Honda Jazz 1.2 Trend (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.2 Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Zuinigheids monster
- 4.000 km
Op 21 juni 2009, na 4 maanden levertijd, eindelijk de Honda mogen halen bij Honda Van Roon (Krimpen aan den Ijssel). Ik had dus 4 maanden de tijd om na te denken hoe ik hem persoonlijk aan te kleden. De kleur wit was natuurlijk reeds bekend, staat hem zeer leuk, ondanks dat je volgens de "pers" er minder voor terug krijgt. Maar ja ik en mijn vrouw vinden het goed staan en daar gaat het om. Voor de rest veel chroom gekocht en bling bling 16" velgen (Dotz shurken) met 195/45 banden. Tevens originele "mugen" toch strippen geplaatst. Vindt hem al met al een leuke verschijning maar ja smaken verschillen en das maar goed ook !
Het rijden:
Inmiddels een goede 4000 kilometers meegereden. Ik wilde de review al eerder plaatsen, maar ja anders krijg je weer van die commentaren...............
Na 3 jaar rijden met de Nissan Note was het weer tijd voor iets anders. Niet dat de Note niet beviel. maar elke gek heeft zo zijn gebrek. De Jazz is een stuk minder ruim gemotoriseerd (het is tenslotte crisis) maar kan goed volgen met het hedendaagse verkeer. Wil je vlot aan de bak, dan moet je wel hoger in de toeren rijden.
Afgelopen vakantie naar Frankrijk getuft. Het zit komfoort is uitermate goed, tevens ben ik zeer blij met de originele verstelbare armsteun ( koste wel 300,==).
Tot halverwege Belgie kan je gewoon rijden, maar daarna komen de Heuvels en bergen.......
Met een auto vol en met dakzak bevestigd (thule Ranger 90) op de Honda dakdragers en 2 kinderen en hond was het zwaar aan de bak voor de 1.2.
Daar er toch nog maar 800 km op de teller stond, beschouw ik dit ook maar als een goede inrij rit. Maar het was vaak terug schakelen geblazen en absoluut niet letten op de schakelindicator.
Toch op de heenreis een keurige 6,2 ltr per 100km gereden (ruim 1 op 16) en dat met zeer regelmatig in zijn 3 bergje op en maar toeren draaien. Schakelen gaat erug goed. Zeer scherp en precies.
Wat een verschil dan als alles is uitgeladen en jezelf even een stukje kan blazen. Dat voelt toch een stukje lekkerder (veiliger ?) Wat dat betreft reed de Note toch nog wat rapper. Maar de wegligging is toch wel heeeeeel lekker echt een vooruitgang met de Note en de vorige Jazz. Hij mag van mij (das persoonlijk) ietsje minder overhangen in de scherpe bocht, maar je kan lekker gooien en smijten (VSA staat altijd aan hoor!). In Frankrijk zelf, zonder bagage maar met de familie gemiddeld 5,2 per 100 km gereden (ruim 1 op 19). Op de terugweg, dus wederom aan de bak, via de tolweg gereden. Deze was iets "gladder" dus toen de Jazz vaak op zijn staart getrapt. Hele stukken 150 km per uur en uiteraard toch wat bergen. Kwamen uit op 6,8 per 100 km ( ruim 1 op 14) vindt ik niet slecht ! Zeker omdat de airco ook stond te blazen, het was nl. ruim 32 graden. Weer thuis halen we met wat langere stukken makkelijk 1 op 20. De kortere stukjes zitten we op ongeveer 1 op 16.
Een prima auto voor Nederland maar voor de bergen vindt ik het niet raadzaam.
Binnenruimte.
Prima, lekkere ruime bagageruimte. Hier kunnen vele grotere modellen een puntje aanzuigen. Ik mis alleen, net als in de vorige Jazz een oprolbare hoedenplank. Wie weet komt dit nog als extra accessoire, of de Chinezen krijgen een ingeving. De 1.2 komt hier uiteindelijk vandaan.
Vergeet ook niet de ruimte onder de passagiers bank. Hier kan je ook een hoop kwijt. Zelfs de hond ligt hier heerlijk! (Althans dat denk ik, hij zegt het niet.)
Al eerder vermeld de verstelbare armsteun is ideaal en de 4 bijgeplaatste speakers geven een zeer volwassen geluid ! Ook wil ik het weer over "wit" hebben, dat scheelt nl. ook een stuk qua binnentemperatuur als de zon erop staat. Ik heb al vele kleuren mogen kiezen, maar dit is echt de "koelste"
Wat kan beter?
Tsja misschien een cruise controle voor dit geld ?
Tot nu toe mis ik eigenlijk niets, kan nog komen en dan zal ik het U laten weten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.