Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV ST-Line X |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 11.000 km |
De nieuwe Ford Kuga met een flinke upgrade!
- 405 km
Na veel gewikt en gewogen te hebben, heb ik toch mijn vorige Kuga Vignale uit 2022 ingeruild voor deze upgrade. Het is een ST-Line X geworden en er is heel veel veranderd tov de Vignale die ik had. De buitenkant : het front is compleet veranderd. De verlichting, gril en motorkap enz. De beplating aan de zijkant: de dorpels. De achterzijde : de klep met de grepen en de bumper steekt minder uit. Een nieuwe Gps antenne enz. De auto is gewoon ook mooier geworden in zijn geheel. Mooie grijze velgen met rode remklauwen.
In het interieur vallen de nieuwe stoelen op met zittingverlengers. Ze zitten gewoon beter en zijn prima in te stellen. Een groot scherm met Sync 4 is ook een hele verandering. Er gaan meer zaken via het aanraakscherm, dan voorheen. Het menu is heel gebruiksvriendelijk. Er zijn een paar dingetjes, die door de wetgeving verplicht zijn gesteld, maar die ik minder vind : De verkeersbordherkenning met de gekoppelde snelheidsmeting en geluidsignalen moet je iedere rit apart uitzetten, anders word je met een paar km overschrijding er aan herinnerd. Het afremmen kun je wel permanent uitzetten gelukkig. Ook de vermoeidheidswaarschuwing komt veel te vlug bij brildragrs en moet je per rit uitzetten om niet steeds gestoord te worden. Heel aardig is dat je naast de keuze voor ev-modi ook kan kiezen voor een paar rij-modi : Eco, Normaal, Sportief en glad. Er is merkbaar verschil! Dat zat niet in de Vignale.
Het belangrijkste voor mij was echter de nieuwe techniek. Een aangepaste motor en een andere Cvt die een groter gecombineerd vermogen leveren en hopelijk geen terugroepacties zoals bij de vorige. Er zit weer een dichte bodemplaat onder zonder ingezaagde gaten. Die acties gaven me een wat onzeker gevoel al werd de motorgarantie wel verlengd tot 250.000 km! De auto loopt beter door, de gesimuleerde softwarematige overgangen verlopen rustig en hij mag nu 2100 kg trekken. De kogeldruk mag 100kg zijn. Met mijn caravan een super stabiele combinatie, die bij iedere snelheid of uitwijkmanoevre gewoon strak blijft rijden. Voor mij een winnaar! Je gaat zo snel te hard, terwijl het verbruik echt opvallend laag is. Hij stuurt ook strakker. De Vignale was wat onrustiger op het stuur.
Je kunt de navigatie aanpassen aan de aanhanger die je trekt, dat wordt ook nog een ervaring en de kaarten worden automatisch geupdated; is wel een abo na een jaar.
Ik heb nog te weinig gereden, ook in bergachtig gebied om een beter oordeel te hebben, maar deze auto met al zijn mogelijkheden is voor mij nu al een hele fijne reisgezel. Het voert hier te ver om alle zaken te vermelden, maar je zou het bijna doen, omdat Autoweek deze upgrade gewoon doodzwijgt, terwijl het echt een andere auto is geworden! Wordt vervolgd!
Autoweek heeft naar deze upgrade gekeken en een soort test uitgevoerd. Er staan verschillende specs onjuist vermeld. Er zijn veel meer opties dan daar wordt aangegeven. Een ontwerp gedateerd noemen, als het zo'n goed rijdend onderstel heeft gehouden, maar verder echt geüpdatet is van buiten en binnen, vind ik niet juist. Kijk maar naar andere beoordelingen van upgraden. Daar zie je deze opmerkingen niet in Autoweek. Wat is dat toch met Ford. Enfin tot dusver hebben wij een Kuga met een compleet nieuw front met geluiddichte zijruiten, hoor je veel minder windgeruis, een auto die duidelijk beter stuurt dan de vorige en motorisch en technisch versterkt is. Bij sneller accelereren komt niet gelijk de motor er bij. De voorstoelen hebben een zitverlenging en zijn beide volledig electrisch verstelbaar met lendesteun.
De electrische trekhaak heeft een kortere uitklapweg, is van roestvrij materiaal en heeft de stekkerdoos ingebouwd in de haak. Je kunt er zo bij van opzij.
Nog iets :het stuurwiel in mijn nieuwe Kuga is ook anders dan in de test staat. Het voelt kleiner en is aan de onderzijde afgeplat, waardoor het wat hoekiger is.
Ik meld dit nog maar eens, omdat ik dit zie en ervaar en het er in de test niet uitkomt. Wordt vervolgd!
Ik heb nu (30-09-24) met de auto 2370 km gereden waarvan 425 km electrisch.
Ik heb 96 kwh geladen hiervoor en het benzineverbruik is 19,5 km per liter. Dat is geweldig zuinig, aangezien daarvan ook nog 500 km met een aanhanger is gedaan.
Wordt vervolgd
Eerste verbruiksmeting
- 2.370 km
Ik heb tot nu toe 2371 km gereden, waarvan 425 km elektrisch. Ik heb 96 kwh geladen en het benzineverbruik daarnaast is 19,5 km /l. Dat is een mooie score, als je ook nog meeneemt, dat van die km's er 500 met een aanhanger zijn gereden. Ik ben heel tevreden.
Wordt vervolgd!
De km-stand is nu 4600 en het benzineverbruik is g
- 4.600 km
Het benzineverbruik is gelijk gebleven. 1 op 19,5 met thuis laden als het kan. Het electrische bereik is flink afgenomen met de lagere temperaturen. Ik haal nog maar iets van 45 km bij 10 gr C.
Verbruik tijdens lagere temperaturen
- 6.500 km
Het electrische bereik is minder dan bij het vorige model. Ik haal echt max 45 km , terwijl de eerste versie altijd meer dan 50 km haalde. De auto is wel sneller en beter bij de les. Het benzineverbruik is bij thuis laden ook iets hoger. Nu ongeveer 1:18 . Nog steeds erg zuinig voor een dergelijke auto. Hij bevalt ons geweldig goed verder. Leuk dat het de best verkochte phev is in Nederland., terwijl autoweek hem nooit vergelijkt met andere phev's. Kopers kijken ook zelf. Voor de caravan is er geen betere in deze klasse!!
Na 10000 km
- 11.000 km
We zijn de 10000 km gepasseerd en de auto ook meegenomen naar de wintersport op grote hoogte in de Alpen. Meer dan 2000 km zonder laden, levert een benzine verbruik op van 1 op 18,5 km. Met grote stukken 130 op de peage geen slecht gemiddelde. De auto regenereert al bij gas loslaten enorm goed en bergaf met de lowgear knop aan helemaal goed! Het electrisch bereik na opladen valt tegen tov de vorige versie waar ik wel 60 km haalde. Nu is dat echt maar zo'n 45 km. Dat is wel jammer. Verder is het een probleemloze fijne rijdersauto, waar ik geen spijt van heb.! Ik lees dezelfde dingen bij andere reviews!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV Graphite Tech Edition | Panoramadak | Trekhaak | BLIS | Full Options
- 2024
- 33.629 km

Ford Kuga 2.5 PHEV Graphite Tech Edition | Panoramadak | Trekhaak | BLIS | Full Options
- 2024
- 22.995 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X 243pk | Black Pack | Wegklapbare Trekhaak | Winterpack | Panoramdak | Adaptief Led |
- 2025
- 15 km