Ford Mondeo 2.0 TDCi 140pk Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo 2.0 TDCi 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 112.000 km |
KM-stand laatst | 257.500 km |
de eerste kilometers..
Onze vorige auto was een Golf 1.9TDI Trend uit 2005 , een prima auto waar nu veel kosten aan zaten te komen, dus op onderzoek naar een andere auto. In eerste instantie hebben we gekeken en gereden in een Golf 5-drs DSG, een fijne en mooie auto. Thuis heb de vaste lasten is in een fijn Exel sheet gestopt en ben aan het vergelijken geslagen m.b.t. andere merken. [ Volkswagen is goed bevallen ]
We hebben gekeken naar een Insignia [ zwaaaar, wel mooi ] Passat en een Mondeo. Ford heb ik altijd een ‘degelijk’ merk gevonden maar ik had nooit stil gestaan bij een Mondeo. Persoonlijk vind ik het een mooi model en ik las op internet van mondeo rijders goede ervaringen. Onze wensen waren,
Automaat
5 deurs
Een beetje luxe uitvoering
Uiteindelijk een mooi exemplaar gevonden bij leaseplan in Breukelen. Wat vooral opviel was de smetteloze staat, geen steenslag of ‘goed gebruikt interieur’ en veel opties. Er zit zelfs een schuif-kantel dak op, zou het zelf nooit nieuw bestellen maar het is in de praktijk toch wel fijn. De automaat is er 1 met 6 versnellingen en remt ook een beetje op de motor af, ik moest er wel aan wennen maar het rijden is echt geweldig.
Comfort:
Geweldig, goeie stoelen, je kan ze alle kanten elektrisch verstellen, de auto is stil, loopt mooi, de automatenbak doet zijn werk vlekkeloos, goede radio, makkelijke bediening van het dashboard sowieso [ wel veel knopjes ] Als ik kritiekpunten moet opnoemen is het eigenlijk dat scherm voor je neus waar de boordcomputer inzit, dit is s ‘avonds best fel en je kan er weinig mee. Maar rijden, remmen en sturen: top!
Prestaties:
Voorheen hadden we een Golf 1.9TDI met 105 PK, dit was prima, de Mondeo is zwaarder maar er zit ook een grotere motor in, het is m.i. een snelle auto, ik rij nu i.c.m. de automaat wat harder maar dat komt vooral omdat je het niet zo door hebt.
Betrouwbaarheid:
Kijk we hebben de auto nog maar kort dus het is moeilijk om hier iets over te schrijven, gezien de overige reviews van de Mondeo van dit type moet het wel allemaal wel een beetje kloppen, ik ben vooral allergisch voor storingen want dat was bij de Golf vaak het geval.
Gebruikskosten:
Met name tijdens de aanschaf heb ik van alles naast elkaar gezet op papier ter vergelijk. Wat kost een Mondeo nu meer per maand dan een Golf 5 –deurs, Insignia en een Passat. Tuurlijk is een Mondeo per maand duurder dan een Golf maar het bedrag is nu ook niet schokkend. Als ik zie wat een Mondeo aan afschrijving doet is het wel noodzaak er lang mee te rijden geloof ik.. Het verbruik tot op heden is ongeveer 1 op 15, ik ben geen wilde chauffeur.
Eerste indrukken na 3000 kilometer
We hebben de Mondeo nu een poosje en hebben er flink wat kilometers mee gereden. We zijn er mee naar Frankrijk en Luxemburg geweest.
Waar ik een beetje aan moet wennen is de automaat, deze is soms wat langzaam schakelen, hij moet soms naar mijn idee iets te lang nadenken voordat hij in een andere versnelling gaat. Verder is er eigenlijk niet meer te melden dan lof. De stoelen zitten heerlijk, de auto is stil, snel en redelijk zuinig in het gebruik. Het multi display in het dashboard mag er van mij zo uit, je hebt er echt weinig aan. Het verbruik ligt rond de 1 op 15/16 bij normaal gebruik.
Update Mondeo
- 124.000 km
Nog steeds rijden we met veel plezier in de Mondeo. In de achterliggende periode heeft iemand wel een deuk in de auto gereden... heel fijn.. zonder briefje, maar goed keurig hersteld door Car Care en ik kreeg een vouwfiets cadeau.
Het rijden in de Mondeo blijft een feest, ik ben helemaal fan geworden van het schuif/kanteldak! Het verbruik blijft een beetje hangen op 1 op 15 / 1 op 16.
Waar ik nog steeds aan moet wennen is de 'zelfdenkende' automaat, ik vind dat het soms een beetje lang duurt voordat er een schakelmoment is en soms is het weer iets te snel. Het actie-reactie gevoel met het gaspedaal i.c.m. de automatenbak is soms wat sloom met bijvoorbeeld snel inhalen. Maar als we gaan dan is de auto ook erg snel. Je kunt ook kiezen voor de sportstand, dan is de bak wel iets kwieker maar heel veel maakt het niet uit. De bak heeft ook een mogelijkheid tot zelf schakelen, ik heb dat nu 1 keer gedaan in de bergen en dat werkt wel plezierig. Een vriend van mij heeft een Volvo 5 cylinder diesel met automaat uit 2009, hij geeft aan dat het dezelfde bak is en heeft ook een beetje dezelfde 'klachten'
En als ik dan toch aan het zeuren ben... vogelpoep op de lak kan je er beter snel afhalen want anders komen er een soort vlekken op de lak, de schadehersteller had het over lakken op waterbasis en die blijken toch niet zo sterk te zijn.
