Ford Focus 2.5 20V Turbo ST (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 2.5 20V Turbo ST |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 2.500 km |
KM-stand laatst | 40.000 km |
ERVARINGEN
Drie weken geleden ben ik eigenaar geworden van een fantastische auto, de FORD FOCUS ST. Ford heeft een mooi pareltje in haar leveringsprogramma. Een middenklasse auto gecombineerd met comfort en sportiviteit. Precies waar ik naar op zoek was. De 5 cilinder motor, hoog koppel over een lang toerenbereik, sportief onderstel en stuurgevoel waren voor mij de uiteindelijke doorslaggevende koop redenen.
Vormgeving: Voor zijn klase is de auto groot. Dat komt omdat de basis hetzelfde is als de hogere klasse gepositioneerde Volvo S40. Zelf heb ik gekozen voor de 3-deurs. Het mooie van de 3 deurs vind ik dat het bijna een coupe achtige auto is. Er is ruimte voor 4 personen maar het lijkt dat de auto alleen voor jou is met motor, stuur en paar wielen. Grote wielen, verlaagd onderstel, ander front, achterkant met 2 uitlaatpijpjes en zijskirts. De componenten die ervoor zorgen dat je van buiten vermoedt wat er van binnen inzit. Heerlijk, een lust voor het oog die ST. Als je naar de auto kijkt krijg je nog meer zin om met de auto te gaan rijden dan de prestaties op papier doen vermoeden.
Rijeigenschappen: Zoals gezegd, comfortabel. Stuurgedrag, direct. Het directe stuurgedrag is echt leuk van deze auto. Bochten en rotondes zijn op gevoel te nemen. Zeker als het net iets natter is en de auto glijd een beetje heb je veel vertrouwen in het onderstel. Als je rustig wilt rijden kan dat. Gewoon een lekker soepel rijdende auto word het dan. En in de file hoef je niet geconsentreerd te zijn om de auto soepeltjes te laten rijden zoals bij sommige sportieve auto’s. Koppeling is niet te zwaar etc. Op zeer hoge snelheid rijd de ST net zo comfortabel en stabiel als bijvoorbeeld een BMW 3 serie. Geen irriterende wind- en rolgeluiden en de motor draait rustig wat ervoor zorgt dat het een lange afstandsauto is. Als je hard rijd op de snelweg word je dus niet snel nerveus door geluiden of snel moe. Naar mijn mening uniek in zijn klasse. Nadelig is: Rijd iedereen nou zo langzaam of is deze auto nou zo snel. Juist doorbovenstaande redenen heb je niet in de gaten dat je hard rijd. Maar je wilt juist harder en harder en dat komt door de motor.
Motor: Gretige motor. Dat verwacht je natuurlijk van een sportieve motor. Deze motor is juist leuk omdat het een vijf cilinder turbo is. Je verwacht het geluid van de 5 cilinder niet in deze auto. Naar het schijnt is er een buis van het inlaatkanaal naar het schutbord gemonteerd. Dat zorgt ervoor dat je een zalige donkere brom hoort. Elke keer, of je nou rustig of hard, accelereert kan je genieten van het aanzuig- en turbo geluid. Niet vervelend of storend. Maar wel lekker aanwezig wat je verwacht van een sportieve auto. Zelf rijd ik vaak zonder de radio aan. Bijvoorbeeld in de stad of op een boerenland weg. Gewoon lekker genieten van het motorgeluid. Kippevel krijg ik van een stuk hard accelereren en afremmen. Nadeel: Deze motor is een zuiplap. In de file en in de stad rijd je 1 op 8. Net een beetje te onzuinig naar mijn mening. Maar als je constant rijd maakt de motor het en beetje goed, 1:10. Zoals gezegd in het vorige hoofdstukje. Deze motor wil steeds meer en meer. Je wil steeds harder rijden. Juist wat niet in Nederland kan. Dus je moet rustig en beheerst blijven om boetes en gevaarlijke situaties te vermijden.
