Honda Civic IMA (2004) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic IMA |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 216.000 km |
KM-stand laatst | 295.000 km |
Eerste kilometers
- 218.000 km
Een nieuwe auto voor mijn vriendin die ca 20.000 woon-werk kilometers maakt. Ze kreeg het erg koud de afgelopen winters in de Toyota Starlet diesel omdat de diesel motor niet zoveel warmte afgeeft en (belangrijker) de interieur radiator werkte niet goed.
De aircopomp van de Honda rammelt maar werkt wel en de auto ziet er niet heel erg mooi uit door krassen en beschadigingen. De auto rijdt echter prima. Ook op het onderhoud is niet bezuinigd aangezien die zeer regelmatig zijn uitgevoerd en de facturen vanaf 20.000 km zijn bijgevoegd. Er is enkele maanden geleden nog een health check uitgevoerd door een Honda garage en alleen de airco kwam daar, door de rammels, er niet goed vanaf.
Ik heb zelf nu drie keer een lange rit gemaakt. Daarbij vallen enkele dingen op. De auto voelt zeer solide aan. dichtslaan van de deuren, versnellingsbak, sturen, hendels en knoppen alles gaat gepaard met geluiden dat het de komende honderd jaar niet kapot zal gaan. Er ontbreken ook rammeltjes in het interieur. Ik hoorde de laatste rit wel wat gepiep maar dat bleek de houder van de losse navigatiesysteem te zijn, niet Honda dus.
In het boekje van de IMA staat dat er 0W20 olie in moet maar dat hebben ze bij het onderhoud de afgelopen jaren niet gedaan. Ik zal mijn garage toch eens vragen of ze 0w20 olie erin willen doen.
Het gebruik van het start/stop systeem van de Honda brengt een lach op mijn gezicht. Deze functie werkt alleen als je de ECON knop aan hebt. Mooi vind ik het dat als het niet nodig is de motor ook geen benzine verbruikt. Het weer aanslaan van de motor gaat snel en vrijwel zonder geluid. Überhaupt gaat het starten van de motor zonder veel geweld, zit er wel een startmotor op of doet de elektromotor al dit werk?
De auto is stiller dan ik gewend ben (Toyota Avensis Verso, Toyota Starlet diesel). Met 110/120 draait de motor onder de 3000 toeren en dat zal wel bijdragen aan het lage geluidsniveau. De banden maken wel redelijk veel geluid en bij sommige snelheden lijkt het iets te resoneren in de koets. Ik heb er Bridstone banden voor en Firestone banden achter opzitten. Ze zijn nog veel te goed om te vervangen, dus daar zal ik het nog even mee moeten doen.
Zoals bij alle auto's van de afgelopen jaren wil ik er winterbanden op hebben. Ik was van het nut daarvan al overtuigd maar sinds de test die ik, een aantal jaren geleden met Autoweek, heb gedaan wil ik niets anders meer. Het probleem is wel het vinden van betaalbare velgen in de juiste maat. Dan is het jammer dat een Honda, een IMA in het bijzonder, een zeldzame auto is.
Er bleken een paar lampjes kapot aan de achterkant. Om het remlicht te vervangen moet een deel van de bekleding losgemaakt worden en een van de pinnetjes wil absoluut niet meewerken. Iemand een idee voordat ik 'm kapot knip?
Tot nu toe lijkt alles aan en op de auto te werken.
We hebben nu twee keer een beetje getankt, dus daarover nog geen echt betrouwbare gegevens.
Er staan nu foto's van onze auto bij de review. Er zit een foto bij van de kofferruimte. Daarbij is de bekleding verwijderd zodat je de metalen omhulsel ziet waarachter de accu en computer zit. Dit is de reden waarom de achterbank niet neergeklapt kan worden.
Nog een eigenschap van een Honda IMA of welke hybride dan ook, je kan er geen kar achter hangen.
De komende tijd wordt er meer ervaring gedeeld alsmede de verbruikswaarden aangezien de auto bedoeld is om zuiniger te zijn dan een "standaard" model.
