Honda S2000 (2000) #6

autoreview

Honda S2000 (2000)
Honda S2000 (2000)Honda S2000 (2000)Honda S2000 (2000)Honda S2000 (2000)Honda S2000 (2000)Honda S2000 (2000)Honda S2000 (2000)Honda S2000 (2000)Honda S2000 (2000)

Signalement

UitvoeringS2000
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst127.470 km
Lezerswaardering: 88%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk uit de stalling

  • 119.000 km

Vijf jaar bijna, zo lang duurde het voordat ik mijn S2000 weer uit de stalling haalde.. Ik had alleen een nieuwe accu meegenomen, en een nieuw batterijtje in de sleutel gestopt. Een beetje sceptisch wat ik wel, maar hij sloeg aan alsof ik hem er een week eerder had geparkeerd! Ongelooflijk..

Waarom destijds de stalling in hoor ik u vragen? Wel, na een lange zoektocht naar een onverprutste Nederlandse S2000 heb ik er een jaar lang erg van genoten. Alleen woonachtig in de binnenstad van Arnhem stond de auto nooit met een lekker gevoel voor de deur. Mensen parkeerden er rakelings langs, het logo op de voorbumper werd er al vlot af gestolen (die zit vast op een Civic nu..) en tot overmaat van ramp werd het voor mij ook nog eens lastig gemaakt met een streng parkeerbeleid. Meerdere auto's voor de deur werd onmogelijk. Afijn, geprepareerd en de stalling in dus, voor 'later'. Schrale troost, het open rijden was ook erg leuk met mijn MX5 uit 1990!

Het 'later' is nu, verhuisd naar een fijne rustige plek dicht bij Arnhem en, meteen uiteraard, de S2000 uit zijn slaap gehaald! De MX5, met gemende gevoelens, na een jaar of negen trouwe dienst verkocht aan een hele leuke Belg.

De keuze voor een S2000 wat best gemakkelijk. De concurrenten van toen drogen toch wat minder mooi op.. Daar komt bij dat ik het geluk heb voor mijn werk in Porsche's te rijden, dus ook de Boxsters die kende ik wel. Daar komt bij dat het verhaal achter de S2000 mij erg aanspreekt, uniek van haver tot gort! Als dagelijks vervoer zijn er betere allrounders, maar voor een puristische stuurmansauto is dit een fantastische keuze!

De keuze was makkelijk, maar de zoektocht wat minder. Veel import, al dan niet met het stuur aan de verkeerde kant. Hoge kilometerstanden ook, al hoeft dat zeker geen probleem te zijn. Uiteindelijk dit exemplaar gevonden op Marktplaats.. Net op tijd gereageerd want de telefoon stond al enigszins roodgloeiend bij de beste man.. Hij had hem net een jaar, en was eigenlijk te lang voor de S2000. Verlaagde stoelrails ten spijt.. Hij had hem weer gekocht van de eerste eigenaar, de directeur op leeftijd van een bekende bierbrouwerij die de auto weg moest doen van zijn vrouw.

De verlaagde stoelrails is voor mijn 1,83 geen noodzaak, maar zeker een fijne bijkomstigheid. Een tip voor ons lange Europeanen dus!

Terug naar het nu. Meteen de olie ververst (10W30) en alle nootjes en dergelijke uit het motorruim gevist. Het interieurfilter is opgegeten door meneer muis.. Gelukkig is er geen verdere (knaag)schade te bekennen. APK, fluitend. De banden waren (eigenlijk toen al) aan vervanging toe, en dat is nog een aardige zoektocht geworden.. De originele Bridgestones zijn niet meer leverbaar helaas, en een alternatief leverbaar in de verschillende breedtematen voor de voor- en achteras is erg lastig te vinden. De auto is ontworpen voor banden met een stugge wang, wat de zoektocht nog moeilijker maakt.. Na een hoop wikken en wegen is de keuze gevallen op de Yokohama's Advan Sport V105. Na een paar ritten is mijn indruk dat dit een uitstekende keuze is geweest!

