Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kuga 2.5 PHEV ST-Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 25.500 km |
De eerste indruk
- 7.250 km
Afgelopen december de auto nieuw opgehaald bij de dealer. Dit is mijn eerste auto met automaat, en weet nu al wel dat mijn volgende auto weer een automaat wordt. Wat rijdt dit heerlijk relaxt. Wat een beetje vreemd voelt is dat bij gelijkblijvend toerental toch de auto versneld. Dit als gevolg van de z.g. CVT-automaat. De elektrische km's worden in alle rust afgelegd, en het is nagenoeg onmerkbaar wanneer de
benzinemotor aan de slag gaat.
Het gemiddelde brandstofverbruik staat inmiddels op 3.8ltr/100km. Hierbij moet ik aanmerken dat er volop gestekkerd word. Bij de huidige omstandigheden (temperatuur tussen -2 en 5gr.C) kan ik tot 40km volledig elektrisch rijden. Hoop dat dit met wat zomerse temperaturen toeneemt.
Wat is er minder aan de auto?
- Korte zittingen (standaard stoelen, zonder verlengers)
- Stoel staat in de achterste stand terwijl ik niet erg lang ben. Kan mij voorstellen dat de gemiddeld langere mens de stoel niet ver genoeg achteruit kan zetten.
- Grote draaicirkel wat lastig is bij krapjes parkeren.
- Laden gaat met max. 3,5 Kw/h niet erg snel (3,5uur van leeg naar vol)
- Scherm niet supersnel, en alles moet via het scherm. (Was overigens een Peugeot 3008 multi-media gewend, mag nu dus niet zeuren over de snelheid)
- Regelmatig wordt de spraakhulp assistent vanzelf geactiveerd. Moet ik dus nog eens mee naar de garage.
Pluspunten van de auto:
- Ruimte in de cabine
- Stoel, stuur en voorruitverwarming (optie)
- Geluidsniveau.
-Schone wielen door regeneratief remmen waardoor er heel weinig remstof vrij komt.
- Laag brandstof gebruik.
- Grote max. toegestane aanhangergewicht. (Nog niet uitgeprobeerd)
Een half jaar Kuga rijden
- 22.850 km
Nu een half jaar aan het sturen in de Kuga, en nog steeds tevreden. Het elektrische bereik is toegenomen tot zo'n 60 km. Hierbij zit elke dag zo'n 50km snelweg/provinciale weg bij waar de cc op 107km/h staat (als het kan).
De automatische spraakassistent heb ik uitgeschakeld, lijkt alsof deze ook op spraak van de radio werkt. Moet nu knopje op het stuur induwen om dit te activeren.
Rijden met een caravan nog niet gedaan, zal komende week verandering in komen met de 1e buitenlandtrip met sleurhut.
De topsnelheid wel pas geprobeerd op de ongelimiteerde Duitse autobahn. Bij 204Km/h was de koek op. Auto is blijkbaar begrenst, want vermogensmeter liep terug bij deze snelheid. Ik was wel onder de indruk hoe snel de maximale snelheid gehaald werd. Vanuit stilstand snel optrekken resulteert in doorslippende voorwielen. Zal de opgegeven 7,5 sec. naar 100km/h dan ook niet halen.
Bij 20dkm is de eerste beurt uitgevoerd, auto kwam met onderhoudsmelding. Had verwacht pas bij 30dkm naar de garage te moeten i.v.m. onderhoud. Deze kortere interval was volgens de monteur te wijten aan de korte stukjes die op de verbrandingsmotor wordt gereden. Een enkele reis naar het werk kan ik net niet elektrisch halen, wat dus een koude start en klein stukje brandstof rijden betekend als de batterij leeg is.
Gemiddeld verbruik staat nu op 2,1ltr/100km. Op lange ritten scoor ik nog een nette 5,5 tot 6ltr/100km.
Al met al dus een tevreden (lease) Kuga rijder.
Rijden met caravan
- 25.500 km
De eerste ervaringen met een caravan aan de haak zijn zeer positief. Ongeveer 2000km gereden met de sleurhut van zo'n 1300kg erachter, dit gaat zonder problemen. Had mijn twijfels over het maximale koppel van 200Nm van de benzine motor, maar zonder problemen en dankzij de CVT-automaat kom je op de snelweg elke heuvel op zonder dat de vrachtauto's je proberen aan te duwen of gaan inhalen. Cc op 90 tot 95km/h en de auto blijft gewoon doorgaan. Uiteraard is de batterij tijdens heuvel-op allang leeg en werkt de elektromotor niet meer mee. Natuurlijk gaat het toerental van de motor wel sterk omhoog. Hoe hoog? Geen idee want een toerenteller ontbreekt. Een aantal malen heuvel op gas bijgegeven om te zien of er nog wat extra's in zit en de auto zelf al niet "plank gas" geeft. Telkens had ik nog vermogen over.
Verbruik tijdens rijden met caravan 10 tot 10,5 ltr/100km.
Al met al een tevreden gebruiker.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Kuga
Had je deze auto's al gezien?

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line X | DIRECT RIJDEN! | DEMO DEAL! | VOL! | BLACK PACK | PANO DAK | MATRIX LED | ELEKTR TREKHAAK | 20'' LMV | ADAPTIVE CRUISE |
- 2025
- 1.966 km

Ford Kuga ST-Line 2.5 PHEV 243PK | €4.000 FORD VOORDEEL KORTING | Afneembare trekhaak
- 2025
- 10 km

Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line Elektrisch wegklapbare trekhaak
- 2025
- 10 km