Maar concluderend blijft een Mondeo een ruime rustige royale auto die veel comfort geeft. Als je er mee naar Frankrijk rijd dat waardeer je weer enorm het comfort en de rust.
update, geen gekkigheden
- 133.000 km
We zijn weer veel kilometers verder, zitten nu op de 133000. In september zijn we er mee op vakantie geweest naar frankrijk, veel bergen en een automaat is dan naar mijn idee niet fijn. Deze automatenbak heeft wel de keuze om zelf te schakelen en dus ook terug maar het voelt niet echt lekker aan. Wat wel opviel was dat het verbruik ongeveer hetzelfde was als in het vlakke Nederland.
Werkelijk alle vakantie spullen kunnen mee, er ging nog wel een koplamp stuk, wat een gedoe is dat zeg maar goed, hij is nu niet meer aan het knipogen maar kijkt weer met 2 ogen de wereld in.
Na de vakantie bleek de Mondeo een grote beurt nodig te hebben, eigenlijk het standaard werk , olie [duur!] filters etc en 2 remblokken. Wel weer 500 euri verder maar goed.
Kortom we zijn nog steeds blij met de Mondeo, vooral de ruimte, echt alles gaat erin en het comfortabele rijden!
In Amsterdam is het niet de meest makkelijke auto om te parkeren maar ja dat wisten we van te voren.
Het model blijf ik mooi vinden, als je in de kroeg staat en je zegt ik heb een Ford Mondeo klinkt dat niet echt.... maar ik blij het een mooi model vinden, met veel comfort en veel afschrijving...
Verlichting
We Zijn weer vele kilometers verder en nog steeds happy met de Mondeo.
In korte tijd zijn beide voorlampen vervangen en ook 2 lampjes achter, het zal wel toeval zijn. Tegenwoordig rij ik iets vaker met de handdbak mogelijkheid, want soms blijft de automaat bij 120 in ze 5 hangen terwijl het net zo goed in ze 6 kan. Dat is eigenlijk de enige klacht van deze auto, de automaten bak. Hij doet soms net niet wat jij wil, en met plotseling veel gas geven lijkt hij even de tijd te nemen.
Verder is de lak van de auto zeer gevoelig voor vogelpoep en gek genoeg ook vallend blad wat er bijvoorbeeld een week op ligt.
Maar voorop blijft staan, heerlijke luxe auto, ik vind het persoonlijk nog steeds een mooie auto in een mooie kleur.
Heerlijke auto!
- 148.000 km
Ondertussen zijn we veel kilometertjes verder. Vanwegen een nieuwe baan maak ik nu echt veel gebruik van de Ford. Aan de automaat moest ik lang wennen maar nu weet ik ongeveer wel hoe en wanneer hij reageert. Het verbruik blijft hangen op 1 op 15 soms 1 op 16. het verschil in verbruik bij 100 en 130 is niet normaal terwijl het toerental helemaal niet veel oploopt maar goed. Het enige minpunt is de gevoeligheid van de lak, er komen snel krasjes op en vogelpoek plekken blijf je ook zien. Verder eigenlijk niets dan lof, een comfortabele beetje logge auto, lekkere auto, goeie radio en een open dakje is met dit weer ook best fijn:)
Veel kilometertjes verder..
- 204.000 km
Update Mondeo:
We rijden met veel plezier nog in de Ford. Er is wel het e.e.a gepasseerd om te beginnen met de automaat... Het viel me op dat de auto op zich goed schakelde alleen met afremmen tot bijna stilstand met een duwtje terug ging naar de eerste versnelling. Via leaseplan [ waar de auto eerst heeft gereden ] had ik de historie opgevraagd, de bak was bij 90.000 km een keer gespoeld.
Na veel onderzoek door de garage waar ik voor onderhoud kom is de auto naar een automaten bak revisie bedrijf geweest voor spoeling, nieuwe software en vervanging van een ring... 850 euro verder. Verder is er naast regulier onderhoud echt nooit wat stuk. Het verbruik blijft schommelen rond de 1 op 15 / 16.
Recent heeft de auto een grote beurt gehad met vervanging van de distributie riem en nieuwe waterpomp. Dit koste bij elkaar 1100 euro.
Nog steeds blijf ik het een heerlijke beetje logge auto vinden, echt gemaakt voor veel kilometers, de stoelen blijven goed zitten, het verbruik en onderhoud zijn in de hand te houden. Ik moet er nog jaren mee door rijden als ik zie wat deze auto's afschrijven maar goed...
Ik heb nu wel een klein probleempje sinds gisteren, er zit een CD in die er niet meer uit wil... Heeft iemand nog een idee?
update
- 257.500 km
Nog steeds happy met de auto. Voor mijn werk rij ik nog steeds redelijk veel en de auto voldoet gewoon nog erg goed. Hij vreet banden op 1 of andere manier.... maar verder is er eigenlijk weinig aan de hand. Ik kijk wel is op internet naar een andere auto maar ja ford en afschrijving..... is toch wel echt erg veel.
Auto krijgt zijn reguliere onderhoud, daar zitten eigenlijk nooit verrassingen bij. Ik heb wel het idee dat hij slechter gaat starten dus iets van kosten zit er nu wel aan te komen.
Het enige wat de afgelopen periode irritant is geweest; lekkage aan het schuif kanteldak. Ga je s' ochtends je auto in, alles zeiknat..... Garage gebeld, vuilniszak over de zitting van de stoel... en rijden maar. Wat bleek, alle afvoerpunten zaten zo'n beetje verstopt met vuil, gemaakt, laten uitdrogen in een warme garage en klaar. Nou ja klaar.... als het buiten vochtig is, ruikt het binnen nog niet helemaal naar viooltjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.