Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style (2022) #4

autoreview

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style (2022)
Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style (2022)Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style (2022)Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style (2022)Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style (2022)Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style (2022)Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style (2022)Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style (2022)Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style (2022)Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style (2022)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST Line Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst38.500 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Focus fan

  • 35.000 km

Sinds oktober 2022 rijd ik met deze Focus Wagon. Het is het facelift model, maar nog met Sync3 infotainment en de bediening van climate control via fysieke knoppen.

Ervaringen en voorlopige conclusies na (ruim) 2,5 jaar en 35.000 km:

Pluspunten:

+ Ruime en praktische wagon met vlot (ST-Line) design
+ Goede prijs/kwaliteit/prestatie verhouding
+ Fijne dynamische rijeigenschappen, communicatieve besturing, strakke wegligging
+ Soepel schakelende 6-bak i.c.m. prettig doseerbare koppeling
+ EcoboostHybrid met max 125 pk en 210 Nm voldoet prima, vlotte en soepele rij ervaring door het ondersteunende elektrische koppel bij lage toeren.
+ Winterpack met stoel- en stuurverwarming en quickclear voorruit is geweldig op koude ochtend
+ Bagageruimte goed belaadbaar met brede opening en handige indeling incl. divider
+ Qua laadcapaciteit (liters én kilogrammen) zit de Focus in de top van het segment
+ Goed werkende lane assist, kan met knop aan stuurkolom in 1 keer worden uit- of ingeschakeld

Goed, maar kan beter:

+/- Afwerkingsniveau is goed, materiaalgebruik interieur acceptabel maar niet hoogwaardig
+/- Rijcomfort is over het algemeen goed, maar oneffenheden in wegdek voel je wel
+/- Sync3 infotainment is functioneel, maar duidelijk een verouderd systeem (oorsprong 2015)
+/- Start/stop systeem werkt door mild hybride techniek beter en soepeler dan bij een auto met een conventionele startmotor. Nadeel is dat de airco bijna niets doet als de motor wordt uitgeschakeld.
+/- Toegevoegde waarde van de mild hybride techniek (30 kg extra gewicht) voor de uitstoot is discutabel. Een verbruik van rond 6 liter per 100 km is netjes voor een forse wagon, maar dat haalt een Focus zonder deze techniek ook.

Jammer, maar helaas:

-/+ Dankzij ST Line vering is de bodemvrijheid aan de krappe kant en instaphoogte relatief laag
-/+ Het ontbreken van ventilatieroosters voor inzittenden op de achterbank is een gemis
-/+ Collision Warning System komt soms met een melding als er geen enkel gevaar is
-/+ Relatief laag geremd trekgewicht (1000 kg)
-/+ Bij Sync3 zonder GPS Navigatie kun je de systeemdatum nergens aanpassen

Minpunten:

-/- Omdat het een relatief lage auto is met lange overhang carrosserie achter de achteras, schuurt (in beladen toestand) de trekhaak vrij snel over het wegdek als je van een wat steilere afrit rijdt.
-/- 12V accu is kwetsbaar en 1 keer (onder garantie) vervangen. Deze wordt door het 48V mild hybride systeem bijgeladen, maar als de auto een paar dagen stil staat daalt de accuspanning waardoor de auto in “spaarstand” gaat (o.a. keyless entry werkt dan niet)

Conclusie:
Aanrader als je op zoek bent naar een praktische (gezins)auto met voldoende ruimte die er vlot uit ziet en veel rijplezier biedt, zelfs met deze bescheiden motorisering. Afrader voor als je een auto zoekt met een hogere instap en comfort belangrijker vindt dan een strakke wegligging.
Zou ik opnieuw voor deze Focus kiezen? Misschien. Ik ben er nog steeds content mee en stap met plezier achter het stuur, maar achter het stuur vandaan komen gaat minder soepel (50+ …) en de directe feedback die je van de auto krijgt kan soms vermoeiend zijn.

Focus met Kip

  • 38.500 km

Voor het eerst buiten Nederland op vakantie met de Kip Kompakt. De Focus kan prima overweg met deze kleine toer caravan (asgewicht max 900 kg). De prestaties waren ook op (5-6%) hellende snelwegen in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk verrassend goed. Soms even terug naar de 3e versnelling om het tempo boven de 90 km/h te houden. Voornamelijk in Sport modus gereden. Gemiddeld verbruik met caravan tussen 8,5 en 10 liter per 100 km, wel zo veel mogelijk super 98 getankt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum