Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Titanium (2012)

autoreview

Ford Focus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Titanium (2012)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 EcoBoost 150pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst73.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 1.100 km

*de keuze*
Door gezinsuitbreiding werd de Yaris van mijn vrouw te klein, en de Mitsubishi Lancer sport sedan van de zaak te onpraktisch, aangezien daar geen kinderwagen in past. Ook andere zaken als slechte geluidsisolatie, en zitpositie hebben mij doen besluiten de Lancer niet meer privé te gaan rijden.

Tijd om wat anders voor de Yaris te gaan zoeken dus. Met een prettig Ford Focus I verleden was het lastig om andere merken hierboven te verkiezen. Het ene merk stond me niet aan qua uiterlijk, het andere merk niet qua rij-eigenschappen. Misschien een beetje kort door de bocht maar een keuze.

Een jonge tweedehands was de basis, echter voldeed de vorige Focus II niet geheel aan de eisen die we hadden. Met name het motoren aanbod valt behoorlijk tegen, en na 4 jaar met een verschrikkelijke herrie in de Lancer op de snelweg te hebben rondgereden (3800toeren bij 130) viel de 1.8 van Ford al af. Te weinig lekker vermogen, en de 5-bak die de toeren niet laag kan houden.

Dan moet je een keuze maken, of met risico van teleurstelling toch voor dit type gaan, of eens kijken wat de nieuwe Focus te beiden heeft. Dat was enerzijds misschien een beetje dom, aan de andere kant heb ik er nog geen seconde spijt van gehad :).

Na een kleine testrit met een 1.6 ecoboost waren we vrij snel verkocht. Dit was precies wat we zochten. Een aantal weken onderhandelen en nadenken verder waren we eruit.
Het is uiteindelijk de Ford Focus III wagon titanium ecoboost 150pk geworden. Als we het dan toch doen, dan meteen goed en even op de blaren zitten.
Als extra opties bovenop de rijkelijke standaarduitrusting hebben we nog gekozen voor:
- Metallic lak Panther Black
- Easy driver pack (technoline)
- Sony navigatie pack (technoline)
- 17 inch, 15-spaaks lichtmetaal
- Privacy glass
- Aluminium dakrail
- wegklapbare trekhaak

*De aflevering*
Na een kleine 2 maanden wachten stond de nieuwe Focus bij de dealer om opgehaald te worden.
Laat het nou net enorm hebben gesneeuwd en een temperatuur van -16 zijn die dag.
Maarja de verzekeringen net geregeld, en na zo "lang" wachten wil je hem gewoon hebben, dus toch maar die kant op. Een Yaris afgegeven die van wiel tot dak onder de pekel en sneeuw zat omdat de wasstraten gesloten waren. Geen probleem voor de dealer, dat komt wel goed.
Na een bakkie koffie vond dan eindelijk de sleuteloverhandiging plaats. Een uitgebreide uitleg over alle knopjes en gadgets volgde waarna we na zo'n half uur dan eindelijk mochten gaan rijden.
Een eerste rit is natuurlijk altijd een soort van spannend, maar met deze weersomstandigheden was het tegen eng aan. Dus heel rustig naar huis gereden en nog niet echt kunnen genieten van de rijeigenschappen. Daarover later meer. Wel viel de rust op in de auto, wat een verschil met de Mitsubishi.

*Het uiterlijk*
Thuis dan eindelijk even de tijd om de auto rustig te bewonderen. Uiterlijk is natuurlijk een persoonlijke kwestie, en men mag er van mij van vinden wat ze willen. Ik vindt het een erg geslaagde combi. Toen de FocusIII net uit kwam had ik zo mijn twijfels. Met name de 5-deurs is niet echt mijn ding. De wagon daarin tegen is mijn inziens een stuk beter in balans. De voorkant komt veel beter tot zijn recht, en de achterzijde is in tegenstelling tot de FocusII wagon weer helemaal goed.
De zwarte kleur, de lichtmetalen velgen, de aluminium dakrails, en het privacy glass staan de auto echt heel erg goed. Prima combinatie en geheel naar onze smaak uitgekozen. Nogmaals het is persoonlijk, wij zijn er zeer tevreden mee.