Interieur: De extra klokjes en het recaro interieur springen gelijk in het oog als je naar binnen kijkt. Maar vergeet niet te kijken naar de zonnebrilhouder aan de zwarte hemelbekleding. Mooie materialen zijn gebruikt voor het rustig vormgegeven dashbord. Alles voelt lekker stevig aan en de deuren sluiten met een mooi ’kwaliteits’ geluid. Geen windgeruis in de auto tijdens het rijden. Zitting door de recaro interieur sportief. De stoelen zuigen je op door de hoog opstaande randen aan de zijkant. Alleen de zitting is wel iets te hoog. Maar als je een paar dagen de tijd neemt om de stoel goed af te stemmen voor jezelf vind je een lekkere zitpositie waardoor je de auto meer vertrouwd tijdens het rijden. In het donker vind ik de groene verlichting uit het dashbord wat goedkoop uitstralen. Het rode waterval verlichting in combinatie met het groene licht is geen mooie combinatie. Mooier zou het zijn geweest als het rode amber verlichting, zoals bij BMW, in het dashbord was gemonteerd. Of het blauwe zoals bij Volkswagen.
Ik ben zeer tevreden over de keuze die ik heb gemaakt. De auto is snel, sportief en comfortabel. Tractie is verbazingwekkend goed voor een voorwielaandrijver van dit kaliber. Alleen als je voluit accelereert voel je het stuur wat ’slaan’. Leuk is de launch control, maar die gebruik ik niet omdat de koppeling dan heel erg op zn donder krijgt. Kwa rijden moet ik de auto nog leren kennen. Het maximale heb ik er nog niet uit gehaald. Maar er zijn nog veel kilometers te rijden. Ik heb bewust gekozen voor het oude model focus. De foto’s van de facelift had ik al gezien voordat ik de ST had besteld. Mijn persoonlijke mening is dat de ’oude’ type focus meer in verhouding is. De voorkant is te modern ten opzichte van de zijkant. En de achterkant is ronduit lelijk door het extra riggeltje onder de achterruit. Wel vind ik de velgen van de gefacelifte ST mooi. Als je meer rijd dan 20.000km per jaar raad ik deze auto door het brandstof verbruik af. Koop in dat geval een Focus 2.0 diesel. Die rijd niet zo sportief. Maar ook erg lekker.
Volgende week word er een aftermarket telefoon en parkeer sensoren (in kleur) gemonteerd. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Ik zit nog te overwegen om de Sony radio set te laten monteren. De Sony set heeft een beter geluid dan het standaart systeem. Al is de standaard radio al erg goed. Gelukkig kan je achteraf nog kiezen....
Vandaag heb ik de auto gepoetst. Ik vond wel dat de performance blue kleur wel een extra beschermlaagje voor de winter verdiende. Met resultaat. De kleur is dieper en glanzender dan verwacht. De lak is kwa kwaliteit beter dan bij BMW. BMW levert veel auto’s af met een ’sinasappelhuidje’. Dit komt omdat de lakken op waterbasis zijn tegenwoordig. Alleen de instalaties zullen wel beter zijn bij BMW want op enkele plekken heeft de ST een paar schoonheidsfoutjes. Zakkers of bobbeltjes.
Ik ga nu fijn een stukje rijden.... vroem-psssst.....
09/12/07
2 weken geleden zijn door de Ford Dealer aftermarket parkeersensoren en
een carkit gemonteerd. Ik ben zo blij dat ik aftermarket sensoren heb. Deze zijn tussen de uitlaatpijpjes onderin in de bumper gemonteerd. Voordeel: sensoren zijn nauwelijks zichtbaar. En de gemonteerde sensoren zijn ongeveer de helft kleiner als de fabrieks ST parkeersensoren. De fabriekssensoren kan je eerder omschrijven als cola fles doppen dan als sensoren. Die willen we dus niet op de auto.
Carkit is door de dealer ook super netjes gemonteerd. Gewoon een inleg carkit, geen bluetooth. Heerlijk. Altijd kan je bellen. Nooit storingen e.d. (ik heb geen goede ervaringen met bluetooth).
