Ford Focus 2.3 EcoBoost RS (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus 2.3 EcoBoost RS |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 48.050 km |
KM-stand laatst | 54.128 km |
Een mooie blauwe paracetamol
- 48.050 km
Hallo,
Nou na dit debacle: https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/207452 de Ford Focus RS aangeschaft welke de taak heeft gekregen te fungeren om de financiele pijn van de Lexus zo snel mogelijk te vergeten...
En daar slaagt hij meer dan voldoende in, wat een ongeloofelijke pretmachine is me dit zeg. En ja waar er pret is, gaat de benzine er ook redelijk vlot doorheen, maar he als je daar over gaat zeuren is dit duidelijk niet de wagen voor jouw.
Afgaande op de recensies en komende uit de Lexus LS verwachte ik een keiharde wagen, wel dat viel voor mij wel mee. Tuurlijk hij is stevig afgeveerd, maar dit is een totaal andere wagen dan een luxe limousine.
Doordat ik NIET de schaalstoelen heb, maar de 'normale' stoelen (welke je ook zeer stevig vast houden) is het voor dagelijks gebruik prima te doen op de Nederlandse snelwegen. Toen ik de wagen echter ophaalde was de snelste route door Duitsland en laat ik het zo zeggen ik ben blij dat ik niet bij Venlo over de grens in Duitsland woon. Daar zou mijn familie al helemaal niet blij van worden......
Hoeveel pret brengt een dergelijke wagen welnu op de eerste dag letterlijk 2 tanken benzine er doorheen gejaagd :) :)
- koude start is in het begin even luid, daarna wordt dat snel minder
- Geluid, ook tijdens het niet doortrappen brengt gewoon een smile op mijngezicht
- Comfort, tsja het is geen luchtvering, maar voor het type wagen vind ik hem comfortabel en heb mijn vrouw nog niet horen klagen.
- Acceleratie, voor mij voldoende, maar ik ben dan ook verwend met een Jaguar XJR / E39M5 en de LS460 i mijn autohistorie. Voor een 'normaal' iemand zou die heel snel zijn.
- Gemak, de gehele famile gaat erin mee en de kofferbak is momenteel voor ons groot genoeg met 2kids (5 en 2 jaar oud)
- Duidelijk geen 13 in dozijn auto, helemaal niet in deze correcte RS kleur. Koop je een RS dan hoort die gewoon zo te zijn...
De vrouw vind de aandacht alleen niet zo leuk. Ik zie het als waardering van mede weggebruikers, ondanks dat sommige mensen echt op je bumper gaan lopen pushen om langszij te komen om vervolgens een duimpje te geven. Ik snap dat mijn vrouw dat niet zo leuk vindt in combinatie met de kinderen achterin. Dat er nu foto's gemaakt worden engewezen wordt naar ons door de jeugd vind ik wel leuk en daar kan mijn vrouw dan wel om glimlachen.... De acceleratie vindt zij dan niet zo leuk, maar dat was ook het geval met de eerder aangehaalde auto's... Ze laat mij in ieder geval genieten en dat is mij heel wat waard.
Voor de rest heeft de RS nog fabrieksgarantie tot maart 2024, dus stel hij loopt kapot ben ik tot die tijd veilig. De wagen heeft overigens de terugroepactie ondergaan aangaande de koppakking en voldoet tot nu toe dus als prima paracetamol tegen het financiele verlies met de Lexus.....
Goed ga ik nu weer even met een grote glimlach genieten van deze prachtige wagen...
Kleine olielekkage
- 51.664 km
28 Februari was het tijd voor de grote beurt voor de Ford Focus RS..
Vol goede moed heen en ik had verwacht dat er geen bijzonderheden waren, helaas was dit niet het geval. Er bleek een kleine olielekkage te zijn aan de zijkant van het blok, gelukkig mocht ik dit zien in de werkplaats, want mijn garagevloer zelf is nog brandschoon, dus ik was wat verbaasd.
Omdat alles volgebouwd zien onder de motorkap kun je van boven niks zien echter nu hij op de brug hing, zat er toch mooie heldere olie onderaan op he blok en kon je zien dat het van bovenaf kwam.
