Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Sport Business Edition (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic Tourer 1.6 i-DTEC Sport Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 4.500 km |
KM-stand laatst | 4.835 km |
2.2i-Dtec hatchback vs 1.6Dtec tourer
- 4.835 km
[Aanschaf]
Enkele weken geleden trok de nieuwe Civic Tourer mijn aandacht na een paar reviews gelezen te hebben. Enkel uit interesse aangezien we krap 7 maanden geleden de 2.2 Dtec aangeschaft hadden, waar we erg tevreden over waren. Enkel mistte ik de cruise control en het lederen stuurwiel. Het lijkt een klein detail maar het wordt gemist als je het gewend bent. De auto daarentegen, heerlijk!
Lang verhaal kort: Toch een 1.6 Dtec tourer aangeschaft in een andere uitvoering, een Sport Business edition met het ADAS. We kregen een meer dan correcte prijs voor de Civic van afgelopen jaar en een leuke korting op de tourer. Dit omdat hij net 2 maanden ingezet was als bedrijfsauto.
Reden voor de review zijn de overeenkomsten tussen de twee, maar ook juist de opvallende verschillen. Daarnaast is het wel leuk om de ontwikkelingen de komende tijd bij te houden, ook wat betreft het verbruik. Het verschil tussen de ruimte in de hatchback en tourer laat ik in het midden, de hatch was de enige met die mate van bruikbaarheid in dat segment. De tourer gaat daaroverheen en is hierin ongekend.
[Dtec: 1.6 vs 2.2]
De auto was bij de proefrit en ontvangst gezapig, reageerde minder vlot op gasresponse en was significant langzamer dat de 2.2 die ik gewend was. Toch gezien de FM voorkeuze zenders bleek deze over een te komen met de (in)gereden rijstijl, gelukkig! Daarnaast is iedere auto even wennen wanneer het blok waar goed oppakt. Na enkele dagen mijn eigen rijstijl begint de 1.6 ook lekker los te komen. Ik rij niet sportief maar wel lekker door.
Het blok is duidelijk minder krachtig dan de 2.2. Daarentegen had die motor zoveel reserve dat er wel iets meer vermogen uit had kunnen/mogen komen. De 1.6 heeft minder vermogen maar lijkt iets verfijnder. Op de juiste momenten is het koppel aanwezig en zelfs in eigenlijk een te hoge versnelling, pakt deze beter op dan de 2.2 die daar wel eens moeite mee had. Kortom; Iets minder vermogen maar aanwezig op de momenten wanneer het nodig is.
[Wegligging]
Een wereld van verschil, iets wat in de professionele reviews meer benadrukt zou mogen worden. Enkelen geven aan dat de wielophanging voor inderdaad is aangepast, maar dat is ook zeker merkbaar! Drempels in de woonwijk waar ik voorheen met 7 km per uur de bodem nog wel eens raakte, neemt de tourer hem vol vertrouwen en comfort.
Ook op de snelweg is de gehele auto merkbaar 'rustiger' en comfortabeler afgeveerd. Niet ten koste van de stabiliteit, want hij leunt minder in de bochten dan de 2.2.
Waarschijnlijk ook doordat dit blok toch iets lichter is voorin, de wielophanging iets doorontwikkeld is en/of misschien de gewicht verdeling van een Tourer zich anders uit. Hoe dan ook, het iets mindere vermogen wordt ruimschoots goed gemaakt door de betere wegligging.
[Uitrusting]
De Sport business uitvoering met ADAS is heerlijk. Het lederen stuur is dunner (positief), de cruise control wordt gewaardeerd (maar wat langzaam) en de lane departure warning staat uit, deze is te gevoelig.
Helaas heb ik beide modellen niet naast elkaar gezet om ze één op één te vergelijken. Maar de tourer voelt op details toch anders aan in de uitrusting én afwerking. Niet ten nadele van de hatchback, want daar hadden we al niets over te klagen. Toch hier en daar zijn er zaken verbeterd. De stoelen zitten comfortabler, het Touch screen van de navigatie werkt beter en alles voelt meer aan als een geheel.
[In het kort]
Er zijn veel overeenkomsten tussen de 2.2 hatchback van vorig jaar en de nieuwe 1.6 tourer, maar juist de verschillen vallen op.
De gehele auto is duidelijk iets verder geëvolueerd en verfijnd op een aantal punten, waarbij het rijgedrag erboven uit steekt. Tuurlijk mis ik de 'grunt' van de 2.2, maar misschien was het blok toch iets te zwaar voor in de neus...
[Tanken]
Gisteren voor de eerste keer getankt.
Het verbruik valt iets tegen, aan de andere kant rij ik ook rustig doortrekkend in de toeren. Hij moest echt ingereden worden om los te komen, maar reageert inmiddels al beter.
Vanaf nu kan ik mijn eigen rijstijl aanhouden:
- Vlot optrekkend
- Overal gemiddeld 10km/uur harder dan toegestaan
- Cruisecontrol gebruik ik consequent waar mogelijk
De verwachting is dat 1 op 24 daarmee haalbaar moet zijn. Ben benieuwd..
[2e tank]
Deze tankbeurt is er voornamelijk normaal optrekkend gereden, echter zijn wel de topsnelheden beperkt (max 130)
[3e tank]
Vanwege een twee wekelijkse vakantie enkel stadsverkeer gereden en daarbuiten sportief!
[Tussentijdse opinie]
De 1.6 is merkbaar zuiniger mits er wordt gereden tot 100-110 km/uur.
Woon-werk verkeer wordt daarmee gedekt, maar sommige periodes wordt er langere afstanden over de snelweg gereden en ligt de snelheid hoger. Op dat moment legt de 1.6 het echt af en is het grotere blok aanzienlijk zuiniger. Bij 150 km/uur doet de 2.2 het beduidend beter met nog 1 op 18/19 (5,5). Zijn kleinere broertje heeft daar toch meer toeren en liters voor nodig (6,2)
Begrijpelijk, maar wel jammer, dat Honda de 1,6 afgestemd heeft op de meetwaardes in NL. Hierdoor is deze op papier zuiniger dan de 2.2. Persoonlijk heb ik liever de 'ruimte' om op de snelweg een beetje door te rijden en rustiger aan te doen in stadsverkeer. Nu ik dit zo op schrijf, klinkt dat ook logischer ;)
Karakteristiek in verbruik past de 2.2 dus beter bij mij.
Toch voeren de voordelen van de nieuwe 1.6 tourer de boventoon. Ik val in herhaling, maar hij rijdt echt een stuk volwassener dan de 2.2 Hatchback. De ophanging is een genot en vermogen kom je niet te kort..
Laatste tankbeurt met normaal rijden, maar wel de maximum snelheden gehandhaafd: 1 op 20.75
De boardcomputer is net iets optimistischer, ditmaal 4.5/100 | 1/22
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.