Ford Kuga 2.0 TDCi AWD (2008)

autoreview

Eerste foto's Ford Kuga
Eerste foto's Ford KugaEerste foto's Ford KugaFord KugaFord KugaEerste foto's Ford KugaEerste foto's Ford KugaEerste foto's Ford KugaFord KugaFord KugaFord KugaFord KugaEerste foto's Ford KugaFord Kuga

Signalement

UitvoeringKuga 2.0 TDCi 136pk AWD Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst22.500 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 3.500 km

Begin oktober mijn nieuwe Kuga van de dealer in ontvangst mogen nemen. Bij mijn werkgever sinds 2006 in een BMW 118d en een Audi A4 Avant 1.8T gereden. De BMW beviel met de perfecte wegligging en vanwege de mooie lijnen goed, totdat er (wederom) gezinsuitbreiding op komst was. Aangezien de Audi A4 Avant in de autopool vrij kwam zijn we daarop overgestapt. Audi is natuurlijk, net als BWM, een premium merk maar om nu te zeggen dat je met twee kinderen en twee volwassenen ruimte overhoudt in deze stationwagon... nou nee. Overigens is nu de nieuwe A4 uit, schijnt ruimer te zijn.

Prive rijden we in een Ford Focus, eerder zakelijk (2000-2003) in een Ford Mondeo gereden en dus bij het uitzoeken van een nieuwe leaseauto langs de Ford dealer gegaan. In dit geval Ford Utrecht, waar de verkoper van dienst mij binnen 5 minuten meedeelde dat ik niet moest twijfelen, maar doen. Zonder omhaal werd mij de Kuga een dag ter beschikking gesteld toen ik aangaf wel eens te willen rijden.
Zoals in de eerdere Autoweek artikelen valt te lezen is er inderdaad weinig keuze voor wat betreft motorisering, uitrusting en dergelijke. Maar tijdens de proefrit/dag werd al snel duidelijk dat het X- en Business Pack niet voor niets aangeboden worden.

Algemene indrukken:
- 2 liter TDCI heef voldoende kracht om de Kuga vlotjes door zowel stad als op de snelweg voort te stuwen. Na een 1.8T benzine mis ik wel eens de \"duw in de rug\" maar dat valt deze diesel niet echt kwalijk te nemen. Versnelling in 3 vanaf 40/50 en in 6 bij 120+ is aangenaam!
- afwerking van de Kuga is prima. Geen rammeltjes, los zittende onderdelen, kieren/naden; allemaal prima voor elkaar.
- wegligging. Typisch Ford. Ja, met de Focus vergeleken iets meer deinen, maar sturen gaat nog steeds haarscherp. Beter dan de Audi...
- overzichtelijk dashboard. Alles binnen handbereik en de knoppen op logische plaatsen.
- verbruik: 8.2 liter op 100. Niet in de buurt van de fabrieksopgave maar als het ooit in de buurt van de 7.5 komt vind ik het prima.
- veel bekijks! Ook mensen die spontaan komen vertellen dat ze het een mooie auto vinden. Is ook (nog) niet veel te zien op de nederlandse wegen.

Over een maand of vier een update...
Overigens; gebruikskosten zijn bij een leaseauto niet echt relevant. Het is een feit dat (inclusief de opties) € 45.000 voor een Ford een fors bedrag te noemen valt.
In plaats van foto\'s gewoon naar de Ford of Kuga (microsite) surfen. Of even bij de dealer naar binnen wandelen.

PROBLEMEN

  • 3.500 km

Geen problemen tot nog toe (anderhalve maand in gebruik)

UPDATE

  • 22.500 km

Inmiddels ruim 20.000 km gereden sinds aanschaf. Nog steeds zie je de Kuga niet veel rijden alhoewel ik de eerste Kuga op benzine voorbij heb zien komen.

Om allereerst een paar vragen te beantwoorden; de opmerking over Business- en Xpack waren bedoeld om aan te geven dat ze de auto (en dan met name de beleving als je erin zit) helemaal af maken. Wat ik niet gebruik is Bluetooth en Voice control voor bellen en wat ik mis is een aanduiding voor flitsers in het navigatiescherm. Wellicht ligt dat aan het feit dat ik de gebruiksaanwijzing weiger te raadplegen...
Ook dit keer geen foto's, wederom te lui.

Enkele zaken die opvallen tijdens het dagelijks gebruik:
- de auto stuurt zeer licht, ook als je langzaam rijdt. Alhoewel ik denk dat het deels ligt aan het idee dat je krijgt dat je in een forse auto rondrijdt, is de Kuga opvallend wendbaar en makkelijk te besturen.
- ik raad iedereen de parkeersensoren voor en achter aan!
- nog steeds geen enkel rammeltje of loszittende onderdelen, het afwerkingsniveau blijft hoog
- gemiddeld verbruik nog steeds 8.2 liter op 100 km (opgave is 6.5 liter) maar inmiddels is de dieselprijs tot onder de euro gezakt. Ik rijd 650 km op een tank hetgeen wat mij betreft een kilometer of 100 meer had mogen zijn
- neem een minder besmettelijke kleur, of je moet van autowassen houden

Tijdens een eerste vakantiereis hebben we met name genoten van de ruimte achterin en de rust in de auto op langere ritten; het is geen strepentrekker op de snelweg, maar het rijdt zeer gerieflijk als je langere tijd met iets meer dan 3000 toeren ruim 160 rijdt. Zeer acceptabel geluidsniveau binnen.
Ook de stoelen (tot nog toe altijd met sportstoelen rondgereden) bieden opvallend veel ondersteuning en met name de bestuurdersstoel is uitstekend in te stellen. Na een nachtje doorrijden stapte ik nog redelijk fit uit na 1500 km rijden.

Even voor 20.000 km gaf de boordcomputer aan dat de olie ververst dient te worden (bij navraag bij de dealer bleek dat dit inderdaad de bedoeling is omdat de Kuga diesel elke 20.000 km een beurt nodig heeft)
Na de beurt vond ik de versnellingsbak soepeler en dan vooral bij op- of terugschakelen naar zijn 2. Kan aan mij liggen want ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze daar iets aan doen tijdens een eerste beurt.

Schade: onlangs last van steenslag waardoor een scheur in de voorruit sloeg. Nieuwe voorruit bij de dealer laten plaatsen.
Voor het overige; nog geen enkele spijt van de keuze voor de Kuga!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Kuga

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.