Ford Ka 1.2 Titanium (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ka 1.2 Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 33.000 km |
KM-stand laatst | 108.000 km |
Review Ford Ka 1.2 Titanium van 33000 tot 108000 k
- 108.000 km
Hallo allemaal, allereerst bedankt dat jullie deze review lezen over mijn Ford Ka 1.2 Titanium van bouwjaar 2010, het zal niet een heel uitgebreide review zijn omdat ik toch wel redelijk kort kan zijn over de kwaliteiten en mindere kanten van deze auto.
Allereerst zal ik even uitleggen uit wat voor auto ik kom en waarom ik voor deze opvolger heb gekozen.
Ik heb altijd snelle auto's gereden, van Peugeot 205 GTI, tot Vectra 2000, Golf VR6 etc.
De auto die ik reed voordat ik mijn huidige auto kocht, deze Ford Ka, was een VW Golf V GTI Edition 30.
Deze auto's zijn natuurlijk niet met elkaar te vergelijken en dit zal ik dus ook niet gaan doen.
De reden dat ik nu voor een veel kleinere en minder snelle auto ben gegaan was puur en alleen omdat ik gewoon minder geld aan een auto wilde gaan uitgeven in alle opzichten.
Toen ik mijn GTI te koop heb gezet begon de zoektocht naar een andere auto, de eisen: laag in gewicht en dus minder wegenbelasting betalen, lichtere motor voor een lager verbruik, lage basisprijs voor een lage verzekeringspremie maar over het algemeen toch een vlot model dat nog met de tijd mee kan.
Qua model wilde ik een 3 deurs en er moest sowieso airco, cv en stuurbekrachtiging opzitten.
Ik kwam al snel uit bij de Ford Ka, 840kg, 1.2 16V, alle opties die ik wilde en meer, Titanium uitvoering in de kleur Titanium grijs met 15 inch sportvelgen.
Mijn GTI was snel verkocht en de deal voor de Ka was snel gemaakt en vanaf 30-01-2013 ben ik dus de eigenaar van deze Ford Ka 1.2 16V Titanium.
Ik heb allereerst een paar dingen aan de auto veranderd en dat zijn: Plastic bumper grill in de kleur van de auto laten spuiten waarbij de open rooster gedeelten de kleur hoogglans zwart kregen, de zwarte behuizing van de spiegels in hoogglans zwart laten spuiten, de rest van de spiegelkappen gewoon in Titanium grijs gelaten, Iridium bougies geplaatst evenals Magnecor handgemaakte bougiekabels, Ford logo voor+achter vervangen voor grijze van DMB Graphics UK, Ka logo achterop verwijderd, BMC luchtfilter geplaatst, Bosch Aerotwin ruitenwissers voor en achter geplaatst, wind/regenspoilers op beide deuren geplaatst en de standaard H4 lampen vervangen voor Osram Nightbreaker Unlimited.
Verdere aanpassingen zijn een middenarmsteun met opbergvak speciaal voor dit model Ka via Ebay, een echte leren pookhoes met witte stiksels en de installatie van een JVC USB autoradio met afstandsbediening en Bluetooth carkit, het aparte DIN vak en de plug and play stekkers die je daarvoor nodig bent heb ik gekocht op Ebay.
Zo, dat was het waarom, de aankoop en wat ik allemaal aan de auto veranderd heb in de afgelopen tijd.
Nu over de auto zelf, ik zal beginnen met het rijden.
Ik vergelijk de auto een beetje met het vorige model Ka die bekend stond om zijn strakke wegligging omdat de wielen op de uiterste hoeken stonden, het was net een kart!
Ik heb een tijd gereden in het oude model Ka, mijn moeder had zo'n auto, zodoende maak ik de vergelijking.
Mijn Ka, het nieuwe model, rijd ook strak maar niet zo strak als het vorige model, de auto staat wat hoger en het gewicht ligt wat hoger, bij een snelle bocht merk je de auto toch iets overhellen al is het niet veel.
Hij stuurt heerlijk, niet te licht en niet te zwaar, rotondes zijn heerlijk snel te nemen door zijn wendbaarheid al schuif je dan wel iets van je stoel doordat de wangen van de stoel vrij laag zijn.
Schakelen gaat zeer soepel, als het spreekwoordelijke mes door de boter en de pook zit lekker hoog voor het comfort.
De zitpositie is uitstekend, ik ben 1.90 meter en heb alle ruimte, de stoel is goed in te stellen alleen had hij van mij nog wel iets lager gemogen, ik heb hem in de laagste stand staan en heb soms het gevoel een beetje op de bok te zitten.
Ik moet er even bij zeggen dat ik een auto kan laten staan als de stoelen niet goed zitten of niet goed verstelbaar zijn dus dat zegt wel wat, ik kan er uren inzitten zonder een centje pijn.
