Ford Galaxy 2.8 V6 24V Ghia (2001)

autoreview

Ford Galaxy
Ford GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord GalaxyFord Galaxy

Signalement

UitvoeringGalaxy 2.8 V6 24V Ghia
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf53.000 km
KM-stand laatst265.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Tsja, na meer dan 150.000 km en 4 jaar ervaring met mijn Ford Galaxy kan ik heel veel vertellen, maar ik probeer het kort te houden. Ik kan mijn auto niet inruilen! Want ik zou niet weten wat ik zou moeten kopen met zoveel ruimte, zoveel comfort, zoveel vermogen en dan binnen een redelijk budget te blijven. Mijn uitvoering is een Ford Galaxy V6 automaat met bijna alles er op en eraan, dus te klagen heb ik niet. Op vakantie met deze auto is een genot. Ruimte in overvloed, heerlijke stoelen, navigatie, leer en, bij mij althans, een goed werkende airco. Met 180 cruisend door Duitsland kom ik, met wat pauses (verplicht door het tanken), redelijk fit aan op mijn bestemming. Daarbij is mijn Ford uitgerust met een G3 gasinstallatie, wat bij dit type nauwelijks voorkomt. Redelijk economisch ook nog.
Deze gasinstallatie zorgt er wel voor dat het motormanagementlampje blijft branden, maar dit komt doordat hij een onbenullig iets herkent, wat niet van invloed is op het rijden. Op gas gaat het verbruik wel richting de 1 op 6,5 op benzine is 1 op 9 haalbaar.

Elke keer wanneer ik de auto start en de automaat in D zet, dan zijn de eerste 200 m een beetje brommerig, maar daarna zoeft de auto over de weg. Daarbij zijn inhaalacties heel erg snel gebeurd, want vermogen genoeg. De wegligging is nog verrassend voor zo’n zware auto, maar rechtuit is de auto op z’n best. In mijn auto zit beige leer en ik moet zeggen dat ik het er nog steeds heel mooi uit vindt zien. Geen scheuren of zo iets, wel wat nerven zichtbaar, maar geenszins een versleten indruk. Tot nu toe ook geen kraakjes te bekennen in de auto. Dit is bij het vorige model wel anders, zo ik begrepen heb. Hierdoor blijft het luxe gevoel van de auto intact en beleef ik er nog steeds heel veel plezier aan. Degene die ik ken met dezelfde auto is ook zeer te spreken over deze uitvoering en hij wil ook doorrijden. Ik ben dus niet de enige! Ik hoop nog heel veel plezier te beleven aan deze auto.

PROBLEMEN

Echt grote problemen zijn er niet geweest. Ruitewissermotor is al vervangen, bougies en bobines gaan niet erg lang mee (50.000 km) en de auto is daardoor al 2 keer stotterend bij de garage aangekomen. Op dit moment functioneert de automaat nog naar behoren, maar de derde versnelling blijft heel af en toe iets hangen, dus een revisie komt er binnenkort aan. Hier had ik al wel rekening mee gehouden, dit schijnt meestal bij deze automaat bij de 200.000km voor te komen. Een revisie kost ongeveer 1500 euro, dus dat is nog wel te overzien. Het multimedia systeem (nog met video, wat was dat ook al weer?) hapert heel af en toe, maar dit wordt alleen maar op lange reizen gebruikt en zorgt voor een aangename reissfeer in de auto. De banden wissel ik elk seizoen om en dan worden er 2 vernieuwd. De voorbanden slijten bovenmatig snel. Belangrijk is dan dat de goede loadindex wordt gemonteerd. Hierdoor neemt het comfort toe en stuurt de auto nog lekker strak. Belangrijk is om te weten dat er alleen maar sneeuwkettingen gebruikt mogen worden, indien er nieuwe velgen gemonteerd worden met 195 banden. Normaal zitten er 215/55/16 om en dan lopen de kettingen aan. Ik heb dus sneeuwsokken, maar deze heb ik gelukkig nog nooit hoeven te gebruiken.

eindverslag

  • 265.500 km

De Ford Galaxy houdt zich nog steeds kranig. Helaas heb ik moeten constateren dat dit niet ligt aan het feit dat het een Ford is maar dat het een omgebouwd VW product is. De stoelen zijn zoveel km's nog in zeer goede staat, nagenoeg alles funcioneert nog zoals het hoort en de automaat is nog steeds niet gereviseerd. Er zijn ook geen gekke kosten geweest, dus nog steeds een aanrader. Het is alleen jammer dat ze gebruikt niet meer echt goed te vinden zijn, zeker niet in de luxe uitvoering.

Het feit dat er in Duitsland maar 1 uitvoering te vinden is die in de buurt komt van wat ik wil, zorgt ervoor dat deze auto ingeruild is en dat er wat anders komt. De volgende eigenaar zal er hopelijk net zoveel plezier aan beleven als dat ik heb gehad.

Nog een paar opvallende zaken:
- Steenslag heeft zich de afgelopen tijd iets meer geopenbaard, net alsof de lak iets zwakker wordt.
- LM velgen worden minder mooi door pekel.
- Het lichtbeige interieur ziet er niet meer uit als nieuw, maar voor een auto met deze km-stand is het zeker nog heel mooi en netjes. Dit geldt ook voor de beige matten!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.