Ford Kuga 2.5 Turbo AWD Titanium (2009)

autoreview

Ford Kuga 2.5 Turbo AWD Titanium (2009)

Signalement

UitvoeringKuga 2.5 Turbo AWD Titanium
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst33.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste Ervaringen

  • 3.200 km

We zijn recentelijk geemigreerd naar Zwitserland voor mijn werk, en moesten op zoek naar een nieuwe auto. 4wd (nu echt noodzakelijk) en bij voorkeur SUV ivm hoogte, gemak,luxe en positieve ervaringen met mijn outlander.

Al sinds het begin van het bestaan erg gecharmeerd van de Ford Kuga en nu is het hem ook geworden.

Het betreft een Kuga 2,5T benzine uitvoering (benzine was hier goedkoper dan diesel, nu is de prijs hetzelfde overigens) gekozen voor de Kuga ivm de looks, waarde voor het geld, hopelijk positief (ford)rijgedrag. De diesel is voor mij te zwak gemotoriseerd en vandaar de Benzine.

Het betreft de 4wd Titanium uitvoering in de kleur Electric White. (zal proberen een foto te plaatsen, maar de kleur is in het echt veel mooier dan op foto's, een beetje parelmoer wit met blauwe gloed)
Naast de uitgebreide uitvoering van de Titanium heeft deze de volgende extra's:
-Executive pakket (zwart lederen bekleding, panorama glazen dak, Xenon verlichting, electrisch verstelbare en verwarmde stoelen voor met geheugen, parkeersensoren voor en achter)
- DVD navigatie en media systeem met touchscrean, achteruitrijcamera, Ipod aansluiting, 8 speakers, voicecontrol, etc.
- Keyless entry
- Styling pakket (rvs dakreling, donkergetinte ramen achter)
- Automatisch inklapbare buitenspiegels.

Doordat ik redelijk snel een auto nodig had, was er alleen een automaat voorhanden, geen straf denk ik (maar voorkeur was toch voor handgeschakeld).

Hij is nu 3 weken in mijn bezit en de kilometer stand bedraagt inmiddels 3200 Km (met dank aan een rit naar Nederland), tijd voor eerste ervaringen!


De zitpositie is redelijk goed te vinden, ben zelf redelijk lang (1,98m) en de stoel staat in de achterste stand. De stoelen zijn comfortabel, maar de zijdelingse steun op het zitvlak is beperkt en het zitvlak zelf had voor mij iets langer gemogen. Stuur is heerlijk dik met ruw maar soepel leder en goed verstelbaar, alle meters zijn duidelijk te lezen. Kortere ritten (tot 2 uur) zijn goed uit te houden, voor de lange rit naar Nederland (+ 8 uur zitten) zijn de stoelen nipt voldoende en mis ik mijn sportstoelen uit de A4.

De spiegels zijn groot en geven een goed beeld rondom, voor parkeren is de achteruitrij camera echt een uitkomst. Sensoren voor en achter maken het compleet, maar die zijn ook echt nodig, de vorm van de motorkap bijvoorbeeld geeft teveel interpretatie waar precies de auto ophoud met bestaan. Mijn suggestie,sensoren aanschaffen!

De knoppen zitten overzichtelijk op het dashboard, dat een volwassen, zakelijk gevoel geeft. Kwaliteit zeker, alhoewel ik de afwerking van het stuk bovenop (tegen de vooruit) niet mooi vind aansluiten met het dashboard zelf. Alsof ze ruimte moesten opvullen en dashboard te kort was, materiaal voelt en ziet er anders uit. Lastig uitleggen misschien, maar bekijk er zelf maar 1) Ook de deurpanelen voor sluiten aan de kant van de middenstijl niet aan, waardoor je een stuk van de auto ziet. Misschien een klein minpuntje, maar een review moet kritisch zijn.

Achter de voorstoelen is overigens voldoende ruimte voor passagiers, ook met voorstoelen in de achterste stand.

Een vlakke laadvloer is makkelijk te verkrijgen, doordat je het zitgedeelte naar voren klapt bij de voetenruimte en de leuning daardoor vrij spel krijgt op vlak naar voren gebracht te worden.

Door de aflopende daklijn en het model is de kofferruimte zeer beperkt. Ford heeft overal vakken gemaakt (Onder de kofferruimte, onder de voorstoelen in de vloer, onder de achterbank, maar mijn ervaring is dat je al die kleine vakken te weinig gebruikt en daardoor in mijn geval overbodig zijn. Liever had ik de kofferruimte iets dieper gezien. Toegang tot de kofferruimte verkrijg je door de klep helemaal te openen, of alleen het bovenste gedeelte. Dat laatste is erg handig en eigenlijk ook noodzakelijk, want de hele kofferklep open doen vergt behoorlijk wat kracht, deze is eigenlijk te zwaar.

