Honda Civic Tourer 1.8 Lifestyle (2014)

autoreview

Honda Civic Tourer
Honda Civic Tourerhonda civic tourerHonda Civic TourerHonda Civic TourerHonda Civic TourerHonda Civic TourerHonda Civic Tourer

Signalement

UitvoeringCivic Tourer 1.8 Lifestyle
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf7.756 km
KM-stand laatst222.437 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en eerste ervaringen

  • 10.500 km

Na de Subaru Impreza was het tijd voor een auto met wat meer bagageruimte. Je komt dan al snel uit bij een station of zoals Honda het noemt een Tourer. Wat betreft vermogen had ik 150 pk en ik wilde er niet te veel op achteruit gaan.

Uiteindelijk heb ik de nodige auto's bekeken. Een Subaru Legacy/Outback was of te duur of hadden te veel kilometers. De Lancia Delta viel af omdat ik die niet lekker reed. BMW/Audi/Mercedes heel mooi maar ook heel duur. Uiteindelijk kwam de Honda Civic op mijn pad en is de keuze gevallen op een witte in de Lifestyle uitvoering met Xenon en HDD navigatie. Wit had niet mijn voorkeur maar de korting maakte veel goed en uiteindelijk staat wit de Tourer goed.

Aan bagageruimte geen gebrek. Voorin is de ruimte riant. De zitting van de voorstoel is voor mij lang genoeg wel ben ik benieuwd hoe de bekleding zich gaat houden. Achterin valt alleen op dat de ruimte voor je voeten beperkt is vanwege de bezinetank die onder de voorstoel zit. Daarnaast nog de Magic seats achterin, die de auto extra makkelijk in het gebruik maakt.

Het dashboard ziet er behoorlijk high-tech uit. Ik hou daar wel van. Het is goed afleesbaar. De ingebouwde navigatie (HDD) lijkt op een achteraf ingebouwd systeem (2 DIN). Dat toont misschien niet zo mooi maar het is wel praktisch als je het wil vervangen. Mij stoort het niet.

Verder is de Lifestyle uitvoering met daarbij als extra's Xenon en navigatie meer dan volledig. Er blijft niets te wensen over.

De 1.8 VTEC motor heeft wat minder vermogen en koppel dan de 2.0 uit de Subaru. De auto heeft net 10k gereden en ik heb het gevoel dat de motor nog wat los gereden moet worden. De wagen heeft een 6 bak en daar moet ik nog wat aan wennen vooral van 5 naar 6. De bak schakelt prima, spreekwoordelijk als een mes door de boter. De schakelindicatie geeft bij 1500 tpm al een seintje om op te schakelen. Het zal wel zuinig zijn maar het klinkt soms niet lekker. Veel pit zit er dan niet in. De motor is lekker stil en een stuk zuiniger (1:15) dan de Subaru (1:11).

De wegligging is prima. Ik merk niet veel verschil met het AWD van Subaru, al is het gelukkig nog niet echt winter geweest. Met de 17 inch velgen is de draaicirkel wel aan de forse kant, daardoor is de auto wat minder handelbaar. Overzichtelijkheid is goed met dank aan parkeersensoren en een achteruitrij camera.

Concluderend is de Honda Civic Tourer een zeer ruime en riant uitgeruste lifestyle wagen, die er wat mij betreft goed uitziet en dat alles voor een prima prijs vergeleken met wat de concurrentie vraagt. Voor mij is het een raadsel waarom je zo weinig Tourers ziet, zal wel komen omdat Honda niet op veel leaselijstjes staat en de bijtelling problematiek. Als prive rijder maakt mij dat alles gelukkig niets uit.

Nu maar eens kijken hoe de Civic de komende jaren gaat houden. Ik zal deze review regelmatig updaten.

----------------------------------------------

Inmiddels heb er zes maanden en bijna 20.000 km opzitten met mijn Honda Civic 1.8 Tourer, tijd voor een update.

De Civic Tourer heeft mij niet teleurgesteld. De ruimte voor is goed. Achter is het wat minder omdat je je voeten niet goed kwijt kunt. Maar wat vooral blijft is de zeer forse bagageruimte.

De stoelen zitten nog steeds prima. Wel blijf ik de bekleding wat minder vinden en vraag ik mij nog steeds af hoe dat er na een jaar of vijf uit zal zien.

De Tourer voelt als een forse auto waarbij de forse draaicirkel ook niet helpt. Gelukkig zijn er nog de parkeersensoren en de achteruitrij-camera waardoor parkeren een stuk gemakkelijker is.

In vergelijking tot de Subaru boxer lijkt het of de Tourer veel trager is terwijl hij op papier sneller zou moeten zijn. Om flink op te schieten moet je fors doortrekken in de toeren. Het effect van de ECO stand is een tragere reactie op het gaspedaal en een lager verbruik. Het verbruik is met 6,4 ltr/100 km ronduit gunstig te noemen. Vanaf 120 km/u loopt het verbruik flink op.