Vorige week naar de Motorshow in essen geweest met de Focus ST. Uiteraard in duitsland flink de auto uitgelaten. Heerlijk, hij blijft gaan gaan gaan gaan. Meerdere malen tot de 220 km/u gereden. In principe heeft de motor nog 1500 t/pm adem over tot de 241 km/u die op papier word opgegeven. Alleen die laatste 20 km heeft de auto wat mee tijd voor nodig dan de eerste 220... Helaas was het te druk en te nat om dat verder uit te proberen. Remmen zijn ook erg goed. Je kan op ze vertrouwen. Alleen ze maken heel af en toe een aanlopend geluid met afremmen op hoge snelheid. Andere Focus ST eigenaren hebben hetzelfde probleem. Dus we moeten dat maar accepteren!!!???
En ja tijdens hard rijden valt het verbruik erg tegen. Maar ja, je koopt niet een sportieve auto voor het verbruik. Toevalligerwijs werd de nieuwe Focus ST gepresenteerd op de motorshow. Toch wel een mooie auto. Dashbord en de bumpers zijn mooier als mijn ’oude’ focus. Maar die nieuwe achterklep is zo lelijk. Nee ik ben echt super blij met mijn ST. Ook presenteerde een aantal tuners producten voor de Focus ST. Spoilertjes, carbon look, chiptuning bla bla. Leuk om te zien wat er mogelijk is. Maar ik laat de auto lekker zoals hij is.
TIP: Probeer in duitsland octaan 100 benzine te tanken. Jeetje dan rijd een auto echt veel mooier en soepeler. Vond het echt jammer dat de tank weer leeg was. Met andere woorden je merkt het verschil echt t.o.v. octaan 95 in nederland.
Iedereen bedankt voor de leuke reacties:
En ja, de auto was de auto al ingereden toen ik de auto kreeg (2500km). Ik rijd de auto eerst warm (ook de olie, heel fijn een olie temp. meter). Dan lekker rijden waarvoor de auto is gemaakt. En denk aan de cooling down (airco uit, rustig rijden en nadraaien als je bent geparkeerd om de turbo te laten smeren). Ik weet hoe ander auto’s in zijn klasse rijden. Geen auto rijd slecht meer tegenwoordig. Maar het blijft knap dat een auto als de Ford Escort, zoals de Focus vroeger heette, deze rijkwaliteiten weet te realiseren. En dan niet alleen de ST maar ook de simpele 1.6 tot de 2.0 uitvoeringen. Ongeachte benzine of diesel!! Concurrenten volgen dan ongetwijfeld. Mijn mening blijft echter wel. Een Ford is meer een rijders auto dan vergeleken met bijv. een Volkswagen.
29/02/08 Auto gaat als een kogel. Zeer gebruikersvriendelijk. Zeer snel. Zeer comfortabel. Auto is in elke situatie in te zetten. Veel ruimte voor dozen met bijv. iets verhuizen. Voor verre ritten rustige reisgenoot. S’morgens vroeg een warm maatje die zorgt dat je heerlijk wakker word door het geluid van de motor.
Bij zakelijke klanten valt auto niet heel erg op (als die geen kenner is). Maar op de snelweg zie ik vaak gedraaide hoofden naar mijn auto kijken. En dat is erg leuk.
Inmiddels veel andere Focus ST eigenaren gesproken. Veel tunen de auto d.m.v. software tuning en uitlaten. Zelf vind ik dat niet nodig. Al komt Ford zeer waarschijnlijk met een soort van John Cooper Works kit voor de Focus ST.
De auto word dan getuned naar 260pk dmv software en uitlaten. Waarschijnlijk word ook het onderstel aangepast. Of bij dit pakket een mechanische sper zit is ook onbekend. Persoonlijk vind ik deze wenselijk want de tractie laat wat te wensen over bij bochten die met zeer hoge snelheid worden genomen. Maar bij normaal gebruik heb je gelukkig geen last van doorslaande wielen.
De ’JCW’ tuning is waarschijnlijk onder originele Ford garantie. Dit is in engeland aangekondigd dus nog onzeker of de tuning naar nederland komt. Maar daar vinden we wel een oplossing voor......
Wel ben ik lid geworden van een enthousiast focusclub. www.focusclub.nl Veel ervaringen worden op het forum besproken en gedeeld. En leuke uitjes worden georganiseerd. Dus voor elke FOCUS enthousiast aan te raden.