De vering is ook comfortabel als is dit iets minder en stoteriger op klinkers, drempels zijn makkelijk te nemen zonder een centje pijn of rare bijgeluiden.
Het rijden, de zitpositie en de stoelen zijn dik in orde.
Dan nu even over de motor en de prestaties.
Voor dit model is de 1.2 16V motor voldoende, vlot optrekken, snelle rotonde en weer door, inhalen mits voldoende toeren, 1,5 uur lang 170+ rijden op de Autobahn, allemaal geen probleem.
Het enige is dat wanneer je echt even vermogen nodig hebt, bijvoorbeeld als je een autoweg of snelweg oprijd en wilt invoegen met de juiste snelheid, je dan wel even goed moet doortrekken maar ben je eenmaal op snelheid en maak je toeren dan gaat inhalen ook vlot.
De motor is aangenaam stil binnen en buiten de bebouwde kom en op de autoweg maar kom je op de snelweg waar 120/130 is toegestaan dan maakt de motor meer toeren, zo rond de 3500 en heb je wat meer lawaai in het interieur maar storend is dit niet.
Een 6e versnelling zou uitkomst bieden maar dit zal wel te duur in productie zijn voor dit model.
De motor loopt stil en probleemloos op Euro 95 evenals E10 wat ik wel eens in Duitsland tank voor momenteel €1,30 per liter en de 1.2 motor verbruikt geen olie.
Het gemiddelde verbruik over 75000 km is 4.5 liter per 100 km, met een volle tank van 30 liter kom ik in de praktijk tussen de 600 en 650 km ver, dit verschilt natuurlijk per gebruiker.
Dan kom ik bij het onderdeel kosten en betrouwbaarheid.
Ik had verwacht lage kosten bij deze auto te hebben en die verwachtingen zijn ook uitgekomen, het is tot op heden de meest betrouwbare en goedkoop te onderhouden auto die ik in mijn bezit heb gehad, ik ben zeer tevreden!
Er is nog niks stuk gegaan, de auto maakt geen rare geluiden of geeft rare meldingen, het is altijd starten en lopen.
De auto kwam de afgelopen APK moeiteloos door zonder aandachtspunten en de onderkant van de auto zag er als nieuw uit.
Ik pleeg zelf het reguliere onderhoud aan de auto en het grotere onderhoud laat ik doen door mijn vaste garage.
Ik heb bij 100000 km de olie+oliefilter, interieurfilter, luchtfilter en bougies vervangen en heb de airco gereinigd.
Het onderhoud wat er door de garage is gedaan over de 75000 km die ik er nu mee gereden heb zijn nieuwe Brembo remschijven+blokken voor vervangen en remschoenen achter+remvloeistof.
Bij aankoop met km stand 33000 zaten er praktisch nieuwe banden onder van Continental, deze heb ik bij 55000 km vervangen voor Dunlop SP Sport Blue response en deze zijn binnenkort weer aan vervanging toe en dan komen dezelfde Dunlop banden er weer onder, ze bevallen zeer goed en zijn stil, zuinig en komen overal goed uit de testen.
Ik zal in het kort nog even de plus en minpunten opsommen en zal het dan nog even hebben over kwaaltjes/ ergernissen. Geen paniek, dit stelt niet veel voor en weegt niet op tegen het plezier wat deze auto bied, ik wil gewoon eerlijk zijn.
Pluspunten: laag verbruik, comfort, uitrusting, goede stoelen, standaard zeer goed geluid uit de boxen, zeker met een andere radio, vlot uiterlijk, lage kosten qua onderhoud en wegenbelasting.
Minpunten: geen strepentrekker dus toeren maken bij invoegen snelweg of inhalen, zijdelingse steun stoelen bij bochten, dode hoek a-stijl, kleine kofferbak.
Ok, dan wil ik het nog even hebben over de kwaaltjes die mij bekend zijn en wat ik daar aan gedaan heb en kleine ergernissen die er zijn.
- De voorste veerpoten zijn onafgedekt zichtbaar in de motorruimte en daar kan water in de veerpoten blijven staan met als resultaat dat de bovenkant kan gaan roesten en als gevolg daarvan dat de veerpoten gaan kraken.
Ik wist dit van tevoren en heb afdichtdoppen gekocht bij fordkashop die speciaal hiervoor gemaakt zijn zodat er geen water meer bij kan.
- De bekleding word nogal vlekkerig wanneer deze nat word vooral op de wangen van de stoelen, dit gebeurd meestal wanneer je de deur opent omdat er dan water van de deurrubbers op je stoel valt, ook gebeurd dit met sneeuw als je de deur opentrekt.
