Honda S2000 (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S2000 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 37.700 km |
KM-stand laatst | 50.300 km |
M'n eerst tank leeggereden
- 38.200 km
Eindelijk heb ik em, na lang zoeken eindelijk m'n droomauto gevonden, de S2000. Hoewel m'n vorige auto de BMW Z4 zeker niet verkeerd is / was bleef m'n wens bestaan om ooit weer een Honda S2K te bezitten. (Had al eerder een S2000 mogen bezitten echter daar was een medeweggebruiker het niet mee eens, maw zorgde ervoor dat mijn toenmalige trots totalloss geraakte).
Dat strakke sturen, dat perfecte weggedrag en een begrenzer die pas bij 9k ingrijpt, waanzinnig. Ja ik ben bevooroordeeld, daar kom ik direct voor uit, ik heb een excuus, autorijden is voor mij emotie, zeker bij een hobby-auto als deze S2000. De ratio in autorijden vind ik dagelijks wanneer ik achter het stuur van een (overigens zeer goed rijdende) Peugeot 308 kruip.
In de resterende maanden van deze zomer zal ik m'n rij-ervaringen met jullie delen. Want zoals het er nu naar uit ziet zal de S2000 in de late herfst- en wintermaanden bij een lokale boer in zijn schuur vertoeven, maw ik zal weinig tot geen kilometers met de S2000 in de winter rijden.
Inmiddels heb ik m'n eerste tank leeggereden, dit heb ik met zeer veel plezier gedaan. Met zo af en toe eens in het zgn VTEC gebied vertoeven maakt dat de benzinemeter met rasse schreden terugloopt, je krijgt er echter wel iets moois voor terug, nl kippenvel op je armen en een grijs van oor tot oor wanneer je je realiseert met welke techniek je op pad bent.
Al met al heb ik 47 liter verstookt op een kleine 500 kilometers, nee de S2K is geen zuinigheidswonder maar daar koop je zo'n machine ook niet voor.
Het weggedrag is nmm buitengewoon, elke stuurbeweging vertaalt zich in een richtingwijziging (alertheid is gewenst). De standaard remmen voldoen zover ik nu kan beoordelen meer dan voldoende, moet er wel bij vermelden dat ik tot op heden nog geen noodstop oid heb hoeven maken en ook op het circuit ben ik nog niet met de auto geweest. Dit laatste gaat ook nooit gebeuren want dat is niet waar ik de S2000 voor heb gekocht. Met de standaard 17 inch velgen met daar omheen Potenza's geven veel gevoel bij het rijden, veel (zeker niet alles) wordt door de ophanging doorgegeven, het geeft echter wel dat sportieve gevoel wat ik bij autorijden zoek.
Open rijden daar heb ik em voor en open rijden heb ik de laatste anderalve week veel gedaan.
De cockpit is krap, twee Recaro stoelen, een dashboard waar niets te veel aan knoppen op zit (alleen voor radio/cd bediening en temperatuurregeling), een prettig in de hand liggend stuur, een 3-tal pedalen en een versnellingsbak waar de verzetten zeer dicht opeen zitten, eerlijk gezegd doet het wat gedateerd aan maar het hoort bij de auto. De digitale snelheidsmeter lijkt bij serieus gasgeven het meest op een gokkast, zeker wanneer je de digitale toerenteller ziet oplopen. Wel grappig
Hoewel de standaard Recaro stoelen zeer goed zitten (ook voor mij met 1.85 en 95+ kilo's)toch ook een punt van kritiek, alhoewel ik me realiseer dat dit vnl door het warme weer van de laatste weken komt. De stoelen worden zeer warm (zwart en leer) waardoor de rug en benen zweterig worden.
De standaard audio met de 6 standaard speakers voldoen aan mijn muzikale wensen. Een mooi vol geluid dat ook met open rijden voldoende verstaanbaar blijft, de vervorming is aanwezig echter acceptabel, daarnaast heb ik, zeker bij open rijden, bijna nooit de radio aan. Zeker in dorpen en de zgn N en B wegen geniet ik liever van de omgevingsgeluiden.
De electrisch bedienbare kap van vinyl werkt naar behoren, binnen een 6-tal seconden is de kap open dan wel gesloten.
Al met al m'n eerste ervaring zijn positief, ook medeweggebruikers reageren op deze bijzondere verschijning. Hoewel ik niet graag in de belangstelling sta, kan ik deze aandacht (tot op zekere hoogte) wel waarderen.
Wordt vervolgd.