Wat minder tevreden ben ik over het navigatiesysteem. Het zat erbij maar ik zou het geld er niet voor over hebben. Het systeem geeft soms ronduit vreemde routes vooral bij files is het advies onlogisch een Tom-Tom doet dat veel beter. Een andere stoorfactor is de DAB radio, die switched regelmatig van DAB naar FM en terug. Als je ontvangst hebt is het wel zonder storingen maar ja het signaal valt veel te vaak weg.

De Tourer heeft mij deze eerste 6 maanden niet laten staan maar dat had ik ook niet verwacht de reputatie van Honda kennende.

Update na 7 jaar rijden

  • 170.000 km

Ik heb de Civic Tourer inmiddels 7 jaar en we zijn nu 170000 km verder. Wat mij nog steeds aanspreekt is de bagageruimte die ik heb. Bijna alles gaat mee. Nadeel is dat de been- en voetruimte op de achterbank wat minder is. Voorin is het goed te doen. We zijn de stoelen niet de beste die er zijn. Na een jaar of 7 is de bestuurdersstoel qua ondersteuning aan de erg slappe kant. De ruim 140 pk komt pas tot leven als je fors doortrekt in de versnellingen. Doe je rustig met je toeren dan gaat het wel maar echt snel is het niet. Het verbruik is met 6 - 6,5 l/100 km prima. Qua onderhoud is het allemaal niet erg bijzonder. Gewoon de reguliere beurten die afhankelijk van wat er moet worden gedaan tussen 200 en max 400 liggen. Tot de uitbraak van COVID bepaalde de kilometerstand wanneer ik weer even langs mocht komen. Nu het aantal maanden. Jammer is daarbij dat je niet goed kunt zien wanneer er weer iets aankomt.

Voordelen:
- Veel bagageruimte
- Zuinig
- Sportief maar alleen als je ver in de toeren doortrekt
- Lifestyle versie heeft zo'n beetje alles wat je maar kunt wensen in 2014
Nadelen:
- Ruimte op achterbank wat minder vooral de voeten
- Stoelen aan de slappe kant qua ondersteuning zeker na verloop van jaren

Voor het eerst met pech langs de weg

  • 208.000 km

Inmiddels heb ik Civic ruim 9 jaar en doen zich toch de eerste problemen voor. Allereerst laat de kwaliteit van de lak te wensen voor. Op de stijlen van de voorruit en boven de voorruit laat de lak los. Ik heb het dan niet over de blanke lak laag maar de witte lak. Ik had dit niet van Honda verwacht en ook bij de dealer e.e.a. laten zien. Reactie van Honda was dat men op de lak slechts 6 jaar garantie geeft.

Vorige week op reis in het buitenland gaat plotseling het accu lampje branden. Gevolg na een tijdje is het uitvallen van alle electrisch systemen. Gelukkig kon ik zonder stuurbekrachting nog net een parkplaats opsturen. Diagnose de dynamo is kapot. Kan gebeuren maar waar ik wel van baal is dat de auto geen enkele aanduiding vooraf heeft gegeven en bij de regelmatige onderhoudsbeurten er ook niets opgevallen. De betrouwbaarheid van de Honda daarom een ster lager. En ik weet ook nog niet of ik er nog een wil. De kwaliteit valt mij toch een beetje tegen.

Nu heeft Honda geen station in het programma. De vorige Civic was naar mijn smaak veel te druk en bij de huidige versie (de hybride) vraag ik mij of ik er al dat geld voor over moet hebben. Je kunt voor hetzelfde geld ook een geheel electrische auto kopen.

Na bijna 9 jaar afscheid

  • 222.437 km

De laatste tijd ging het toch meer en meer knagen. Blijf ik door rijden en tegen welke dingen ga ik nog meer aanlopen of ga ik voor een andere auto. Belangrijkste overwegingen om afscheid te nemen waren: de loslatend lak rond de voorruit en op het dak, ik hoorde de laatste tijd een zoemend geluid van de banden of wiellagers, uitlaat en koppeling zijn nog origineel. Tot slot was het bod op de Civic het laatste zetje om afscheid te nemen.

Na bijna 9 jaar en meer dan 200000 km kan ik zeggen dat de Civic mij niet is tegengevallen. Wel zijn er een paar punten waar ik minder tevreden over ben:
- De voorstoelen zijn aan de zachte kant en ik had de laatste tijd het gevoel
dat ik het stoelframe voelde;
- De lak is niet bepaald duurzaam en liet op een aantal plaatsen los;
- Het elektrische gedeelte (accu en dynamo) is een zwak punt en beide heb
ik (vrij snel) moeten laten vervangen.

Positieve punten van de Civic zijn de enorme bagageruimte, de handige magic seats, het bezineverbruik (gemiddeld 6,4 l/100 km). Op mijn Lifestyle uitvoering zat zo'n beetje alles wat je maar kunt bedenken. Zelfs nu kost het nog moeite om een auto te vinden die al deze opties heeft, vaak moet je dan voor een luxere uitvoering kiezen.

Kortom ik heb 9 jaar met veel plezier in mijn Honda Civic gereden. Een paar problemen gehad maar in het algemeen was de Civic betrouwbaar.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.