*Het interieur / bediening*
Tja nu komt het. Het door de autobladen veel bekritiseerde interieur van de nieuwe Focus.
Ik heb er niet zoveel moeite mee. Ok, er zitten veel knopjes op, maar zijn die niet gewoon nodig?
Ik kan me niet voorstellen dat andere auto's minder knopjes heeft. Ze zijn domweg gewoon nodig.
In principe zitten de meeste knoppen gewoon op de juiste positie en na een paar ritjes heb je alles qua mogelijkheden en functies wel door.
Wel kan ik me na de eerste 1000km voorstellen dat mensen er problemen mee zouden kunnen hebben. Dit komt mede door de vele functies en mogelijkheden van de boordcomputer.
Je moet het systeem even doorhebben, wat eerlijk is eerlijk even kan duren.
Maargoed ik heb er weinig problemen mee ondervonden, en vindt het ook gewoon wel leuk om een beetje door de menu's te bladeren. De menu's worden overigens weergegeven op een keurig display in het middenconsole en tussen de tellers met hoge resolutie. Het display tussen de tellers is overigens niet standaard, maar krijg je bij het drivers assist pack, navigatie of de sony radio.
Het stuur lijkt ook erg veel knoppen te bezitten, maar die zijn toch echt wel makkelijk en overzichtelijk. De cruisecontrol, telefoon, radio en boordcomputer zijn met deze knoppen prima te bedienen, en je houdt natuurlijk je handen aan het stuur (uhu).
De zitpositie is echt perfect in te stellen. De stoelen, die overigens heerlijk zitten en je aan alle kanten prima ondersteunen zijn goed instelbaar. Het stuur kan ver naar je toe worden gehaald, en ook de ruimte in hoogteverstelling is meer dan voldoende. Je hebt snel de juiste positie gevonden.
De achterbank zit ook prima. De ruimte houdt als je 1.85+ bent achter een even lange bestuurder niet over, maar je zit niet snel met je knieën in je nek. Zeker voor kinderen ruim voldoende.
Ook erg prettig is de extra 12V aansluiting achter, en de middenarmsteun met bekerhouders.
De kofferruimte deed mij weer glimlachen van oor tot oor. Wat is een station toch prettig, en wat heb ik dit na mijn Focus I wagon toch gemist in de Mitsubishi. Dat is een sedan met een klepje, waar werkelijk niets in past. De FocusIII heeft een grote klep, die toegang biedt tot een zee van ruimte.
Klap je de achterbank, indien gewenst in delen naar beneden, en je kan serieus grote spullen vervoeren.
Kwalitatief is alles prima voor elkaar. Er zijn mooie materialen gebruikt en het zit allemaal goed in elkaar. Ook de vele sfeerlampjes in het donker (ik noem, de voetenruimte, de deurklink, een gloed op de middenconsole) geeft het geheel een chique gevoel.

*Rij-eigenschappen / motor*
Dan eindelijk, het sterkste punt van de Focus. Altijd al geweest, en nog steeds het geval.
Ook bij deze Focus III is Ford er weer in geslaagd een perfecte match te vinden tussen sportiviteit en comfort.
Ok hij stuurt niet meer zo messcherp als de eerste Focus, maar er is een hele mooie combinatie gevonden. Bij de eerste meters valt de stilte in de auto meteen al. Hier is een enorme slag gemaakt. Je hebt echt het idee dat je in een auto rijdt die een paar segmenten hoger zit. De geluidsisolatie is prima voor elkaar, en ook de motor houdt zich heerlijk op de achtergrond. Dit ook mede dankzij de 6-bak, die de toeren lekker laag houdt. Bij flink accelereren komt er een bijna sportieve brom die overigens nooit irriteert. Kortom prima voor elkaar.
We gaan nog even door met complimentjes geven aan de motor. Een genot om mee te rijden. Bij lage toeren is de Ecoboost al lekker bij de les, en kan als een diesel gereden worden. Vanaf 1500 toeren begint hij er al goed aan te sleuren, en vanaf 3000 toeren gaat de auto op oorlogspad.
Ondanks tegenberichten dat je een auto niet meer hoeft in te rijden hebben we het de eerste 1000km een beetje rustig aan gedaan. Nu langzamerhand het toerental wat op laten lopen, en zo af en toe even lekker doortrekken.
Al met al precies wat we van de motor verwacht hadden, en misschien biedt hij nog wel meer dan dat.