Belastingdienst
- 218.500 km
Voor de aankoop bereken ik wat de kosten zijn van verschillende auto's. Bij deze Honda dacht ik dat de kosten van de motorrijtuigenbelasting 114 euro per kwartaal zou zijn. Met die info is de auto gekocht. Echter per brief liet de belastingdienst weten dat het niet 114 per kwartaal maar 97 euro is. Doe ik niet moeilijk over. De auto blijkt in dat opzicht iets gunstiger dan gedacht.
Airco ellende
- 219.367 km
Geweldige auto, deze Honda. Ik had wel eens gelezen dat ze zelden kapot gaan maar oh wee als ze daadwerkelijk stuk gaan. Dat bleek toch echt waarheid!
Bij de aankoop was de aircopomp (compressor) aan het rammelen maar werkte wel. Die zouden de garage en wij gezamenlijk vervangen. Nu zijn we een dikke maand verder, de auto heeft drie weken bij de garage gestaan en er zit nog steeds geen nieuwe aircopomp op. De aircopomp is gedemonteerd naar een revisie bedrijf gestuurd maar die kon de magneetkoppeling niet repareren. Toen hebben het garage bedrijf en ik stad en land afgebeld en gemaild, onderdelen websites bekeken maar geen exacte vervanger gevonden. De pomp is van Sanden TRSA09 model 3615 en dat blijkt zeer zeldzaam. Tja, ze gaan bijna niet kapot en dit model Honda is niet veel verkocht dus vervangende onderdelen zijn niet veel voorradig.
Van ellende maar de auto weer opgehaald zonder de compressor, met een kortere multi-riem en leidingen afgedopt zodat de auto gereden kon worden. Uiteindelijk op ebay.com een aantal pompen gevonden die exact gelijk waren als het origineel. Vervelende is dat deze allemaal in de USA staan omdat daar dit model Honda wel wat meer is verkocht. Nu ben ik een aankoop van zo'n nieuwe, Chinese namaak pomp aan het afronden. Tegelijk worden meteen de aircofilter (of droger) vervangen en het systeem gespoeld. Ik ben benieuwd.
We hebben nu voor het eerst getankt met een betrouwbare, representatieve rit. Het blijkt 1 op 19,6km te zijn. Dat valt me niets tegen, eigenlijk vind ik het wel erg goed.
Ik heb tweedehands Rover velgen gekocht maar die waren erg vuil. Het vuil bleek erg hardnekkig. Ik heb zo'n beetje alle schoonmaakmiddelen geprobeerd inclusief 96% alcohol. Het meest vervelend waren kleine inhammetjes waar een laag zwart goedje vast zat. Uiteindelijk heb ik de laatste resten,handmatig, weg geschuurd met schuurmiddel en een tandenborstel (de elektrische borstel trok het niet meer).
De velgen zijn voor de winterbanden. Ik heb Continental TS850 (195 60 R15) banden op internet besteld en die zullen weldra door mijn lokale garage gemonteerd worden.
Voor de Rover (da's natuurlijk geen gezicht!) naafkapjes heb stickers met Honda logo besteld.
Winterbanden en koppeling piept
- 219.800 km
De winterbanden zitten erop. De Conti's zijn echt andere banden dan de zomerbanden. Dit zijn Pirelli's P6 en Firestone banden. Het irritante, resonerende geluid van de banden is nu weg en het sturen gaat veel soepeler.
Op de banden zitten nu ventieldopjes die de luchtdruk meten en aangeven met kleurtjes hoe het ervoor staat. Ik koos voor 2,2 bar. Dat is 0,1 bar hoger dan voorgeschreven door Honda. Dan heb ik in ieder geval een beetje marge als er wat lucht uit gaat.
Ik heb de garage meteen laten zoeken naar een piep van de koppeling. Soms komt er een piep bij het indrukken van het koppelingspedaal maar dat is volgens de garage niets ernstigs.
Komen we terug van vakantie blijkt er een flinke deuk in het voorscherm van de Honda te zitten. Dat moet een flinke klap geweest zijn. Auto stond aan de weg en wij vermoeden een dronken lor die niet kan fietsen. Autodeur kan ook maar er lijkt geen verf aan onze auto te zitten van de vreemde auto. Kosten zijn volgens mijn garage ca. 150 euro. Balen!
