Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X (2025) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 3.200 km |
Keuzestress
- 250 km
Zoals al vermeld bij mijn review van de Clio TCe 90 Energy Limited in de kleur Rouge Flammé. Konden we de lease termijn niet verder verlengen.
Daarom een nieuw zoek proces opgestart.
Dit proces bestaat bij ons uit het doorpluizen van de Autoweek database welke auto’s in het B-segment 75 kg op de trekhaak mogen hebben.
Aangezien we ook niet de jongsten meer zijn en er weer zeker 5 jaar met de auto gereden gaat worden, heeft een auto met wat hogere instap sterk de voorkeur.
Vervolgens online kijken wat het private-lease bedrag is van deze auto’s.
Na met vlugzout en geruststellende woorden bijgebracht te zijn door mijn eega, toch maar een lijstje gemaakt met enigszins betaalbare modellen.
Daaruit kwamen een aantal auto’s die we in principe wel interessant vonden.
Dit zijn in willekeurige volgorde:
- Dacia Duster
- Dacia Sandero Stepway
- Ford Puma
- Hyundai Kona
- Kia Niro
- Renault Captur
- Skoda Kamiq
- Suzuki Vitara
- VW T-Cross
- Toyota Yaris Cross
Wat opvalt is dat er geen enkele auto van de Stellantis stal hiertussen staat. Dat ligt niet aan desinteresse van mij, maar aan het feit dat geen enkele Stellantis auto in het B-segment voldoet aan de eis van 75 kilo kogeldruk.
In mijn optiek is dit een gemiste kans van Stellantis, anders had zeker de Jeep Avenger op mijn shortlist gestaan!
Vervolgens zijn we auto’s gaan “passen”.
Wat houdt dat in?
Kortweg, hoe gaat het in/uitstappen en hoe zit het in de auto qua hoofd en beenruimte.
Als eerste hebben we de Duster bekeken, maar die viel af. Door de brede/hoge dorpel was het lastig in- en uitstappen en moest je je voeten echt naar binnen trekken. Dat vond ik wel jammer, want ik vind/vond de Duster een leuke auto om te zien.
De Yaris Cross, Kona, Captur en Niro zaten wat dat betreft een stuk beter.
Voordat we verder konden gaan met “passen” werden we gebeld door de leasemaatschappij dat ze een aanbieding hebben, indien we een nieuwe Ford zouden kiezen.
Dat voordeel was net iets meer dan €100,= per maand en dat is in mijn ogen niet gering.
Daardoor kwamen auto’s binnen ons vizier die daar eerst niet kwamen.
Aanvankelijk gingen we voor de Kuga.
Leek me wel mooi omdat we de auto naast ons huis kunnen parkeren en we zonnepanelen hebben, zodat we de lokale kilometers goedkoop elektrisch zouden kunnen afleggen.
Het proefrijden ging prima, alleen de stoelen in de ST-Line X zaten veel beter dan in de (standaard) Titanium uitvoering. Helaas zijn die betere stoelen niet als optie te bestellen.
Daardoor viel de Titanium af. Ondanks de voordelen zit die ST-Line X toch wel net boven het budget wat we voor ogen hadden. Zeker als er nog aanpassingen aan onze elektra in de meterkast gedaan moeten worden en een wallbox aangesloten moet gaan worden.
Toen ik las dat de PHEV’s vanaf 2025 geen 50% korting meer zullen gaan krijgen op de MRB, was het voor ons een uitgemaakte zaak; daarmee zou het leasebedrag zo’n €65,= per maand omhoog gaan. Dat is teveel van het goede, ergo: geen Kuga.
Door het proefrijden in de Kuga wist ik wel zeker dat ik na 46 jaar handmatig in versnellingsbakken roeren, dat nu toch liever aan een automaat ga overlaten.
Daarom naar een lichtere, kleinere en goedkopere Ford gekeken; de Puma.
Ik kon gelukkig een proefrit maken in de automaat versie en dat beviel uitstekend.
Wat opviel was de vlotte/felle motor (met de Clio als vergelijk). De wegligging was ook goed maar daar had ik niet expliciet op getest. En er was wat meer rust aan boord. Wat me wel opviel dat het een studie vergt voordat je het multi-media gebeuren onder de knie hebt.
Omdat de leaseprijs van de Puma veel lager ligt dan die van de Kuga kon ik de Puma wel leuk aankleden.
Het is de ST-Line X geworden met als extra’s:
- Afneembare trekhaak
- Winter Pack
- Driver Assistance Pack
- Metallic lak (blauw)
Ford had als voorwaarde bij deze actie dat de auto voor eind maart 2025 geleverd moest worden.
Prima, gelijk maar een datum in de laatste week van maart geprikt als leveringsdatum.
Half januari werd ik gebeld door een vrolijke Ford sales-medewerker dat mijn auto klaar stond.
Hij kreeg van mij een heel ander antwoord dan hij waarschijnlijk verwacht had.
In plaats van enthousiast te reageren antwoordde ik koeltjes dat ze de auto dan maar op een mooie stofvrije plek moeten stallen omdat met de leasemaatschappij was afgesproken dat ik pas eind maart in de Puma zou gaan rijden.
Het was even stil aan de andere kant van de telefoon….