*Verbruik*
Het verbruik viel zeker de eerste tank wat tegen. Met een 1op10,4 was het toch wel even slikken. Zeker gezien het feit dat de fabrieksopgave eerder naar de 1op16,5 gaat. De verse motor, de extreme kou, veel kleine stukjes en familiebezoekjes zijn daar dan ook de grootste boosdoenders van.
De 2e tank zat met 1op12,6 (1op13,1 volgens de boordcomputer) al een stuk beter in de buurt. Dit waren ook wat langere ritten, waarbij ik moet zeggen dat we er wel wat op gelet hebben. Ik ben benieuwd hoe het verbruik zich verder houdt.

*Gadgets*
De nieuwe Focus is op de markt gezet met een aantal veiligheidspakketten die je wederom eerder bij hogere segmenten tegenkomt. Wij hebben er niet voor gekozen om het driver assist pack te nemen, waarbij je gecorrigeerd wordt bij het overschrijden van de belijning etc.
Wel zit bij ons het automatisch inparkeren erop. We wilden parkeersensoren voor en achter, en bij het technoline pakket zat voor vrijwel dezelfde prijs het automatisch inparkeren, inklapbare spiegels en active city stop wat de auto zelf moet laten stoppen in noodgevallen onder de 30 km/u.
Dit laatste hebben we nog niet geprobeerd. Het automatisch inparkeren daarin tegen wel. Ik moet zeggen, zeker de eerste keer, het is doodeng. Je bent de regie voor een deel kwijt en weet gewoon niet of het wel goed gaat. Nou het gaat gewoon goed dus. Veel preciezer kan je het zelf niet doen.
Erg leuk, maar ik parkeer toch liever zelf in. Ook al is het alleen maar om het trucje niet te verleren.

*Conclusie*
In zijn totaliteit is het een voor ons een perfecte auto. Hij voldoet geheel aan onze verwachtingen, en heeft op een aantal vlakken deze zelfs overtroffen.
Minpuntjes zoals het wat lastiger doorkrijgen van de menu's en knoppen vallen in het niet bij alle pluspunten. Ook het verbruik zal mij benieuwen in de komende kilometers.
Als er weer nieuwtjes zijn, of we een paar duizend kilometers verder zijn zal ik de review updaten. Vragen worden meteen beantwoord.

het eerste jaar alweer om.

  • 9.000 km

Inmiddels is de Focus een jaar oud en heeft zijn eerste onderhoudsbeurt ondergaan.
De ervaringen na een jaar en een duizelingwekkende 9000km.
Ja toch een tikkie verschillend met de eerste impressie.
Over het algemeen niets dan lof over de auto. Met name het rijgedrag en de motor maken elke rit weer tot een heerlijk ontspannen bezigheid. Echter er zijn toch best een aantal puntjes die gewoon beter kunnen en misschien wel moeten.
Ik zal per punt de plussen en minnen even opsommen.