En dan het rijden.
En dat vind ik een feest, zeker voor SUV (ondanks reeds hoge verwachtingen door autotest etc). Koets held nauwelijks over, er is goede communicatie van de weg naar banden, demping en onderstel en het stuur (waarbij bekrachtiging overigens in 3 standen versteld kan worden, comfortabel, standaard, sport). Heb de 17 inch banden (standaard lichtmetaal) wat ik kan aanraden. Deze is stukken comfortabel dan de 18 inch waarmee ik proef heb gereden, hier zit te weinig rubber om waardoor de auto wat stuiteriger word, en dan wil ik de 19 inch niet eens weten. Advies, vergeet de looks van de grotere en ga voor de standaard.

De motor is de 2.5 vijfcilinder van Volvo, maakt een heerlijk geluid bij gas geven, doet zijn werk verder in alle rust en er is voldoende power over het hele toeren gebied. De automaat zelf doet zijn werk naar behoren, maar heb altijd het gevoel dat hij “slipt” bij gasgeven en even moet inhaken (had ik ook al bij Laguna automaar, dus misschien mijn perceptie). Verder is de automaat super comfortabel, en bij invoegen op de snelweg, heeft hij redelijk snel door dat acceleratie stopt en schakeld hij door naar hogere versnelling. Gemiddeld verbruik is natuurlijk niet super goed. De motor is al bekend als een “zuiper” en de automaat werkt ook niet echt in het voordeel, maar ik rij gemiddeld nu 10.4 liter per 100 km (volgens de boordcomputer), maar dat bereik ik vooral door een rustig rijgedrag op landelijke berg wegen. De snelweg rit van en naar Nederland met files en stukken binnendoor bracht me overigens op ongeveer hetzelfde verbruik.

De remmen doen hun werk naar behoren, maar mis wel iets van een bijterige kracht. Gelukkig nog geen echte noodstops of iets dergelijks gehad, maar mis wel iets van power.

Ik gebruik de cruisecontrol veel (de knoppen zitten duidelijk en overzichtelijk op het stuur), maar ben er niet 100% tevreden over. Voor mijn gevoel moet de computer teveel nadenken, zet je hem aan dan gaat hij nog even door met acceleren of afremmen (afhankelijk van wat je aan het doen bent natuurlijk) voordat de auto de snelheid gaat aannemen waarop je hem had vastgezet. Ook met acceleren via cruisecontrol (de plus knop) zit zo’n vertraging in. Heel anders dan de cruisecontrol van een Mondeo die ik 1 dag had meegekregen en veel alerter was.






Update

  • 6.200 km

Mede dankzij een nieuwe trip naar Nederland inmiddels 6200 km gereden. Auto bevalt nog steeds prima, verbruik lijkt stabiel te zijn 10.4 liter op de 100km zowel hier de lokale ritten als de rit van/naar Nederland.

Electrische stoelverstelling was helaas stuk, verholpen onder garantie (Kabel niet goed aangesloten waardoor kortsluiting was ontstaan)

Verder geen bijzonderheden.

winter in aantocht

  • 12.000 km

Inmiddels 12.000 leuke kilometers gehad, dat gaat snel.

Brandstof verbruik is overigens verslechterd, met zomer banden kwam ik niet beter dan 1 op 9, nu met winterbanden toch nog 1 op 9.5/10.

Bij 11000 km winterbanden laten monteren van het merk Vredenstein Xtreme. (Een stukje hollandse glorie). Banden zien er goed uit (niet echt belangrijk eigenlijk) en vooralsnog is de grip erg goed. Extra rolgeluiden ten opzichte van de zomer conti's is minimaal, en brandstof verbruik is verbeterd)

Mede Kuga rijders die winterbanden willen, let op! de maat van de standaard velgen (235/55/17) is redelijk zeldzaam schijnt, dus bestellen is bijna altijd nodig.

Update

  • 22.000 km

De Kuga heeft inmiddels zijn 20.000km beurt gehad zonder bijzonderheden. De winterbanden zijn omgewisseld, waarbij meteen opvalt dat de standaard Michelin's erg geruisloos zijn maar voor mijn gevoel teveel glijden, de grip van de winterbanden was gewoon te goed.

Verbruik is inmiddels stabiel, met normaal rijgedrag kom ik op circa 1:9 uit, zeer respectabel voor de motor, aandrijflijn en gewicht van de auto. De auto blijft plezierig om te rijden, geen klachten hierover.

klein minpuntje is de druk van de ruitenwisser op de vooruit. Ik merk dat er te weinig druk is om de ruit goed droog te maken.

winter

  • 33.000 km

Zo.. vandaag de winterbanden weer gemonteerd. De zomerbanden zagen er nog prima uit, maar goed de auto is ook geen strepentrekker.
zonder problemen de zomer doorgekomen, wel vind ik de airco niet echt goed zijn werk doen, op automaat duurt het allemaal net te lang om de ruimte op temparatuur te brengen, had auto's met betere. verder geen klachten en nog steeds veel plezier. blijft exclusief!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.