Ford Ka 1.2 Titanium X (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ka 1.2 Titanium X |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 250 km |
Van Fiesta naar Ka
- 250 km
In december 2010 had ik m'n eerste hagelnieuwe auto gekocht: een Ford Fiesta Titanium met X-Pack. Destijds aangeschaft vanwege een mooie aanbieding bij de dealer en uitzicht op de eventuele gezinsuitbreiding en familiebezoek vanuit het buitenland. Ik had toen al een Ka op het oog, maar de aanbieding van de dealer was dusdanig interessant dat ik m'n initiele beeld uit het oog verloor.
Na een jaar en 4 maanden rijden in de overigens fantastische Fiesta, begon het toch te knagen. Kinderen zouden er in de komende 3 jaar nog niet komen, en het familiebezoek vanuit het buitenland zou ook nog wel enkele jaren kunnen duren. En aangezien ik nauwelijks passagiers mee hoef te nemen (buiten m'n vriendin dan), merkte ik dat ik de auto eigenlijk amper volledig benut.
M'n vriendin had onlangs een Ford Ka gekocht, en was daar zeer over te spreken. Nadat ik een aantal keer haar wagen had meegenomen wilde ik toch eens kijken wat het verschil is qua kosten. De wagen was voor mij ten slotte qua formaat een veel passender model omdat ik geen onbenutte ruimte wilde hebben. Plus ik vind 't gewoon zonde van het geld en 't milieu. Hoewel ik geen bomenknuffelaar ben denk je daar toch wat sneller over na met de huidige economie en de benzineprijzen.
Na wat rekenwerk zou het in mijn geval zo'n 80 euro per maand schelen aan totale kosten, én de aflossing aan het einde van de rit zou dan minimaal 2500 euro lager uitvallen! Dat waren nogal bedragen die ik liever in m'n zak wilde houden. Over een tijdsspan van ±3 jaar zo me dat totaal zo'n 5200 euro besparen namelijk.
Bij de dealer kon ik gelukkig een mooie inruil regelen en heb ondertussen m'n witte Fiesta Titanium met X-Pack, ingeruild voor een grijze Ka Titanium X met 16" zwarte velgen, Winter Pack, glazen panoramadak, start-stop-systeem en reservewiel. Al met al een lekker stoer autootje om mee te toeren. Het glazen panorama dak is overigens echt heerlijk. Het geeft fantastisch veel licht in de auto, en maakt 'm ogenschijnlijk van binnen een stuk ruimtelijker ook.
Nu de auto zelf!
Al die brandstof- en kostenbesparingen zijn natuurlijk hartstikke leuk voor de portemonnee, maar uiteindelijk moet zo'n auto ook nog prettig rijden. Omdat m'n vriendin een Ka heeft was het goed kunnen vergelijken geen probleem. Hoewel de Ka minder PK's en een lager koppel heeft, is het koppel vroeger volledig beschikbaar vergeleken met de 1.4 motor die in m'n Fiesta zat. Daardoor voelt de Ka rond de 2000-25000 rpm net zo direct aan als m'n Fiesta, wat in een kleinere wagen toch aanvoelt alsof de wagen nét even wat pittiger is.
De bestuurdersstoel van de Fiesta had iets betere lendenondersteuning, maar de Ka's bestuurdersstoel heeft zeker geen slechte zit. Ik houd persoonlijk wel van een wat stevigere stoel, en de wat hogere zit maakte 't dat je het gevoel hebt dat je in de Ka in een wat volwassenere positie zit dan bij de lage zit van de Fiesta.
Het dashboard is prima overzichtelijk, het met leer beklede stuurwiel is lekker dik en pakt goed vast. Daarnaast heeft de Ka een sterke neiging om recht vooruit te rijden, iets wat bij de Fiesta ook zeker goed geregeld was, maar wat tegelijkertijd een beetje kunstmatig aanvoelde… pluspuntje voor de Ka dus! Met m'n 1.82m lengte kan ik makkelijk zitten met genoeg been- en hoofdruimte.
De trip computer toont, ondanks het kleinere schermpje vergeleken met de Fiesta, toch meer informatie en bevat op sommige gebieden meer opties dan de Fiesta. Zo kun je kiezen of je het verbruik weergeeft in liters/km, maar ook in de "klassieke" 1:10 weergave. Daarnaast kun je een dubbele verbruiksmeter laten zien (A en B)… waarschijnlijk voor eventuele zakelijke kilometers neem ik aan. Deze tripcomputer geeft ook radiozenders/MP3-informatie weer, en doet dat uitgebreider dan de Fiesta.
Echt een goede gebruikers review kan ik natuurlijk pas maken na de nodige kilometers, maar de eerste bevindingen van deze Ka wilde ik jullie niet onthouden. Zodra de teller rond de 5000 staat wordt deze review nog uitgebreid en aangevuld met de ervaringen op dat moment.