De zomer zit er op
- 41.700 km
Gisteren m'n S in winterstalling gezet, moet eerlijk schrijven dat ik hierover nogal heb getwijfeld. Zal ik wel, zal ik niet. Ik heb iets meer van 4000 km gereden en helaas zijn dit niet allen zgn open kilometers geweest. Ik had er toch graag nog wat meer kilometers op de digitale teller bijgereden maar uiteindelijk besloten de S te stallen, ook al liggen er mogelijk nog een paar mooie dagen in het verschiet.
De gereden 4000 kilometers zijn uitermate prettige kilometers geweest. Het blijft me verbazen hoe strak een standaard S toch rijdt. Over het interieur en stoelen niets dan lof, met mijn 95+ kiloos, 1,85 aan lengte is het krap, maar niet te krap. Aan de ene kant heb je voldoende bewegingsvrijheid en aan de andere kant wordt je bij stevig bochtenwerk zeer goed op de plaats gehouden. Nadeel is wel dat de ruimte om spulletjes te bergen niet in overvloed aanwezig is, ik stoor me er niet aan maar het is wel een feit. Er is een netje aan bijrijderszijde waarin je een wegenkaart en een flesje zonnecreme kwijt kunt en twee ruimtes tussen de rugleuningen van de stoelen waarin je een stapel cd's, twee zonnebrillen en een navigatiesysteem kwijt kunt.
Het verbruik valt mij erg mee. Bij stevig gassen (vtec, snelweg en heuvels) heb ik 375 km uit 40 liter kunnen halen, maar bij rustig rijden (geen vtec, geen snelweg en vlak) is het me gelukt om 550 km uit 40 liters te halen.
Over het olieverbruik niets dan lof. In de 4000 gereden kilometers is er geen druppel verbruikt, althans niet volgens mijn waarneming. Ik ben hier zeer kritisch en alert op. Ik heb hiervoor een drietal referenties, de zuiverheid van de olie in het blok, uiteraard de oliepijlstok maar ook de binnenzijde van beide uitlaten. Wanneer deze zwartgeblaakt zijn dan is er olie in het spel. De uitlaten blijven (buiten de normale verbrandingsresidu)zeer schoon, Het chroom van de uitlaattips blijft goed glimmen.
Waar ik aan moet wennen is het feit dat de startblokkering van de auto snel wordt geactiveerd. Bij stilstand zonder draaiende motor en zonder ingschakeld alarm schakelt de blokkering zich reeds na enkele minuten in. Het is een aantal keer voorgekomen dat ik op de startknop drukte zonder dat de S dan in leven kwam. Het alarm van de S (althans mijn exemplaar) moet dan een tweetal keer achtereen ingeschakeld en uitgeschakeld worden alvorens de S gestart kan worden.
Helaas is de neus erg steenslaggevoelig, bijzonder (maar ook heel vervelend) om dat te ervaren, geloof me ik ben geen bumperklever en grote zandtrucks en ander grof geweld trucks passeer ik op gepaste afstand, maar ondanks dit toch het eea aan steenslag opgelopen.
Op naar de volgende zomer, ik hoop een minder vochtige.
Wordt vervolgd.
De auto heb ik, nu het mooie weer nog
- 44.500 km
Hoewel ik dit voorjaar / zomer alweer een kleine 3000 km met heel veel plezier heb gereden had ik er toch graag nog een paar duizend bijgemaakt, helaas het weer laat het niet toe. Ik heb m'n S2000 zelfs alweer terug in zijn (winter)stalling geplaatst wachtend op het echt mooie weer.
Hoe zijn die 3000 km bevallen? In één woord geweldig. Op het weggedrag van Honda valt werkelijk niets aan te merken, ook het wisselen van de verzetten is een feest. Max 9000 toeren heb ik deze zomer nog niet gehaald. De gemiddelde benzineconsumptie met Ron98 lag rond de 1 op 12, voor mij zijn dat zeer acceptabele waardes. Olieverbruik valt niet te meten, althans het oliepijl blijft constant en de kleur van de olie blijft goudgeel.
Aan het begin van het cabrioseizoen (april) heb ik een nieuwe OEM bumper met voorspoelier (lip) geplaatst, mede ook om van die afzichtelijke steenslag af te zijn. Een nieuwe bumper met spoiler was iets duurder dan de bumper opnieuw laten spuiten. Heb ook de zilveren Hondabadges voor rode OEM exemplaren vervangen, staat nmm net even stoerder.
Begin juni ben ik een weekje in de Eifel gaan toeren, wat geweldig rijden daar, wel een paar boetes opgelopen (aan voorzijde geflitst), zonde geld natuurlijk, maar de bedragen waren redelijk binnen de perken. Heb in Duitsland bij Aral benzine met 102 octaan getankt, een feestje! Je merkt dat de kracht van het blok toeneemt, hangt beter aan het gas en het lijkt er op (kan suggestie zijn) dat het blok mooier loopt.
