Honda S2000 (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S2000 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 63.230 km |
KM-stand laatst | 63.220 km |
Feest!
- 63.220 km
Wat kan het leven toch mooi zijn. Lekker bakje koffie op, en bij zonsondergang nog even de laatste zonnestralen meepakken achter het stuur van de S2000. Nergens naartoe moeten, de reis is de bestemming om een cliché te noemen.
Eind vorig jaar startte ik mijn zoektocht naar een auto die als voornaamste doelstelling had plezier brengen. Ik ben, waarschijnlijk net als u, een zware mobile.de en autoscout24 gebruiker. Iedere keer wanneer ik een auto zag of een artikel las over een auto die me aansprak slingerde ik het internet aan om te kijken naar advertenties. Mijn denkbeeldige garage stond bomvol: Boxsters, Z4’s, XK8’s…ik heb zelfs op een online veiling geboden op een TVR Chimaera. Een auto die steeds terugkeerde op het lijstje van kanshebbers was de Lotus Elise, die van de eerste generatie. Om de Elise beter te leren kennen ben ik naar een Lotus specialist in Antwerpen gegaan. Ik vond (en vind) de Elise schitterend, maar toen ik er eenmaal in zat vond ik hem te hardcore voor mij. In een hoekje van de werkplaats stond een Honda S2000 van een klant. Die was totaal aan mijn aandacht ontschoten tijdens de selectie, wat dom van mij. Eenmaal thuis gekomen heb ik me verdiept in de S2000. Door de vrijwel unaniem positieve reviews (bijvoorbeeld die van Autoweek lezers) en rijtesten werd ik enthousiast. Toen ik in februari las dat de S2000 het cadeau van Honda voor de 50ste verjaardag van het merk was ging ik om: de volgende maand zou ik ook 50 worden, het moest zo zijn.
Mijn voorkeur ging uit naar de uitvoering van na de facelift. Daarnaast wilde ik geen getunede of gemodificeerde S2000, wel een kloppende onderhoudshistorie en een kilometerstand onder de 100.000. Mobile.de en Autoscout24 geraadpleegd…dat viel even tegen: slechts 5 beschikbaar in Europa. Aan de andere kant maakte dat de keuze eenvoudig. In Noord-Frankrijk stond een exemplaar in zwart met donkerbruin interieur en 63.000 kilometer. Met alle boekjes en facturen. Als enige aanpassing een sportuitlaat, maar de originele zou ook meegeleverd worden. De gesprekken met de eigenaar verliepen soepel. De reden van verkoop was vertrek uit Frankrijk. Onder voorbehoud van de staat van de auto waren we mondeling akkoord over de prijs. Aanhanger aangekoppeld en op naar Frankrijk!
Voorafgaand aan de trip de “Honda S2000 Buyers Guide and more” gekeken op Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=c81zaH_LqqI). Dat is een aanrader voor iedereen die interesse heeft in de aanschaf van een S2000. Hoewel deze een ijzersterke reputatie heeft en hoge kilometerstanden geen probleem zijn is hij kwetsbaar op sommige punten.
Toen ik voor de auto stond viel deze in eerste instantie wat tegen. Hij had best wat krasjes, en iedere velg had beschadigingen.
De Franse eigenaar had geregeld dat de auto bekeken kon worden op een brug in een werkplaats. Toen de auto de lucht in ging en we eronder konden kijken maakte mijn scepsis plaats voor voorzichtig optimisme. Er was geen roest te bekennen en er waren geen sporen van (herstelde) schade. Op de uitlaat na was alles origineel. “Een keer goed poetsen en de velgen laten behandelen, als dat nou alles is” dacht ik “daar ga ik hem niet voor laten staan”.
De koop werd gesloten, met tranen in zijn ogen nam de eigenaar afscheid van de Honda. Ik dacht even dat hij een act opvoerde, maar tot op de dag van vandaag hebben we nog contact via WhatsApp. “Zorg alstublieft goed voor haar” en “Hoe is het met haar?”.
Eenmaal thuis gekomen RDW en BPM formaliteiten geregeld. Dat proces ging enorm snel, binnen enkele dagen was het kenteken binnen. Ondertussen had ik de auto weggebracht voor een Protech behandeling, en herstel van de velgen.
Ik kreeg de auto in nieuwstaat terug, zo mooi had ik het niet verwacht. Bijna zonde om ermee te rijden…daarover gesproken: behoudens een korte proefrit had ik nog niet gereden met de auto.
De S2000 wordt een motor op vier wielen genoemd. Dat is geen slechte vergelijking, omdat net als bij een motor de minimalistische bedieningselementen gefocust zijn op wat je gaat doen: rijden. Geen afleiding, geen dashboardkastje, alles onder handbereik. Met mijn 1,84m zit ik er prima in. De auteur van de eerder genoemde S2000 Buyers Guide is negatief over de stoelen, ik deel die mening niet. Wellicht zijn de stoelen van het facelift model beter dan die van de eerdere generatie.
Rijden in de S2000 is absoluut een feest. Het aardige vind ik dat ondanks het eigenlijk helemaal niet zo snel gaat, je het tegengestelde gevoel krijgt. Waarschijnlijk omdat je laag bij de grond zit en ik tijdens het rijden altijd de kap open heb zodat je alles van buiten meekrijgt. Zakelijk rijd ik een Tesla Model S. Die accelereert veel sneller dan de Honda, qua emotie is de Tesla acceleratie net zo spannend als aan een dimmer van een lamp draaien.
Het befaamde VTEC effect heb ik nog niet ondervonden. Waarschijnlijk komt dat door de sportuitlaat. Die maakt een vervelend geluid in het gehele toerenbereik. De uitlaat is van het merk Japspeed, volgens een S2000 forumlid ook wel Crapspeed. Bij gelegenheid gaat de originele uitlaat er weer onder.
De Honda staat bij de Audi/VW specialist in ons dorp in de showroom, gebroederlijk naast een Kever. Dat is ook autoplezier: wanneer ik een wandeling met de hond ga maken, loop ik er vaak langs om even te kijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.