Ford Ka 1.3 Futura (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ka 1.3 Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Onze 2e FORD KA Kenteken 55-SB-SK
Gekocht bij Tigchelaar Etten Leur en weer te koop bij Ford Tigchelaar Etten-Leur voor 7.950 €.
Wij kregen er na 4 reparaties in één maand uiteindelijk 6.400 € voor.
Met een afschrijving van bijna 4.000 € in 18 maanden vonden wij dit niet zo’n goede KA.
Onze eerste Ford KA, we kochten hem in januari 1999, met een speciaal kleurtje Vitreous Green, stuurbekrachtiging en mooie beschermstrips op de zijkant. Deze liet ons nooit in de steek, en dankzij het speciale kleurtje was het een aparte KA.
Na 7 jaar en 147.000km besloten we om hem in te ruilen, je wilt immers niet met pech langs de kant staan.
Natuurlijk kun je er mee door blijven rijden en waarschijnlijk zonder problemen, maar 100 % betrouwbaarheid is voor ons belangrijker.
PROBLEMEN
Eind maart 2007 ging de KA2 op de trailer, het koelwaterlampje was gaan branden.. Een radiator slang was gebarsten. Deze is onder garantie vervangen, en we kregen een vervangauto.
Bij het ophalen van de auto zat er een ratel in de ventilatie blower. Ook deze is onder garantie vervangen, wel twee dagen zonder auto. Gelukkig hebben we ook nog een lease bak(je), en de beschikking over old-timers op 2 en 4 wielen.
Een week later gaat het motorstoring lampje branden, de bougiekabels worden onder garantie vervangen. Volgens de garage is het echt in orde en heeft het niets te maken met de gebarsten radiatorslang.
Drie dagen later gaat het motorstoring lampje voor de 2e keer branden, een bougie is onder garantie vervangen. Nu is het probleem echt opgelost, maak U maar geen zorgen meer...
Maar een paar dagen later gaat in Rotterdam het motorstoring lampje voor de derde keer aan, en de ANWB constateert een storing cilinder 3, en een laag koelvloeistof peil...
Bij de garage spreken we onze twijfels uit over de motor, en vragen of er een compressie meting is uitgevoerd bij de 1e reparatie met de radiatorslang. Dat blijkt niet het geval te zijn omdat men dacht dat de motor goed liep. Zowel ik als de garage constateren dat er bij het wegrijden een witte walm uit de uitlaat komt. (= Koelvloeistof in de uitlaatgassen)
Twee dagen later krijgen we een vervangwagen. Bij de compressie meting en cilinderlektest blijkt dat een cilinder een drukverlies heeft van 11 %. Wij vragen om een voorstel tot inruilen, omdat we alle vertrouwen in KA2 kwijt zijn. Na twee weken is KA2 klaar en zou met de vervanging van het draaiend gedeelte en een reparatie van de cilinderwand alles opgelost zijn.
Wij hebben KA2 toch maar bij Tigchelaar in Etten-Leur achtergelaten, het verlies genomen en zijn vol goede moed begonnen aan ons avontuur met KA3 in de kleur Ocean Blue, met meegespoten bumpers, centrale deur- vergrendeling en elektrische ramen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.