*het uiterlijk*
Ik blijf bij mijn eerder genoemde positieve omschrijving.
Zeker met de opties die we erbij hebben gekozen maakt het geheel af.
Ook de winterbanden die er momenteel onder zitten zijn voorzien van lichtmetaal. Ik vindt stalen velgen zo'n afknapper. Heb je een mooie auto met alles erop en eraan, zet je hem een 3e van het jaar op die zwarte hoeven. We hebben voor 16inch winterbanden gekozen, omdat die qua prijs echt verschrikkelijk veel goedkoper zijn. Dit verschil kon ik mooi in de lichtmetalen velgen steken.
Wat een pluspunt (persoonlijk) voor het uiterlijk is, is wel meteen een minpuntje voor binnen.
De privacy beglazing. We hebben hier voor gekozen vanwege de uitstraling, maar ook met het idee dat dit meteen zonwerend is, ideaal voor de kids. Dat is helaas niet het geval. De zonnestralen komen ook door deze beglazing gewoon binnen en de mooie woezel en pip zonneschermpjes zijn gewoon nodig.
Sonniboys hadden hier de beste optie geweest. Vergelijkbaar effect buiten, een beter effect binnen en nog minder duur ook. Ook s'avonds of in een parkeergarage is het alsof je met een zonnebril in de auto zit, wat met achteruitrijden wel wat lastig is. Maargoed de keuze is gemaakt destijds en hier kan ik niet verder om zeuren. Het is wel een les voor de volgende auto.

*Het interieur / bediening*
Was ik de eerste review nog erg positief over de bediening, ik moet hier toch een beetje op terug komen. Goed de knoppen zijn misschien wel nodig, maar erg ergonomisch zijn ze achteraf gezien toch niet echt. Ik ben er opzich wel aan gewend maar kan me voorstellen dat veel mensen hier toch wat problemen mee hebben. Laat ik het zo zeggen, VW doet dit met de nieuwe golf veel beter.
Het entertainment systeem zelf is verder gewoon goed. De optionele sony radio is een aanrader, wat een geluid zit hierin. Stukken beter dan de standaard radio.
Het navigatiesysteem is redelijk. Een beetje tomtom overtreft dit systeem snel, en is makkelijker te updaten.
De ruimte is voldoende maar valt me toch een tikkie tegen. Ik kan met de stoel in mijn stand (1.85m) de maxi cosi achterin niet goed kwijt, en ook met de kinderstoel zit mn dochter al tegen de leuning te schoppen. Voorin is de ruimte wel gewoon goed, al is het dashboard wel erg kolossaal. De eerste focus die een stuk smaller was, had een ruimtelijker effect. Maargoed, voor ruimte had ik een mondeo moeten nemen, en zo blijft het.
De stoelen zelf zijn perfect. Hier kom je na lange afstanden gewoon weer fris uit, terwijl je bij lekker bochten werk prima op je plek wordt gehouden.

*Rij-eigenschappen / motor*
Hier is weinig tot niets over op te merken. Een heerlijke motor met voldoende kracht over het hele toerenbereik. Lekker soepel en klinkt bij vol accelereren nog erg lekker ook. Onderstel heeft zoals eerder gezegd de perfecte balans tussen comfort en sportiviteit.
Wat me wel echt irriteert is de draaicirkel. Die is werkelijk van een vrachtwagen. Heel vervelend met inparkeren en draaien. De Mitsubishi die ik zakelijk rijdt is uit hetzelfde segment, maar draait bijna om zijn eigen as.

*Verbruik*
Zoals in de verbruiksmonitor af te lezen is, blijft het gemiddelde verbruik met 1op12.5 behoorlijk achter op de fabrieksopgave. Ik moet hier wel bij zeggen dat er veel korte stukken mee worden gereden door het dorp, wat natuurlijk killing is. Lange afstanden op 80 en 100km wegen laten hele andere waarden zien. Ik denk dat als je dagelijks langere woon-werk afstanden rijdt je toch makkelijk naar de 1op14 of zelfs 1op15 moet kunnen gaan.

*Onderhoud*
De eerste kleine beurt heeft de auto gehad en hier kwam geheel volgens verwachting niets raars uit.
Gewoon de standaard dingen en meer niet.
Wel is tot 2 keer het koelwater onder minimum peil geweest. Dit is in ieder geval meegenomen en zal in de gaten worden gehouden.