Ik heb dit opgelost door met een vlekkenreiniger de stoelen te reinigen, nog beter zou het zijn om stoelhoezen te kopen zodat je de originele stoelen vlekvrij houd.
- Er kan water in de ruimte achter het dashboard blijven staan en via de passagierszijde naar binnen lekken wanneer je een linkse bocht maakt in de auto, dit lekt dan via de voetenruimte naar binnen en maakt de mat ook nat.
Dit komt omdat het water niet weg kan wat opgevangen word in de bak onder de ruitenwissers omdat er waarschijnlijk 2 plastic afvoerputjes verstopt zitten met zand en bladeren, dit was bij mij het geval.
Ik heb de ruitenwisserarmen verwijderd, toen het zwarte rooster en alle bladeren en vuil verwijderd die in die ruimte lagen en links en rechts de zwarte, plastic afvoerputjes verwijderd, deze schoongemaakt en teruggeplaatst.
Geen problemen met vocht en een natte mat weer gehad sindsdien, vooral als je door de wasstraat bent geweest kun je er last van hebben omdat het water dan niet weg kan.
- De standaard lampen die de Ford Ka heeft zijn niet toereikend, je hebt in het donker amper zicht, ik heb de standaard lampen vervangen voor Osram Nightbreaker H4 lampen en nu heb ik een geweldig zicht waarbij alles veel beter word verlicht, wil je de lampen vervangen dan moet je overigens de koplampunit aan de bestuurderszijde geheel demonteren.
Ok, dat waren de kwaaltjes die mij bekend zijn en waar ik mee te maken heb gehad, ik vermeld dit zodat mensen die dezelfde problemen hebben weten wat ze hier aan kunnen doen.
Nu zal ik het nog even hebben over wat kleine ergernissen:
- wanneer je je gordel wilt vastklikken gaat dit moeilijk omdat de houder een beetje verstopt zit naast de stoel en je op de tast moeilijk kunt vinden waar hij zit, soms stop je de klikker tussen de houder en de handremconsole zodat je denkt dat hij vastzit, gelukkig word je door een schelle pieptoon gemeld dat dit niet zo is..
- Kleine rammeltjes achter het dashboard naarmate de kilometers verstrijken, het kan ook komen door de extra kabelboom die ik plug and play moest installeren voor de andere autoradio of doordat mijn autobanden weinig profiel meer hebben maar ik vermeld het even.
- Wanneer je wilt afslaan bij een rotonde en je geeft richting aan dan is er iets met het knipperlichtmechanisme bij het stuur waardoor deze bij het minste geringste sturen naar links weer afslaat zodat je geen richting meer aangeeft naar rechts. Druk ik hem dan weer naar rechts dan lijkt er een soort weerstand te zitten.
Ik heb het opgelost door nu gewoon wanneer hij afslaat een tikje naar rechts te geven, dan knippert hij automatisch 3 keer.
- De A-stijl van deze auto is behoorlijk dik en neemt wel wat zicht weg en dat is vooral onhandig en gevaarlijk bij rotondes, er vallen soms complete auto's, motoren en fietsers achter weg die je gewoon niet zag aankomen, goed blijven kijken is het enige advies want verder kun je er niet veel aan doen.
Zo, dat waren de kleine ergernissen, het zijn allemaal dingetjes waar je aan went maar wat ik wel even wilde vermelden om de review zo compleet mogelijk te maken.
Mijn algemene indruk van deze auto is zeer goed en dit had ik eerlijk gezegd in eerste instantie niet verwacht van zo'n kleine, relatief goedkope auto!
Er ligt natuurlijk een beetje een stigma op deze auto als zijnde een vrouwenauto maar ik heb daar geen problemen mee, ik vind het een vlot model en hij moet mij goedkoop van A naar B brengen in comfort en dat doet hij.
Nu ze iets ouder en betaalbaarder worden zie je ze wel steeds meer rijden maar ik vind ze er nog altijd leuker uitzien dan de Aygo's, Up's en C1/107's al zijn de allernieuwste modellen daarvan ook heel leuk.
Zeer waarschijnlijk word de volgende ook weer een Ka, niet de nieuwe want die is afschuwelijk, wat een gedrocht.
Nee, gewoon het model wat ik nu heb en dan weer wat jonger met minder kilometers met climate control, 16 inch sportvelgen en een panorama dak, dan heb ik echt alles wat ik wil en hoop ik op dezelfde voet verder te gaan en weer duizenden onbezorgde, goedkope kilometers te rijden.
Ik hoop dat u als lezer en misschien als toekomstige Ka rijder wat aan deze review heeft en als u op- of aanmerkingen cq vragen heeft dan verneem ik dat graag!
Groet Remon
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.