Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X (2025) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 250 km |
Keuzestress
- 250 km
Zoals al vermeld bij mijn review van de Clio TCe 90 Energy Limited in de kleur Rouge Flammé. Konden we de lease termijn niet verder verlengen.
Daarom een nieuw zoek proces opgestart.
Dit proces bestaat bij ons uit het doorpluizen van de Autoweek database welke auto’s in het B-segment 75 kg op de trekhaak mogen hebben.
Aangezien we ook niet de jongsten meer zijn en er weer zeker 5 jaar met de auto gereden gaat worden, heeft een auto met wat hogere instap sterk de voorkeur.
Vervolgens online kijken wat het private-lease bedrag is van deze auto’s.
Na met vlugzout en geruststellende woorden bijgebracht te zijn door mijn eega, toch maar een lijstje gemaakt met enigszins betaalbare modellen.
Daaruit kwamen een aantal auto’s die we in principe wel interessant vonden.
Dit zijn in willekeurige volgorde:
- Dacia Duster
- Dacia Sandero Stepway
- Ford Puma
- Hyundai Kona
- Kia Niro
- Renault Captur
- Skoda Kamiq
- Suzuki Vitara
- VW T-Cross
- Toyota Yaris Cross
Wat opvalt is dat er geen enkele auto van de Stellantis stal hiertussen staat. Dat ligt niet aan desinteresse van mij, maar aan het feit dat geen enkele Stellantis auto in het B-segment voldoet aan de eis van 75 kilo kogeldruk.
In mijn optiek is dit een gemiste kans van Stellantis, anders had zeker de Jeep Avenger op mijn shortlist gestaan!
Vervolgens zijn we auto’s gaan “passen”.
Wat houdt dat in?
Kortweg, hoe gaat het in/uitstappen en hoe zit het in de auto qua hoofd en beenruimte.
Als eerste hebben we de Duster bekeken, maar die viel af. Door de brede/hoge dorpel was het lastig in- en uitstappen en moest je je voeten echt naar binnen trekken. Dat vond ik wel jammer, want ik vind/vond de Duster een leuke auto om te zien.
De Yaris Cross, Kona, Captur en Niro zaten wat dat betreft een stuk beter.
Voordat we verder konden gaan met “passen” werden we gebeld door de leasemaatschappij dat ze een aanbieding hebben, indien we een nieuwe Ford zouden kiezen.
Dat voordeel was net iets meer dan €100,= per maand en dat is in mijn ogen niet gering.
Daardoor kwamen auto’s binnen ons vizier die daar eerst niet kwamen.
Aanvankelijk gingen we voor de Kuga.
Leek me wel mooi omdat we de auto naast ons huis kunnen parkeren en we zonnepanelen hebben, zodat we de lokale kilometers goedkoop elektrisch zouden kunnen afleggen.
Het proefrijden ging prima, alleen de stoelen in de ST-Line X zaten veel beter dan in de (standaard) Titanium uitvoering. Helaas zijn die betere stoelen niet als optie te bestellen.
Daardoor viel de Titanium af. Ondanks de voordelen zit die ST-Line X toch wel net boven het budget wat we voor ogen hadden. Zeker als er nog aanpassingen aan onze elektra in de meterkast gedaan moeten worden en een wallbox aangesloten moet gaan worden.
Toen ik las dat de PHEV’s vanaf 2025 geen 50% korting meer zullen gaan krijgen op de MRB, was het voor ons een uitgemaakte zaak; daarmee zou het leasebedrag zo’n €65,= per maand omhoog gaan. Dat is teveel van het goede, ergo: geen Kuga.
Door het proefrijden in de Kuga wist ik wel zeker dat ik na 46 jaar handmatig in versnellingsbakken roeren, dat nu toch liever aan een automaat ga overlaten.
Daarom naar een lichtere, kleinere en goedkopere Ford gekeken; de Puma.
Ik kon gelukkig een proefrit maken in de automaat versie en dat beviel uitstekend.
Wat opviel was de vlotte/felle motor (met de Clio als vergelijk). De wegligging was ook goed maar daar had ik niet expliciet op getest. En er was wat meer rust aan boord. Wat me wel opviel dat het een studie vergt voordat je het multi-media gebeuren onder de knie hebt.
Omdat de leaseprijs van de Puma veel lager ligt dan die van de Kuga kon ik de Puma wel leuk aankleden.
Het is de ST-Line X geworden met als extra’s:
- Afneembare trekhaak
- Winter Pack
- Driver Assistance Pack
- Metallic lak (blauw)
Ford had als voorwaarde bij deze actie dat de auto voor eind maart 2025 geleverd moest worden.
Prima, gelijk maar een datum in de laatste week van maart geprikt als leveringsdatum.
Half januari werd ik gebeld door een vrolijke Ford sales-medewerker dat mijn auto klaar stond.
Hij kreeg van mij een heel ander antwoord dan hij waarschijnlijk verwacht had.
In plaats van enthousiast te reageren antwoordde ik koeltjes dat ze de auto dan maar op een mooie stofvrije plek moeten stallen omdat met de leasemaatschappij was afgesproken dat ik pas eind maart in de Puma zou gaan rijden.
Het was even stil aan de andere kant van de telefoon….
Toen zag hij ook dat eind maart was afgesproken.
Wel nu gelijk en datum en tijd afgesproken voor de autowissel.
Ik zal in ieder geval het verbruik, net zoals de Clio, hier op Autoweek bijhouden.
En natuurlijk hoe de Puma in de praktijk bevalt.
Wordt dus vervolgd.
Dit is overigens de eerste Ford in mijn automobiele leven…..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.