*Conclusie*
Ondanks de genoemde minpuntjes zijn het toch de pluspunten die deze snel doen vergeten. Het is gewoon een heerlijke auto om mee te rijden, en ze mogen het bij Ford als opbouwende kritiek zien.
We gaan hier nog veel jaar met plezier mee rijden. Zodra er weer nieuws is volgt er een update.

weinig nieuws na 3 jaar

  • 24.500 km

Het is weer even geleden maar er valt ook niet veel nieuws te vertellen. In 3 jaar nu een kleine 25.000km gereden, wat een stuk minder is dan we vooraf ingeschat hadden. De gezinsuitbreiding heeft wat tripjes die we normaal deden wat minder gemaakt, en vakanties in Nederland zetten ook geen zoden aan de dijk. Niet erg, maar wel wat invloed op bijvoorbeeld het verbruik doordat er wat meer korte stukken worden gereden.
Per onderdeel zal ik de ervaringen. plussen en minnen weer even updaten.

*het uiterlijk*
tja de facelift is nu op de markt, en die neus is wel geslaagder dan onze versie.
Ik vindt het overigens nog wel steeds een mooie wagen. Uitvoering is erg geslaagd.
Na een periode van weinig tijd krijgt de auto van het voorjaar weer een grote poestbeurt. Klein beetje achterstallig poetsonderhoud zeg maar.

*Het interieur / bediening*
Ik ben wel gewend aan de knoppen, ook al kan het ergonomisch beter. Het facelift model heeft een centraal touche screen, echter die is ook niet heel gebruiksvriendelijk en snel. Geef mij dan maar wat extra knoppen. Het is een punt waar ze zich bij Ford misschien eens wat serieuzer over moeten buigen. VAG heeft dit gewoonweg beter voor elkaar.
Zoals gezegd, ik kan prima uit de voeten met de knoppen en menu's, maar kan me nog steeds voorstellen dan mensen hier wat minder makkelijk mee om kunnen gaan.
De ruimte op de achterbank is voor tieners en kleinere volwassenen voldoende, echter met de maxi cosi en kinderstoelen die wat hoger staan word de ruimte krap, waardoor ik niet mijn ideale stoelpositie kan instellen. Nog een jaartje, dan mogen de kids in een ander type stoel waardoor dit probleem weer is opgelost. Elke C-segmenter zal hier last van hebben.

*Rij-eigenschappen / motor*
zie eerdere review. Erg prettige motor, met lekker veel kracht en snelheid. Onderstel is een lekkere combinatie van comfort en sportiviteit.

*Verbruik*
Verbruik blijft wat tegenvallen. Gemiddeld 8ltr/100km (1op12,5) is het en blijft het bij ons. Dit komt grotendeels door de wat kortere stukken die we rijden. Af en toe een uitschieter naar de 1op14 bij een tank lange afstanden. Wel heb ik de instellingen/parameters van de boordcomputer wat aangepast, want die week wel erg af van de werkelijkheid (ca. 10%).
Ik tank nu wel ongeveer een half jaartje ultimate 98, waarmee de motor wat lekkerder mee loopt, verbruik heeft er tot nu toe nog niet echt veel invloed op gehad.

*Onderhoud*
De auto heeft nu 3 beurten achter de rug, waarbij er geen rare dingen boven water kwamen.
Wel is het koelvloeistoflekprobleem zoals in de eerdere review is gemeld, gebleven en dat bleek ernstiger dan verwacht. 1 keer heeft het thermostaathuis het begeven en stonden we stil. Deze is onder garantie vervangen.
Daarna is het even goed gegaan, en ineens zakte het peil weer. Wederom het thermostaathuis vervangen, deze keer ondanks dat de auto uit de fabrieksgarantie was gelopen (ruim 2 jaar) is dit kosteloos vervangen. Ik blijf het bijhouden. Minpuntje of pure pech, aan gezien ik nog niet veel gelijke verhalen heb gehoord hierover. Enige bekende lekprobleem zit in de retourleiding die ook preventief bij ons is vervangen nadat ik dit balletje opgooide.