Ik kan een hoop dingen zelf, maar voor alle overige werkzaamheden heb ik besloten de auto naar de dealer te brengen. Na een leuk gesprek bij Honda Wesselink (bij het halen van de nieuwe accu laatst) heb ik besloten de Honda bij hen te brengen voor onderhoud. Eigenlijk moet de klepspeling gecontroleerd, en dat is meteen een goed excuus om meteen echt alles uit te laten voeren. Geen overbodige luxe ook na een lange periode van stalling. Eigenlijk was mijn plan hem te brengen naar specialist Deltalima engineering, maar dat is mij toch wat te ver rijden.
Na het onderhoud zal ik een update plaatsen!

Groot onderhoud

  • 119.732 km

De S2000 gebracht voor groot onderhoud gebracht bij dealer Wesselink Apeldoorn, een fijn adres! In principe was alles nodig na de lange stallingsperiode.. Interieur- en luchtfilter, bougies en klepspeling, vloeistof van remmen, koppeling, bak en diff, remmen gereinigd en pakkingen van achterlichten aangepast wegens lichte lekkage. Twee losse oliefilters mee om zelf de olie tussendoor te kunnen wisselen. De motorolie had ik zelf al gedaan een maand eerder en dat wat gelukkig geen probleem. Ook een setje nieuwe ruitenwissers was geen overbodige luxe. De rekening bedroeg 830,-. Eigenlijk heb je aan deze auto's verder helemaal niks, en ik weet zeker dat je met een ander, vergelijkbaar type auto, meer geld kwijt bent aan onderhoud.
Gelukkig kwamen er dus geen lijken uit de kast, alleen de remmerij voor bleek aan vervanging toe te zijn maar de schijven gingen backorder dus dat komt binnenkort wanneer de delen binnen zijn.. Febi remschijven was de andere optie, maar voor mij het liefst enkel originele onderdelen! Ander voordeel van een dealerbezoek, gratis vervangend vervoer en een jaar gratis pechhulp!
Binnenkort laat ik de auto taxeren, altijd fijn voor de verzekering. De dagwaarde van een dergelijke auto is namelijk giswerk.

Het weer werkt niet echt mee de laatste tijd, maar wanneer droog, dakje open en lekker sturen! Heerlijk. De verwarming heeft een 'dak open' stand en maakt het heel behaaglijk in koude weersomstandigheden.

Taxatie, uitlijning en een defect

  • 120.741 km

Inmiddels is de auto getaxeerd, op 23K. Ondanks dat het gek genoeg geen eis is van de verzekering, vind ik het een fijn idee mocht de auto ineens gestolen zijn of iets dergelijks om een taxatierapport te hebben.

Verder de auto laten uitlijnen. Niet omdat het stuur scheef stond of omdat de auto een bepaalde kant op trok, maar omdat het goed is dit af en toe te checken. Zeker na monteren van nieuwe banden! De afstelling bleek aardig in orde te zijn, en na wat fine-tunen van een en ander (niks zat vast gelukkig!) stond alles exact in spec met de fabriekswaarden, fijn!

Helaas is er inmiddels iets stuk, en dat is ook het enige niet-Honda deeltje.. De Alpine radio (het vlaggenschip van toen las ik ergens) was al een tijdje aan het haperen, display viel weg en geluid aan een kant ook. Geen ramp, luister toch niet vaak muziek in de auto.
Wel lullig een kapotte radio, wat er in zit moet werken! Na wat research erachter gekomen dat Blaupunkt naast de huidige 'retrofit' Bremen, een ' 'Frankfurt' gaat uitbrengen. Alle moderne technieken als DAB+ en airplay in een periodiek correct jasje voor de S2000! Kan meteen de Parrot eruit. Nog even geduld dus.

