Ford Fusion 1.6 16V Trend (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fusion 1.6 16V Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na lang wachten stond de nieuwe Fusion op onze oprit. Wat een leuke kar om te zien, lekker stoere neus, hoog op de wielen, en dikke kont zeker in ´t zwart. De nieuwe 1.6 is een behoorlijke verbetering t.o.v. de Escort, veel vermogen, ook bij lage toeren, ontzettend pittig, en nog lekker zuinig ook (1:14,5). De zit is goed, en ook de bagageruimte valt niet tegen. De wegligging is formidabel, ligt strak op de weg en is ook nog behoorlijk comfortabel ook!
Na 55.000 km een update over de Fusion.
De auto rijdt nog steeds prima, bovenstaande punten zijn nog steeds van toepassing op de auto. De motor is ruim voldoende voor de auto, zelfs volgeladen met een vouwwagen van 700 kg er achter heb je voldoende vermogen. Op de vakantiereis naar Oostenrijk konden zelfs de meest steile hellingen met 80 km per uur bereden worden. Het verbruik blijft bij het rijden van lange stukken erg laag, zelfs met de airco continu aan 1 op 15.5.
Bij de Escort nam de airco merkbaar veel vermogen, waardoor de auto soms erg traag werd. Bij de Fusion is dit geen probleem meer, er is vrijwel geen verschil merkbaar in vermogen tussen ingeschakelde en uitgeschakelde airco. De airco is trouwens dermate krachtig dat de auto snel gekoeld kan worden, ook op de meest wamre dagen.
Enige nadeel van de Fusion is de afwerking. Je merkt dat de auto een klasse lager gepositioneerd wordt dan de Focus, de gebruikte materialen zijn allemaal iets goedkoper. Niet dat het minder lang mee lijkt te gaan, maar het rammelt allemaal wat sneller.
Het lerderen stuur is trouwens wel erg prettig, leer pakt toch heel wat lekkerder vast dan een plastic stuur. Ik begreep dat het een bewuste keuze was van Ford om standaard een lederen stuur te leveren. Ze bespaarden op de kwaliteit van het dashboard (hard kunstof ipv rubberachtig materiaal zoals bij de Mondeo) om standaard een lederen stuur te leveren. De gedachte hierbij was dat niemand de hele tijd met zijn handen aan het dashboard zat, maar dat je je stuur wel de hele tijd vast hebt. Ik vond het wel leuk bedacht, en nog waar ook!
PROBLEMEN
De Fusion heeft nog steeds geen grote problemen gegeven. De auto start altijd en loopt goed. Olie verbruiken doet de auto niet. In het begin is de auto een aantal keer terug geweest wegens vervelende rammels:
- Bevestigingspunt van de gordel aan de bijrijderskant rammelde soms (opgelost door dealer, niet meer teruggekomen)
- Sloten van de achterbank hadden een kleine speling, dealer heeft dit opgelost door de sloten anders af te stellen. Helaas loste dit het probleem niet definitief op. Hierna zijn de sloten vervangen voor nieuwe, sindsdien doet het probleem zich niet meer voor.
- Bestuurdersstoel kraakte soms bij het rijden over drempels, na het smeren van de stoelrails is dit ook opgelost.
De problemen zijn elke keer serieus opgelost door de dealer (van den Hombergh in Venlo), dus niets dan lof hiervoor.
De onderhoudskosten zijn minimaal, gewoon elk jaar een beurtjes van ongeveer 250 euro. Verder geen bijzonderheden, dus goedkoop kunnen rijden de afgelopen 4 jaar (we rijden gemiddeld ongeveer 15.000km per jaar).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren