weer opnieuw je ideale positie kunt gaan zoeken.
Dit is dus een reden voor mij om iedereen aan de bijrijders kant te laten instappen.
Verder onderscheidt deze GS uitvoering zich van een andere uitvoering door de armsteun, en de toerenteller, die het ’nieuwe rijden’ een stukje makkelijker moet maken.

Ik hou mij redelijk aan het nieuwe rijden, ik schakel over het algemeen keurig op tussen de 2.000 en de 3.000 toeren (dus rij wel iets sportiever), maar op de snelweg rij ik over het algemeen wat te hard.
Al met al resulteerd dit in een gemiddeld verbruik op benzine van zo’n 1 op 14,5, en op Lpg G3 zo’n 1 op 11, wat gewoon heel netjes is.

Over Lpg G3 gesproken; Dit is echt een aanrader, ik snap niet dat er nog zo weinig mensen zijn die op gas rijden. Mijn vader rijdt ook al járen probleemloos op lpg, en ik heb weliswaar in mijn Alfa veel problemen met gas gehad maar deze Hyundai gaat er schijnbaar probleemloos mee overweg (tot nu toe).

Mijn Accent op gas weegt nu 1035 kg. en ik betaal nu € 20,- meer aan wegenbelasting per maand dan wanneer mijn Accent geen gastank zou hebben. Die € 20,- heb ik na 1x tanken alweer terug verdient!
Dankzij het rijden op Lpg bespaar ik zo’n € 1.000 per jaar aan brandstof kosten.
Wél moet ik rekening houden dat mijn bougies iets eerder aan vervanging toe zijn, maar dat mag de pret niet drukken want dat zijn marginale kosten.

Betrouwbaarheid:

Hier kan ik kort over zijn: er wordt veel gezegd en geschreven over de vermeende (on)betrouwbaarheid van de Koreaanse merken. Ik kan alleen zeggen dat wat Hyundai betreft mijn ervaring, en die van een aantal kennissen die ook Hyundai rijden gewoon top te noemen is, ik heb niet voor niets weer gekozen voor een Hyundai na een mislukt uitstapje met een Italiaanse schone.
Wat dat betreft heeft deze Hyundai ook nu weer mijn vertrouwen niet beschaamd.
Ik heb in de 54.000 Hyundai-kilometers die ik persoonlijk heb gemaakt, waarvan 28.000 met deze Accent slechts 1 probleem gehad, dat betrof een wiellager die vervangen moest worden.

Gezien de kilometers die ik jaarlijks maak vindt ik dat een uitstekende score. Veel mensen doen over 28.000 km 2 jaar.

Ook zegt het wel iets dat Hyundai de laatste jaren steevast in allerlei kwaliteits-, betrouwbaarheids-, en/of klanttevredenheids-onderzoeken erg hoog scoort op het gebied van storingsvrije, probleemloze auto’s.

Al met al is zo’n Accent een prima keuze als je een auto wilt die voor weinig verrassingen zorgt, die gewoon braaf zijn werk doet, en die je als bonus nog eens in alle luxe vervoert ook! Toegegeven het is geen spannende of sportieve auto, maar een toppertje qua prijs/kwaliteit is het toch zeker.

PROBLEMEN

Problemen:
- Wiellager defect.

Dan zou ik graag even de plus, en minpunten op een rijtje zetten van deze auto:

Hyundai Accent 1.5 Gs 3deurs, Lpg G3.

Pluspunten:
+ Voorzien van veel luxe.
+ Betrouwbaarheid!
+ Kosten per kilometer (ik rij voor zo’n 18 cent per kilometer inclusief afschrijving).
+ Comfort

Minpunten:
- Lak is niet van al te beste kwaliteit, zo begint de lak bij de spiegels al te bladeren (let wel de auto is pas 5 jaar oud)!
- Saai uiterlijk en saai interieur, al verschilt de Accent daarin wat mij betreft niet van de Duitse concurrentie.
- Redelijk rumoerige motor bij snelwegtempo.
- Stoel komt niet terug in oude stand bij het in laten stappen van achterpassagiers.
- Bak die hakerig schakelde in het begin, maar is nu al een tijdje verdwenen, schakeld nu dus soepel.
- Ook wat last van windgeruis bij snelwegtempo.

Zo opgeteld ben ik van mening dat de pluspunten zéker zwaarder wegen dan de minpuntjes, en blinkt de Accent weliswaar nergens 100% in uit, of het moet de betrouwbaarheid zijn, maar het is een prima allrounder, en hij mag wat mij betreft veel punten noteren.

Mijn volgende auto wordt dankzij de geboden kwaliteit, en de gunstige prijs opnieuw een Hyundai zo heb ik al besloten.

Wél jammer dat Lpg G3 niet meer te combineren schijnt te zijn met de moderne motoren van de meeste merken, zo heb ik dit ook al bij Hyundai vernomen na het informeren voor een nieuwe Hyundai Accent.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.