Honda Jazz 1.2i Cool (2008)

autoreview

Honda Jazz 1.2i Cool (2008)

Signalement

UitvoeringJazz 1.2i Cool
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf215.000 km
KM-stand laatst251.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda Jazz 1.2 cool op LPG. Een kilometervreter?

  • 215.000 km

Het jaar van aanschaf is 2014, door een technisch probleem van deze website was het niet mogelijk om dit in te voeren.

Ik begon mijn skoda felicia zat te worden en daarom ben ik op zoek gegaan naar een waardige vervanger. Het moest een auto worden met een laag brandstofverbruik, niet al te zwaar en toch redelijk ruim van binnen.
Ook moest de auto op LPG (kunnen) rijden.

Na veel vergelijken kwam ik uit bij de Honda Jazz. Het viel mij op dat een tweedehands Jazz in nederland behoorlijk duur zijn in vergelijking met andere occasions. In Duitsland bleken ze beduidend goedkoper.

In 4 maanden tijd ben ik bij drie auto's gaan kijken: de eerste was een Jazz 1.2 op benzine, maar de motor klonk lang niet fris. De tweede was een 1.4 met LPG installatie maar de installatie bleek niet geschikt voor G3 keuring in Nederland.
De derde was relatief nieuw maar met veel kilometers. De auto was in uitstekende staat, reed perfect en er was weinig tot niets te zien wat de hoge kilometerstand verradde. Toen de auto nieuw geleverd werd, is hij direct voorzien van een Prins VSI gasinstallatie met 70 liter ringtank van Stako.

Op 4 september hebben we de auto opgehaald, tegen een vergoeding van 3300 euro. Uiteraard zal de auto mij meer gaan kosten omdat er nog zo'n 460 euro BPM betaald moet worden. Ook de keuring bij de RDW zal ruim 100 euro kosten.

Vergeleken met de Felicia is zit er in het gaspedaal wat weinig gevoel, is de rem wat argressief en het stuurgedrag op de snelweg wat gevoelloos. Ik verwacht dat deze zaken snel zullen wennen. De wegligging is uitstekend, de auto blijft mooi vlak als er stevig door bochten gereden wordt. De koppeling grijpt voorspelbaar aan en het schakelt erg soepel, met korte, directe slagen.

Over de betrouwbaarheid en de gebruikskosten kan ik nog niets zeggen, daar zal ik later mijn mening over geven.

Ik verwacht de komende jaren zo'n 40.000km per jaar te rijden. Ik ben erg benieuwd hoe deze Jazz zich daarbij houdt, ook gezien zijn hoge kilometerstand.

Verbruik LPG

  • 216.695 km

Vandaag heb ik voor de 2e keer getankt en dus het verbruik kunnen meten. De afgelopen dagen heb ik de auto vooral gebruikt voor langere afstanden, met af en toe een stukje stadsverkeer. Ik heb mijn best gedaan om zuinig te rijden; rustig optrekken, snelheid constant houden, op de snelweg niet harder dan 100km/u ver vooruit kijken om vroeg het gas los te kunnen laten en de auto te laten uitrollen.

Het resultaat is mij niet tegengevallen: een verbruik van 18,1 km per liter LPG!

Hoewel ik op het zelfde tijdstip van de dag bij dezelfde pomp getankt heb, kan het best zijn dat tank niet exact even goed gevuld is als de vorige keer. Na nog een paar keer tanken kan het verbruik met meer zekerheid worden vastgesteld.

Voor nu ben ik er in ieder geval erg blij mee!

Kleppen stellen

  • 220.000 km

Vandaag was tijd om de klepspeling een te controleren en zonodig de bij te stellen.

Ik had dit nog niet eerder gedaan dus eerst even wat informatie opgezocht op internet en in het werkplaatshandboek.

Doordat het inlaatspruitstuk bovenop de motor gebouwd is (om ruimte aan de voorkant te besparen) moet dit gedemoteerd worden om het kleppendeksel eraf te kunnen halen. Dit was wel even zoeken waar de bouten zitten maar uiteindelijk toch goed te doen.

Het afstellen van de kleppen zelf was gemakkelijker dan gedacht. Ik had verwacht dat de kleppen wat strak zouden staan omdat vooral de uitlaatklep het door de tragere verbranding van LPG zwaar zou hebben.
Dit bleek mee te vallen, de klepspeling viel nog binnen de marge. Ik heb de kleppen aan de ruime kant van de marge afgesteld en over een half jaar ga ik de speling weer eens checken.

Al met al een leerzaam klusje wat me bij elkaar 3 uurtjes gekost heeft, de volgende keer moet het zeker sneller kunnen!

Controle klepspeling

  • 251.000 km

Vorig jaar heb ik bij een km-stand van 220.000 de kleppen gesteld. Inmiddels heb ik ruim 30.000 km met de auto gereden en ik vond het een mooi moment om de kleppen weer eens te controleren en bij te stellen. Volgens het onderhoudsboekje moet dit iedere 40.000km maar omdat dit midden in de winter valt en mijn garage onverwarmd is (lijkt me geen fijn klusje met ijskoude handen) besloot ik de kleppen wat eerder te controleren.

Voordat je bij het kleppendeksel kunt moet eerst het inlaatspruitstuk en het luchtfilter verwijderd worden. Het inlaatspruitstuk demonteren kost wat tijd omdat de bouten en moeren moeilijk bereikbaar zijn en de ruimte er omheen erg beperkt.

Eenmaal bij de kleppen aangekomen bleek de klepspeling onveranderd. En dat is fijn omdat de slijtage van de kleppen waarschijnlijk ook minimaal is.

Tot nu heb ik zo'n 35.000km met de auto gereden en ik ben geen gebreken tegengekomen. De auto deze zomer zonder aandachtspunten door de apk gekomen.

Ik verwacht probleemloos nog een aantal jaren met deze auto te kunnen rijden en dat zou financieel gezien ook prettig zijn omdat de auto door het lage verbruik, de lage LPG prijs en het goedkope onderhoud (wat ik zelf uitvoer) per kilometer maar heel weinig kost.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.