Toen zag hij ook dat eind maart was afgesproken.
Wel nu gelijk en datum en tijd afgesproken voor de autowissel.
Ik zal in ieder geval het verbruik, net zoals de Clio, hier op Autoweek bijhouden.
En natuurlijk hoe de Puma in de praktijk bevalt.
Wordt dus vervolgd.
Dit is overigens de eerste Ford in mijn automobiele leven…..
De eerste kilometers
- 3.200 km
De Puma nu een tijdje in ons “bezit” en er wat meer kilometers mee gemaakt.
In 1e instantie was ik niet gelukkig met de lay-out van het dashboard mbt de snelheidsmeter.
In het snelheidsmeter gebied stond de snelheid in miles vrij groot bovenin en de snelheid in KM kleiner onderin en dat is vrij lastig als je even snel wilt kijken hoe hard je rijdt.
Volgens het instructieboekje moesten er iets van instellingen zijn te bereiken via knopjes op het stuur, maar wat ik ook zag; geen instellingen.
Daarom de dealer gebeld maar die kwam er ook niet zo snel uit.
De volgende keer dat ik in de auto stapte stond nu alleen de snelheid in Miles, de KM/h was helemaal weggevallen.. Vreemd.
Omdat ik snel ergens naar toe moest, daarna maar gekeken of ik er iets aan kon doen en toen kon ik wel de instellingen vinden en Miles uitschakelen waardoor (gelukkig) alleen de KM/h overbleef.
Dat gaat nu dus gelukkig goed!
Wat verder opviel dat het aan boord van de Ford toch net even wat rustiger is dan aan boord van de Clio.
Gevoelsmatig heb ik nu meer “auto” dan voorheen.
Het voordeel van de Clio was, dat er weinig toeters en bellen opzaten waardoor je snel je weg en de positie van de knoppen kon vinden.
Dat is nu wel even anders. Zal ook best een kwestie van wennen zijn.
Wat ik fijn vind:
• De Adaptive Cruise Control is een verademing, zeker in combinatie met de automatische versnellingsbak. Dat rijdt nu echt relaxed en comfortabel.
• De automatische versnellingsbak; was wel even wennen maar rijd echt fijn en zeker in de file zonder stress.
• Android Auto is ook een uitkomst, altijd up-to-date navigatie op zak.
De ingebouwde navigatie van de Puma heb ik ook gebruikt en werkt ook prima, alleen weet ik niet hoe actueel deze is en blijft en de aanwijzingen in Maps zijn net wat prettiger. Heb nu een abonnement van op jaar op Sygic, werkt ook prima.
Welke navigatie ik ook gebruik, in de display recht voor mijn neus zie ik ook de eerstvolgende aanwijzing; heel prettig zo direct in het zicht.
• Blind Spot Assist; fijn hulpmiddel als bij over schouder kijken een ander voertuig toch in de dode hoek blijkt te zitten.
• De stoelen zitten prettig met voldoende steun en ik hou voldoende hoofdruimte over.
• Weggedrag is goed voor elkaar, voelt vertrouwd en solide aan. Rotondes nemen is een feest geworden.
• De rust in de auto.
• Het benzineverbruik valt me erg mee, ik had een hoger verbruik t.o.v. de Clio verwacht, maar dat valt me tot op heden enorm mee. Scheelt waarschijnlijk ook dat ik niet zo’n scheurneus ben.
• Het Sync-4 Multimediasysteem werkt vlot.
• De achteruitrij camera en parkeersensoren, prettig met parkeren. Er kan haast niets meer fout gaan.
Wat ik minder vind:
• Het “tussen de lijnen kleuren” systeem; zeker binnen de bebouwde kom of smalle weggetjes vind ik dit geen toegevoegde waarde hebben. Ik heb het systeem meer uit dan aan staan.
• Verkeersborden herkenning zit er nog wel eens naast, waardoor je weer piepjes krijgt dat je te hard rijdt terwijl dat niet zo is. Ook zie het systeem wel het ingaan van een snelheidsbeperking, maar niet het einde snelheidsbeperking (matrix)bord. Gelukkig is het geluid van deze piepjes bescheiden, dus je schrikt je niet het apezuur als je eventjes te hard rijd (volgens de software dan hè, de werkelijkheid kan anders zijn)
• De afneembare trekhaak is niet echt makkelijk te monteren en demonteren.
• De ruitenwisser met regensensor vond ik in de Clio net iets prettiger in te stellen.
• In de Clio kon ik mijn iPod-Classic aansluiten en afspelen via het media gebeuren, waarbij je het gespeelde nummer op het display van de auto zag. Helaas is dat in de Puma met Sync-4 niet meer mogelijk, de iPod wordt niet herkend.
Al met al ben ik meer dan tevreden met de Puma en ik hoop dat dat de komende jaren zo blijft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Puma
Had je deze auto's al gezien?

Ford Puma 1.0 Ecob Hybrid 155pk ST-Line-X-panorama-trekhaak
- 2024
- 13.328 km

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line X Automaat
- 2024
- 14.149 km

Ford Puma ST-Line X 1.0 EcoBoost Hybrid 155pk Automaat TREKHAAK | WINTER PACK | ADAPT. CRUISE | 18''LM | DODE HOEK | PDC + CAM. | DAB
- 2024
- 9.595 km