Het verhaal van de vallende tak

  • 121.590 km

Na de storm op 20 oktober 2021, lag er een flinke tak pal naast de auto. Bij nadere inspectie bleek dat deze uit de boom (uiteraard) gewaaid was, naast de auto doormidden gebroken en zo tegen de flank van de auto was gevlogen. Resultaat: drie deukjes, in portier- en voorscherm links, waarbij bij één deukje de lak gebarsten was. Balen! Dat betekent spuiten dus. Wonen tegen het bos aan is prachtig maar gevaarlijk voor je auto.
Allrisk verzekerd dus de schade laten opnemen bij een schadebedrijf. Dat mocht van de verzekeraar gelukkig bij mijn oude werkgever, Henk Scholten schadeherstel in Arnhem. Portier moest gespoten, en wat krijg je dan bij een (20 jaar oude) grijze auto? Kleurverschil! Dan, op zijn minst de hele zijkant. Als je dan toch bezig gaat.. Bumpers hadden ook wel wat schrammetjes als je goed keek. Koplampen werden íets dof in de verte. Rechterzijkant, ook wel wat op aan te merken.. Afijn, zoals dat gaat bij oudere auto's en liefhebberij; doe maar helemaal, neem alles mee, anders krijg je er spijt van. Tijdens het voorbewerken kwam er nog een lijk uit de kast, in de vorm van serieuze roestschade in de wielkast rechtsachter! Daar was in het verleden al wat aan geknoeid bleek. Laswerk dus, maar gelukkig is dit niet uit het zicht door blijven sudderen. Bedankt, tak uit de boom.. Anders was ik er veel later pas achter gekomen.
Tijdens de werkzaamheden wilde de auto ineens met geen mogelijkheid meer starten, het klasse 3 alarm was van de leg. Dit tussendoor nog helemaal laten verwijderen door Schut BV in Arnhem, fijn bedrijf! Een hele tros kabels en kastjes is verwijderd, ietwat knullig geplaatst door de dealer in het jaar 2000..
Vandaag na ruim drie maanden de auto weer opgehaald, wat een plaatje is het zeg.. Hij was erg netjes maar nu lijkt hij wel nieuw! De verleiding is groot er een 'trailerqueen' van te maken, maar de auto is gemaakt om mee te rijden dus dat blijft ook zeker gebeuren in de toekomst. Zoals de maker Shigeru Uehara zei, tijdens de onthulling van zijn laatste project, de Honda S2000;

'Please take good care of your S2000, keep it by your side for long and enjoy it from the bottom of your heart. And share the quality and legacy of the S2000 with many friends so that the legend of the S2000 will continue for long. Today, I sincerely want to thank all of you to have gone all the way with your S2000!'

Hij zit erin! En, lekkage,.

  • 125.858 km

Het zomerseizoen lijkt eindelijk begonnen, dus de S2000 weer tevoorschijn gehaald. De APK was inmiddels al verlopen, dus dat was meteen de eerste activiteit. Hier kwam (uiteraard) niets uit.
Nu was het dan eindelijk tijd voor een nieuwe autoradio, van de oude Alpine was het display al geruime tijd geleden uitgevallen. Welke, had ik jaren geleden al bedacht.. Namelijk de Blaupunkt Frankfurt RCM 82 DAB. Nieuw, in een periodiek correct jasje! Het verwijderen van de half werkende Alpine, de gps sensor, de overbodig geworden Parrot en de restanten van het oude alarm bleek nog een flink karwei. De auto is verlost van trossen met bedrading, heerlijk. En hoe bevalt ie? Hij ziet er prachtig uit, verborgen achter zijn klepje. Geen lelijke plakantenne voor mij, maar een schakelkastje dat het signaal van de FM antenne omzetten kan. Het DAB bereik is net niet toereikend zo, wellicht moet er nog een antenneversterkertje tussen. Helaas werken de toetsen voor de radio op het dash nu niet meer, daar is weer een ander (duur, uit USA) kastje voor nodig daar het oude Alpine kastje niet functioneert in deze setup. Niet heel belangrijk voor mij. Het display is in allerlei kleuren instelbaar, dus goed te matchen in welk interieur dan ook. Inmiddels heb je ook de Hamburg (jaren 80) en de Bremen (jaren 90), aanrader voor onze klassiekers!

