Honda Civic IMA (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic IMA |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nadat ik van nog geen 15.000 naar meer dan 60.000 km zou gaan, kon de Civic Type R niet blijven. Omdat de Honda (en de dealer) enorm goed bevallen was, heb ik de knop helemaal omgegooid en een Civic IMA gekozen. Ook al heb ik een tankpas en betaalt de baas de auto, mij als techneut leek de IMA wel een uitdaging.
Tot nu toe valt het niet tegen. OK, stoplichtsprintjes worden nu wel eens verloren, maar door de 160 (!) Nm bij 1000 (!) toeren en de bijbehorende lange 1e versnelling, kun je net even langer doortrekken. Verder draait het motortje erg weinig toeren, wat de rust in het interieur ten goede komt. Maar waardoor het bandengeluid wel erg op de voorgrond treedt.
Het verbruik is uiteraard erg positief. Meerijdend met de stroom in de Randstad betekent dat rond de 1 op 20, moet ik naar het oosten of het noorden (snelheid 120-150), dan wordt het rond de 1 op 18,5 en bij een rit van 1700 km naar Italie in 15,5 uur ligt het rond de 1 op 15. Je rijdt dan dus tussen de 150 en 170. Dus in de Nederlandse praktijk nooit meer dan 30 liter tanken, anders geldt de verdubbelaar niet!!!
Het interieur is voldoende ruim en de stoelen zitten lekker breed. Automatische airco en alles electrisch doen de rest. Het grote navi-scherm kent vele functies, jammer dat het volume-knopje aan de verkeerde (Engelse) kant zit. Verder is de kofferruimte voldoende groot, maar omdat de grote batterij tegen de rugleuning gemonteerd zit, kan die leuning niet omgeklapt worden.
Sturen, wegligging, remmen, het werkt erg prettig en des Honda’s. Bovendien weegt de Civic IMA rijklaar slechts 1160 kg (bijna 150 kg minder dan de Prius) en doordoor wordt het weggedrag positief door beinvloed.
Het uiterlijk? Tja, misschien niet mijn eerste keus, maar gezien de plaatjes op VTEC.net van de volgende Civic sedan komt ook dat helemaal goed.
O ja, wat ik mij nog wel afvraag, waarom rijden de Prius-rijders allemaal in de rechterbaan??? Ik heb diverse Priussen ingehaald, maar nog nooit andersom......
PROBLEMEN
(Uiteraard) geen problemen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.