Het vermoede is momenteel dat er bij het plaatsen van een nieuwe pakking op 2 plekjes geen vloeibare pakking is geplaatst, waardoor hier olie kan ontsnappen. Aangezien er fabrieksgarantie opzit en de auto altijd dealer onderhouden is, is er voor nu een garantieaanvraag gedaan bij Ford Nederland even afwachten dus hoe dit afloopt. Ik heb het liefst de wagen met zo'n lage kilomterstand gewoon droog, geen zweten en geen lekkage.
Prijs voor de grote beurt viel mij meer dan positief mee, ik was een kleine 280 euro kwijt, dat was bij mijn vorige wagens wel anders
Voor de rest niet veel gereden maar ondanks de uitdaging die we nu hebben, was elke gereden kilometer er eentje met een hele grote smile. Nog steeds superblij met de wagen en ondanks dat de benzineprijs (ik tank BP Ultimate of Aral 102) momenteel hoger en hoger wordt blijf ik genieten van deze wagen.......
Nog steeds totaal geen spijt van de aanschaf dus.
Fabrieksgarantie en zomervelgen
- 54.128 km
Ook maar eens even tijd om te updaten.
Ik heb al een maand de zomervelgen eronder welke op mijn wens zijn aangepakt bij velg-fix. Ik heb de flakes die ook in de nitrous blue kleur zitten op de velgen laten aanbrengen middels poedercoating. Dit resulteerde dat net als de auto de kleur van de velgen veranderd net naar gelang het licht erop valt. Gelukkig niet alle kleuren van de regenboog, maar meer van donker'blingbling'grijs naar hoogglans zwart. Verder heb ik uit Engeland nieuwe centercaps over laten komen, omdat de standaard mat zwarte met wit Ford logo niet pasten. Deze centercaps zijn hoogglans zwart met het RS logo erop in Nitrous blue. Het sluit nog steeds niet volledig aan, maar beter als martzwart. Misschien nog even op zoek naar zwarte slotbouten, omdat het chroom helemaal nergens terugkomt.
Ik heb geprobeerd er een filmpje van te maken om het verschil te laten zien, maar net zoals de kleur van de auto, het is lastig te pakken:
[YouTube]https://youtube.com/shorts/6cLD1BP7GY8[/YouTube]
Goed dan nieuws aangaande de kleine maar toch aanwezige olielekkage.
Deze is eerst bekeken bij Wensink Assen, welke vervolgens een garantieclaim hebben ingediend bij Ford Nederland, het was een tijdje stil, dus er even achteraan gebeld wat de status was. Ford Nederland wilde dat het liever werd uitgevoerd door Wensink Zwolle, omdat hun meer ervaring hebben met performance wagens. voor mij geen probleem het is een klein uurtje rijden. Dus afspraak gemaakt echter wilde ook Ford Wensink Zwolle eerst zelf even kijken. Prima naar toe gereden en na een klein uurtje kwamen ze al naar me toe.
Ze vermoeden iets met olie retourslangen van de turbo en zouden alle spullen bestellen. Nu staat de wagen dus ingepland voor 10 juni en krijg ik een huurauto mee, die ik alleen maar hoef af te tanken, voor de rest valt alles onder de fabrieksgarantie. Dit gaf mij na het Lexus debacle natuurlijk een heel fijn gevoel.
De RS bevalt binnen de familie ook meer dan prima, beide kids vinden rotondes heel leuk nu, want die kun je echt belachelijk hard nemen zodat ze in de zijkanten gedrukt worden. Persoonlijk vind ik de wagen in bepaalde gebieden vrij tam over komen (100-200 bijvoorbeeld) maar ik laat alles standaard er komt zelfs geen tune op, omdat ik de fabrieksgarantie niet kwijt wil. Na maart 2024 gaan we op zoek naar wat meer vermogen in de RS.
Voor de rest een hele dikke 10 en ook met rustig rijden brengt de wagen een hele grote smile op mijn gezicht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.