Helaas kwam er na een flinke plensbui flinke condens in het linkerachterlicht, even later zelfs druppels. Horror! De pakking achter de achterlichten is dan vaak de boosdoener. Dealer bericht, levertijd van een week of drie. Ja hoor… Auto weer binnen gezet, en het achterlicht laten drogen op de verwarming. Waar ik al bang voor was, opgedroogde watersporen achter de lens waar je nooit meer bij kan. Toen de pakkingen eindelijk binnen waren de volgende uitdaging, de oude exemplaren verwijderen. Er was al ooit iemand met kit bezig geweest en de oude waren compleet vastgekoekt aan de auto. Verfbrander, nope. Caramelschijfje, nope. 3 Uur lang pulken met lijmverwijderaar, yep. Wat hou ik van hobby’s.. Als het achterlicht nu weer nat wordt koop ik een hagelnieuwe VW Polo.

Nee natuurlijk niet.

Verder een klein slijtgaatje in het (nog originele) dak ontdekt, wat kan dat suizen op de snelweg! Klein beetje aan het oriënteren geweest voor een nieuw dak. Voor de hand liggend zou zijn, naar cabriopartner voor een Sonnenlandkapje. Maar mijn ervaring is dat imitatiekappen niet mooi oud worden. Bij mijn Mx5 in het verleden begon het nieuw geplaatste dakje wat de krimpen boven de zijruiten na een tijd, en dit zag ik laatst ook op een geparkeerde S2000 zo. De dealer kan nog originele leveren. Niet de versie met plastic achterruitje als bij mij (de eerste jaren was dit zo), maar de latere met glazen ruit. 3100 Euro ex montage, ouch.. Gelukkig kan ik daar nog even over nadenken, de huidige 24 jaar oude kap ziet er nog erg goed uit en lekt verder niet. Gaatje voor nu dus maar even dichtgeplakt.

Krak! Daar ging het dak.

  • 127.470 km

Wat is het toch heerlijk om in het voorjaar je funauto uit de garage te halen! En koud of niet, het dakje moet open. De pret was echter van korte duur, want op een koude ochtend is bij het openen van het dak het broos geworden plastisch achterruitje gesneuveld.. Ik stap nog wel extra uit om het ruitje netjes dubbel te vouwen maar helaas! Het zat er al een lange tijd aan te komen maar nu was het vooruitschuiven van de klus niet meer mogelijk. De levensduur van een cabriokap is zo’n 12 jaar en de mijne heeft het 25 jaar volgehouden dus dat is al een wonder.
Nóg maar eens onderzoek gedaan, en de keuze voor een originele kap is toch komen te vervallen. Duur, materiaal plastic, en het (vroege) dakframe is niet helemaal geschikt voor een (enkel te leveren) originele kap mét glazen ruit. Dus, naar Cabrio Partner in Leersum voor eerst wat info (heerlijk ritje van Doorwerth die kant op), meteen een afspraak gemaakt, en inmiddels zit er een fraai stoffen kapje op met glazen ruitje. Kost een duit, maar wat fijn dat het gedaan is. Ook heb ik nu achterruitverwarming, de voorbereiding was immers al aanwezig in de auto voor de hardtop. De prijs valt trouwens in het niet bij sommige andere open auto’s kwam ik achter.. Fiat 500 cabrio, Audi A5, zomaar factor 3. Iets om rekening mee te houden bij aanschaf van dergelijke modellen.
Inmiddels hebben we de S2000 gebruikt voor een drive-in bios, en verder staat er binnenkort een lange rit door Luxemburg in de planning, wat heerlijk! APK’tje komt eraan, en misschien dat ik hem zelf nog even een beurt geef. Het achterlicht links is wéér wat vochtig geworden vanbinnen na wat regenbuien, dat blijft maar opspelen! Ook maar weer eens naar kijken dus.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.