Ford Ranger Super Cab 2.2 TDCi Limited (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ranger Super Cab 2.2 TDCi Limited |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 94 km |
KM-stand laatst | 2.300 km |
Gemengde gevoelens
- 2.300 km
Na lang wikken en wegen en diverse proefritten met de 3 auto's van mijn shortlist (Ford Ranger, Nissan Navara en Toyota Highlux) uiteindelijk voor de Ford Ranger gekozen. Rijeigenschappen en rijcomfort hebben de doorslag gegeven. De auto met handbak besteld omdat het afremmen op de motor mij bij de automaat tegen viel. Als extra's zijn mede Ocean metaallak, achteruitrijcamera, 13 polige trekhaak, offroad pack (bescherming onderzijde auto en sper in de achteras), 230V aansluiting, en zachte tonneaucover besteld. Door een fout in de fabriek is de auto met een automaat in NL aangekomen. Omdat ik flinke korting kreeg vanwege de 'verkeerde' versnellingsbak werd de automaat goedkoper dan de handbak. Toch maar voor de automaat gaan en het minder goed afremmen op de motor voor lief nemen of weer zeven maanden wachten op een auto met handbak? Het eerste is een feit.
Na een goede 2000 km gereden te hebben ben ik over veel zaken zeer goed te spreken. Zo zijn de stoelen uitstekend, stuurt het apparaat geweldig, goede wegligging, op snelheid lekker stil en is veel bergruimte achter de stoelen aanwezig.
Minder goed te spreken ben ik over de automaat. Koud is het een hork van een ding. In de eerste drie versnellingen heb je geen enkel idee dat er een verbinding is tussen motor en achterwielen, de trekkracht valt erg tegen. Het opschakelen gaat bij veel teveel toeren. Waarom moet de koude diesel bijna 3000 toeren maken om de versnellingsbak op te laten schakelen? Erg onnodig omdat het maximum koppel van 1500 - 2500 toeren beschikbaar is. Koud ben ik de bak met de hand gaan schakelen wat iets beter bevalt maar de tegenvallende trekkracht in de eerste drie versnellingen blijft als de boel koud is en als het vriest willen verzet vier en vijf ook niet lekker.
Warm gaat het wat beter. Dan wordt vanaf de derde versnelling goed opgepakt en is de acceleratie indrukwekkend. Versnelling één en twee blijft om te huilen. Bij het nemen van een haakse bocht moeten weer veel teveel toeren gemaakt worden om enigszins vooruit te komen. Gevolg van de slecht werkende automaat is het verbruik. Op een binnenweg met wat stoplichten en rotondes zit zuiniger dan 14L/100km er niet in. Binnenkort met dit probleem eens bij de dealer aankloppen. Overigens valt het afremmen op de motor mij bij nader inzien niet eens tegen al is het wel weer vreemd dat de bak bij gas los nog een verzet opschakelt als dat mogelijk is.
Ander minpunt is de gebruikte kunststof in de cabine. De bovenste helft van het dashboard is van prima kwaliteit en netjes afgewerkt. De rest van de kunststof in de cabine zit niet netjes in elkaar. De armsteun is zelfs gammel te noemen echter kapot zal het niet gaan.
Na het bezoek aan de dealer zal ik een update plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak Super Cab 4x4 *Leder*Trekhaak*
- 2015
- 170.435 km

Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak Supercab Raptor Uitlaat Marge 1e Eig ACC Rollertop
- 2019
- 39.555 km

Ford Ranger 2.0 EcoBlue Wildtrak Supercab | SCI | Navigatie | Adaptive cruise control | Rollertop | Trekhaak
- 2019
- 90.335 km
Lezersreacties (0)
Reageren