Op de motorkap zijn twee steenslag beschadigingen gaan roesten. Kosten ca. 300 euro. Nog meer balen!
boem is ho
- 225.000 km
Dat was lelijk! De Honda keek scheel. De beide voorwielen stonden beide een andere richting op. Aanrijding waarbij wat deuken, krassen en scheuren (bumper) ontstaat zijn. Daarnaast is de ruitensproeier reservoir en koplamp kapot gegaan. Wat doen? Weg of repareren. Na wat onderzoek bleek alleen de schokdemper krom en verder alles perfect. Dus auto een beetje uitgelijnd, enkele nieuwe onderdelen en spuiten. Nu rijdt de ima beter dan voor de aanrijding want ik denk dat de auto al uitgelijnd moest worden voor de aankoop. Dus al met al niet al te vervelend afgelopen.
Enig voordeeltje voor ons is dat de schade die er al was nu meteen meegenomen kon worden. Dat scheelt flink in de kosten.
De Honda rijdt nog erg lekker en comfortabel.
Uiterst betrouwbaar maar roest overal
- 268.000 km
De auto rijdt nog steeds erg goed. Geen gekke dingen vervangen.
De auto heeft de laatste jaren meer kilometers gemaakt dat het eerste jaar.
Het verbruik houd ik zelf nauwkeurig bij. Dat is vrij constant over lange tijd. De boordcomputer meld regelmatig tussen de 4,7 en 5,1 l/100km maar dat is wel wat optimistisch. Als je het uitrekent dan kom je op gemiddeld zo'n 5,2 l/100km. Nog steeds niet slecht met stadsritjes en lange ritten al erbij.
Ik gebruik zomer- en winterbanden. Dat is iets waar ik niet op bezuinig wel op bespaar. Ik zoek namelijk op internet uit welke banden goed zijn. (hoe moet je dat in vredesnaam zelf uittesten en vergelijken als je banden gewisseld heb van oude naar nieuwe?). Ik koop ze vervolgens online en laat mijn eigen garage ze voor 15 euro per band monteren. De laatste banden waren Vredesteins sporttrack. Die bleken in de sneeuw echt weinig grip te hebben toen ik op de eerste dag sneeuw de winterbanden heb laten monteren. De Vredesteins zomerbanden gleden alle kanten op. Ik heb nog een beetje zitten spelen met de handrem (lage snelheid, geen enkel obstakel in de buurt, ik ben niet gek!) maar toen de Continental winterbanden eronder zaten wilde de auto echt niet meer glijden, ook niet met de handrem erop. Indrukwekkend!
Irritant voor zo'n goede betrouwbare auto is dat de lak op vele plaatsen roestplekjes laat zien. Dat is haast niet te doen om bij te werken want het zit echt overal. Op en onder de motorkap, onder de achterklep, binnenkant van de deuren, wielkasten achter, dorpels en waarschijnlijk plekken wat ik niet kan zien. Ik vrees dat deze auto naar de sloop moet als een hoopje bruin schroot maar dat de aandrijflijn als nieuw verkocht kan worden.
Accu slecht en ingeruild
- 295.000 km
Zoals bij vele Honda Civic IMA bezitters ging bij 295000 km het gevreesde IMA waarschuwingslampje aan samen met die van het motormanagement. Dat wil meestal zeggen dat er iets met de hybride accu is. Niet zo fijn want die dingen zijn nogal prijzig, 2000 euro of meer voor een nieuwe. Dat gaan we er niet in stoppen.
De auto doet het wel en de accu laadt nog op en het IMA deel werkt ook nog met opladen en aandrijving maar lekker gaat het niet. Bij accelereren voel je dat het licht schokkerig gaat en niet zo snel meer. Snel is de auto van zichzelf al niet maar dit wordt wel erg sloom.
We hebben de auto ingeruild op een Toyota Prius 2 van 2007.
Al met al is de Honda Civic een betrouwbare auto waar we van 216000 tot 295000 km mee gereden hebben. Er is een ongelukje geweest wat netjes hersteld is en we hebben vele fijne kilometers gehad.
Het verbruik is uiteindelijk wel iets tegengevallen. Vaak had ik het idee dat er iets aanliep maar remmen en dergelijke werd bij een beurt op mijn verzoek gecontroleerd en kreeg dan een servicebeurt maar het verbruik bleef steken op zo'n 1:18.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.