Overigens is het verbruik nu al (met ±50% snelweg en 50% stadsverkeer) zo'n 6.0 / 100km, wat me helemaal niet tegenvalt. Ik ga er vanuit dat dit na zo'n 5000km alleen maar gunstiger wordt, maar het begint goed in ieder geval!
Nadelen kan ik trouwens niet echt noemen. Tuurlijk is het een stapje terug dan m'n Fiesta… het dashboard is niet zo luxe, de ruimte is kleiner, de motor hoor je als je 100 rijdt iets beter (valt me overigens nog heel erg mee). Maar dat zijn voor de hand liggende stapjes terug als je een maatje kleiner rijdt, en niet echt noemenswaardig als je dit bewust doet.
Wat me wel opvalt, is dat de eerste versnelling soms een beetje "bokkerig" reageert: dit zal vast de nieuwigheid zijn, dus daar let ik pas op als we de wagen beter hebben ingereden. Wat ook opvalt, en waar ik meer op let, is dat als je schakelt van de 1e naar de 2e versnelling en de koppeling indrukt, de koppeling een beetje schraperig aanvoelt. Of dit een toekomstig puntje is waar ik even voor naar de garage moet of gewoon nieuwigheid is, weet ik niet… maar dat houden we even in de gaten.
De "bekende" probleempjes m.b.t. poreus wordende leidingen of de roestvorming in een afwaterings gootje (wat ik niet heb kunnen vinden overigens) kan ik nog weinig over zeggen. Misschien dat dit met de update van 2012 al is opgelost, maar het kan ook zijn dat ik over een jaartje daar toch even voor naar de garage moet. Vooralsnog maak ik me daar geen zorgen over. De wagen rijdt heerlijk en ziet er lekker kloek uit, dus we gaan eerst maar eens kilometers rijden en deze review aanvullen ;)
=================
UPDATE:
Bijna een jaar verder, en na de auto eens goed te hebben ingereden wilde ik even m'n bevindingen updaten :)
Het "schraapje" met de koppeling is gebleven, maar is niet erger of minder geworden. Volgens de garage (en ook bedankt aan Marigo's reactie hieronder!) geen probleem, en omdat er geen wijzigingen in het minimale "schraap" gedrag zit was het inderdaad even wennen.
Een ander probleem wat ik sinds ±10.000 kilometer heb ondervonden, is dat de motor een resonerend geluid lijkt te maken als de auto in z'n 5e versnelling staat en je op 80km/u gas geeft. Het gebeurt ook geheel willekeurig, en ook hier kon de garage (na een testrit en 'm op de brug te hebben gezet waar ik bij was) niets vreemds in terugvinden.
Een beetje een negatief begin van de update, maar ik wilde deze 2 punten even uit de weg hebben voor ik aan het goede nieuws begon!
Het verbruik ligt nu ca. 1:17 (5,8 à 6,0/100km), en dan rijd ik redelijk stevig door. Tijdens wat warmer weer en meer geduld merk ik dat het verbruik al snel zakt naar ongeveer 1:18 (5,5/100km). De voorruit- en stoelverwarming waren heel prettig tijdens het koude weer, en 't viel me op hoe relatief makkelijk de temperatuur op peil kon worden gehouden ondanks het glazen dak wat ik erin heb zitten. Een koude start met temperaturen van -8°C was ook geen enkel probleem, dus hij heeft z'n eerste (koude) winter erg goed doorstaan!
Met een koude motor wil de Ka in z'n 1e versnelling nog wel eens bokkerig reageren, maar dat is heel wat minder geworden dan in z'n eerste kilometers... bij een opgewarmde motor heb je hier geen last meer van overigens.
Rijden met de Ka is alleen maar leuker geworden. Het is geen snelheidsmonster en dat zal 't vast ook nooit worden, maar als je 'm een beetje op toeren houdt komt hij desondanks gewoon prima met het verkeer mee. Ook op de 130km-zones gaat het zonder problemen :)
Van de bekende(re) Ka-problemen heb ik nog niet veel gemerkt. Lekkende/roestende gootjes, naar binnen vallend water/sneeuw als je de deur open doet, en dat soort dingen meer... ik heb er nauwelijks/geen last van kunnen ondervinden. Wel vlekken de stoelen heel erg makkelijk, maar met een Turtle Wax interior cleaner heb je dat er zo weer uit. Stoelhoezen zouden ook wonderen doen, maar daar ben ik persoonlijk geen fan van.
De enige wens die ik persoonlijk nog heb met de Ka, is het inbouwen van een AD2P (bluetooth streaming) en via bluetooth kunnen bellen met m'n iPhone 5. De meeste carkits van Parrot zouden mooie oplossingen zijn (met name de MKi-serie), ware het niet dat deze niet echt lekker lijken te werken met de nieuwe iPhone.... luxe probleem dus, maar toch een wens.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.