*Conclusie*
We blijven lekker doorrijden met deze wagen. Hij rijdt gewoon erg prettig, en straks zijn de ruimteproblemen achterin (en indirect dus ook voor mij) ook opgelost doordat er andere kinderstoelen komen. Totaal geen behoefte aan het faceliftmodel aangezien daar buiten het kostenplaatje gewoon te weinig vernieuwends aan zit.

4 jaar verder (2019)

  • 62.000 km

4 jaar verder en de auto is nu met 62.000km nog steeds in ons bezit.
Een kleine update aangezien er niet heel veel nieuws is te vertellen.

*het uiterlijk*
Door een dubbele verhuizing is de auto iets minder verzorgd/gepoetst dan voorheen.
Binnenkort de auto weer grondig onder handen nemen.

*Het interieur / bediening*
geen nieuws, behoudens de update van het navigatiesysteem. Die hebben we voor de vakantie geupdate aangezien deze sinds de aanschaf nog niet vernieuwd was.
Ik ben echter niet echt te spreken over dit systeem. Traag, klein scherm en niet erg logische routes.
Lang leve maps op de telefoon.

*Rij-eigenschappen / motor*
geen nieuws ten opzichte van eerdere review. Fijne combinatie.

*Verbruik*
8ltr/100km blijft de stand bij ons. Soms iets beter, soms weer minder.
Ook de vakantierit met dakkoffer gaf deze waarde.

*Onderhoud*
Buiten de normale beurten hebben we vorig jaar iets meer moeten uitgeven.
Een lekkage in de achterbak is verholpen, en de 4 winterbanden zijn gebalanceerd. Er zat een vervelende trilling in de banden bij 85km/u. Ook de remblokken achter waren aan de beurt.
Verder voor de vakantie verse zomerbanden laten monteren van Hankook, erg fijne banden.
Nieuwe gasveren voor de achterklep, en een terugroepactie voor de koppeling waarbij geen gebreken werden geconstateerd. De laatste beurt afgelopen maand viel gelukkig weer mee.

*Conclusie*
Tsja de conclusie. Ondanks dat de auto nog supergoed bevalt kijk je wel weer eens rond.
De nieuwe focus in ST-line zou een mooie opvolger kunnen zijn, maar wat is wijsheid...
Is het verstandig om gewoon nog langer door te rijden met deze auto, wat is een goed omslagpunt.
Wat zitten er voor kosten aan te komen. Enfin hier ben ik voorlopig nog niet uit, en tot dan rijden we gewoon lekker door.

opvolger besteld

  • 72.000 km

Zoals de titel verklapt, we hebben de knoop doorgehakt en een nieuwe focus besteld. Ondanks dat hij nog prima bevalt is hij toch al weer 8 jaar oud. Voor ons het langste wat we in 1 auto hebben gereden.
Enfin, een goed gesprek gehad en een knappe prijs afgesproken voor een nieuwe focus wagon titanium met 1.5 ecoboost 150pk motor.
De ST-line was voor ons echt te hard geveerd, de 1.0 motor met 125pk vond ik tegenvallen, en wil niet het risico nemen om straks spijt te hebben om toch niet de 150pk te kiezen.
Al met al 72000km heerlijke kilometers gereden met de focus, waar de volgende eigenaar nog veel plezier mee gaat beleven.
Zodra de nieuwe focus er is met wat gereden kilometers zal ik een nieuwe review typen.

ingeruild

  • 73.000 km

Auto is na iets langer wachten dan van te voren verwacht vanwege het welbekende virus ingeruild voor de nieuwe bolide. Ik zal binnenkort de nieuwe MK4 reviewen. Voor zover de MK3.

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.