Een punt van kritiek heb ik wel en dat betreft de Potenza's die er onder liggen, heb het idee dat het afrolgeluid van de banden te nadrukkelijk aanwezig is. Ik heb positieve ervaringen met Michelin PS2, ik denk dat dit m'n volgende setje wordt.
Een ander puntje van kritiek is dat ik de linkerwang van de bestuurderstoel ietwat kaal begint te worden, inmiddels de nodige middeltjes gekocht om dit weg te werken en om de lederen stoelen in goede conditie te houden.
Verleden jaar heb ik m'n S2000 aangemeld bij een wereldwijde S2000 registry, hoe vreemd ook maar in Canada rijdt er een S2000 ook van 2008 met hetzelfde VIN#. Ben er nog niet uit hoe dat mogelijk is, ik vermoed toch een verschil in motor, in Europa ligt er een AP1 motor onder de kap, in de US, Canada en bijv Australië een AP2 motor, mogelijk dat dit het verschil is.
Nu maar wachten op die mooie dagen, ik ben die regen al weer meer dan zat.
Wordt vervolgd.
De eerste rit van het nieuwe cabrioseizoen
- 47.000 km
Afgelopen Koninginnedag de eerste rit van het 2012 cabrioseizoen gereden, het was weer geweldig, neus in de wind, gas op de plank en gaan. Een en al genieten.
November verleden jaar bij Honda dealer Welman te Zwaag een grote beurt laten uitvoeren alsook de eerste APK keuring. Fluitend door de keuring . Kan bijna niet anders want de auto lijkt en rijdt nog als nieuw. Hoewel de S wel beter rijdt na de beurt, het is goed te merken dat de versnellingsbakolie is vervangen, het schakelen gaat net weer even strakker en soepeler, de differentieel olie heb ik laten vervangen door 75W140 severe gear olie van Amsoil. Na de eerste rit merk ik toch echt een duidelijk verschil, het diff is bijna niet meer hoorbaar, de klappen van de aandrijfstang op de tandwielen worden beter opgevangen en het lijkt alsof het overbrengen van het vermogen op de achterwielen soepeler gaat. Tijdens de beurt zijn ook de kleppen gesteld en zijn de remklauwen preventief uit elkaar gehaald en weer zuiver gemaakt.
Heb een nieuwe foto toegevoegd (de derde), zichtbaar zijn de voorbumperspoiler en de achterklepspoiler, de wielmoeren zijn vervangen door zwarte exemplaren van Mutekki en het luchtfilter voor één van K&N.
Probeer zo veel als mogelijk 98ron te tanken, de brandstof wordt wel steeds schaarser. Verleden jaar bij mij in de buurt bij 3 tankstations, nu nog maar bij 1, ben benieuwd waar dit eindigt.
Verder eigenlijk geen rare / negatieve zaken over deze waanzinnige Honda te melden, auto is wat spartaans en het interieur doet gedateerd aan maar zodra je de startknop indrukt en het VTEC blok en de uitlaten komen tot leven dan vergeet je dat al snel. Mijn vrouw en ik hopen deze auto nog lang te blijven rijden, het is en blijft een bijzonder mooi stuk techniek.
Op naar een mooie zomer.
Niet echt veel
- 49.000 km
Niet echt veel, zo heb ik de titel van dit tussentijds gebruikersverslag genoemd. Hier bedoel ik het aantal gereden kilometers in afgelopen zomer. Van eind april tot medio oktober op de kop af 2000 km gereden. Afgelopen cabrioseizoen heb ik meer tijd besteed aan het poeten en detailen van de S2000 dan het er in rijden. Jammer natuurlijk maar ook weer niet erg want detailen is een deel van de hobby genaamd S2000.
De 2000 km zijn zonder problemen afgelegd, de eind verleden jaar uitgevoerde grote beurt heeft de S2000 in ieder geval zeer goed gedaan. Hij rijdt in ieder gaval voelbaar beter dan voor de grote beurt.
Inmiddels is de S2000 al weer een tweetal maanden geschorst en bij een lokale boer te wachten op de eerste voorjaars zonnestralen.
Wordt vervolgd
Verkocht
- 50.300 km
Na lang wikken en wegen de S2000 verkocht. De laatste twee zomer seizoenen een kleine 3000 km gereden. Eeuwig zonde. Daarom de S2000 samen met m'n Honda Civic 1.4 ingeruild op een Honda Accord 2.4
De Honda S2000 staat te koop bij DeBois te Utrecht. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er net zo veel plezier mee zal hebben als mijn vrouw en ik hebben gehad. ik hoop ook dat de auto bij een liefhebber terecht komt die de S2000 met liefde en zorgvuldigheid behandelt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.