PROBLEMEN
Een aantal kleine details worden volgende week verholpen door de dealer:
- Deurrubbers kraken tijdens langzaam rijden
- Achterklep rammelt met het rijden over hobbels of klinkers
- Uitlaat hangt iets naar rechts
- Brandstof meter geeft verkeerd aan. Meter geeft aan dat de tank leeg is.
Teller geeft aan dat je nog ongeveer 80 km kan rijden. Maar na het tanken blijkt
dat er nog 10 liter in de tank zit.
Oplossingen door dealer (09/12/07)
- Deurrubers zijn gesmeerd met speciaal goedje. (opgelost)
- Achterklep gesteld en ook gesmeerd (opgelost)
- Uitlaat recht gehangen (t zijn de kleine dingen die t doen)
- Tank geeft goed aan. Alleen is erg kritisch. Dus er is niks aan te doen.
In feite kloppen de opsommingen wel als je er langer over nadenkt.
Garage bezoeken (update 29/02/08)
- Software update uitgevoerd door dealer ivm oplossen van diverse ’bugs’ in de
software. ESP hapt minder waardoor auto zuiverder over hobbels rijd. Turbo heeft
een grotere boost gekregen. Stuurbekrachtiging is iets zwaarder geworden waardoor
de auto nog ’vleziger’ stuurt. Kortom echt een vooruitgang.
- Nieuwe remmen gemonteerd ivm aanlopend geluid met afremmen vanaf hoge snelheden.
- terugroepactie van bevestiging stuurbekrachtiginsleidingen
(moet nog worden gedaan)
- motor loopt onregelmatig bij +/- 2000 t/pm (dealer gaat daar nog naar kijken)
Laatste 2 punten is een euvel van de eerste modellen van de ST225. Dus de latere modellen hebben daar geen last van. Wat mij betreft doen deze klachten geen afbreuk aan de auto. Ik blijf deze auto aanraden bij ieder enthousiaste snelle autorijder.
Bijv. voor iemand die een BMW 130i/135i te duur vind.
Hij is de 40 gepasseerd....
- 40.000 km
Vorige week ben ik de 40.000 kilometer grens gepasseerd met mijn Focus ST. Helaas moet ik zeggen dat ik wel wat problemen heb gehad. Alleen het vervelende is; de auto rijd gewoon zo lekker dat ik de problemen hem niet eens kan aanrekenen.
Hier de balans van de 1e 40.000kilometer
Vanaf het begin een opsomming met de "problemen"
- Uitlaat rechtgehangen, hing niet in het midden.
- Nieuwe remmen bij 10.000km ivm aanlopend remgeluid vanaf 100km/u.
- Nieuwe motorsteunen gemonteerd ivm te heftig doortrillen van de motorblok.
- Nieuwe aandrijfassen ivm trilling tijdens optrekken
- Nieuwe startmotor, ivm knispergeluid tijdens starten.
- Koppelingspedaal kraak
Bovenstaande is welliswaar netjes in de garantie periode opgelost. Al zitten wat euvels bij die de schoonheidsprijs zeker niet verdienen.
Ook heb ik de 2 set nieuwe sloffen rondom laten monteren. Ofwel, ik rijd inmiddels op de 3e set nieuwe banden. Op een sportieve auto moet je daar rekening mee houden. Maar toch vind ik de slijtage iets te hard gaan. En omdat ik toch merendeel van de tijd in de file ben ik van mening dat het niet helemaal rechtervoet ligt.
Ook heb ik enkele verbeteringen gedaan aan de auto.
- originele Sony radio: absoluut een aanrader. Het geluid is vele malen beter.
- Verlagingsveren: Aan te raden omdat de wegligging in de bochten verbeterd. Maar mijn voorkeur gaat toch uit om bij het verlagen toch bilstein of koni schokbrekers te monteren. De originele dempers zijn zodra de auto is verlaagd erg slap.
Mijn conclusie na 40.000 kilometer: de ST is een fijne auto zoals ik in de eerdere reviews heb verteld. Ondanks bovenmatige slijtage van banden en wat euvels ben ik toch tevreden.
Ik hoop nog vele duizenden kilometers met veel erbij te rijden.
Omdat de auto toch zijn best heeft gedaan de eerst 40.000 kilometer heeft hij laastst een zeer uitgebreide poetsbeurt gehad en een klein trofeetje in de gril: zie foto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.